Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Meillä on koko perhe iltavirkkuja, noustaan 11 aikoihin. Lapset vielä kotona ja en viitsi ennen eskaria tai ekaluokkaa rakastaa turhaan ylös. Olen siis kotona lasten kanssa. Anoppi ei ymmärrä, ei vaan tajua. Saattaa tulla herättelemään aamuisin, kahville pakko tulla kasin aikn aamusta.
Tai soitella turhanpäiväisiä. Kun lapset nukkuu kuulemma liian pitkään. Meni perille, kun kännykkään laitettiin anopin soittoihin äänetön. Ovikello irrotettiin ja koputuksiin avattiin ovi, kysyen onko joku kuollut. Mies myös puhui anopille aika tiukkasanaisesti useaan kertaan, mies nukkuu pitkään myös, menee töihin myöhään.
Anoppi tajusi lopulta lopettaa, kun uhattiin jopa välien katkaisulla jos tahallinen herättely ei lopu. Emmehän mekään mene hänelle kylään alkuillasta, kun appivanhemmat alkavat nukkua.
Suvulle juoruaa kyllä, miten olenkaan huono äiti kun en kisko umpiväsyneitä lapsia kasin aikaan ylös. Ja puistoonkin mennään vasta puolelta päivin, maailmahan siinä lapsilta anopin mielestä kaatuu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä aamuvirkkujen annetaan vieläkin ladella säännöt kaikessa? En voi kuin ihmetellä, eihän yhteiskunta enää pyöri päivänvalon mukaan?
Jotenkin sen yhteiskunnan on pyörittävä vai meinaatko, että oppilaat saavat jatkossa itse päättää, että tulevatko kouluun klo 8 tai klo 12 tai jotain siltä väliltä. Meillä on pakko olla jonkinlainen systeemi, jota noudattaa. Valitettavasti aina joku kärsii siitä. Ei, en ole aamuvirkku, mutta ymmärrän sen, että jotkin yhteiset pelisäännöt on sovittava. Ei se yhteiskunta ole muutenkaan reilu, oli sitten kyse palkasta, terveydenhuollosta jne.
Miksei kouluissa voisi olla sekä aamu- että iltaryhmiä? Nythän - tai ainakin silloin kun itse kävin koulua - oppilaat jaetaan eri luokkiin nimen perusteella, mutta yhtä hyvin tuo jako voisi tapahtua sen perusteella onko aamu- vai iltavirkku. Todennäköisesti myös opettajissa on iltavirkkuja, joten myös opettajien elämänlaatu paranisi, kun saisivat opettaa silloin kun itse ovat virkeimmillään.
Tuo on oikeasti hyvin vanhanaikainen käsitys, että kaikkien pitäisi noudattaa jotain tiettyä samaa rytmiä "yhteisten pelisääntöjen" vuoksi. Ihmisillä on luonnostaan erilaisia vuorokausirytmejä, joten kaikkien kannalta olisi parempi, jos kaikki saisivat elää omaa luontaista vuorokausirytmiään noudattaen. Ilta- ja yövirkuilla on muutenkin todella vähän vaihtoehtoja ammatinvalintaa miettiessä ja kaikista iltavirkuimmat tuskin edes hakeutuvat opettajaksi, koska tietävät etteivät selviäisi aikaisista aamuista - jos olisi mahdollisuus opettaa vaikka klo 12 alkaen niin iltavirkuille avautuisi yksi uusi uravaihtoehto.
PS. Itse keskeytin aikoinani yläasteen, koska en yksinkertaisesti jaksanut nousta aamuisin ylös. Pyörin aina iltaisin tunteja sängyssä ja uni ei vain tullut, vaikka miten olisin rukoillut ja yrittänyt laskea lampaita. Muistan vieläkin miten kamalaa oli, kun äiti yritti aina väkisin kiskoa ylös ja suuttui joka kerta kun en jaksanut nousta - tunsin itseni ihan hirveän huonoksi ja epäonnistuneeksi ihmiseksi ja yleensä makasin koko päivän sängyssä siihen saakka kunnes äiti tuli töistä kun oli niin syyllinen olo ja tuntui etten ansaitse elää. Ja jossain vaiheessa siis jäin kokonaan pois koulusta, kun en jaksanut noita aamukamppailuja ja äiti sitten lopulta ymmärsi, että minä en mene enää kouluun ja sain elää oman rytmini mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulaiseni on aamuvirkku, aina ollut sitä mieltä miten rytmi pitää kääntää jne. Jokin aika sitten tuli aamulla pokkana (ilmoittamatta etukäteen) ennen 10 kylään. Siinä päivitteli nukuinko vielä jne, kun kasvuston kotimaisissa ympäriinsä.
