Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltavirkkuus, joka jatkunut koko aikuisiän = en välitä enää toisten mielipiteistä!

Vierailija
10.02.2022 |

Olen yli 30 teknistä asti ollut iltavirkku ja yökyöpeli.

Yhteiskunta, perhe, ystävät, tutut, sukulaiset, opiskelu ja työkaverit AINA kuittailleet tästä.

Nyt opiskelen loppusuoralla alaa, jossa paljon ilta - ja yötöitä, en JAKSA enää tapella omaa luonnollista rytmiäni vastaan.

Vertaistukea muilta iltavirkuilta/yökyöpeiltä ketjua mietin..

Ja aamuvirkut, mikä ihmeen ongelma teillä on jos joku nukkuu eri aikaan kuin te???

Kommentit (324)

Vierailija
281/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rutiinit kohdilleen. Kofeiinia vain vähän ja sitäkin korkeintaan aamuisin. Lenkkeile tms päivällä. Ei kännyä, TV:n katselua, tablettia tms iltaisin. Rauhoitu hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Joka ilta sänkyyn ysiltä, nouse viimeistään seiskalta. Ei päikkäreitä, jatka kaksi viikkoa. Ja tasaa, se rytmi muutettu jokaisella valittajalla.

Vierailija
282/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rutiinit kohdilleen. Kofeiinia vain vähän ja sitäkin korkeintaan aamuisin. Lenkkeile tms päivällä. Ei kännyä, TV:n katselua, tablettia tms iltaisin. Rauhoitu hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Joka ilta sänkyyn ysiltä, nouse viimeistään seiskalta. Ei päikkäreitä, jatka kaksi viikkoa. Ja tasaa, se rytmi muutettu jokaisella valittajalla.

Koitatko sanoa, että muutaman viikon pakko valvotuksella jokaisesta aamuvirkut saadaan iltavirkku/yökyöpeli?

Ja joka voi ottaa vastaan minkä vain yötyön?

Kai tuo toimii sitten toisinkinpäin, vai mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyviä pointteja, iltavirkku tarvitsee melkein okt:n yökyöpelistä puhumattakaan. Siis voidakseen elää rytminsä mukaan siivoten, urheillen, nukkuen ilman naapurien häiriötä jne. Aamuvirkkujen mukaan nuo hiljaisuusajatkin menevät.

Höpöhöpö, aamuvirkku alkaa usein aamuneljältä meiskaa kerrostalossakin.

Tämä on niin totta. Aamulla on täysin ok, että ahkera aamuvirkku metelöi siivotessaan tms naapureita viis, ennen 7 aamulla. Viimeistään 7 alkaa meteli, yleensä ennemmin. Mutta iltavirkuille ei samaa kyllä sallita, aamuvirkku menee nukkumaan kello yhdeksän aikoihin. Silloin alkaa aamuvirkkujen mielestä täysi hiljaisuus, onhan se pyhää nukkumaanmeno aikaa. Prkle!

Sama ongelma tässäkin talossa, aamuvirkut siivoaa yms jo aamuyöstä, mutta voi että mikä meteli jos kerran yhdentoista aikaan imuroit rikkoutuneen lasin sirpaleet. Että onhan se tämäkin elämää, aamuvirkkujen ehdoilla:(

Vierailija
284/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen iltavirkku, tai jopa yökukkuja :)

Tämäkös jaksaa ihmetyttää paria naapuria (asun ok-talossa), kun pitää toistuvasti kysellä valvomisistamme ja ihmetellä yöllä meiltä näkyvää valoa.. ja mitä ne sitten itse kukkuvat öisin, eivätpä nukukaan hyvin, kun kerran toteavat meillä valvottavan.

Tämä toinen naapuri herää viideltä odottamaan lehden tuloa. Illalla nukkumaan yhdeksältä. Ja niin on meidän katu pimeänä siihen aikaan. Kunnon ohmiset ovat menneet maata, ei ne mistään tv-ohjelmistakaan mitään piittaa. Mutta, ah, ovat niin ahkeria mielestään.

