Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!
Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.
Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.
Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.
Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..
Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???
Kommentit (324)
Minä lakkasin häpeämästä iltavirkkuuttani joitakin vuosia sitten. Tai en edes välitä enää, mitä kukin siitä sanoo. Kun tuli korona ja etätyöt, pystyin tekemään työt öisin ja pomo piti työn laadun parantumisesta. Ei tosin tiedä monelta tarkkaan ottaen työskentelen.
Palavereja lukuun ottamatta aloitan työt puolenyön aikaan, Palavereja ei onneksi kovin paljoa ole. Ja saan mielettömästi enemmän aikaan kuin ennen koronaa ja toimistotyö aikoja. Kertooko se laiskuudesta, ehei vaan siitä että minä olen virkeä öisin.
Hyvä asia on se, että saan jatkaa etätöitä halutessani lopullisesti. Päivisin melkein nukun, hoidan juoksevia asioita ja harvakseltaan tulevat palaverit. Öisin hoidan työt muuten, siivoan, urheilen ja niin edelleen. Koen elämänlaatuni parantuneen huomattavasti, kun saan vihdoinkin olla siinä rytmissä mikä minulle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla näiltä aamuvirkuilta, että miksi se on niin tärkeää nousta kello 5 aikaan töihin vaikka vuorokaudessa on se 24 tuntia kaikille? Onko se oikeasti muka jokin hyvän ihmisen merkki, miksi?
Viinaan menevät tissuttelijat ja vaihdevuosi-ikäiset tädit ovat ainakin omassa lähipiirissä "tehokkaita aamuvirkkuja" , kun eivät saa viina- ja hormonihuuruiltaan nukuttua. Monet heistä ovat univajeen takia myös ylipainoisia. Itsellä ei kumpaakaan ongelmaa, valvon myöhään ja nukun sen päälle mieluiten 8-9 tuntia, joskus enemmänkin. Työ haittaa luontaista elämänrytmiäni ja tunnistan täysin tuon, että voi voida lähes fyysisesti pahoin, kun on pakko herätä töihin 3-4 tuntia aiemmin kuin kroppa oikesti haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanoen ihmettelen, mitä ihmettä ne aamuvirkut tekevät ennen töihin tuloa jos heräävät viideltä ja työt alkavat vasta kahdeksalta. Minulla kun kestää tolkkuihin tukemisessa tunti ja työmatkoihin vähän alle tunti.
Tässä kerrostalossa on täysin ok, että aamuvirkku naapuri siivoaa esimerkiksi imuroimalla ennen töihin lähtöä. Ja kauan ennen siis kello seitsemää aamulla, kun hiljaisuus päättyy. Lopetti lopulta, kun riittävästi otettiin yhteyttä isännöitsijään. Toinen on naapurin mummo, matot tampataan nykyään valitusten jälkeen vasta sillä sekunnilla kun kello lyö seitsemän aamulla.
Eli kyseessä ei ole edes normaalit töihin lähdön äänet vaan siivous. Kun siitä valitettiin riittävästi, tervehtiminen lopetettiin. Samoin mummelin kohdalla, alkoi osoittaa mieltään ja vasta seitsemältä tampata mattoja. Mutta voi hyvä luoja, jos täältä kuuluu mitään kello 22.00 jälkeen, se on valituksen paikka se. Unet häiriintyvät aamuvirkuilla.
Jostain syystä ollaan alettu poikakaverin kanssa säästää kuin viimeistä päivää okt:hen käsirahaa. Aamuvirkut kerrostalo naapurit, jotka eivät siedä pienintäkään risahdusta täältä kello 22.00 jälkeen ovat erittäin iso syy siihen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä
Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.
Ja iltavirkut on virkeimmillään kun aamuvirkut menee jo nukkumaan. Ihan yhtä monta tuntia kummallakin on päivässä käytettävissään.
Ainakin omassa tuttavapiirissä ne iltavirkkujen tunnit kuluu telkkarin ääressä ja sitten kitisevät jatkuvasti, ettei aika riitä mihinkään.
