Naiset, aiotteko lotiksi, jos sota syttyy?
Kommentit (121)
Ei taida enää nykyään toimia noin. Lottia ei enää ole eikä mahdollisen sodan tullessa mitään lottatoimintaa enää olisi. Sota on erilaista nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas jotkut kuvittelevat, että seuraava sota sodittaisiin samalla tavalla kuin Tuntematon sotilas -elokuvissa. No ei tosiaankaan. Jos Putin päättää hyökätä Ukrainaan, sitten varmaan nämä lottahöpinät päättyvät, kun menneeseen jumittuneetkin tajuaisivat, millainen se sota olisi ja mitä siitä seuraisi: yhteiskunnan halvaantuminen ja kaaos. Suomessa ei valtio edes ohjeista kansalaisia sodan varalle toisin kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Baltiassa. Siinä tilanteessa, kun tv, radio, netti ja puhelimet mykistyvät, on turha enää sovittaa mummolta perittyä lottaunivormua päälle.
No kummasti sitä sakki vapisee ympäri Eurooppaa, kun Venäjä laittaa asevoimansa liikkeelle ja siirtää laivojansa ja autojansa ja tankkejansa johonkin suuntaan. Ei se sota pelkkää napinpainallusta ole, ja joka tapauksessa, jos jokin alue valloitetaan, sinne siirretään pirusti ukkoja pyssyt kädessä pitämään valloitettua kansaa ruodussa.
Minä en usko, että Suomessa ehdittäisiin organisoimaan mitään lottatoimintaa tai kenttäsairaaloita tai mitään muutakaan. Koronantorjuntakin on ollut hidastempoista ja sekoilevaa. Yllätyshyökkäyksessä tästä maasta sammuisivat valot eikä kukaan tietäisi, mitä pitää tehdä. Tämä palstakaan ei varmaan olisi toiminnassa, joten täältäkään ei voisi kysellä.
Marttayhdistys yllättäisi ja vetäisivät homman. Näin uskon. Suomessa, jos jossain, tälläinen onnistuttaisiin organisoida tehokkaasti.
Tuskin kelpaan. T. Reservin vänrikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat osaa jäljestää ja minä ampua niin voin alkaa sissisotilaaksi.
Sissiys vaatii vähän muutakin. Eikä sisseillä ole koiria.
Olen sitoutumaton villi sissi. Tai vaikka ninja. Hajaa!
Jos sota syttyisi, niin käyttäisin hyödyksi johtamistaitojani, eli päätyisin johonkin organisoimaan niitä lottajuttuja.
En ole mitenkään "isänmaallinen" ihminen, mutta jos sota tulisi ja olisi täällä, niin enhän minä nyt voisi ihmisiä pulaankaan jättää. Koen myös helposti sääliä muita kohtaan, joten todnäk säälisin rintamalla olijoita ja muita suoraan sodasta kärsiviä ihmisiä, ja pyrkisin helpottamaan heidän oloaan omalla panoksellani.
Pakkohan siinä on ihmisten puhaltaa yhteen hiileen, auttaa toisiaan ja yrittää selviytyä haastavista olosuhteista.
Samat setit myös jos tulisi jokin luonnonkatastrofi tms.
Koska mulla on edelleen sairaanhoitajan ammatinharjoittamislupa voimassa, multa tuskin sodan tullen kyseltäisiin omaa mielipidettäni. Kun käsky käy, käskyä totellaan.
Tosi vanhanaikaisia mielikuvia tässä ketjussa. Kuvitellaan, että olisi jokin erillinen kotirintama ja että taistelut käydään jossain kaukana metsissä ja juoksuhaudoissa ja että joillain lotilla tai martoilla olisi kaikki maailman aika kokoontua miettimään, lähdetäänkö kutomaan sotilaille villasukkia vai mennäänkö kiikaroimaan Iskander-ohjuksia. Sekin on kyseenalaista, kyettäisiinkö mistään esikunnasta edes antamaan mitään käskyjä tai kyettäisiinkö niitä toteuttamaan. Nyky-yhteiskunnan viestintäverkko on kovin haavoittuva eikä Suomi taida olla mitenkään erityisen varautunut mihinkään poikkeukselliseen. Suunnitelmia varmaan on, mutta todellisuus voi olla kovin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy todeta että ainoa asia mitä pitäisi puolustaa on oma henki tai ylihintainen vuokrakämppä.
En taitaisi edes mennä lotaksi tai sotaan.
Ei ole puolustettavaa. Palkasta 1400e kk ei jää säästöön mitään.
Minulla ei ole mitään minkä vuoksi taistelisin tässä maassa.
Olisi aikoinaan kannattanut miettiä ja mahdollistaa ihmisiä mukaan integroitumaan yhteiskuntaan.
Se tarkoittaa että tulee säästöjä ja voi ostaa asioita. Syntyy suhteita ja verkostoja.
Sitten voidaan puhua että tätä pitää puolustaa.
Ne joilla on omaisuutta, ne puolustakoon ja alkakoon lotiksi. Minulla on sen verran säästöjä että saan korkeintaan lentolipun jonnekin.
