Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies painostaa paskaduuniin

Vierailija
21.06.2015 |

Olen 26-vuotias DI-nainen, enkä ole saanut valmistumisen jälkeen kunnollista työpaikkaa. Olin kolmen kuukauden sijaisuudella vanhassa dippatyöpaikassani alkuvuodesta, mutta heillä ei ole varaa palkata minua vakituisesti tai edes osa-aikaisesti.
Mieheni (28-vuotias DI, sama pääaine aikanaan), on alkanut etsimään minulle aktiivisesti töitä kun ei kuulemma riitä, että haen vain kivoja töitä. Laitan siis kuussa 10-30 hakemusta, katson mitkä firmat ovat saanet rahoitusta ja laitan avoimiakin hakemuksia.
Olen valmistunut vuosi sitten, enkä vielä haluaisi luovuttaa tekniikan alan uraa. Mieheni tietää mitä käy jos alan hänen ehdottamiinsa hommiin (eli pitäisi mennä puhelinmyyjäksi tai kouluttautua lastenhoitajaksi tai siivoojaksi kun niitä töitä on molli täynnä.)
Vituttaa.
Sitten jos häneltä lähtee työt alta alan ehdottaa hänelle heti kouluttautumista putkimieheksi tai jotain henkilökohtaisen avustajan työtä...

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:28"]

Itse olen työtön VTM ja tehnyt muutaman vuoden ihan kunnon töitäkin. Olen myös hakenut esim. tekniseen tukeen tms KESÄTÖIHIN mutta ei sinne maistereita oteta: ) itse aion myös yrittää jonkin aikaa saada oman alan hommia, ennen kuin ryntään suuna päänä lähihoitajakouluun. Miksi muuten akateemisia pakotetaan aina hakemaan paljon koulutusta alempia hommia? Miksei työttömän raksamiehen tarvitse alkaa puhelinmyyjäksi? Tai ahtaajan.

[/quote]

Kyllä noihin hommiin patistetaan myös ihan amiksiakin. Kyllä se työkkäri yrittää saada porukkaa sinne missä tekijöitä kaivataan. Aika usein se on puhelinmyynti, siivousala sekä hoiva-ala.

terv. ahtaaja, joka nyt opiskelee laikkariksi.

Vierailija
142/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:49"]

No en varsinaisesti, olen lääketieteellisen tekniikan DI, itsenäisesti olen opiskellut kaikenlaista. Minun osaamiseni tosiaan on vielä ihan ajankohtaista. Ap

[/quote]

Herrajumala, sinähän olet tuleva rahasampo! Älä todellakaan vähättele itseäsi ja mene ollenkaan mukaan noihin miehen juttuihin, että sinun pitäisi ruveta tekemään jotain hanttihommia. Olet opiskelijoiden kermaa alalla, jossa mannaa sataa taivasta kun töihin pääsee! Olet tehnyt kovasti töitä että olet päässyt tähän pisteeseen. Nyt ei ole aika luovuttaa, vaan jatkaa sinnikkäästi eteenpäin luottaen siihen, että jossain kohtaa ahkeruutesi palkitaan.

[/quote]

Älä nyt keksi omiasi. Yritykset tulevat leikkaamaan runsaasti löhitulevaisuudesta työntekijöistään koska niillä menee koko ajan huonommin. Valtio ja kunnat tulee leikkaamaan TODELLA runsaasti työntekijöitä.

Joten mannaa ei tule satamaan taivaasta. Vaan Ap:n kaltaiset ovat juri niitä jotka tulevat häviämään tulevaisuudessa. 

Nykymaailmassa ja tulevaisuudessa vielä enemmän ei pärjää kuin jatkuvasti uudelleen kouluttautumalla ja sillä että on valmis sopeutumaan ja tekemään mitä tahansa. Välillä se tarkoittaa paikkakunnan vaihtoa, välillä jatkuvia työpaikan vaihtoja ja välillä töitä mistä ei pidä.

[/quote]
Totta mutta hölmöä. 
Miksi nykysuomessa pitää olla koulussa elämässään 20 vuotta jotta voi tehdä töitä.
Lupaa vaaditaan melkein mihin vaan ja luvan saaminen on helppoa, mutta aikaa vievää. Eli kallista.

Yksinkertaisin esimerkki on autokoulu. Ei siellä opi ajamaan mutta rahaa moinen asia lypsää kovasti. Se on kaikki varsin tuottamatonta aikaa ja rahaa. Tuottavampaa olisi vaikka puutarhanhoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varsinaisesti, olen lääketieteellisen tekniikan DI, itsenäisesti olen opiskellut kaikenlaista. Minun osaamiseni tosiaan on vielä ihan ajankohtaista. Ap

[/quote]

Herrajumala, sinähän olet tuleva rahasampo! Älä todellakaan vähättele itseäsi ja mene ollenkaan mukaan noihin miehen juttuihin, että sinun pitäisi ruveta tekemään jotain hanttihommia. Olet opiskelijoiden kermaa alalla, jossa mannaa sataa taivasta kun töihin pääsee! Olet tehnyt kovasti töitä että olet päässyt tähän pisteeseen. Nyt ei ole aika luovuttaa, vaan jatkaa sinnikkäästi eteenpäin luottaen siihen, että jossain kohtaa ahkeruutesi palkitaan.

[/quote]

Älä nyt keksi omiasi. Yritykset tulevat leikkaamaan runsaasti löhitulevaisuudesta työntekijöistään koska niillä menee koko ajan huonommin. Valtio ja kunnat tulee leikkaamaan TODELLA runsaasti työntekijöitä.