Availi itsekseen sälekaihtimia, jotka meillä aina kiinni kyyläävän naapurin takia. Ja arvosteli asunnon sisustusta (tavaraa hujan hajan eli vauvan leluja lähinnä, täysin perussiistiä kuitenkin) arvostellen. Lähdettiin lenkille, minä silmät ihan ristissä.
Siinä vaunuja lykkiessä kuuntelin, miten he ovat jo siivonneet. Miten he ovat virkeinä menossa hoitamaan asioita. Paras oli se, että alkoi tentata ENKÖ uskalla nukkua, olenko ahdistunut jne.
Siinä vaiheessa koitin selittää lähes koomassa, että olen aina ollut iltavirkku. Vauvakin on ja meillä on tämä rytmi. Me nukumme pitkään ja vauvakin antaa aamuisin nukkua, kun hoitaa sen hädät. Meille tämä rytmi sopii.
Ei uskonut millään, lenkki kesti noin 20 min (eli ei pitkään) mutta ketutti ja lujaa. Päivä meni tavallaan piloille, jotta aamuvirkku lapseton tuttu saa hetken lenkki seuraa. Ja arvostella meitä. Nuo tenttaamkset pelkotiloista, vasta myöhemmin tajusin miten paljon napakammin olisi pitänyt sanoa.
Ei vaan mene kaaliin, että ihmisillä on eri rytmejä, kyseinen ihminen menee oikeasti nukkumaan ilta yhdeksältä. Huoh.
Jokainen pystyy muuttamaan vuorokausirytminsä haluamakseen. Minäkin olin nuorena iltavirkku, mutta näin aikusiällä aloin aamuvirkuksi.
Nautin suuresti kun yövuoroissa aamuvirkut narisee kuinka ei oo ihmisen hommaa valvoo öitä ja meinaavat nukahtaa pystyyn jo klo23! Siinä saa aina heittää, nyt tiät miltä ne aamuvuarot musta tuntuu!!!!! Sitten kun saavat yövuoron jälkeen nukuttua 2.5h niin taas saan herkutella, nii saman verran mä nukun kun tuun aamuvuaroon!!
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiehtova ja silmiä avartava ketju! Itse olen iltavirkku, mutta elinikäinen kuittailu on mennyt pään sisään ja tunnen syyllisyyttä unirytmistäni. Pidän itsekin itseäni laiskana kun en univajeessa jaksa mitään ylimääräistä ja kun yöunet viikonloppuna venyvät pitkälle aamuun.
Ihana kuulla eläkeikäisiltä, että he nauttivat unirytmistään ja elämästä. Minua jopa hieman pelottaa rutiinin loppuminen, esim. lomilla, koska luulen, että elämä lähtee jotenkin lapasesta kun päädyn aina valvomaan ja nukkumaan myöhään. Peilaan täysin yhteiskunnan odotuksia elämässäni.
Ehkä jonain päivänä lenkkeilen ja teen kotitöitä klo 21 jälkeen ilman syyllisyyttä.
Minä en kyllä häpeile iltavirkkuuttani, se on ollut minulla liian kauan. Asuin eri elämäntilanteessa omakotitalossa, silloin ei mitään ongelmaa vaan nautin. Nyt kun muutin takaisin kerrostaloon, olen huomannut, että olen ihan ylivarovainen yöllä ja alkuillasta Kin tulevista äänistä. En oikein osaa enää edes asua näin, ettei joku aamuvirkku kuspää vaan valita on pelkona:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi sukulaiseni on aamuvirkku, aina ollut sitä mieltä miten rytmi pitää kääntää jne. Jokin aika sitten tuli aamulla pokkana (ilmoittamatta etukäteen) ennen 10 kylään. Siinä päivitteli nukuinko vielä jne, kun kasvuston kotimaisissa ympäriinsä.
