Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Kokemusta tuotantotyödtä iltavirkkuna 40+ vuotiaana. Aamuvuorot 05-13 ja 06-14 ovat tervanjuontia. Ilta- ja yövuorot best ja samoin vuoro, jota minun työpisteelläni ei enää ole eli 03-11. Siihen vuoroon pystyin menemään samoilla silmillä ja nukuin vasta vuorosta kotiuduttuani.
Minä jätin aikoinaan aamuvirkut, joustamattoman eksäni tämä asian takia. Jo ENNEN mitään yhternmuuttoa, kun oli seurustelu vasta vähän aikaa tyyppi aloitti sen.
Siis minun muuttamiseni aamuvirkuksi. Olisi pitänyt nukkua hänen luonaan, kyllä se aamulla nousu viikon parin jälkeen onnistuu. Hänen ohjeillaan. Kieltäydyin ja uhkasi erota.
Viimeinen niitti olivat soitot töistä, että nukunko vielä ja jatkuvat viestit. Kännykkää ei voinut pitää äänettömälläkään, sillä siskoni oli vakavasti vammainen ja jotain oikeaa asiaa olisi voinut jollakin olla.
Jätin tyypin siihen, kun totesi ettei voi ymmärtää tapaani elää. Nykyään minulla parikymmentä vuotta myöhemmin oma yritys, jolla menee hyvin. Loistava mies ja perhe.
Ex on sinkkuna ja lapsia useammalle naiselle, kaikki saivat lopulta siis tarpeekseen. Lisäksi päivätyöt, josta makselee elarit. Että se siitä väitteestä, että minusta ei koskaan tule mitään, jos en ala nukkua ihmisten aikaan:)
Lapsuudesta muistan, miten kauheaa se oli jo silloin. Tarhaiässa ja ala-asteella kukin sängyssä aamuyöhön. Ylös ei saanut nousta, aamulla herätys väkisin vaikka olin kuoleman väsynyt. Samoin meni yläaste ja opiskelut, nyt aikuisena ilta- ja yötä onneksi pelkästään.
Mutta uskon kyllä, että taatusti koulut olisivat menneet paremmin, jos en olisi ollut umpiväsynyt ja miltei nukahtanut aamutunneille. Myös ala-asteella. Vanhemmat eivät antaneet myöskään nukkua viikonloppuisin tai lomilla, jottei: "Se sinun rytmi enää tuosta pahene".
Eli aamuvirkuksi olisi pitänyt oppia. Olin koko lapsuuden ja nuorenakin jatkuvassa univajeessa. Sen lisäksi aamuvirkut vanhemmat eivät antaneet viikonloppuisin ja lomilla nukkua. Aihetta koitettu joskus aikuisena käsitellä vanhempien kanssa että miksi toimivat noin.
Tuloksena h*lvetillinen riita, aamuvirkut vanhempani koittivat vain saada minusta aamuvirkut, hyvää meinasivat. Nykyäänkin nukkuminen ja siitä puhuminen on eräs aihe, josta en edes puhu vanhempieni kanssa. Jos joku jotain sanoo, vaihdan puheenaiheen. Riita siitä vaan tulisi, eivät nuo enää muutu ja halua ymmärtää eri rytmejä ei vanhemmillani vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta tuotantotyödtä iltavirkkuna 40+ vuotiaana. Aamuvuorot 05-13 ja 06-14 ovat tervanjuontia. Ilta- ja yövuorot best ja samoin vuoro, jota minun työpisteelläni ei enää ole eli 03-11. Siihen vuoroon pystyin menemään samoilla silmillä ja nukuin vasta vuorosta kotiuduttuani.
Tässä se nähdään, että edes aika ei tee kaikista aamuvirkkuja:) Tiedän tunteen aamuvuoroista, ei kivaa yhtään.
Minulle koettiin nuorena, että kyllä sustakin aamuvirkku tulee kun ikäännyt. No nyt 35 veenä ja parin lapsen äitinä olen muuttunut iltavirkuista yökukkujaksi luontaiselta rytmiltäni...