Ja oletko ajatellut miksi? Siksi, että me iltavirkut joudumme heräämään teidän aamuvirkkujen rytmin mukaisesti pyörittämään yhteiskuntaa. Ja loppupäivä ja -ilta meneekin sitten väsymyksen ja aivosumun ja lamaannuksen parissa kuten joku täällä jo aiemminkin kirjoitti. Koeta itse nukkua 5 tuntia yössä jatkuvasti ja katsotaan kuinka pirteä olet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytti456 kirjoitti:
Tää on jännä juttu koska itse taas työskentelen pankissa ja olen aina ollut aamuvirkku. Minua ei arvosteta tippaakaan kun tulen töihin 6-8 välillä ja lähden sitten neljän aikaan. Sen sijaan niitä ihmisiä hehkutetaan jotka tulee töihin vasta 10-11 aikaan mutta tekevät töitä myöhemmälle iltaan. Eli vain sillä on merkitystä kuka on töissä myöhäisimpään, aamutunneilla ei merkitystä.
Eli kaikki iltavirkut tervetuloa säästöpankkiin töihin 🤪
Samoin ihmettelen missä iltavirkkuja jatkuvasti haukutaan. Itse olen aamuvirkku ja saan kuulla, että nukkuma-aikani on outo lasten nukkuma-aika, olen tylsä kun en valvo ja töissäkin "ahkerat" valittavat, kun lähden lintsaamaan jo klo 15.30.
Mistäkö meitä iltavirkkuja jatkuvasti haukutaan? Odotahan, listaan omat kokemukseni äkkiä ylös:
1. Haukunta aina suomen valtamediassa, joka ihailee aamuvirkkuja.
2. Haukkuminen iltavirkkuudessa alkoi jo lapsuuden perheessä.
3. Haukunta iltavirkkuudessa parinkin exsän taholta, onneksi löytyi lopulta iltavirkku mies.
4. Monien sukulaisten ja suku on sittenntiedoksesi valtava haukkuminen iltavirkkuudesta koko elämän ajan.
5. Opiskelupaikoissa opettajien toimesta.
6. Esim kouluterveydenhoitajan toimesta aikoinaan.
7. Työkavereiden toimesta, eri työpaikoissa aina haukuttu iltavirkkuudesta.
- Että siinä ihan muutama esimerkki, mitä on olla iltavirkku tässä aamupainotteisessa yhteiskunnassa.
Valtamedia hehkutta yökyöpeleiden olevan älykkäämpiä kuin aamuvirkkujen. Puoliso valittaa, kun en jaksa valvoa yöllä. Seksiä ei ole. Pehe valittanut lapsena ja aikuisena aamukolinoista opettajat yläasteella valittivat, että kyllä iltauutiset pitää katsoa (nukuin tuolloin, nukkumaanmenoaika oli yläasteella 20.30). Töissä "iltavuorossa" olevat ovat ahkeria, aamulla työskentelevät lintsareita.
Muutama lainaus ylen uutiseen:
"-Yhteiskunta pyörii pitkälti aamuajassa, jolloin iltavirkuilla on alttius olla arkipäivinä lievässä jetlagissa. Uni tahtoo jäädä lyhyeksi ja sillä on muun muassa terveysvaikutuksia."
"Iltavirkut kärsivätkin siis aamuihmisiä useammin sosiaalisesta jetlagissa. Silloin henkilön oma sisäinen kello ja sosiaalisen ympäristön kello kulkevat eri rytmissä. Vastaavasti vapaapäivinä nukutaan pois univelkaa."
Linkki:
https://yle.fi/uutiset/3-11805578
Kuinka moni yllättyi, varmaan vain aamuvirkut joille koko tuollainen ajatus on vieras vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mahtava lukea muiden kommentteja ja saada vertaistukea, täällä ollut samantyyppinen ketju joskus aiemminkin:) Ja aamuvirkut, siis MIKÄ se teidän ongelmanne iltavirkkuja kohtaan on? Minulla perhe vielä nykyäänkin, suku, ystävät jne tuputtävät aamuvirkkuutta. Kukaan ei ole koskaan kyennyt kunnolla perustelemaan, miksi pitäisi olla aamuvirkku. Ehkä palstalla joku viimeinkin osaa?
Teillähän se ongelma on, yli kymmenen sivua ulinaa.