Availi itsekseen sälekaihtimia, jotka meillä aina kiinni kyyläävän naapurin takia. Ja arvosteli asunnon sisustusta (tavaraa hujan hajan eli vauvan leluja lähinnä, täysin perussiistiä kuitenkin) arvostellen. Lähdettiin lenkille, minä silmät ihan ristissä.
Siinä vaunuja lykkiessä kuuntelin, miten he ovat jo siivonneet. Miten he ovat virkeinä menossa hoitamaan asioita. Paras oli se, että alkoi tentata ENKÖ uskalla nukkua, olenko ahdistunut jne.
Siinä vaiheessa koitin selittää lähes koomassa, että olen aina ollut iltavirkku. Vauvakin on ja meillä on tämä rytmi. Me nukumme pitkään ja vauvakin antaa aamuisin nukkua, kun hoitaa sen hädät. Meille tämä rytmi sopii.
Ei uskonut millään, lenkki kesti noin 20 min (eli ei pitkään) mutta ketutti ja lujaa. Päivä meni tavallaan piloille, jotta aamuvirkku lapseton tuttu saa hetken lenkki seuraa. Ja arvostella meitä. Nuo tenttaamkset pelkotiloista, vasta myöhemmin tajusin miten paljon napakammin olisi pitänyt sanoa.
Ei vaan mene kaaliin, että ihmisillä on eri rytmejä, kyseinen ihminen menee oikeasti nukkumaan ilta yhdeksältä. Huoh.
Jokainen pystyy muuttamaan vuorokausirytminsä haluamakseen. Minäkin olin nuorena iltavirkku, mutta näin aikusiällä aloin aamuvirkuksi.
Selvä, ihanko totta? Missäpäin Suomea asut? Monessa paikassa tarvittaisiin kipeästi vakituista yötyön tekijää, kun muut tahtovat muita vuoroja lasten yms takia.
Miten olisi, palkka on niissä kuulemma erittäin hyvä. Kai olet valmis ottamaan tuollaisen paikan vastaan? Rytmin muutoshan ei ole sinulle ongelma, alat vaan tyylilläsi yökyöpeliksi sormiasi napsauttamalla melkein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä, ihanko totta? Missäpäin Suomea asut? Monessa paikassa tarvittaisiin kipeästi vakituista yötyön tekijää, kun muut tahtovat muita vuoroja lasten yms takia.
Miten olisi, palkka on niissä kuulemma erittäin hyvä. Kai olet valmis ottamaan tuollaisen paikan vastaan? Rytmin muutoshan ei ole sinulle ongelma, alat vaan tyylilläsi yökyöpeliksi sormiasi napsauttamalla melkein!
Itse asun pk-seudulla ja minusta taas tuntuu, että yötyöhön on täällä ainakin minun alallani enemmän halukkaita kuin on tarvetta, nimenomaan tuosta johtuen että yötyöstä saa niin paljon parempaa palkkaa. Olen 24h-kaupassa töissä, mutta joudun silti tekemään aamuvuoroja, koska moni muukin haluaa tehdä yövuoroja, mutta sitten toisaalta niiden jotka eivät halua ei tarvitse tehdä.