Onneksi 3-vuorotuö, mutta aamuvuoroja vihaan ja tunnistan täysin tuon tunteen. Ja mitä noihin nuoruuteni heittoihin aamuvirkuksi muuttumisesta tulee, niin pakko todeta että sellainen rytmin muutos vanhemmiten:)
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mitä luuserivässyköitä. Yhyy en jaksa nousta. Hajotkaa vaan siihen laiskuuteenne.
Voi jestas, perusta oma ketju aamuvirkuille jos tahdot etkä kestä lukea iltavirkkujen kokemuksista. Ja kai pystyt omaa rytmiäsi muuttamaan iltavirkkuksi tai yöihmiseksi? Vai oletko itsekin geeniesi vuoksi luuseri vässykkä, joka ei voi muuttaa rytmiään pois aamuvirkusta?
Tässä kirjoiteltu myös hiljaisuusajoista, aamuvirkut voisivat pohtia seuraavaa:
Oletetaan, että jokaisessa suomen kerros - ja rivitalossa olisi hiljaisuusaika klo 7-22/23. Eli aamuseitsemästä ilta kymmeneen tai yhteentoista. Toisin sanoen olisi hiljaisuusaika täysin käänteinen nykyiseen.
Miltä tuntuisi? Aamulla ja päivällä saisit toki valvoa ja tehdä hiljaisia asioita, kaikki melu ja mm siivous kun aamuvirkku olisi virkeäomisi kielletty. Hiljaisuuteen vedoten.
Sitten kun aamuvirkku alkaisi illalla väsyä, alkaisivat naapurit elää. Mm korona aikaan palavereja ja porukka vielä enemmän kotona. Päivisin kuuluisivat aamuvirkku naapureiden pesukoneet linkouksineen asuntoosi, tv, imurointi sekä kaikki muu normaali elämä.
Kun aamulla virkistyisit aamuvirkku, olisi jo hiljaisuus. Ei puhettakaan siivouksesta tms päivisin. Jos tahtoisit elää rytmisi mukaan aamu ihmisenä olisi ainoa vaihtosi pako ok-taloon. Olisitko tässä tilanteessa yhtä tuottelias aamuvirkku, vai lukisimmeko uutisista kuinka aamuvirkut ovatkin laiskoja ja rytmin voi muuttaa näin jne?
Erittäin hyviä pointteja, iltavirkku tarvitsee melkein okt:n yökyöpelistä puhumattakaan. Siis voidakseen elää rytminsä mukaan siivoten, urheillen, nukkuen ilman naapurien häiriötä jne. Aamuvirkkujen mukaan nuo hiljaisuusajatkin menevät.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyviä pointteja, iltavirkku tarvitsee melkein okt:n yökyöpelistä puhumattakaan. Siis voidakseen elää rytminsä mukaan siivoten, urheillen, nukkuen ilman naapurien häiriötä jne. Aamuvirkkujen mukaan nuo hiljaisuusajatkin menevät.
Höpöhöpö, aamuvirkku alkaa usein aamuneljältä meiskaa kerrostalossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.
Minusta sinun kannattaisi alkaa totutella syanidiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.
Ja iltavirkut on virkeimmillään kun aamuvirkut menee jo nukkumaan. Ihan yhtä monta tuntia kummallakin on päivässä käytettävissään.
Luonnollinen ihminen on aamuvirkku, ihminen ei ole yöeläin. Ihmisen kuuluu herätä päivänvaloon ja olla hereillä silloin, kun on eniten päivänvaloa tarjolla.
Semmonen biologi sitten täällä. Ihmisen geenit eivät ole juurikaan muuttuneet viimeisen sadantuhannen vuoden aikana. Suurin osa tästä ajasta on vietetty nuotioiden ääressä, jotka eivät pala itsestään. Koko ajan on tarvittu joku vahtimaan tulta ja muutenkin.
BTW, käytät sanaa luonnollinen väärin. Oikea sana olisi luontaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä samaa mieltä,että menee vaan aikasemmin nukkumaan,niin jaksaa aamulla herätä,kyllä se rytmi sieltä tulee....itselläkin monesti tekis mieli jäädä nettiä selailemaan tai elokuvaa kattomaan just illasta,mut aamulla aikainen herätys,niin pakko vaan käydä untenmaille...