Voi ei, varmasti ärsyttää mutta itse ottaisin tilanteesta kaiken irti:) Eli sen verran paksut verhot tai kaihtimet, että valo näkyy ulos. Mutta sisälle ei saisi näkyä. Sitten vaan yöt valoja päällä. Erittäin iltavirkkuna viihtyisin omakotitalossa hyvin. Ja ah, johan olisi aamuvirkuille kyylää naapureilla harmiteltavaa, kun ei jaksaisi koko yötä sentään kukkua, mitä teen:)

Vierailija
285/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat työpäivät, aamuduuni. Ensimmäiset tunnit lähes oksettaa, en ole oikein työkykyinen. Toimin kuin robotti, en saa käytettyä kaikkea potentiaaliani.

Vasta joskus puolenpäivän aikaan virkystyn. Silloin saan enemmän irti itsestäni kuin aamun tunneilla koskaan. Liukuva työaika tai iltatyöt olisivat ainoa pelastus tästä.

Viikonloppuisin nukun koko viikon univelat pois. Unta ei viikolla tule ajoissa vaikka miten koittaisi. Lomilla rytmi kääntyy heti. Luonnollisin rytmi minulle on mennä nukkumaan noin klo 3 ja nousta noin 10-11 aikaan.

Vierailija
286/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulaiseni on aamuvirkku, aina ollut sitä mieltä miten rytmi pitää kääntää jne. Jokin aika sitten tuli aamulla pokkana (ilmoittamatta etukäteen) ennen 10 kylään. Siinä päivitteli nukuinko vielä jne, kun kasvuston kotimaisissa ympäriinsä.

Availi itsekseen sälekaihtimia, jotka meillä aina kiinni kyyläävän naapurin takia. Ja arvosteli asunnon sisustusta (tavaraa hujan hajan eli vauvan leluja lähinnä, täysin perussiistiä kuitenkin) arvostellen. Lähdettiin lenkille, minä silmät ihan ristissä.

Siinä vaunuja lykkiessä kuuntelin, miten he ovat jo siivonneet. Miten he ovat virkeinä menossa hoitamaan asioita. Paras oli se, että alkoi tentata ENKÖ uskalla nukkua, olenko ahdistunut jne.

Siinä vaiheessa koitin selittää lähes koomassa, että olen aina ollut iltavirkku. Vauvakin on ja meillä on tämä rytmi. Me nukumme pitkään ja vauvakin antaa aamuisin nukkua, kun hoitaa sen hädät. Meille tämä rytmi sopii.

Ei uskonut millään, lenkki kesti noin 20 min (eli ei pitkään) mutta ketutti ja lujaa. Päivä meni tavallaan piloille, jotta aamuvirkku lapseton tuttu saa hetken lenkki seuraa. Ja arvostella meitä. Nuo tenttaamkset pelkotiloista, vasta myöhemmin tajusin miten paljon napakammin olisi pitänyt sanoa.

Ei vaan mene kaaliin, että ihmisillä on eri rytmejä, kyseinen ihminen menee oikeasti nukkumaan ilta yhdeksältä. Huoh.

Vierailija
287/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miksi ihmeessä aamuvirkkuutta ihannoidaan? Ja miksi aamuvirkut usein itsekin ovat siitä niin ylpeitä?

Kun kaikilla on ihan yhtä monta tuntia per vuorokausi käytettävissään, niin mitä väliä sillä on koska nukkuu?

Vierailija
288/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkös jaksaa ihmetyttää paria naapuria (asun ok-talossa), kun pitää toistuvasti kysellä valvomisistamme ja ihmetellä yöllä meiltä näkyvää valoa.. ja mitä ne sitten itse kukkuvat öisin, eivätpä nukukaan hyvin, kun kerran toteavat meillä valvottavan.

Tämä toinen naapuri herää viideltä odottamaan lehden tuloa. Illalla nukkumaan yhdeksältä. Ja niin on meidän katu pimeänä siihen aikaan. Kunnon ohmiset ovat menneet maata, ei ne mistään tv-ohjelmistakaan mitään piittaa. Mutta, ah, ovat niin ahkeria mielestään.

