Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Iltavirkkuudessa istuu yhä jokin käsittämätön stigma, itsellänikin pari aamuvirkkua tuttua. On aivan normaalia heille tulla silloin tällöin herättämään, jopa ennen kahdeksaa aamulla.
Asioille, kahville, lenkille vaikka mihin. Pääasia että seiskan jälkeen ei nukuta. Nyt joku kysyy, miksi edes nousen, no nämä pimpottavat ovikelloa ja hakkaavat ovea kunnes avaat. Naapureista viis. Pakko avata eivätkö usko vaikka mitä tekisit.
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/03/18/yhteiskunta-pyorii-aamuvirkkuj…
Karkeasti jakaen noin puolet ihmisistä on iltavirkkuja ja puolet aamuvirkkuja. Aamuvirkuille oisi hyvä ajatus leikki miettiä hetki sitä, että mitä jos maailma pyörisi iltavirkkujen rytmin mukaan?
Moniko aamuvirkku jaksaisi ja miten?
Ihana ketju, kiitos 🖤
Itse saan nykyisin eläkkeellä onneksi elää oman rytmin mukaan. Valvon yöt ja menen nukkumaan noin klo 8-9 aamulla.
Olen hyvin vähäuninen, joten iltapäivällä ehtii vielä hyvin lenkille, asioille ja kauppaan yms.
Juu tosi ihanaa on kun saa haukkua meitä aamuvirkkuja, kiitos kaikille! ❤️
Vierailija kirjoitti:
Juu tosi ihanaa on kun saa haukkua meitä aamuvirkkuja, kiitos kaikille! ❤️
Ei haukkuminen ole pelkästään aamuvirkkujen yksinoikeus.
Olin pikkuvauvana aamuvirkku mutta minusta kasvoi iltavirkku!
Tämä piirre periytyi lapsilleni myös.
Sama juttu. Töissäkin venytän liukuman loppuun klo 10 töihin menon tosi usein. Miksi väkisin tehdä elämästä yhtään epämukavampaa. Eipä ole pomokaan asiasta valittanut, kun olen yksi tehokkaimpia työntekijöitä...
Aamuvirkuilta puuttuu kyky ymmärtää mm seuraavat asiat:
- Iltavirkut joutuvat lapsesta lähtien päiväkodista yläasteen loppuun tulemaan toimeen väärässä rytmissä. Tämä ei mitenkään auta lasten ja nuorten oppimista, painajaista se heille on. Tämä painajainen jatkuu myös läpi koko nuoruuden/aikuisiän kunnes opiskelut ovat ohi.
-Työelämä. Olet todella onnekas jos voit iltavirkku a tehdä ain ilta - tai yötöitä. Aina tämä ei onnistu alasta tai perhesyistä kuten lasten hoito tms johtuen. Aamuvirkuille on tässä etu. Samalla moni iltavirkku uupuu, jos joutuu painamaan päivätyötä. Aamuvirkut harvemmin painavat pelkkää yötyötä, tilanne olisi silloin aamuvirkuille sama eli sitä voi miettiä!
- Vapaa-aika. Okei, voit vapaalla ollessasi hoitaa asioitasi tai tavata ystäviäsi miten haluat. Mutta auta armias jos olet iltavirkku pienessä kerrostalo tai rivitaloasunnossa. Olen asunut iltavirkku a näissä ja omakotitalossa myös. Vain omakotitalossa olin onnellinen. Miksi? Kotityöt sujuivat parhaiten silloin kun piristyi eniten = kerros ja rivitaloissa se on jo hiljaisuusaikaa. Laiskuudesta ei ole kyse, okt oli iso ja jokainen tuttu kehui sen siisteyttä ja miten jaksankaan siivota niin, no kyllä jaksoi kun sai omalla rytmillään elää!
