Olkaa kilttejä ja opettakaa lapsillenne
Nyt, kun nämä fitnesshommat ja healthylifet ja cocovit ja seljankukat ovat niin muodissa, olisi kiva jos tulevaisuudessa näitä terveellisiä toimintamalleja osattaisiin hyödyntää oikein.
Ainakin omassa lähipiirissäni edelleen ja jatkuvasti isoimmassa roolissa on kaikkien silmiin se, että kroppa on hyvässä kunnossa. Omastakin mielestäni on oikeasti kiva katsella näitä fitnesstyttöjä, mutta todellisuus omalla kohdallani on tuollaisista kovin kaukana. Ei minulla ole aikaa ryhtyä dieetille six-packin vuoksi tai kasvattaa ahteria siksi, että saisin instagramiin parempia belfieitä. Minulle ja lähimmäisilleni riittää, että olen terve ja voin tehdä asioita, joista nautin.
Perheessämme sekä aikuiset, että lapset syövät terveellistä kotiruokaa ja ulkoilevat ja harrastavat säännöllisesti liikuntaa - miksi se ei riitä? Tuntuu, että olemme jotenkin huonompia kun emme ole täydellisessä rantakunnossa vaan tähtäin kaikessa tekemisessämme on oma hyvinvointi!
Mikseivät kaikki voisi opettaa lapsilleen pienestä pitäen, että ulkonäkö ei ole kaikki kaikessa! Banniin instagramit ja sanalle rantakunto uusi merkitys!
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:11"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 07:41"]Tyttäreni on nyt 12 vuotta ja tykkää seurata mm. instagramissa ja facebooksissa fitnesstähtiä, ja mielestäni hyvä näin. Saa ainakin hyviä roolimalleja. Ylä-asteikäisenä (mahd. 8.- luokalla) saa aloittaa itse fitnessharrastuksen (salilla käynti ym.) ja ruokavalion tarkkailun. Nyt syödään vielä samaa mitä muutkin. Ja olen itsekin hyvässä kunnossa, ehkäpä tämä on sitten jotenkin geeneissä, että itsestään huolehditaan. [/quote] Muista ennen salilla käyntiä varmistaa että tyttäresi kasvu on varmasti loppunut.
[/quote]
Mitenköhän se varmistetaan? Kyllähän jalkapalloakin pelataan jotkut jopa 5- vuotiaina. Miksei tyttäreni siis saisi käydä salilla. Mitä nuorempana tuo diettaaminen+sali aloitetaan, sen helpommin se tulee vanhempana luonnostaan.
Hän on tällä hetkellä ehkä hieman painavahko ikäisekseen, mutta luulen, että ylimääräiset karistetaan kesän aikana :) Uudet fitnessmalli- kisaajat ovat tuoneet taas rutkasti motivaatiota lenkkeilyyn ja kotijumppiin, kesävaihde on siis saatu hyvin päälle.
Pointti siis se, että jotkut harrastavat telinevoimistelua, jotkut koripalloa jne. Minun tyttäreni laji on fitness. En ymmärrä miksi jonkun täytyy suuttua siitä, että haluamme näyttää hyvältä - mitä se teiltä muilta on pois?
[/quote]
Väitän että tuo fitness on uusi muoto syömishäiriöstä ja pakonomaisesta itsekontrollista. Ja mitenkö se eroaa telinevoimistelusta tai jalkapallosta. Sillä tavalla että palloilussa fokus on pallossa, telinevoimistelussa kehon hallinnassa, voimassa yms. Fitneksessä fokus on peilikuvassa, omassa ulkonäössä. Täysin eri juttu. Nuorille, muutenkin itseään hakeville tyttölapsille aika raakaa touhua. Lähtökohtaisesti sellaiset lajit ovat hyviä, jotka käyvät sekä tytöille että pojille. Tuo naisten ulkonäkövouvotus lisää kuilua sukupuoliseen epätasa-arvoon.
[/quote]
Olipa hyvä kirjoitus! Pisteet sinulle. Olen täysin samaa mieltä.
Mun tuttavapiirin innokkain fitnessharrastaja on sellainen, etten todellakaan pidä häntä roolimallina kenellekään. Hän on hoikka, lihaksikas ja nätti, mutta minäkuva on todella vääristynyt. Facebook-päivitykset ovat lähinnä itkemistä siitä, miten hirveä läski hän onkaan, tai tilitystä lääkärireissuista, sairauksista ja vammoista, kun "taas tuli treenattua liian kovaa".
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:37"]Mun tuttavapiirin innokkain fitnessharrastaja on sellainen, etten todellakaan pidä häntä roolimallina kenellekään. Hän on hoikka, lihaksikas ja nätti, mutta minäkuva on todella vääristynyt. Facebook-päivitykset ovat lähinnä itkemistä siitä, miten hirveä läski hän onkaan, tai tilitystä lääkärireissuista, sairauksista ja vammoista, kun "taas tuli treenattua liian kovaa".
