Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!

Vierailija
10.02.2022 |

Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.

Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.

Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.

Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..

Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???

Kommentit (324)

Vierailija
101/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kysyi, mitä ongelmaa aamuvirkuille on iltavirkun nukkumisajasta. Olen tuon ongelman useasti tänne av:llekin laittanut, koska olen asunut iltavirkun kanssa kohta 30 vuotta. Minä olen hoitanut lasten aamutoimet, hoitanut heidät päiväkotiin ja pois. Olen vahtinut koululaisille järkevät ulkovaatteet ja herättänyt kiukkuiset (iltavirkut) teinit. Olen vienyt lapset harrastuksiin iltaisin. Olen laittanut kaikki ruoat, myös viikonloppuisin, koska puoliso syö eri aikaan. Siivoan, tiskaan ja pyykkään. Hoidan lumityöt kun tulen töistä (jotta auto mahtuu pihaan).

Iltavirkku heräilee rauhassa itsekseen. Hoitaa työnsä rauhassa. Tulee rauhassa kotiin. Viettää omaa aikaa öisin, kun tällöin ei voi mölytä (esim. imuroida, pestä pyykkiä) muiden nukkuessa.

Tämä on se ongelma.

Miten tuo kaikki liittyy iltavirkkuuteen? Miksei iltavirkku vie lapsia harrastuksiin illalla? Miksei iltavirkku tee kotitöitä? Tuo kuulostaa ihan puhtaasti itsekkyydeltä ja laiskuudelta. Itse iltavirkkuna hoidan kyllä puolet kotihommista.

Lasten harrastukset ovat olleet aikavälillä 15.30-20.30. Jos iltavirkku omasta tahdostaan menee töihin vasta 11-12 aikoihin, niin hän ei ole vapaalla tuolloin harrastusten aikaan.

Sanoinkin, että kotitöitä ei tee, koska ne joko herättäisivät muut tai tapahtuisivat väärään aikaan muiden kannalta. Esim. me muut haluamme syödä päivällä.

Jotain esivalmisteluja seuraavan päivän ruokaa varten, pilkkoa vaikka vihanneksia valmiiksi jääkaappiin? Jos lähellä on 24h ruokakauppa, voi ruokaostoksia hoitaa vaikka yöllä. Tai näpytellä valmiiksi verkkokauppatilauksen seuraavana päivänä haettavaksi/toimitettavaksi. Imuroinnista tulee meteliä, mutta pölyjen pyyhkimisestä tai vessan pesusta ei ihmeemmin. Kai tähän luovia ratkaisuja on keksittävissä.

Jos vaihtoehtona on katsoa Netflixiä tai pyyhkiä pölyjä, niin kumpaa tekisit?

Pyyhkisin pölyjä, jos niitä olisi pyyhittävänä. Työni puolesta tosin teen sitä muualla kuin kotona, joten omat pölyt tulee välillä hoideltua päivisin.

Vierailija
102/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 50+ iässä kai keskivertoa, ja energiataso korkeimmillaan n. klo 9-13. Ennen 7 en pysty heräämään ilman että päivällä väsyttäisi.

Nuorena olin iltavirkku ja oli hirveää mennä töihin 6-7 aikaan, muutaman tunnin unien jälkeen. Rytmi ei kääntynyt vaikka tein kuukausia 7-15 työvuoroa. Jatkuva univelka, kun en saanut väsyneenäkään unta ennen 24. Ja tarvitsen yli 8t unta.

Yövuoroa en pysty tekemään, koska en saa nukuttua sen jälkeen. Huonolaatuista unta klo 9-12, ja sen jälkeen pahoinvoivana zombiena.

En yhtään arvostele iltavirkkuja, vaikka en enää iän mittaan sellainen ole itse. Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan, ja aamupainotteinen yhteiskunta on todellakin perua agraariyhteiskunnasta. Jopa monet unitutkijat ja neurologit ovat sanoneet, että nuorten pitäisi aloittaa koulu vasta klo 10. Ja ihmisen pakottaminen hänen oman biologisen kellonsa vastaiseen rytmiin on haitallista. Yhteiskunnan ja työelämän pitäisi huomioida paremmin työajan joustoissa erilaisten ihmisten tarpeet. Tuottavuus kasvaa, kun hyödynnetään työntekijöiden optomaalinen vireystila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksistä huolimatta olen pahasti iltavirkku. Olen teinistä asti virkistynyt joka ilta kello 22-23 ja valvonut aamuneljään. Niin virkeä ja aikaansaava en siis ole mihinkään muuhun aikaan päivästä, etenkään jos joudun elämään muiden rytmissä.