No mutta kun se uni ei tule aikaisin! Joudun vetämään aina unilääkkeitä jos haluan nukahdaa aikaisin, ketä tahansa ahdistaisi jos pakotettaisiin nukkumaan juuri silloin kun on virkeimmillään ja ajatus alkaa juosta. Ihan sama heräänkö aamukuudelta, kahdeksalta, keskipäivällä vai kello kolmelta iltapäivästä, piristyn vasta illalla. Aikaiset heräämiset ja aamu menee aina sumussa ja tokkurassa enkä saa mitään aikaan ilman kunnon puskemista. Silloinkin työn laatu on roskaa ja joudun usein paikkailemaan sitä jälkikäteen, eli sohin oikeastaan tokkuraisena ihan turhia kun illalla tulisi tehtyä asiat kerralla hyvin.
Tismalleen sama! On aivan kamalaa nyt kun ikää tulee lisää ja ei jaksa valvomista enää samalla lailla kuin nuorempana. Jos herään aikaisin aamulla enkä ole saanut nukuttua omassa optimirytmissä, koko päivä ja ilta menee hukkaan koska olen niin väsyneessä pökkyrässä. Siinä saa päivän, joka on väsymyksen ja unenpuutteen takia jo valmiiksi pilalla, ei mitään muuta, kun herää aikaisin.
Ikävintä on juuri tuo, että koko päivä menee hukkaan, jos joutuu heräämään aikaisin. On aivosumu ja päänsärky koko päivän.
Kyllä. Se olotila on ihan hirveä. Jotain aamuvirkkua voisi väkisin valvottaa pari iltaa ja katsoa, millaiset fiilikset ja jaksaminen sitten on.
Jotain aamuvirkkua pitäisi valvottaa putkeen 60v (vain viikonloppuisin ja lomilla taukoa), että pääsisi samaan tunnelmaan kuin monet iltavirkut.
Itse olen kärsinyt tästä jo päiväkoti-iästä lähtien. Onneksi on nyt etätyö (palkkani on muuten noussut 1.5ke/kk kun on jälki vähän erilaista kuin virastoajalla tehdessä).
Meillä mies on aamuvirkku ja minä iltavirkku, vaatinut suunnatonta totuttelua. Nykyään sentään mies tajuaa olla herättämättä aamuisin, en itsekään metelöi illalla enää. Okt mahdollistaa, ettei tarvitse samassa huoneessa hiiviskellä missä toinen nukkuu. Yksiössä tai kaksiossa ei kyllä ikinä toimisi. Seksiä on vain päivisin, sitäkin harvemmin kuin jos olisi sama rytmi.
Aamuvirkuille pohdittavaa mitä on olla iltavirkku.. kirjoitti:
Tässä kirjoiteltu myös hiljaisuusajoista, aamuvirkut voisivat pohtia seuraavaa:
Oletetaan, että jokaisessa suomen kerros - ja rivitalossa olisi hiljaisuusaika klo 7-22/23. Eli aamuseitsemästä ilta kymmeneen tai yhteentoista. Toisin sanoen olisi hiljaisuusaika täysin käänteinen nykyiseen.
Miltä tuntuisi? Aamulla ja päivällä saisit toki valvoa ja tehdä hiljaisia asioita, kaikki melu ja mm siivous kun aamuvirkku olisi virkeäomisi kielletty. Hiljaisuuteen vedoten.
Sitten kun aamuvirkku alkaisi illalla väsyä, alkaisivat naapurit elää. Mm korona aikaan palavereja ja porukka vielä enemmän kotona. Päivisin kuuluisivat aamuvirkku naapureiden pesukoneet linkouksineen asuntoosi, tv, imurointi sekä kaikki muu normaali elämä.
Kun aamulla virkistyisit aamuvirkku, olisi jo hiljaisuus. Ei puhettakaan siivouksesta tms päivisin. Jos tahtoisit elää rytmisi mukaan aamu ihmisenä olisi ainoa vaihtosi pako ok-taloon. Olisitko tässä tilanteessa yhtä tuottelias aamuvirkku, vai lukisimmeko uutisista kuinka aamuvirkut ovatkin laiskoja ja rytmin voi muuttaa näin jne?