On muuten hassua, että yötyötä varten vaaditaan yötyötarkastus, jossa selvitetään onko työntekijä soveltuva yötyöhön ja annetaan kaikkia vinkkejä, miten yötyö rasittaisi mahdollisimman vähän terveyttä. Mutta mitään aamutyötarkastusta ei tietenkään vaadita, vaikka minulle yövirkkuna aamuvuorot ovat yhtä kamalia kuin yövuorot aamuvirkuille! Ja jos aamuvirkut ei jaksa tehdä yövuoroja niin se kyllä ymmärretään ettei kaikista ole siihen, mutta kukaan ei ymmärrä sitä miten negatiivisesti se vaikuttaa elämänlaatuuni ja terveyteeni kun joudun tekemään aamuvuoroja. Olen burnoutin partaalla ja mietin aamuvuoroviikkoina koko ajan töiden lopettamista, mutta onneksi ilta- ja yövuoroviikkoina pääsee levähtämään ja saa kerättyä voimia aamuvuoroviikkoja varten - haaveilen silti koko ajan, että saisin tehdä pelkästään iltaa ja/tai yötä, enkä tiedä kuinka pitkään jaksan tätä nykyistä työtä joka sisältää aamuvuorojakin.
Minäkin kuulun siihen kastiin, joka ei vaan JAKSA tätä aamupainotteista yhteiskuntaa.
Kaikki, siis ihan kaikki pyörii aamuvirkkujen tahtiin vaikkakin pientä muutosta on ollut.
Siis jo tarhat, koulut, työpaikat usein, virastot, ne vain hiljaisuusajat joista moni puhunut, monessa paikassa kaupatkin ellet asu isommassa kaupungissa jne jne.
Listaa saa jatkaa vapaasti, tällä hetkellä työajoillani ei ole väliä mutta taloyhtiössä asuminen okt aikojen jälkeen lähes tuhoaa minut.
Painoa tullut lisää 20 + kiloja, kun pakosta jouduin muuttamaan tähän kerrostaloon ja hissuttelemaan hiljaa yöt.
Päivisin tehdään kaikki normaalielämään kuuluvat asiat, aivosumussa tms.
Että joo, parhaillaan koitan järjestellä elämääni niin että pääsisin vielä muuttamaan okt asujaksi, olisi alku sekin.
Minä olen ollut iltavirkku aina, siis ihan pikkulikasta asti. Olen mennyt aikaisin (noin klo 22) nukkumaan vain raskaana ollessani. Muuten normaali, luonnollinen rytmini olisi ehkä noin 02/03-10. Koska minulla on päiväkoti-ikäinen lapsi ja päivätyö, herään kuitenkin yleensä kahdeksalta. Elän siis jatkuvassa univelassa ja joudun nukkumaan päiväunia. Silloin tällöin nukahdan lapsen kanssa jo kymmeneltä, mutta tätä tapahtuu vain silloin, kun univelka on kasvanut äärimmilleen, eli ehkä kahdesti kuussa. En oikein tykkää nukkua kauhean myöhään, koska silloin tulee olo, että puolet päivästä on mennyt ohi.
Rakastan olla hereillä, kun muut nukkuvat ja ympärillä on hiljaista. Keskittymiskykyni on silloin parhaimmillaan, ja muutenkin olen silloin hyväntuulinen ja luova.
Ja totta kai, mieheni on hyyyyvin aamuvirkku. Hänen luonnollinen rytminsä olisi noin 20-03/04. Eritahtisuudestamme oli suurta hyötyä, kun valvoimme vauvavuonna.
Yökyöpeli joka yli puolet elämästään tapeltuaan lopetti kirjoitti:
Minäkin kuulun siihen kastiin, joka ei vaan JAKSA tätä aamupainotteista yhteiskuntaa.
Kaikki, siis ihan kaikki pyörii aamuvirkkujen tahtiin vaikkakin pientä muutosta on ollut.
Siis jo tarhat, koulut, työpaikat usein, virastot, ne vain hiljaisuusajat joista moni puhunut, monessa paikassa kaupatkin ellet asu isommassa kaupungissa jne jne.
Listaa saa jatkaa vapaasti, tällä hetkellä työajoillani ei ole väliä mutta taloyhtiössä asuminen okt aikojen jälkeen lähes tuhoaa minut.
Painoa tullut lisää 20 + kiloja, kun pakosta jouduin muuttamaan tähän kerrostaloon ja hissuttelemaan hiljaa yöt.
Että joo, parhaillaan koitan järjestellä elämääni niin että pääsisin vielä muuttamaan okt asujaksi, olisi alku sekin.