Listaa voi jatkaa lähes loputtomasti, aamuvirkut tuskin ymmärtävät silti täysin miten onnekkaita ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi, mitä ongelmaa aamuvirkuille on iltavirkun nukkumisajasta. Olen tuon ongelman useasti tänne av:llekin laittanut, koska olen asunut iltavirkun kanssa kohta 30 vuotta. Minä olen hoitanut lasten aamutoimet, hoitanut heidät päiväkotiin ja pois. Olen vahtinut koululaisille järkevät ulkovaatteet ja herättänyt kiukkuiset (iltavirkut) teinit. Olen vienyt lapset harrastuksiin iltaisin. Olen laittanut kaikki ruoat, myös viikonloppuisin, koska puoliso syö eri aikaan. Siivoan, tiskaan ja pyykkään. Hoidan lumityöt kun tulen töistä (jotta auto mahtuu pihaan).
Iltavirkku heräilee rauhassa itsekseen. Hoitaa työnsä rauhassa. Tulee rauhassa kotiin. Viettää omaa aikaa öisin, kun tällöin ei voi mölytä (esim. imuroida, pestä pyykkiä) muiden nukkuessa.
Tämä on se ongelma.
Kyllä teidän huushollissa on muutakin ongelmaa kuin se että puolisoilla on eri rytmit. Toinen sluibailee ja toinen sietää sitä ja pistää sen iltavirkkuuden piikkiin (ja samalla tuomitsee kätevästi kaikki muutkin iltavirkut sluibailijoiksi koska kuulemma ongelma aiheutuu pelkästään iltavirkkuudesta). Se oman puolison itsekkyys on se varsinainen ongelma, ei iltavirkkuus.
Vedä raivarit ja tee selväksi että toisen on nyt alettava kantaa kortensa kekoon perheen hyväksi.
Kummaa, kun eka iltavirkut sanovat, että aamulla herääminen aiheuttaa fyysisiä oireita ja aivosumua ja muutenkin aivan kauheaa, mutta sitten kun joku toimii sen rytminsä mukaan, niin onkin itsekäs ja oikeasti voisi hyvin herätä viemään lapsiaan päiväkotiin klo 7.15 mennä töihin kasiksi (vaikka voisi mennä klo 12) ja tulla kotiin klo 16 laittamaan ruokaan perheelle ja kuskaamaan lapsia harrastuksiin.
Olen itse aktiivisin yöllä, mitä tulee omaan ajatuksenjuoksuun: pohdin elämääni, maailmanmenoa jne. tuntikausia putkeen ongelmitta, ja löydän usein hyvän ratkaisun mieltä askarruttavaan ongelmaan. Joskus on suorastaan huikea flow, ja aika vaan katoaa jonnekin. Jossen asuisi kerrostalossa, siivoaisin mieluiten yöllä myös.
Toisaalta pääsen myös aamulla hyvin ylös, kunhan saan mennä aamupäivästä takaisin nukkumaan.
Kaikki siivouksesta seksiin ja tienaamisesta pihatöihin sujuu parhaiten iltapäivästä eteenpäin! Onneks työt alkaa klo 10 niin saa edes elää vähä sinnepäin kun luontaisessa rytmissä. Mun "aikakäsitys" on seuraava:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 01-06 yö (klo 03-05 keskiyö)
Klo 06-07 v**un aikanen aamu
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Klo 22-00 myöhäinen ilta
Parasta on jos voi mennä nukkumaan noin klo 05.00 ja herätä n. klo 12.
Ja aamuvirkkujen turha huudella tekemättömistä töistä ja laiskuudesta: ihan saman verran on sekunteja, eli aikaa touhata, klo 18-02 kuin klo 06-14.