Töissä elän jatkuvassa univajeessa. Puolille päivin olen aivan unessa. Nukahdan heti töistä palattuani ja otan monen tunnin torkut. Olen yrittänyt jättää päiväunet pois mutta sekään ei korjaa rytmiä, vaan pahentaa väsymystä.

Asiaa on selvitelty unilabrassakin. Ainoa saamani apu on adhd-lääkkeet ja unilääkkeet, joilla säätelen vaikeimpina aikoina nukahtamista, valvomista ja vireystilaa. Unirytmin siirtäminen onnistuu vain pakotetuissa olosuhteissa, fyysisesti rasitettuna. Kun pakotteet (esim. työ) poistuvat, unirytmi siirtyy omanlaiseksi päivässä tai parissa. Viikonloppukin riittää sotkemaan yrityksen pysyä rytmissä.

Olen minimoinut asian vaikutusta siten, että teen kausityötä valoisamman puolen vuodesta ja toisen puolen elän omaa elämää, oikeasti valveilla.

Kiitos vertaistuesta kaikille kirjoittaneille ja voimia teille!

Vierailija
104/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessani en ymmärrä näitä, joilla joku aamuvirkku sukulainen tms herättää tahallaan? Jopa yötyöläistä, siis oikeasti?? Kertoo omaa karua kieltään siitä, miten syvässä ne ajatukset istuvat oikeasta nukkumisajankohdasta:(

Vierailija
105/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessani en ymmärrä näitä, joilla joku aamuvirkku sukulainen tms herättää tahallaan? Jopa yötyöläistä, siis oikeasti?? Kertoo omaa karua kieltään siitä, miten syvässä ne ajatukset istuvat oikeasta nukkumisajankohdasta:(

Mä olen joskus tietämättäni ollut tuollainen herättelijä. Tulen aamuvirkusta perheestä, jossa opetettiin, että ennen klo 9 ei tule soitella, sen jälkeen on hyvää puheluaikaa. Niinpä olen joskus soittanut vaikka klo 10, eikä mieleenikään tullut, että joku nukkuisi silloin. Nykyisin tiedän, että tuohonkin aikaan nukutaan (muutkin kuin yötyöläiset). Olin pitkälti aikuinen, ennen kuin tuo selvisi minulle. En ollut kuullutkaan kenestäkään, joka nukkuisi kymppiin.

Sen sijaan minulle (äärimmäisen aamuvirkulle) on joku soittanut klo 21 jälkeen, mikä minusta on aivan kielletty aika puhelulle. Luulin, että joku on kuollut tms. kun tuohon aikaan soitetaan.

Vierailija
106/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muulla ihmetyttää yhä se, että vaikka olen vuosia ollut pois työelämästä (kuntoutustuella, vaiva fyysinen ennen kuin joku aamuvirkku veikkaa tahallaan mt-ongelmia tms) niin ihmisillä on käsittämätön halu herättää aamuisin.

Siis ystävät, sukulaiset, perheenjäsenet, tututsoittelevat kuin pirullakseen joskus aamuisin tai tullaan kylään. Itselleni alkaa aikaraja soiteille (pois lukien virastot jne) olla 11-12 aikoihin. Samoin en soita enää klo 21 aikoihin ihmisille. Pois lukien toki lähmmät Ystävät tai perheenjäsenet, joiden unirytmit suurinpiirtein TIEDÄN.

Mutta jollekin puolitutulle en soita tai mene kylään aamusta tai kovin myöhään tosiaan ellei ole toisin sovittu. Hyvät kaverit ja perheenjäsenet ovat eri juttu, kun tiedät vuosien kokemuksella miten heille sopii. Ja että he sanovat tarvittaessa jos tilanne muuttuisi heillä.

Iltavirkku a olen tosin ihmetellyt itsekin, miksi aamuvirkuille on ok soitella tai tulla käymään kovia aikaisin? Siis vaikka ei tuntisi kunnolla ihmistä, niin joskus 8 tai ihan viimeistään 9 aikaan aamusta voi tulla herättelemään? En minäkään mene kenenkään puolitutun oven taakse joskus kello 21-22 sopimatta mitään?