Yksi lisäkohta tuohon listaasi on, että tämä palsta menee kiinni klo 23. Jouduin juuri odottamaan 6 päivää että pystyin vastaamaan tähän ketjuun, koska tein aamu- ja iltavuoroja - jos minulla on iltavuoro niin herään niin ettei jää yhtään ylimääräistä aikaa ennen töitä ja olen töiden jälkeen kotona juuri kun palsta sulkeutuu; jos minulla taas on aamuvuoro niin olen niin väsynyt töiden jälkeen että pakko käydä saman tien nukkumaan ja heräilen kun palsta on jo kiinni. Nyt on pari vapaapäivää, sen jälkeen taas iltavuoroviikko mikä on muuten ihanaa, mutta en pääse kirjoittelemaan tänne.
Mulla rytmi on luonnostaan sellainen, että menen nukkumaa noin klo 3-7 aikaan, siitä nukun noin 8 h. Tämä on jotain, mitä aamuvirkut ympärilläni eivät käsitä. Söin vuosia unilääkkeitä, kokeilin kaikkea. Tällä hetkellä olen (fyysinen syy) kuntoutustuella.
Elämänlaatu parani uskomattoman paljon, kun sai alkaa nukkua oman rytmin mukaan ja unilääkkeet kin jäivät hyödyttöminä pois. Yhä vaan aamuvirkut koittavat väkisin jaella neuvojaan siitä miten PITÄÄ kuulemma nukkua. En vain ymmärrä, miksi olisin heistä jotenkin parempi ihminen, jos nukkuisin kuten nuo aamuvirkut?
Vierailija kirjoitti:
Yökyöpeli joka yli puolet elämästään tapeltuaan lopetti kirjoitti:
Yksi lisäkohta tuohon listaasi on, että tämä palsta menee kiinni klo 23. Jouduin juuri odottamaan 6 päivää että pystyin vastaamaan tähän ketjuun, koska tein aamu- ja iltavuoroja - jos minulla on iltavuoro niin herään niin ettei jää yhtään ylimääräistä aikaa ennen töitä ja olen töiden jälkeen kotona juuri kun palsta sulkeutuu; jos minulla taas on aamuvuoro niin olen niin väsynyt töiden jälkeen että pakko käydä saman tien nukkumaan ja heräilen kun palsta on jo kiinni. Nyt on pari vapaapäivää, sen jälkeen taas iltavuoroviikko mikä on muuten ihanaa, mutta en pääse kirjoittelemaan tänne.
Tämä muuten on totta, että palsta sulkeutuu klo 23-7 välille. Ihan kuin jokin hiljaisuusaika, niistäkin ketjussa puhuttu. Täällä ollut paljon hyviä kommentteja ja vertaistukea. Yhä vain en ole huomannut kunnon vastausta siihen, miksi se aamuvirkku uus on parempaa muka? Siis joku aamuvirkku rähissyt välillä, mutta kunnolla perustellen ei ole osattu vastata...
Vierailija kirjoitti:
Nautin suuresti kun yövuoroissa aamuvirkut narisee kuinka ei oo ihmisen hommaa valvoo öitä ja meinaavat nukahtaa pystyyn jo klo23! Siinä saa aina heittää, nyt tiät miltä ne aamuvuarot musta tuntuu!!!!! Sitten kun saavat yövuoron jälkeen nukuttua 2.5h niin taas saan herkutella, nii saman verran mä nukun kun tuun aamuvuaroon!!
Tämä on totta, aamuvirkut suhtautuvat yötöihin juuri noin ettei se ole luonnollista ihmiselle eikä sitä vaan tajuta. Ja ENNENKAIKKEA iltavirkuille aamuvuoro ovat sama asia, kuin että aamuvirkku pakotettaisiin vuodesta toiseen yötöihin. Siinä jos missä tulisi aamuvirkuille ymmärrys, miltä tuntuu elää sitä omaa rytmiään vastaan.
Mikä vttu siinä on, että täällä on porukkaa jotka jankkaavat, miten kauheaa on nousta ylös aamulla? Saamatonta luuseri sakkia kaikki! Ei elämästä tule mitään, jos ei pysty nousemaan aamulla ihmisten aikaan, mikä voi olla siinä noin vaikeaa????