Eivät aamuvirkut kykene miettimään syvällisemmin moista skenaariota. Siis että hiljaisuusajat olisivat täysin käänteiset, iltavirkkujen eduksi.
Ovat koko elämänsä tottuneet siihen, että HEIDÄN rytminsä on se oikea. Yhteiskunnan ja ihan kaiken taholta. Kyky asettua iltavirkut saati yökyöpeli asemaan puuttuu täysin suurimmalta osalta aamuvirkuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä samaa mieltä,että menee vaan aikasemmin nukkumaan,niin jaksaa aamulla herätä,kyllä se rytmi sieltä tulee....itselläkin monesti tekis mieli jäädä nettiä selailemaan tai elokuvaa kattomaan just illasta,mut aamulla aikainen herätys,niin pakko vaan käydä untenmaille...
No mutta kun se uni ei tule aikaisin! Joudun vetämään aina unilääkkeitä jos haluan nukahdaa aikaisin, ketä tahansa ahdistaisi jos pakotettaisiin nukkumaan juuri silloin kun on virkeimmillään ja ajatus alkaa juosta. Ihan sama heräänkö aamukuudelta, kahdeksalta, keskipäivällä vai kello kolmelta iltapäivästä, piristyn vasta illalla. Aikaiset heräämiset ja aamu menee aina sumussa ja tokkurassa enkä saa mitään aikaan ilman kunnon puskemista. Silloinkin työn laatu on roskaa ja joudun usein paikkailemaan sitä jälkikäteen, eli sohin oikeastaan tokkuraisena ihan turhia kun illalla tulisi tehtyä asiat kerralla hyvin.
Tismalleen sama! On aivan kamalaa nyt kun ikää tulee lisää ja ei jaksa valvomista enää samalla lailla kuin nuorempana. Jos herään aikaisin aamulla enkä ole saanut nukuttua omassa optimirytmissä, koko päivä ja ilta menee hukkaan koska olen niin väsyneessä pökkyrässä. Siinä saa päivän, joka on väsymyksen ja unenpuutteen takia jo valmiiksi pilalla, ei mitään muuta, kun herää aikaisin.
Ikävintä on juuri tuo, että koko päivä menee hukkaan, jos joutuu heräämään aikaisin. On aivosumu ja päänsärky koko päivän.
Kyllä. Se olotila on ihan hirveä. Jotain aamuvirkkua voisi väkisin valvottaa pari iltaa ja katsoa, millaiset fiilikset ja jaksaminen sitten on.
Jotain aamuvirkkua pitäisi valvottaa putkeen 60v (vain viikonloppuisin ja lomilla taukoa), että pääsisi samaan tunnelmaan kuin monet iltavirkut.
Itse olen kärsinyt tästä jo päiväkoti-iästä lähtien. Onneksi on nyt etätyö (palkkani on muuten noussut 1.5ke/kk kun on jälki vähän erilaista kuin virastoajalla tehdessä).
Tämä olisi ainoa asia, millä aamuvirkut saisi tajuamaan mitä jatkuva, pirullinen väsymys on. Yökyöpelinä tänä on todellisuutta minulle ja monelle muulle iltaihmiselle. Ja ei, mikään rytmin muutos neuvo ei ole toiminut. Kohta 20 v yritetty...
Olen iltavirkku, tai jopa yökukkuja :)
Tämäkös jaksaa ihmetyttää paria naapuria (asun ok-talossa), kun pitää toistuvasti kysellä valvomisistamme ja ihmetellä yöllä meiltä näkyvää valoa.. ja mitä ne sitten itse kukkuvat öisin, eivätpä nukukaan hyvin, kun kerran toteavat meillä valvottavan.
Tämä toinen naapuri herää viideltä odottamaan lehden tuloa. Illalla nukkumaan yhdeksältä. Ja niin on meidän katu pimeänä siihen aikaan. Kunnon ohmiset ovat menneet maata, ei ne mistään tv-ohjelmistakaan mitään piittaa. Mutta, ah, ovat niin ahkeria mielestään.