Vierailija
107/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky-yhteiskunnassa yhä vieläkin iltavirkkuja kidutetaan ja syyllistetään. Aivan omituista. Useat eläimetkin ovat yöliikkujia. Eihän siitä tulisi mitään jos kaikki olisivat aamuvirkkuja!

Olen itse aamuvirkku ja jos on pakko pysyä hereillä myöhään tulen suorastaan autopahoinvoivaksi. Ja seuraava päiväkin on kamala. Jet lag on erityisen kauheaa.

Vierailija
108/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tosi ihanaa on kun saa haukkua meitä aamuvirkkuja, kiitos kaikille! ❤️

Mikä sun ongelma nyt on ihan tarkkaan? Heräät silloin kun siltä tuntuu, älä puutu toisten nukkumisrytmiin. Hyvin yksinkertaista. On ihan hyvä tuoda esiin että aamuvirkkuus ei ole mikään "hyve" tai että siihen pitäisi jotenkin pakottautua.

Vierailija
109/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen unirytmi on ihan geeneihin kirjoitettua. Jonkin verran sitä voi ehkä (huom ehkä) muuttaa ihmisestä riippuen. Monella ei voi.

Ja miksikä unirytmimme on geeneissä? Miettimään ihmiskunnan alkuaikaa. Metsästäjä- keräilijöiden ryhmissä ei voinut koko ryhmä nukkua samaan aikaan. Olisimme kuolleet sukupuuttoon.

Kun osa metsästi ja etsi ruokaa päivisin oli oltava ihmisiä, jotka pitivät vahtia öisin. Petoeläimet, heimosodat jne uhkien varalta.

Eli ei se niin mene, että opetellaan asmuvirkuksi viikossa. Itse olen aikuinen ja yli 20 aikuisvuoden aikana ei rytmi muutu. En aio minäkään opetella asmuvirkuksi enää, ikinä.

Aamuvirkkujen kannattaa lukea ylläoleva ja tajuta, ettei meistä kaikista tule aamuvirkkuja ikinä.

Vierailija
110/324 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12077672

Kerrankin yleltä loistava uutinen, miten ne aamuvirkut eivät olekaan yhtään sen parempia vaikka aina niin väitetty.

Vierailija
111/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut eivät ymmärrä, miten syvästi se sairastuttaa mm:

* Psyykkisesti, kun jatkuva univaje joka alkaa jo lapsena.

* Fyysisesti, mm lihominen jne aiheutuvat pitkälti mm stressistä joka tulee siitä, kun elää väärässä rytmissä. Päälle ihmisten kuittailut laiskuudesta.

* Sosiaalisesti, esimerkkejä tässäkin ketjussa. Aamuvirkkuilla on jokin ihmeen oikeus herättää toinen kunnon ihmisten aikaan, vain heidän rytminsä on oikea.

Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon, mutta jos yhteiskunta pyörisi iltavirkkujen rytmin mukaan edes vuoden niin saataisiin mielenkiintoisia havaintoja voivatko aamuvirkut muuttaa sitä rytmiään. Senhän pitäisi olla aamuvirkkujen mielestä helpooa, siis sen oman unirytmin muuttaminen...

Vierailija
112/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni aamuihmistä on kanssa syvältä. Olen viime vuodet tehnyt pelkkää(!) yövuoroa, omasta toiveestani. Onneksi ala mahdollistaa sen. Uniongelmia takana niin monta vuotta, että päivä - tai edes iltatyö ei ole mahdollinen.

No, sukulaisten ja perheeni mielestä makaan vaan päivisin pe*se homeessa kotona. Näin on suoraan sanottu päin naamaa. Ei auta kauniisti sanominen, että minä teen öisin töitä. Ei auta takaisin sanominen, että kun minä teen töitä muu suku ja lapsuuden perheeni makaavat itse pe*seet homeessa kotona.

Äitini on paha herättelijä, saattaa siinä klo 10 aikoihin olla oven takana. Js ilman mitään kunnon syytä, ei ole siis sattunut mitään. Viime aikoina vähentänyt, kun olen esim antanut raikuvat huudot koko naapuruston kuullen, että miten voi olla niin vaikea ymmärtää. Mutta kun pitäisi kuulemma olla jo hereillä ettei koko päivää nukuta, huoh:(

Aamuvirkuille ei mene perille edes se, että joku tekee töitä öisin ja nukkuu siksi jopa päivisin.