Yön kuningatar2 kirjoitti:
Kaikki siivouksesta seksiin ja tienaamisesta pihatöihin sujuu parhaiten iltapäivästä eteenpäin! Onneks työt alkaa klo 10 niin saa edes elää vähä sinnepäin kun luontaisessa rytmissä. Mun "aikakäsitys" on seuraava:
Klo 00-01 alkuyö
Klo 01-06 yö (klo 03-05 keskiyö)
Klo 06-07 v**un aikanen aamu
Klo 07-09 aikanen aamu
Klo 09-10 aamu
Klo 10-12 aamupäivä
Klo 12-15 päivä
Klo 15-18 iltapäivä
Klo 18-22 ilta
Klo 22-00 myöhäinen iltaParasta on jos voi mennä nukkumaan noin klo 05.00 ja herätä n. klo 12.
Ja aamuvirkkujen turha huudella tekemättömistä töistä ja laiskuudesta: ihan saman verran on sekunteja, eli aikaa touhata, klo 18-02 kuin klo 06-14.
Sinulla varmaan ei ole (koluikäisiä) lapsia.
Lapseni ovat pieniksi lapsiksi kohtuullisen iltavirkkuja, nukkuvat n. 8-9 aamulla, nukahtavat 21-22 välillä. Aamuvirkkukaverit päivittelevät tätä aina, ja yrittävät sopia treffejä aamukasiksi, kun heidän lapsensa ovat heränneet viideltä ja heillä päivä tuolloin jo pitkällä, mutta en todellakaan ala itsekin väsyneenä laittamaan kelloa soimaan ja yrittäisi repiä puoliunisia lapsia liikkeelle. Saavat varmasti osansa vielä tästä aamuvirkkujen maailmasta, kun kouluun tai töihin täytyy mennä kasiksi, tai jälkimmäiseen jopa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi, mitä ongelmaa aamuvirkuille on iltavirkun nukkumisajasta. Olen tuon ongelman useasti tänne av:llekin laittanut, koska olen asunut iltavirkun kanssa kohta 30 vuotta. Minä olen hoitanut lasten aamutoimet, hoitanut heidät päiväkotiin ja pois. Olen vahtinut koululaisille järkevät ulkovaatteet ja herättänyt kiukkuiset (iltavirkut) teinit. Olen vienyt lapset harrastuksiin iltaisin. Olen laittanut kaikki ruoat, myös viikonloppuisin, koska puoliso syö eri aikaan. Siivoan, tiskaan ja pyykkään. Hoidan lumityöt kun tulen töistä (jotta auto mahtuu pihaan).
Iltavirkku heräilee rauhassa itsekseen. Hoitaa työnsä rauhassa. Tulee rauhassa kotiin. Viettää omaa aikaa öisin, kun tällöin ei voi mölytä (esim. imuroida, pestä pyykkiä) muiden nukkuessa.
Tämä on se ongelma.
Miten tuo kaikki liittyy iltavirkkuuteen? Miksei iltavirkku vie lapsia harrastuksiin illalla? Miksei iltavirkku tee kotitöitä? Tuo kuulostaa ihan puhtaasti itsekkyydeltä ja laiskuudelta. Itse iltavirkkuna hoidan kyllä puolet kotihommista.
Lasten harrastukset ovat olleet aikavälillä 15.30-20.30. Jos iltavirkku omasta tahdostaan menee töihin vasta 11-12 aikoihin, niin hän ei ole vapaalla tuolloin harrastusten aikaan.
Sanoinkin, että kotitöitä ei tee, koska ne joko herättäisivät muut tai tapahtuisivat väärään aikaan muiden kannalta. Esim. me muut haluamme syödä päivällä.
Jotain esivalmisteluja seuraavan päivän ruokaa varten, pilkkoa vaikka vihanneksia valmiiksi jääkaappiin? Jos lähellä on 24h ruokakauppa, voi ruokaostoksia hoitaa vaikka yöllä. Tai näpytellä valmiiksi verkkokauppatilauksen seuraavana päivänä haettavaksi/toimitettavaksi. Imuroinnista tulee meteliä, mutta pölyjen pyyhkimisestä tai vessan pesusta ei ihmeemmin. Kai tähän luovia ratkaisuja on keksittävissä.
