Naiset, aiotteko lotiksi, jos sota syttyy?
Kommentit (121)
Tottakai. Laitoshuoltoa tarvitaan aina.
Älä lähe amerikkaan. Siellä pantiin viimeksi kaikki muualta tulleet etulinjaan omiksi joukoiksi. Jopa intiaanit kelpasivat. Sleepyjoe saattaa torkahtaa ja laittaa nimen vahingossa jokkojen siirrossa.
Tokkopa kukaan lotaksi ryhtyy. Ei ainakaan komeiden univormujen vuoksi.
Lotilla on kahtiajakoinen maine. Toisaalta heidät koetaan isänmaallisiksi toisaalta taas kevytkenkäisiksi. Sanoisin että kevytkenkäisyyttäkin on varmasti esiintynyt mutta varmasti kenessä tahansa naisessa tai henkilössä milloin tahansa. Nykypäivän menoon verrattuna se on ollut todella kesyä.
Varmaankin pysyisin työssäni terveydenhuollossa.
En. Olen töissä pankissa ja siellä on pakko olla töissä sota-aikanakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotona 3-vuotiaan, 1,5-vuotiaan ja vastasyntyneen vauvan kanssa. Mä jäisin kotiin, voisin ottaa hoidettavakseni veljeni ja sisareni lapset myös, koska heidän taloudessaan molemmat vanhemmat ovat intin käyneet ja joutuisivat rintamalle.
N34
Kuka tätäkin alapeukuttaa? :D
Noinhan se menee, imeväisikäisten äidit kun jäisi kotiin, laitettaisiin heidän hoidettavikseen sukulaisten lapser
En usko että modernissa maailmassa tilanne olisi enää sellainen kuin lotilla aikanaan. Mutta luonnollisesti olisin apuna yhteiskunnassa siellä minne omat kyvyt parhaiten sopisivat. Todennäköisesti se olisi jonkinlainen ns. paperinpyörittelytehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Tokkopa kukaan lotaksi ryhtyy. Ei ainakaan komeiden univormujen vuoksi.
Lotilla on kahtiajakoinen maine. Toisaalta heidät koetaan isänmaallisiksi toisaalta taas kevytkenkäisiksi. Sanoisin että kevytkenkäisyyttäkin on varmasti esiintynyt mutta varmasti kenessä tahansa naisessa tai henkilössä milloin tahansa. Nykypäivän menoon verrattuna se on ollut todella kesyä.
Naiset nyt "koetaan" aina kevytkenkäisiksi, jos eivät asu luostarissa. Juoruja ei kannata uskoa.
Minä alkaisin lotaksi tai vastaavaksi ihan vaan vapaan Suomen, enkä maineen takia.
En, vaan todennäköisesti hoidan vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä?
Olen suuhygienisti, veikkaan että hammaskiven poisto ei ole niitä kiireellisimpiä ja tärkeimpiä juttuja sota-aikana.
Olisiko sinulle mahdollista esim. steriloida instrumenttejä kenttäsairaalan käyttöön?
Itsellä hoitajan hommat varmaan jatkuisivat joko kotirintamalla tai kenttäsairaalassa.
Taidan olla liian vanha, mutta jos jotakin hyödyllistä pystyisin siellä vielä tekemään, niin ilman muuta.
N57
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas jotkut kuvittelevat, että seuraava sota sodittaisiin samalla tavalla kuin Tuntematon sotilas -elokuvissa. No ei tosiaankaan. Jos Putin päättää hyökätä Ukrainaan, sitten varmaan nämä lottahöpinät päättyvät, kun menneeseen jumittuneetkin tajuaisivat, millainen se sota olisi ja mitä siitä seuraisi: yhteiskunnan halvaantuminen ja kaaos. Suomessa ei valtio edes ohjeista kansalaisia sodan varalle toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Baltiassa. Siinä tilanteessa, kun tv, radio, netti ja puhelimet mykistyvät, on turha enää sovittaa mummolta perittyä lottaunivormua päälle.
No kummasti sitä sakki vapisee ympäri Eurooppaa, kun Venäjä laittaa asevoimansa liikkeelle ja siirtää laivojansa ja autojansa ja tankkejansa johonkin suuntaan. Ei se sota pelkkää napinpainallusta ole, ja joka tapauksessa, jos jokin alue valloitetaan, sinne siirretään pirusti ukkoja pyssyt kädessä pitämään valloitettua kansaa ruodussa.
Tottakai, molemmat isoäidit oli lottia.
Mitkä on vaihtoehdot? Millaista on lottatoiminta nykypäivänä? Sota on muuttunut niistä ajoista kun viimeksi on Suomessa sodittu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sota täälä on syttymässä?
Palstamammat kateellisia, kun Kiira on rakastunut. Mammat haastavat riitaa. Sapelit alkavat heilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas jotkut kuvittelevat, että seuraava sota sodittaisiin samalla tavalla kuin Tuntematon sotilas -elokuvissa. No ei tosiaankaan. Jos Putin päättää hyökätä Ukrainaan, sitten varmaan nämä lottahöpinät päättyvät, kun menneeseen jumittuneetkin tajuaisivat, millainen se sota olisi ja mitä siitä seuraisi: yhteiskunnan halvaantuminen ja kaaos. Suomessa ei valtio edes ohjeista kansalaisia sodan varalle toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Baltiassa. Siinä tilanteessa, kun tv, radio, netti ja puhelimet mykistyvät, on turha enää sovittaa mummolta perittyä lottaunivormua päälle.
No kummasti sitä sakki vapisee ympäri Eurooppaa, kun Venäjä laittaa asevoimansa liikkeelle ja siirtää laivojansa ja autojansa ja tankkejansa johonkin suuntaan. Ei se sota pelkkää napinpainallusta ole, ja joka tapauksessa, jos jokin alue valloitetaan, sinne siirretään pirusti ukkoja pyssyt kädessä pitämään valloitettua kansaa ruodussa.
Minä en usko, että Suomessa ehdittäisiin organisoimaan mitään lottatoimintaa tai kenttäsairaaloita tai mitään muutakaan. Koronantorjuntakin on ollut hidastempoista ja sekoilevaa. Yllätyshyökkäyksessä tästä maasta sammuisivat valot eikä kukaan tietäisi, mitä pitää tehdä. Tämä palstakaan ei varmaan olisi toiminnassa, joten täältäkään ei voisi kysellä.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä joten varmaan eka siviili joka kuolee.
En usko että plus 45v naista sinne huolii. Eikä rintamallekaan. Enköhän saa olla rauhassa kotona.
Lottien sijasta ne naiset olis varmaan Sotilaskotisiskoja ja siinä rinnalla sairaanhoitajat. Tarvittaisko siskoja valvomaan ilmatilaa, no, ei varmaan. Tarvittaisko viestintään, no, ei varmaan.
Ei niitä mihinkään tarvita paitti ruokahuoltoon ja sairaanhoitoon.