Itse nousen lomillakin luonnostani ylös viideltä, näkee auringonnousunkin aamukahvia juodessa ja ehtii vaikka mitä! Ryhtiliikkeen paikka vaan jokaiselle.
Itselleni luonnollisin rytmi on mennä nukkumaan klo 1-2 aikaan ja herätä klo 10-11 välillä. Olen kevytuninen, joten harvemmin tunnen itseäni levänneeksi enkä yksinkertaisesti pysty nukkumaan kertynyttä univelkaa pois. Puolisollani on vielä myöhäisempi rytmi, sillä hän valvoo helposti kolmeen-neljään saakka. Siksi onkin hassua, kuinka hän valittaa jos teen illallista klo 22-23 aikaan :D
Olen tehnyt kolmivuorotyötä, ja aamuvuorot ovat aina olleet tuskaa. Ei ole kiva herätä töihin 3-4 tunnin katkonaisten unien jälkeen. Nykyisin toimistotyössä on onneksi liukumaa, mutta kun monessa paikassa sekin tarkoittaa töiden aloittamista klo 7-9! Edellisessä työssäni viikkokokous oli joka maanantai klo 9. Onneksi nykyisessä työssäni on hiukan enemmän joustoa, koska esihenkilöni on itsekin iltavirkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä aamuvirkkujen annetaan vieläkin ladella säännöt kaikessa? En voi kuin ihmetellä, eihän yhteiskunta enää pyöri päivänvalon mukaan?
Jotenkin sen yhteiskunnan on pyörittävä vai meinaatko, että oppilaat saavat jatkossa itse päättää, että tulevatko kouluun klo 8 tai klo 12 tai jotain siltä väliltä. Meillä on pakko olla jonkinlainen systeemi, jota noudattaa. Valitettavasti aina joku kärsii siitä. Ei, en ole aamuvirkku, mutta ymmärrän sen, että jotkin yhteiset pelisäännöt on sovittava. Ei se yhteiskunta ole muutenkaan reilu, oli sitten kyse palkasta, terveydenhuollosta jne.
Miksei kouluissa voisi olla sekä aamu- että iltaryhmiä? Nythän - tai ainakin silloin kun itse kävin koulua - oppilaat jaetaan eri luokkiin nimen perusteella, mutta yhtä hyvin tuo jako voisi tapahtua sen perusteella onko aamu- vai iltavirkku. Todennäköisesti myös opettajissa on iltavirkkuja, joten myös opettajien elämänlaatu paranisi, kun saisivat opettaa silloin kun itse ovat virkeimmillään.
Tuo on oikeasti hyvin vanhanaikainen käsitys, että kaikkien pitäisi noudattaa jotain tiettyä samaa rytmiä "yhteisten pelisääntöjen" vuoksi. Ihmisillä on luonnostaan erilaisia vuorokausirytmejä, joten kaikkien kannalta olisi parempi, jos kaikki saisivat elää omaa luontaista vuorokausirytmiään noudattaen. Ilta- ja yövirkuilla on muutenkin todella vähän vaihtoehtoja ammatinvalintaa miettiessä ja kaikista iltavirkuimmat tuskin edes hakeutuvat opettajaksi, koska tietävät etteivät selviäisi aikaisista aamuista - jos olisi mahdollisuus opettaa vaikka klo 12 alkaen niin iltavirkuille avautuisi yksi uusi uravaihtoehto.
PS. Itse keskeytin aikoinani yläasteen, koska en yksinkertaisesti jaksanut nousta aamuisin ylös. Pyörin aina iltaisin tunteja sängyssä ja uni ei vain tullut, vaikka miten olisin rukoillut ja yrittänyt laskea lampaita. Muistan vieläkin miten kamalaa oli, kun äiti yritti aina väkisin kiskoa ylös ja suuttui joka kerta kun en jaksanut nousta - tunsin itseni ihan hirveän huonoksi ja epäonnistuneeksi ihmiseksi ja yleensä makasin koko päivän sängyssä siihen saakka kunnes äiti tuli töistä kun oli niin syyllinen olo ja tuntui etten ansaitse elää. Ja jossain vaiheessa siis jäin kokonaan pois koulusta, kun en jaksanut noita aamukamppailuja ja äiti sitten lopulta ymmärsi, että minä en mene enää kouluun ja sain elää oman rytmini mukaisesti.