Joo en jaksa enää kokea olevani huonompi tai laiskempi vain synnynnäisen rytmini takia. Olen väsynyt aina koko päivän, jos joudun menemään kahdeksaksi yliopistolle.. Ihan sama vaikka menisin nukkumaan tyyliin kymmenen yhdentoista maissa väkisin sänkyyn pyörimään. Koko päivä menee koomassa sitten. Luontainen rytmini on se, että nousen noin yhdeksän-kymmenen maissa ja menen nukkumaan puoli kahdentoista tai yhden välillä.. Niinä päivinä kun saan mennä oman rytmin mukaan saatan vielä pitkään iltapäivään tehdä kouluhommia ja puuhailen illat hommia mitä joku aamuvirkku tekee varmaan aamulla. Miksi olisin huonompi ihminen tai laiskempi, jos teen päivän hommat eri aikaan? Illat on parhaita aikoja myös omiin luoviin hommiin ja helposti teen silloin kouluhommiakin. Kuinkas moni aamuvirkku siihen pystyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se ongelma.
Miten tuo kaikki liittyy iltavirkkuuteen? Miksei iltavirkku vie lapsia harrastuksiin illalla? Miksei iltavirkku tee kotitöitä? Tuo kuulostaa ihan puhtaasti itsekkyydeltä ja laiskuudelta. Itse iltavirkkuna hoidan kyllä puolet kotihommista.
Lasten harrastukset ovat olleet aikavälillä 15.30-20.30. Jos iltavirkku omasta tahdostaan menee töihin vasta 11-12 aikoihin, niin hän ei ole vapaalla tuolloin harrastusten aikaan.
Sanoinkin, että kotitöitä ei tee, koska ne joko herättäisivät muut tai tapahtuisivat väärään aikaan muiden kannalta. Esim. me muut haluamme syödä päivällä.
Jotain esivalmisteluja seuraavan päivän ruokaa varten, pilkkoa vaikka vihanneksia valmiiksi jääkaappiin? Jos lähellä on 24h ruokakauppa, voi ruokaostoksia hoitaa vaikka yöllä. Tai näpytellä valmiiksi verkkokauppatilauksen seuraavana päivänä haettavaksi/toimitettavaksi. Imuroinnista tulee meteliä, mutta pölyjen pyyhkimisestä tai vessan pesusta ei ihmeemmin. Kai tähän luovia ratkaisuja on keksittävissä.
Jos vaihtoehtona on katsoa Netflixiä tai pyyhkiä pölyjä, niin kumpaa tekisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.
Iltavirkkuna opiskelen tässä juuri klo 22.00 jälkeen maisterivaiheen opintojani eteenpäin. Katsos, kun ilta-ja yötunteinakin saa asioita aikaan.
Se olettamus että iltavirkut ovat automaattisesti laiskoja ja myös se olettamus että kuka vaan voi (ja pitäisi) kouluttaa itsensä aamuvirkuksi istuu todella tiukassa. Tiukemmassa istuu vaan se myytti että lihavat on automaattisesti laiskoja ihmisiä joilla on huono itsekuri. Vaikka kummatkin on kumottu monen monilla tutkimuksilla niin ei ihmiset vaan usko.
Ohis tavallaan, mutta meilläkin oli työpaikalla eräs aamuvirkku joka tuli töihin jo klo 6 kun muut aloittivat vasta 7-8 aikoihin. Mutta kävi ilmi että sen ekan tunnin tai puolitoista tämä "reipas" aamuvirkku surffaili netissä ja somessa, mitään töitä hän ei aloittanut ennenkuin muuta porukkaa oli paikalla niin paljon että surffailu huomattaisiin. Hänelle siis maksettiin ekalta tunnilta vain siitä että laiskotteli työnantajan piikkiin. Myöhemmin aloittaneet kollegat sukelsivat suoraan töihinsä siltä istumalta kun koneen aukaisivat.