Voi ei, varmasti ärsyttää mutta itse ottaisin tilanteesta kaiken irti:) Eli sen verran paksut verhot tai kaihtimet, että valo näkyy ulos. Mutta sisälle ei saisi näkyä. Sitten vaan yöt valoja päällä. Erittäin iltavirkkuna viihtyisin omakotitalossa hyvin. Ja ah, johan olisi aamuvirkuille kyylää naapureilla harmiteltavaa, kun ei jaksaisi koko yötä sentään kukkua, mitä teen:)

Olen eri, mutta ekalle vastaajalle vielä vinkkiä:

Sammuttelisin ja laittelisin valoja päälle pitkin yötä eri huoneissa. Joskus parin tunnin välein vaikka, naapurien heräillessä aamulla ehkä vähän useammin. Siinä jos missä kysyttäisiin tahdonvoimaa, että jaksaisivat kukkua katselemassa valojanne joka yö. On se rankkaa heillä, pitää päivisin kyttää naapureita, sitten vielä teidän rytmi ne niin kyylät aamuvirkut ovat pulassa. Täytyy koittaa ymmärtää...

Vierailija
289/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään onneksi hieman helpompaa olla iltavirkku, kaupat ja monet muut paikat auki pidempään. Mutta vain kaupungeissa, maaseuduilla korkeintaan lähin abc voi olla auki koko yön. Usein vain 24. Maalla on toista.

Oli yksi syistä, miksi muutin pois kotipaikkakunnaltani. Pikkukylä syvällä maaseudulla, jossa katsostiin todella pahasti jos edes sairaana nukuit kymmeneen. Eihän nyt siihen aikaan kukaan kunnon ihminen nuku ja tee tuolle (unirytmi) asialle jotain. Ylipäätään pitkään nukkuminen oli pahin synti, mitä saattoi tehdä siellä.

Vierailija
290/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama lainaus ylen uutiseen:

"-Yhteiskunta pyörii pitkälti aamuajassa, jolloin iltavirkuilla on alttius olla arkipäivinä lievässä jetlagissa. Uni tahtoo jäädä lyhyeksi ja sillä on muun muassa terveysvaikutuksia."

"Iltavirkut kärsivätkin siis aamuihmisiä useammin sosiaalisesta jetlagissa. Silloin henkilön oma sisäinen kello ja sosiaalisen ympäristön kello kulkevat eri rytmissä. Vastaavasti vapaapäivinä nukutaan pois univelkaa."

Linkki:

https://yle.fi/uutiset/3-11805578

Kuinka moni yllättyi, varmaan vain aamuvirkut joille koko tuollainen ajatus on vieras vai mitä?

Tämä on niin totta, miettikää mitä tämä tekee iltavirkuille?! Sitten päälle haukutaan vielä jne, menisivät aamuvirkut itseensä! Miltä tuntuisi elää koko ikänsä jetlagissa, tuskin nauttisitte siitä elämästä?

Aamu ihmisille tekisi hyvää miettiä, jos on kokenut matkustella jetlagin miltä se tuntui. Sitten ajatella, että Iltavirkut elävät sen kaltaisessa tilassa koko ikänsä. Ehkä avaisi vähän niitä silmiä sille, että Iltavirkut eivät ole laiskoja vaan jatkuvassa univajeessa?

Vierailija
291/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä meillä töissä seuraava tilanne:

Niitä aamuvirkkuja työkavereita tuntuu ärsyttävän suunnattomasti, jos iltavirkut ovat väsyneen näköisinä aamulla paikalla. Työt tulee tehtyä kuitenkin, koska pakkohan se on.

No, aamuvirkut työkaverit alkavat pari tuntia ennen kotiin lähtöä haukotella, ovat siivonneet parhaimmillaan okt:n ja juosseet ison lenkin aamuyöllä. Ennen töihin tuloa, sen kertovat itse.

Iltavirkuilla ei tunnu olevan tarvetta tai edes lupaa ärsyyntyä tuosta väsymyksestä ennen työpäivän loppua. Mutta juu, ahkeruuttahan sekin on, että kahden maissa päivällä väsyy täysin? Samalla kun joku muu iltavirkku piristyy?

Vierailija
292/324 |
22.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana jutella täällä vertaistuen merkeissä! Ainoat keskustelun änkyrät on aamuvirkkuja yllättäen ;) hyvää ja tuotteliasta yötä kaikille iltavirkuille!

Vierailija
293/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kiehtova ja silmiä avartava ketju! Itse olen iltavirkku, mutta elinikäinen kuittailu on mennyt pään sisään ja tunnen syyllisyyttä unirytmistäni. Pidän itsekin itseäni laiskana kun en univajeessa jaksa mitään ylimääräistä ja kun yöunet viikonloppuna venyvät pitkälle aamuun.