Työajat joustavat nykyään, mutta silti myytti aamuvirkkuuden paremmuudesta elää sitkeänä, tässä pari lainausta uutiseen:
"Joustoissa voi kuitenkin piillä yllättävä miina. Yhteiskunnassa elää sitkeästi ennakkoluulo, että aamuvirkut ovat tehokkaampia ja tunnollisempia kuin Iltavirkut."
(...)
"He selvittivät aluksi, että ihmiset todellakin keskimäärin yhdistävät tunnollisuuden aamuun. Seuraavassa vaiheessa tutkittiin, miten esimiehet arvioivat alaisiaan. Selvisi, että esimiehet pitivät aikaisin työnsä aloittavia tunnollisiäempina ja tehokkaampina."
(...)
Myös muut tutkimukset osoittivat, että aamuvirkkuja työntekijöitä pidetään yleensä tehokkaampina. Eniten aikaisin työpäivänsä aloittavia suosivat esimiehet, jotka ovat itse aamuvirkkuja. Jos esimies oli itse iltavirkku, hän ei arvottanut työntekijöitä työskentelyajan mukaan. "
(...)
Linkki:
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001836880.html
Erittäin mielenkiintoinen uutinen.
Josta käy erittäin selväksi, että yhteiskunta yhä suosii aamuvirkkuja tänä päivänäkin.
Paras lainaus oli, että aamuvirkku esimies suosii aamuvirkkuja, iltavirkku esimies ei välitä alaistensa unirytmistä:(
Mistä se kertoo, ellei aamuvirkkujen suvaitsemattomuudesta eri rytmejä kohtaan?
Mä yritin kaksi vuotta mennä sitkeästi aiemmin nukkumaan. Meni vähintään kolme tuntia nukahtaa ja sitten heräilin joka tunnille. Lopulta sairastuin henkisesti. Kun suosiolla valvon siihen asti, että nukuttaa, nukun kuin tukki 7 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, aamuvirkku alkaa usein aamuneljältä meiskaa kerrostalossakin.
Tämä on niin totta. Aamulla on täysin ok, että ahkera aamuvirkku metelöi siivotessaan tms naapureita viis, ennen 7 aamulla. Viimeistään 7 alkaa meteli, yleensä ennemmin. Mutta iltavirkuille ei samaa kyllä sallita, aamuvirkku menee nukkumaan kello yhdeksän aikoihin. Silloin alkaa aamuvirkkujen mielestä täysi hiljaisuus, onhan se pyhää nukkumaanmeno aikaa. Prkle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja iltavirkut on virkeimmillään kun aamuvirkut menee jo nukkumaan. Ihan yhtä monta tuntia kummallakin on päivässä käytettävissään.
Luonnollinen ihminen on aamuvirkku, ihminen ei ole yöeläin. Ihmisen kuuluu herätä päivänvaloon ja olla hereillä silloin, kun on eniten päivänvaloa tarjolla.
Semmonen biologi sitten täällä. Ihmisen geenit eivät ole juurikaan muuttuneet viimeisen sadantuhannen vuoden aikana. Suurin osa tästä ajasta on vietetty nuotioiden ääressä, jotka eivät pala itsestään. Koko ajan on tarvittu joku vahtimaan tulta ja muutenkin.
BTW, käytät sanaa luonnollinen väärin. Oikea sana olisi luontaisesti.
Tästä on tehty tutkimuksiakin, että geeneistä iltavirkkuus on kiinni. Ihmisen alkuaikoina todellakin tarvittiin metsästäjä-keräilijöiden ryhmissä niitä, jotka vahtivat tulta. Ja muiden unta.
Se on ollut ihmisen lajina selviytymiselle niin tärkeä elinehto, että kyllä se pysyy tiukasti geeneissämme, että on aamu, ilta ja yöihmisiä. Muuten olisimme kuolleet sukupuuttoon jo ihmiskunnan alkuhämärissä...
Tämä on niin totta, miettikää mitä tämä tekee iltavirkuille?! Sitten päälle haukutaan vielä jne, menisivät aamuvirkut itseensä! Miltä tuntuisi elää koko ikänsä jetlagissa, tuskin nauttisitte siitä elämästä?