T. Ei mikään virkku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytti456 kirjoitti:
Tää on jännä juttu koska itse taas työskentelen pankissa ja olen aina ollut aamuvirkku. Minua ei arvosteta tippaakaan kun tulen töihin 6-8 välillä ja lähden sitten neljän aikaan. Sen sijaan niitä ihmisiä hehkutetaan jotka tulee töihin vasta 10-11 aikaan mutta tekevät töitä myöhemmälle iltaan. Eli vain sillä on merkitystä kuka on töissä myöhäisimpään, aamutunneilla ei merkitystä.
Samoin ihmettelen missä iltavirkkuja jatkuvasti haukutaan. Itse olen aamuvirkku ja saan kuulla, että nukkuma-aikani on outo lasten nukkuma-aika, olen tylsä kun en valvo ja töissäkin "ahkerat" valittavat, kun lähden lintsaamaan jo klo 15.30.
Mistäkö meitä iltavirkkuja jatkuvasti haukutaan? Odotahan, listaan omat kokemukseni äkkiä ylös:
3. Haukunta iltavirkkuudessa parinkin exsän taholta, onneksi löytyi lopulta iltavirkku mies.
4. Monien sukulaisten ja suku on sittenntiedoksesi valtava haukkuminen iltavirkkuudesta koko elämän ajan.
- Että siinä ihan muutama esimerkki, mitä on olla iltavirkku tässä aamupainotteisessa yhteiskunnassa.
Valtamedia hehkutta yökyöpeleiden olevan älykkäämpiä kuin aamuvirkkujen. Puoliso valittaa, kun en jaksa valvoa yöllä. Seksiä ei ole. Pehe valittanut lapsena ja aikuisena aamukolinoista opettajat yläasteella valittivat, että kyllä iltauutiset pitää katsoa (nukuin tuolloin, nukkumaanmenoaika oli yläasteella 20.30). Töissä "iltavuorossa" olevat ovat ahkeria, aamulla työskentelevät lintsareita.
Suurinta osaa iltavirkkuja ei kiinnosta oletko aamu vai iltavirkku. Okei puolisoasi ymmärrän ja säälin, seksi taitaa olla aika olematonta, kun nukut lasten aikaan?
Mutta se risoo ja paljon, että te aamuvirkut kehtaatte haukkua iltavirkkuja. Huolimatta siitä, miten paljon vähemmällä pääsette jo yhteiskunnan taholta.
Ymmärrätkö pointtini?
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanoen ihmettelen, mitä ihmettä ne aamuvirkut tekevät ennen töihin tuloa jos heräävät viideltä ja työt alkavat vasta kahdeksalta. Minulla kun kestää tolkkuihin tukemisessa tunti ja työmatkoihin vähän alle tunti.
Mä laitan tiski- ja pyykkikonen pyörimään. Katson Netflixiä ja nettiä. Pilkon vihanneksia yms.
Mitä sinä teet 21 jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytti456 kirjoitti:
Suurinta osaa iltavirkkuja ei kiinnosta oletko aamu vai iltavirkku. Okei puolisoasi ymmärrän ja säälin, seksi taitaa olla aika olematonta, kun nukut lasten aikaan?
Mutta se risoo ja paljon, että te aamuvirkut kehtaatte haukkua iltavirkkuja. Huolimatta siitä, miten paljon vähemmällä pääsette jo yhteiskunnan taholta.
Ymmärrätkö pointtini?
En nuku lasten aikaan. Meidän lapsemme ovat teinejä ja teinien tapaan ovat yökyöpeleitä. Eli jos seksiä ilman yleisöä haluaisi, sitä voisi harrastaa aamulla. Mutta ei puolisolle käy, kun nukkuu pisimpään. Teinitkin heräävät aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava lukea muiden kommentteja ja saada vertaistukea, täällä ollut samantyyppinen ketju joskus aiemminkin:) Ja aamuvirkut, siis MIKÄ se teidän ongelmanne iltavirkkuja kohtaan on? Minulla perhe vielä nykyäänkin, suku, ystävät jne tuputtävät aamuvirkkuutta. Kukaan ei ole koskaan kyennyt kunnolla perustelemaan, miksi pitäisi olla aamuvirkku. Ehkä palstalla joku viimeinkin osaa?