[/quote]
Juuri näin. Entisenä anorektikkona huomaan saman ahdistuksen ja pakkomielteisyyden sekä kehonkuvan vääristymisen. Ahdistus on kovaa ja pakkomielle vie kehon äärirajoille ja yli, vahingoittaen. Älkää missään tapauksessa ajako tyttöjänne siihen henkiseen helvettii ja kipuun. Siitä ei koskaan parane täysin.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:37"]Mun tuttavapiirin innokkain fitnessharrastaja on sellainen, etten todellakaan pidä häntä roolimallina kenellekään. Hän on hoikka, lihaksikas ja nätti, mutta minäkuva on todella vääristynyt. Facebook-päivitykset ovat lähinnä itkemistä siitä, miten hirveä läski hän onkaan, tai tilitystä lääkärireissuista, sairauksista ja vammoista, kun "taas tuli treenattua liian kovaa". [/quote] Juuri näin. Entisenä anorektikkona huomaan saman ahdistuksen ja pakkomielteisyyden sekä kehonkuvan vääristymisen. Ahdistus on kovaa ja pakkomielle vie kehon äärirajoille ja yli, vahingoittaen. Älkää missään tapauksessa ajako tyttöjänne siihen henkiseen helvettii ja kipuun. Siitä ei koskaan parane täysin.
[/quote]
Mikä voi mahdollisesti olla syy siihen, että näitä tyttöjä/naisia, jotka syömishäiriön partaalla itseään muotoilevat haluamansa näköisiksi IHANNOIDAAN niin jumalattomasti?
Kuulin justiin viikonloppuna niin monta keskustelua siitä, kuka seuraa ketäkin ja kellä on parhaat absit ja kenen snäpistä saa parhaat ruokavinkit ja missä instagramissa on isoin pylly. Siis mitä ihmettä?
En vaan voi ymmärtää, että joku täysjärkinen vanhempi antaa lapsensa ottaa mallia tällaisesta hölynpölystä? Minne on kadonnut kaikki oikeat urheiluharrastukset, joiden parissa ihminen voi pitää hauskaa ja tuntea kuuluvansa joukkoon? Jossa opitaan ja kunto kasvaa ilman, että toisten vatsa- tai reisimakkaroita katsotaan paheksuen?
Tämän hetkinen maailma minä ja mun ulkonäköhehkutuksineen on ihan kipeä. Olen aivan varma, että 20 vuoden päästä ihmiset nauravat ja ihmettelevät miten itsekeskeisiä ihmiset ovat olleet. Ei ole tervettä treenata kroppaa siksi että voi laittaa omia persekuvia instaan. Siis ajatelkaa nyt! Ihmiset kuvaa omia perseitään ja laittaa kuvat nettiin. Jotta toiset töllistelis niitä ja kommentois "hieno beba sulla". Ei hyvää päivää. En kyllä tule ikinä ymmärtämään tuollaista oma napa maailman keskiössä elämistä.
Onko tuo fitnessmallikisa nyt sitten sellainen kilpailu missä valitaan paras pyllykuvien päivittelijä? Ei hyvää päivää.
Olen sen ikäinen, että omassa tuttava- ja kaveripiirissäni entiset urheilijat jotka ovat tähän asti muutaman kerran viikossa käyneet salilla alkavat hurahtaa näihin fitnessjuttuihin yksi toisensa perään. En ole itse koskaan käynyt salilla tai ollut kiinnostunut minkään maailman fitness tai belfie viritelmistä. Omaa lajia olen harrastanut ja näiden fitnesskavereiden kanssa lenkkeillyt sillon tällön.
En oikein enää tunne kuuluvani joukkoon jos en lähde itse mukaan salille. Porukassamme puhutaankin vai näistä ihme jumppasiemenistä ja uutteista, joita protskupannareihin laitetaan ja smoothien sekaan sirotellaan.
Olen ajatellut muuttaa opiskelemaan toiseen kaupunkiin, joten uskon että selviän tästä sillä. Kaikkea hyvää toivon tietysti ystävilleni, mutta niin pinnalliseksi tuo on kyllä muuttunut, etten oikein tiedä haluanko olla heidän kanssaan missään tekemisissä.
Ihan selviä syömishäiriön piirteitä on fitnessharrastuksessa. Pyritään hallitsemaan täydellisesti omaa ruumista. Ja kaikki energia ja mielenkiinto on siinä omassa kropassa. Onko nykyinen maailma niin kaaottinen paikka, että ihmiset yrittää saada hallinnan tunteen edes siitä omasta kropasta? Ainoa mitä voi edes yrittää kontrolloida.
Mun mielestä olen täydellisessä rantakunnossa, vaikka en harrasta liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:27"]
Onko tuo fitnessmallikisa nyt sitten sellainen kilpailu missä valitaan paras pyllykuvien päivittelijä? Ei hyvää päivää.
[/quote]
Fitnessmalli 2015 on kilpailu jossa timmit naiset esittelevät omia treenimetodeitaan ja pyrkivät parhaaseen kuntoon syksyn finaaliin.
https://instagram.com/fitnessmalli2015 tässä kilpailun instagram- sivu, jota seuraamalla pysyy helposti kärryillä heidän arkisista päivityksistään
Tuolta löytyy linkkejä myös kilpailijoiden blogeihin!