Vierailija
113/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmarra.

Vierailija
114/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä just yks päivä puhuttiin radiossa 😃 aamuvirkut menevät aikaisin nukkumaan, jotta ehtivät olla höyhensaarilla ainakin sen 9tuntia. Iltavirkut menevät myöhään väkisin maaten ja silti heräävät töihin tms siinä 7-8ikaan, jolloin ovat ehtineet nukkua max. 7 tuntia. SILTI aamuvirkkuja pidetään reippaampina, siis mikä logiikka 😃😃😃

Vierailija
115/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti aamuvirkkuna olen joutunut kuulemaan enemmän kuittailua…

Aamuvirkkuudesta huolimatta teen töitä iltapainotteisesti. Vuoro loppuu klo 21, sieltä suihkun kautta suoraan nukkumaan. Ihanaa ehtiä touhuta koko aamu ja päivä virkeänä omia juttuja, ja lähteä töihin vasta sitten kun tekemistä kotona ei enää ole.

Vierailija
116/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla näiltä aamuvirkuilta, että miksi se on niin tärkeää nousta kello 5 aikaan töihin vaikka vuorokaudessa on se 24 tuntia kaikille? Onko se oikeasti muka jokin hyvän ihmisen merkki, miksi?

Vierailija
117/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päivävirkku, aamuyhdeksästä ilta kymmeneen.

Vierailija
118/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen unirytmi on ihan geeneihin kirjoitettua. Jonkin verran sitä voi ehkä (huom ehkä) muuttaa ihmisestä riippuen. Monella ei voi.

Ja miksikä unirytmimme on geeneissä? Miettimään ihmiskunnan alkuaikaa. Metsästäjä- keräilijöiden ryhmissä ei voinut koko ryhmä nukkua samaan aikaan. Olisimme kuolleet sukupuuttoon.

Kun osa metsästi ja etsi ruokaa päivisin oli oltava ihmisiä, jotka pitivät vahtia öisin. Petoeläimet, heimosodat jne uhkien varalta.

Eli ei se niin mene, että opetellaan asmuvirkuksi viikossa. Itse olen aikuinen ja yli 20 aikuisvuoden aikana ei rytmi muutu. En aio minäkään opetella asmuvirkuksi enää, ikinä.

Aamuvirkkujen kannattaa lukea ylläoleva ja tajuta, ettei meistä kaikista tule aamuvirkkuja ikinä.

En usko, että on geeneissä. On jo vauvana "opittu" tietty nukkumarytmi esimerkiksi sen mukaan miten kotona on toimittu.

Vierailija
119/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti aamuvirkkuna olen joutunut kuulemaan enemmän kuittailua…

Aamuvirkkuudesta huolimatta teen töitä iltapainotteisesti. Vuoro loppuu klo 21, sieltä suihkun kautta suoraan nukkumaan. Ihanaa ehtiä touhuta koko aamu ja päivä virkeänä omia juttuja, ja lähteä töihin vasta sitten kun tekemistä kotona ei enää ole.

Kuittailua ihan? Kuule pieni (oletan ettet tiedä mitä oikea kuittailua ja toisten unirytmin häiritsemine oikeasti on) on vielä pientä.

Iltavirkkuja väkisin kasvatetaan tarhasta ja koulusta asti väärään rytmiin, samoin opiskelussa ja se kuittailua määrä on maksimaalinen.

Iltavirkkuja saa myös Suvin, perheen, ystävien, tuttujen jne lisäksi haukkua lehtijutuissa ihan kivasti laiskoiksi yms. Samanlaista uutisointia ei valtakunnallisella tasolta harrasteta aamuvirkkuihin kohdistuen.

Että voi voi, aamuvirkku kuullut jopa pientä kuittailua, saat elää vielä rytmisi mukaan reissukka..

Vierailija
120/324 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että on geeneissä. On jo vauvana "opittu" tietty nukkumarytmi esimerkiksi sen mukaan miten kotona on toimittu.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201805182200952687

Linkki juttuun, joka kertoo unirytmimme olevan geeneissä.