Minulle kyse ei ole omaisuudesta vaan elämäntavasta. Siitä, että meidän elämäntapa korvattaisiin Venäjän meille asettamalla. Ulkoa tuleva kontrolli olisi aivan hirveä asia. En minäkään omista oikein mitään, mutta olen silti reservissä ja valmis tappamaan (mikä on todella hirveä asia) myös sinun puolestasi.
No tuskin sinä voit asiaan vaikuttaa mitenkään. Tietenkin menisit kun sinua käskettäisi ja olisihan se noloa kieltäytyä ja ajatella omilla aivoilla, vaikka tappaminen on hirveä asia.
Eihän ihmiset voi mitään millekään.
Kaikki asiat mitä meille tapahtuu on luonnonvoimia kuin myrskyjä.
Sota on myrsky johon ei voi vaikuttaa mitenkään. Lihavuus, liikakansoitus ja monet muut asiat ovat sellaisia että ne vain tapahtuu ja ei niille voi mitään.
Ymmärrän kyllä että sulla ei ole asiassa omaa tahtoa. Ei ihmisillä ole.
Miljoonia on marssinut aivottomina sotaan kun eivät muutakaan voi. Länsimaissa miljoonat ihmiset kärsii ylipainosta ja eivät tilastojen valossa kykene vaikuttamaan tähän sairauteensa mitenkään.
En vaan menen armeijaaan tarkka-ampujaksi.
Sota mahdollistaa omaisuuksien haalinnan.
Kannattaa lähteä sotaan, niin voi ryöstellä kuolleilta ja tuhoutuneiden kaupunkien kätköstä löytyy vaikka mitä arvokasta varastettavaa.
Tässä on aika hyviä kannustimia lähteä sotaan, jos unohtaa pakon ja kaiken hengellisen paskan.
Sota mahdollistaa velkojen anteeksiannon ja tyhjentää pöydät.
Mahdollistaa suunnattomien rikkauksien haalinan ja bisnesten teon.
Naiset sen lisäksi tykkää rahasta ja kun raha ei ole käypää valuuttaa niin kyllä ne kuivasta leipäpalasta antaa vaikka mitä!
Ööh, miksi täällä syttyisi sota toisekseen, meillä on paljon koulutettuja sota loikkareita "taisteluintoisísta" maista, vihdoinkin niille sopivaa työtä heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat osaa jäljestää ja minä ampua niin voin alkaa sissisotilaaksi.
Sissiys vaatii vähän muutakin. Eikä sisseillä ole koiria.
Olen sitoutumaton villi sissi. Tai vaikka ninja. Hajaa!
Saanko liittyä joukkoosi? Elementaalivoimani on jäätelö.
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko, että Suomessa ehdittäisiin organisoimaan mitään lottatoimintaa tai kenttäsairaaloita tai mitään muutakaan. Koronantorjuntakin on ollut hidastempoista ja sekoilevaa. Yllätyshyökkäyksessä tästä maasta sammuisivat valot eikä kukaan tietäisi, mitä pitää tehdä. Tämä palstakaan ei varmaan olisi toiminnassa, joten täältäkään ei voisi kysellä.
Ei Venäjä tänne yllätyshyökkäystä tekisi. Ja jos joukkoja aletaan siirtää, Suomi ja muu maailma pitää kyllä tarkkaan vaarin joka liikahduksesta, joka meidän rajojamme ja ilmatilaamme lähestyy.
En, vaan häivyn hevon***tuun täältä! Pitäkää tunkkinne 🖕
En koska olen reservin luutnantti. Muut hommat kutsuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti haluaisin upseerien kenttäpatjaksi.
Olisi kiinnostavaa nähdä, millainen ihminen näitä kirjoittelee. Onko kyseessä poikkeuksellisen ällöttävä luonne vaiko harvinaisen huono huumorintaju. Mitä veikkaatte?
Veikkaan että sekä että. Tyypillinen naisvihaaja-runkkuroope. Näitä on internet pullollaan, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tokkopa kukaan lotaksi ryhtyy. Ei ainakaan komeiden univormujen vuoksi.
Lotilla on kahtiajakoinen maine. Toisaalta heidät koetaan isänmaallisiksi toisaalta taas kevytkenkäisiksi. Sanoisin että kevytkenkäisyyttäkin on varmasti esiintynyt mutta varmasti kenessä tahansa naisessa tai henkilössä milloin tahansa. Nykypäivän menoon verrattuna se on ollut todella kesyä.
Eikö niitten lottien kassa tekemisissä olleissa miehissä ilmennyt tätä kevytkenkäisyyttä?
Olennaisempi kysymys ihan kaikille yksilöille sukupuoleen, ikään, asemaan tai rotuun katsomatta on;
"Oletko sodan syttyessä valmis täyttämään velvollisuutesi isänmaan ja kansakunnan puolesta"?
Se velvollisuus voi sitten olla mitä vain sotilastehtävistä rintamalla vaikka peruskoulun opettajan työhön tai sairaanhoitajan panokseen kenttäsairaalassa.
Olisi kiinnostavaa nähdä, millainen ihminen näitä kirjoittelee. Onko kyseessä poikkeuksellisen ällöttävä luonne vaiko harvinaisen huono huumorintaju. Mitä veikkaatte?