Teillähän se ongelma on, yli kymmenen sivua ulinaa.
T. Ei mikään virkku
Oletko hetkeäkään miettinyt, miksi tämä ketju elää ja herättää keskustelua? Johtuisiko vaikka siitä, että monella on sanottavaa asiaan? Jos kokemusten jakaminen on mielestäsi ulinaa, niin selvä.
Minä olen kyllä paljon nähnyt viestejä, joissa moni kertoo kärsivänsä aamuvirkkujen takia. Ikävää, jos totuus sattuu. Mutta asenteet ilyötavirkkuja kohtaan eivät ikinä muutu, jos ongelmista ei saa edes puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan tiski- ja pyykkikonen pyörimään. Katson Netflixiä ja nettiä. Pilkon vihanneksia yms.
Minulle ei tulisi mieleenkään pestä pyykkiä kello 21.00, ellen asuisi omakotitalossa. Se koneenlinkous herättää naapurit, tuskin kiittävät sinua siitä? Ja ennen 7 aamulla pyykkäät? se on hiljaisuusaikaa vielä. Pesen pyykkiä työpäivän jälkeen, reilusti ennen kello 21.00. Hiljaisuus ei ala silloin. Mutta otan sen verran huomioon naapurit, vaikka iltavirkku olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tulisi mieleenkään pestä pyykkiä kello 21.00, ellen asuisi omakotitalossa. Se koneenlinkous herättää naapurit, tuskin kiittävät sinua siitä? Ja ennen 7 aamulla pyykkäät? se on hiljaisuusaikaa vielä. Pesen pyykkiä työpäivän jälkeen, reilusti ennen kello 21.00. Hiljaisuus ei ala silloin. Mutta otan sen verran huomioon naapurit, vaikka iltavirkku olenkin.
Asutaan omakotitalossa, joten kukaan ei todellakaan häiriinny aamuisesta pyykknpesusta. Nyt pyörii toinen kone tältä aamulta. Linkous ei kuulu asuinkerroksessa yhtään. Eipä haittaa siis jos joku muu perheenjäsen pesee vastaavasti pyykkiä illalla.
Luoja, joku aamuvirkku jolla omakotitalo aamuisin käytettävissään mutta ei seksiä eksyi ketjuun ruikuttamaan:)
Jokin sattuu ja paljon, kun mies ja lapsetkin iltavirkkuja?
Ignore?
Mutta joo, meillä oli lapsena kaikki muut perheessä aamuvirkku ja paitsi minä.
Heidän ehdoillaan mentiin, vaikka oli meilläkin omakotitalo mutta ei ollut sopivaa valvoa liian myöhään.
Tämän päättivät vanhemmat, aamuisin tultiin herättämään ja kiskomaan verhot ylös, jotta naapurit eivät näe ja luuleettätähän aikaan vielä nukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä iltavirkkuudessanne ole kyse mistään muusta kuin elämänhallinnan puutteesta, saakeli. Teineillä voi korkeintaan olla vaikeuksia nousta aamulla ylös, ei kuulu aikuisuuteen moinen! Iltavirkku on käännettynä vain laiska.
Varsinkin nyt, kun mennään kesää kohti ja valon määrä lisääntyy aina vain aiemmin on uskomatonta että joku voi maata muka päivät pitkät. Päivä on ohi, jos puoleen päivään makaa. Kenellä riittää edes unta noin paljoa?
Se on vain elämänhallinta kysymys yhä. Limut ja energiajuomat pois, kofeiini pois viimeistään alkuillasta, ei ruutuaikaa iltaisin ja muutenkin rauhoitutaan iltaa kohti. Säännölliset iltarutiinit ja ylös aina samaan aikaan. Takaan, että jokainen iltavirkku aikuinen oppii nukahtamaan kello 21 mennessä. Pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
Selvästi et tiedä mistä puhut. Iltavirkkuus on täysin geeneistä kiinni, ei siinä auta mitkään konstit. On kuule vuosia yritetty rytmiä kääntää, nyt onneksi iltatyö.