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:27"]
[/quote]
Fitnessmalli 2015 on kilpailu jossa timmit naiset esittelevät omia treenimetodeitaan ja pyrkivät parhaaseen kuntoon syksyn finaaliin.
https://instagram.com/fitnessmalli2015 tässä kilpailun instagram- sivu, jota seuraamalla pysyy helposti kärryillä heidän arkisista päivityksistään
Tuolta löytyy linkkejä myös kilpailijoiden blogeihin!
[/quote]
Tutustuikohan tämän viestin kirjoittaja ketjun sisältöön lainkaan?
Ongelmana on myös se, ettei äiti keskity lapsiinsa, kun kaiki ajatukset on omassa syömisessä ja treenaamisessa. Ei ehdi muuta tehdä. Lapset näkee, etteivät merkitse mitään. Saavat epäterveen mallin koko elämään. Siksi jo 12 v kokee olevansa äidin mittapuun mukaan liian pyöreä ja kesän aikana laittaa itseään kuntoon kuten aiempi tuolla hehkutti. Vääristynyttä kehonkuvaa on vaikea enää koskaan saada kuntoon
Onko tällaista fitnessbuumia jossain muualla kuin Suomessa? Ruotsi, Saksa, Norja, UK..?
Sairasta mitä sairasta. Täällä moni tätä mieltä, mutta menkääpä jollekin fitnesskeskustelupalstalle, siellä se on tervettä ja ainoa oikea tie, jos haluaa elämässä menestyä. Kuntokuuri vaan päälle ja valmentaja kehiin, kyllä sullakin on vatsalihakset - ja chian siemenillä ja maitorahkalla saat sen esiin. Kunhan muistat myös 8- kiertosen kuntosaliohjelman, jonka suoritettuas + aamuaerobiset sulla ei jää aikaa enää mihinkään muuhun. No mutta älä välitä - löydät salilta uuden karjun rahottamaan lisäravinteita, jos vaan jaksat hommata ne absit esiin! Ja perseen - pumppaa sitä! Pumppaa pumppaa, koska ihminen ei ole mitään ilman kunnon perslihaksia - niistä saa hyvän otteen ja vaikka mitä.
Mulla nous ehkä itsetuntoa pikkuisen tän ketjun myötä.. (:
.
.
T15
Tässä teille fitnesstä. Enemmänkin aliravitulta näyttää.
https://instagram.com/p/3-2QxyiH2G/?taken-by=fitnessmalli2015
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:59"]
Onko tällaista fitnessbuumia jossain muualla kuin Suomessa? Ruotsi, Saksa, Norja, UK..?
[/quote]
Eiköhän tuolla länsinaapurissa ainakin. Keskieuroopassa en usko että on. Britanniasta ei tietoa. Kaippa niitä kaikkialla jonkun verran on, mutta nyky 18-25-vuotiaita en usko että Suomen mittakaavassa voisi löytyä mistään muualta! Niin älytöntä - ja niin helppo tuohon nykyään hurahtaa kun kaikki paikat tupaten täynnä fitness sitä, fitness tätä.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:06"]
Tässä teille fitnesstä. Enemmänkin aliravitulta näyttää.
https://instagram.com/p/3-2QxyiH2G/?taken-by=fitnessmalli2015
Tarpeetonta toisten kuvia tänne linkitellä haukkumistarkoituksessa. Luutavasti paljon tehty töitä tuonkin kunnon saavuttamiseksi, en usko että itse olet noin nätissä kunnossa.
[/quote]
Juu, sairasta ajatella, mitä ihminen on tehnyt tullakseen tällaiseen täysin kliiniseen kuntoon. Siis niin, että lihakset näkyvät yksi toistaan enemmän... Tai tuollaisen ylläpitäminen - ap:n kanssa samalla linjalla täysin siis siitä että kyllä normaali hyvinvointi on kaiken a ja o. Ja varsinkin alle 20- vuotiaalle tuollaisen tavoittelu/ihannointi on sairasta, sillä kropan kuuluu kehittyä ja kasvaa vielä pitkään.
https://instagram.com/p/38aOnEiH8O/?taken-by=fitnessmalli2015
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:30"]Kirjoittajalla 13 taitaa myös olla paino-ongelmia kun ei voi hänkään tyytyä siihen, että joillain vaan on itsekuria pitää itsensä hyvännäköisenä ja haluttavana.
Naurettavaa väittää, että kyseessä on syömishäiriö.
[/quote]
Jospa sinäkin vaikka opiskelisit jotain, aloita vaikka kansalaisopistosta. Huomaat miten paljon maailmassa on ihmeellisiä asioita opittavana ja kehitettävänä. Jonain päivänä ehkä huomaat, että elämässä on muutakin kuin oma ulkonäkö ja haluttavuus. Vähän perspekstiiviä. Se, että pitää ruokien punnitsemista vaarallisena ilmiönä teineille, ei liity mitenkään minun (siis kommentoija 13) painoon tai peilikuvaan.