Ihana kuulla eläkeikäisiltä, että he nauttivat unirytmistään ja elämästä. Minua jopa hieman pelottaa rutiinin loppuminen, esim. lomilla, koska luulen, että elämä lähtee jotenkin lapasesta kun päädyn aina valvomaan ja nukkumaan myöhään. Peilaan täysin yhteiskunnan odotuksia elämässäni.

Ehkä jonain päivänä lenkkeilen ja teen kotitöitä klo 21 jälkeen ilman syyllisyyttä.

Vierailija
294/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mitä tää asia mulle kuuluu????

Vierailija
295/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sammuttelisin ja laittelisin valoja päälle pitkin yötä eri huoneissa. Joskus parin tunnin välein vaikka, naapurien heräillessä aamulla ehkä vähän useammin. Siinä jos missä kysyttäisiin tahdonvoimaa, että jaksaisivat kukkua katselemassa valojanne joka yö. On se rankkaa heillä, pitää päivisin kyttää naapureita, sitten vielä teidän rytmi ne niin kyylät aamuvirkut ovat pulassa. Täytyy koittaa ymmärtää...

Joo tuo päiväkyttäys on toinen ärsyttävä asia. Kyseinen valvomisistamme kyselevä henkilö on suunnilleen koko valveillaoloaikansa näköalapaikallaan ikkunan ääressä ompelemassa. Aina kaihdin ylhäällä. Joten hänen ahkeruutensa voi todeta varsinkin kun on pimeää, ja hänellä valot päällä, kun istuu kuin tatti paikallaan. Ja meiltä ei voi liikahtaakaan ilman että hän sen voi noteerata, kun on just vastapäätä tämä talo. Käyt sitten roskiksella, postilaatikolla, tai lähdet autolla, mikään ei tapahdu ilman valvovia silmiään. Vaikka muka onkin syventynyt ompelukseensa.

Sain vieläpä joskus siitä palautetta, kun kyseli miksi katsoin hänen ikkunaansa päin, vaikka vain touhusin jotain omalla pihallani. Kun en tosiaankaan sitä tarkoituksellisesti tehnyt. Meni vain katse vahingossa sinne päin.

Eihän nämä nyt niin isoja juttuja ole, mutta on alkanut ärsyttää kuitenkin, vuosien mittaan enemmän.

Vierailija
296/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tuo päiväkyttäys on toinen ärsyttävä asia. Kyseinen valvomisistamme kyselevä henkilö on suunnilleen koko valveillaoloaikansa näköalapaikallaan ikkunan ääressä ompelemassa. Aina kaihdin ylhäällä. Joten hänen ahkeruutensa voi todeta varsinkin kun on pimeää, ja hänellä valot päällä, kun istuu kuin tatti paikallaan. Ja meiltä ei voi liikahtaakaan ilman että hän sen voi noteerata, kun on just vastapäätä tämä talo. Käyt sitten roskiksella, postilaatikolla, tai lähdet autolla, mikään ei tapahdu ilman valvovia silmiään. Vaikka muka onkin syventynyt ompelukseensa.

Sain vieläpä joskus siitä palautetta, kun kyseli miksi katsoin hänen ikkunaansa päin, vaikka vain touhusin jotain omalla pihallani. Kun en tosiaankaan sitä tarkoituksellisesti tehnyt. Meni vain katse vahingossa sinne päin.

Eihän nämä nyt niin isoja juttuja ole, mutta on alkanut ärsyttää kuitenkin, vuosien mittaan enemmän.

Takuulla ärsyttävää, osanotto:( Mutta nyt syy selvisi, miksi rytmimme kiehtoo vaikka okt:ssä edes äänet eivät häiritse, jos ei popiteta tms täysillä.

On vaikeaa kytätä muita naapureita päivisin ja teitä öisin. Siinä se syy moiseen, antakaa olla jos mahdollista. Siinähän kiehuu aamuvirkku kyylä katkeruudessaan, kun kaikkea ei voi naapurustossa valvoa!

Vierailija
297/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa ongelmaa naapurien kanssa, asutaan rivarissa. Ollaan yökukkujia, rahatilanne ei salli muuta kuin vuokralla olon tällä hetkellä.

No, naapurin aamuvirkut kyselevät miksi meillä paloi valot ja niin edelleen koko ajan. Mitä tehtiin siihen ja siihen aikaan on yleisin kysymys.