Geenit, nimenomaan ne säätelevät tuota. Ei päivänvalo. Ihmisen historiassa oltaisiin kuoltu kaikki, jos koko heimo oltaisiin yöllä syöty eläinten toimesta, kun kukaan ei jaksanut valvoa tulta. Ja nämä geenit olivat tärkeitä ja vaikuttavat meissä yhä. Siksi ihmisen sisäinen kello on niin voimakas.
Nuo hiljaisuusajat mistä joku kirjoitti, ne lähes tuhoavat minut. Kyllä, saajan sitä öisin valvoa, mutta vihaan vuosi vuodelta enemmän naapureiden pakollista huomioon ottoa.
Siivous jne olisivat hommia joihin se virta riittäisi yöllä enemmän. Tätä ei aamuvirkku ymmärrä. Nyt on etsinnässä okt, toivon mukaan päästään elämään oman rytmimme tahtiin.
Liian monta vuotta jouduttu ottamaan naapureita huomioon ja elämään sukkasillaan öisin.
Tässä rivitalossa yksi naapuri, joka kyttää muiden elämää ja vannoutunut aamuvirkku oli haukkunut meidät täysin. Syy oli se, että kehdattiin kokoa vielä yksältä illalla. Naapurin omien sanojen mukaan niin "kuka laittaa ruokaa vielä tuohon aikaan?" oli suurin ärtymyksen syy. Itse kyllä aloittaa siivoamisen täsmälleen kello 7 sunnuntaisin, kun siivouspäivä.
Tässäkinyksi asia, josta iltaihmiset kärsivät. Nuo hiljaisuusajat tosiaan menevät vieläkin niin, että pahimmiltaan kymmeneltä hiljaisuus. Aamulla saa taas naapurit remuta heti seiskalta miten tykkäävät. Pitäisi olla okt, jos haluaisi iltavirkkuna elää normiilin rytminsä mukaisesti ja saada asioita yhtä paljon aikaan. Mutta varallisuus estää senkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä iltavirkkuudessanne ole kyse mistään muusta kuin elämänhallinnan puutteesta, saakeli. Teineillä voi korkeintaan olla vaikeuksia nousta aamulla ylös, ei kuulu aikuisuuteen moinen! Iltavirkku on käännettynä vain laiska.
Varsinkin nyt, kun mennään kesää kohti ja valon määrä lisääntyy aina vain aiemmin on uskomatonta että joku voi maata muka päivät pitkät. Päivä on ohi, jos puoleen päivään makaa. Kenellä riittää edes unta noin paljoa?
Se on vain elämänhallinta kysymys yhä. Limut ja energiajuomat pois, kofeiini pois viimeistään alkuillasta, ei ruutuaikaa iltaisin ja muutenkin rauhoitutaan iltaa kohti. Säännölliset iltarutiinit ja ylös aina samaan aikaan. Takaan, että jokainen iltavirkku aikuinen oppii nukahtamaan kello 21 mennessä. Pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
Selvästi et tiedä mistä puhut. Iltavirkkuus on täysin geeneistä kiinni, ei siinä auta mitkään konstit. On kuule vuosia yritetty rytmiä kääntää, nyt onneksi iltatyö.
Geenit, nimenomaan ne säätelevät tuota. Ei päivänvalo. Ihmisen historiassa oltaisiin kuoltu kaikki, jos koko heimo oltaisiin yöllä syöty eläinten toimesta, kun kukaan ei jaksanut valvoa tulta. Ja nämä geenit olivat tärkeitä ja vaikuttavat meissä yhä. Siksi ihmisen sisäinen kello on niin voimakas.
Ja iltavirkkuja ja yökukkujia tarvitaan vielä tänäpäivänäkin erilaisiin töihin. Aamuvirkut vain arvostavat jostain syystä vain päivätyötä. Olen tehnyt vuosia töitä öisin, aamuvirkut sukulaiset eivät käsitä että nukun siksi päivisin. Ja kyllä, teen töitä öisin ja vielä omasta tahdostani. Mahdotonta saada sukua ymmärtämään tämä.
Tämä iltavirkku-yökyöpeli aikoo nousta aamulla klo 5 ja lähteä baariin kannattamaan Suomi voittoon. Kultaa tulee huomenna.