Surullista:( Ja vielä nykyäänkin, kun keskusteltu julkisuudessa koulujen tunnin tai pari myöhemmästä aloituksesta, niin sitä niin vastustetaan. Aamuvirkkujen toimesta toki, teinit ovat jo luonnostaan enemmän iltavirkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vttu siinä on, että täällä on porukkaa jotka jankkaavat, miten kauheaa on nousta ylös aamulla? Saamatonta luuseri sakkia kaikki! Ei elämästä tule mitään, jos ei pysty nousemaan aamulla ihmisten aikaan, mikä voi olla siinä noin vaikeaa????
Itse nousen lomillakin luonnostani ylös viideltä, näkee auringonnousunkin aamukahvia juodessa ja ehtii vaikka mitä! Ryhtiliikkeen paikka vaan jokaiselle.
Ryhtiliikkeen paikka vaan, niinkö? Tajuatko kuinka moni täällä on kertonut, ettei pysty(!) elämään noin? Kai sinäkin pystyt tekemään ryhtiliikkeen ja alatkin elää vaikka öisin? Valvot joka yö ja menet nukkumaan vasta(!) 5 jälkeen aamulla, nukut koko päivät. Tee se ryhtiliike, ala elää öisin ja kerro miten onnistuit geenejäsi ja sisäistä kelloasi vastaan taistellessa! Ja mieti, näet auringonlaskun ja kauniin tähtitaivaankin öisin.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni luonnollisin rytmi on mennä nukkumaan klo 1-2 aikaan ja herätä klo 10-11 välillä. Olen kevytuninen, joten harvemmin tunnen itseäni levänneeksi enkä yksinkertaisesti pysty nukkumaan kertynyttä univelkaa pois. Puolisollani on vielä myöhäisempi rytmi, sillä hän valvoo helposti kolmeen-neljään saakka. Siksi onkin hassua, kuinka hän valittaa jos teen illallista klo 22-23 aikaan :D
Olen tehnyt kolmivuorotyötä, ja aamuvuorot ovat aina olleet tuskaa. Ei ole kiva herätä töihin 3-4 tunnin katkonaisten unien jälkeen. Nykyisin toimistotyössä on onneksi liukumaa, mutta kun monessa paikassa sekin tarkoittaa töiden aloittamista klo 7-9! Edellisessä työssäni viikkokokous oli joka maanantai klo 9. Onneksi nykyisessä työssäni on hiukan enemmän joustoa, koska esihenkilöni on itsekin iltavirkku.
Tunnistan tuon tunteen, että aamuvuorossa oli aina karmea aivosumu, paras käsite kuvailemaan sitä tunnetta. Vasta puolenpäivän jälkeen ja parin kahvitauon jälkeen olin lopulta aktiivinen töissä. Silloinkin tauoilla oli kitattu armotta kahvia, jotta heräisin. Ja liukuma, miksi sitä ei voida käyttää oikeasti joustavammin muuten?
https://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/yokyopeleita-valvottaa-geenimuun…
Ne geenit vain vaikuttavat siihen, miten ihminen nukkuu. Siinä aamulla aikaisin nousijoille mietittävää.
Täällä aamuvirkku puoliso syyllistää siitä, etten mene samaan aikaan nukkumaan. No saakeli. Kun teen vain iltaa ja yötä, ei kiinnosta mennä nukkumaan lähes heti kotiin päästyäni. Ei myöskään voi lopettaa anlkuttamista kun nukun päivällä pitkään. Ei mene saakeli edelleenkään perille, että teen vain iltaa ja yötä, nukun siksi. Alkaa kohta olla eron paikka, lisien maksupäivänä on kuitenkin iloinen. Tekee itse päivätyötä ja yhteinen talous.