Kysyttiin takaisin, että siksi melua ole kuulunut. No ei, mutta valot näkyivät kun kävivät tupakalla on yleisin vastaus. Siihen sanottiin ensin nätisti, että saamme valvoa mihin aikaan tahdomme, eikä siitä tarvitse sen enempää tilittää.

Kun uteli jatkui, jouduttiin lopulta ärähtämään kunnolla, että mitäs se heille kuuluu? Ja silti, yhä jaksavat kysellä vsloistamme ja miten joku valvoo öisin, aamulla pitää herätä kuulemma ajoissa.

Ja ketun marjat, ollaan öisin hiljaa ja kuunnellaan esim kuulokkeilla ohjelmat, luetaan sekä tehdään työjuttuja tms. Silti vaan kiinnostaa, miksi me valvomme. Paksut verhot nykyään edessä, jotteivat näe sisälle.

Että kyllä näitä naapureita löytyy muitakin, joille öinen valvominen on käsittämätöntä.

Vierailija
298/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää onki jännä miten ne aamun tunnit on paljon arvokkaampia kun illan. Aamuvirkut on ahkeria ja iltavirkut laiskoja, noin jotenkin yleensä ajatellen. Per siästä

Näinhän se menee. Aamuvirkku on saanut tehtyä jo vaikka ja mitä siinä vaiheessa, kun aamuntorkku vasta heräilee. Kyllä niihin aamuherätyksiinkin tottuu, kun vaan opettelee! Valtaosassa työpaikkoja työt aloitetaan aikaisin aamulla, joten kannattaa vaan totutella.

Ja iltavirkut on virkeimmillään kun aamuvirkut menee jo nukkumaan. Ihan yhtä monta tuntia kummallakin on päivässä käytettävissään.

Luonnollinen ihminen on aamuvirkku, ihminen ei ole yöeläin. Ihmisen kuuluu herätä päivänvaloon ja olla hereillä silloin, kun on eniten päivänvaloa tarjolla.

Semmonen biologi sitten täällä. Ihmisen geenit eivät ole juurikaan muuttuneet viimeisen sadantuhannen vuoden aikana. Suurin osa tästä ajasta on vietetty nuotioiden ääressä, jotka eivät pala itsestään. Koko ajan on tarvittu joku vahtimaan tulta ja muutenkin.

BTW, käytät sanaa luonnollinen väärin. Oikea sana olisi luontaisesti.

Tämä on totta = nimenomaan geenit säätelevät sen, oletko iltavirkku vai et. Valitettavan moni vain nukkuu aamuvirkkujen ihannoimassa yhteiskunnassa melatoniinin tai jopa unilääkkeiden voimin. Siinä ei koskaan saa samalla tavalla levättyä (keinotekoinen uni) kuin jos saisi elää ja nukkua luonnollisen rytminsä mukaan. Pois lukien ilta/yötyöläiset. Mielestäni yhteiskunnassa pitäisi puhua enemmän unirytmistä ja huomioida asiaa enemmän. Joustavat työajat joissakin paikoissa ovat ainakin hyvä alku sekä etätyöt.

Vierailija
299/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 10 V unilääkkeillä rytmin kääntöä koittanut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitatko sanoa, että muutaman viikon pakko valvotuksella jokaisesta aamuvirkut saadaan iltavirkku/yökyöpeli?

Ja joka voi ottaa vastaan minkä vain yötyön?

Kai tuo toimii sitten toisinkinpäin, vai mitä?

Tietenkin tämän luulisi toimivan muuten toisinkin päin? Eli tästä lähin aamuvirkuille kuittailijoille, rytmin käännöstä neuvoville tai iltavirkkuus kauhisteleville voi aina antaa neuvot muuttaa rytmiään.. Ehkä loppuisi se unirytmistä neuvominen, jos iltavirkku alkaisi opastaa aamuvirkkua iltavirkkuksi;)

Vierailija
300/324 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku opiskelija/työntekijä menettää myös suuren osan potentiaalistaan aikaisin aamulla. Itse opiskeluaikoinani oli matka ammattikouluun 90 km suuntaansa, heräsin 5 aikaan jotta ehdin bussiin. Lienee sanomattakin selvää, että vaikka nukuin usein bussissa, olin ihan zombi pari ensimmäistä tuntia koulussa.