Joten mannaa ei tule satamaan taivaasta. Vaan Ap:n kaltaiset ovat juri niitä jotka tulevat häviämään tulevaisuudessa. 

Nykymaailmassa ja tulevaisuudessa vielä enemmän ei pärjää kuin jatkuvasti uudelleen kouluttautumalla ja sillä että on valmis sopeutumaan ja tekemään mitä tahansa. Välillä se tarkoittaa paikkakunnan vaihtoa, välillä jatkuvia työpaikan vaihtoja ja välillä töitä mistä ei pidä.

[/quote]
Totta mutta hölmöä. 
Miksi nykysuomessa pitää olla koulussa elämässään 20 vuotta jotta voi tehdä töitä.
Lupaa vaaditaan melkein mihin vaan ja luvan saaminen on helppoa, mutta aikaa vievää. Eli kallista.

Yksinkertaisin esimerkki on autokoulu. Ei siellä opi ajamaan mutta rahaa moinen asia lypsää kovasti. Se on kaikki varsin tuottamatonta aikaa ja rahaa. Tuottavampaa olisi vaikka puutarhanhoito.

Vierailija
144/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:28"]Itse olen työtön VTM ja tehnyt muutaman vuoden ihan kunnon töitäkin. Olen myös hakenut esim. tekniseen tukeen tms KESÄTÖIHIN mutta ei sinne maistereita oteta: ) itse aion myös yrittää jonkin aikaa saada oman alan hommia, ennen kuin ryntään suuna päänä lähihoitajakouluun. Miksi muuten akateemisia pakotetaan aina hakemaan paljon koulutusta alempia hommia? Miksei työttömän raksamiehen tarvitse alkaa puhelinmyyjäksi? Tai ahtaajan.
[/quote]
Niin tai miksei amiksia painotetaa hakemaan akateemisten töitä kun akateeminen on laiska paska jossei hae jokikiastä ammattikoulutason työtä?

Vierailija
145/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella nuorena olet jo DI, hieno saavutus.

Vierailija
146/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:59"]

--

Enemmänkin vituttaa tuo asenne, ettei mukamas voi hakea kuin oman alan töitä. Joo, ei minuakaan olisi huvittanut hakea siivoushommiin mutta kun niitä töitä on haettava ja oltava onnellinen jos niitä nykytilanteessa edes saa. Edes niitä osa-aikaisia.

[/quote]

Kuvitteellinen, mutta hyvin mahdollinen skenaario: onnistut toisen alan osaajana saamaan siivoustöitä osa-aikaisena, hyvin mahdollisesti pienillä tuntimäärillä tai nollasopimuksella. Huomaat, että olet töissä, mutta tulotasosi on melkolailla sama, kuin työttömänä. Mikä tässä skenaariossa on se, mistä pitäisi olla onnellinen?

Ihmettelen tätä ihan tosissani, koska minä teen tällä hetkellä hyvin pieniä osa-aikaisuuksia. Ne eivät a) vie uraani millään tavalla eteenpäin ja b) ne eivät elätä minua. Eli mikä tässä nyt on se juttu, mikä on tavoiteltavaa? Olen niin kyllästynyt tähän, että pitäisi nöyristellä ja olla niin hirveen ältsin onnellinen, kun joku alistuu minut ottamaan töihin vaikka ilmaiseksi. Kun eikö se pointti ole, että sekä työnantajan että työntekijän pitäisi hommasta jotenkin hyötyä?

Vierailija
147/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin eräs aiempi: olet valmistunut nuorena ja ehtinyt olla kolme kuukautta alan töissäkin. Tämä oikeasti ON jo hyvä lähtökohta. Nopea valmistuminen kertoo motivaatiosta ja hyvästä työmoraalista + että harjoittelupaikasta on irronnut edes pätkäduunia kertoo, että sinuun on luotettu työntekijänä. Korosta muun osaamisesi lisäksi myös näitä asioita hakemuksissasi ja hakusoitoissa. Miten haet töitä? Jos et ole vielä ottanut tavaksi soittaa kaikkiin avoimiin paikkoihin ja kysyä muutamaa asiallista lisäkysymystä tehtävästä, rupea tekemään niin. Hyvällä tuurilla jokin kysymyksissäsi jää rekrytoijan mieleen ja nimi pulpahtaa positiivisesti muistista, kun kaikkia niitä paikkaan tulleita hakemuksia selataan läpi.

Ymmärrän miehesi pointin siinä, että periaatteessa tuntuisi hyvältä ajatuksella saada edes jotakin työtä. Ihan hanttihommiin ei kuitenkaan ehkä vielä tässä sinun vaiheessasi kannata hakea. Itse olen sitä mieltä, että on hyvä kuitenkin mahdollisuuksien mukaan saada jotain tehdyksi, jotta CV:seen ei tule vain jättimäistä aukkoa. Onko alallasi mahdollista osallistua etänä johonkin vapaaehtoiseen projektiin, joka toimisi verkkoyhteisöpohjalta?

Oli miten oli, miehelläsi ei ole oikeutta sotkeentua työnhakuusi, kun kerran molemmat kannatte tasaveroisesti taloudesta vastuun ja asuntonnekin on vielä vanhempiesi omistama. 

Vierailija
148/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitse muuttoa ulkomaille. Lama on nyt vain Suomessa. Muualla on paremmin töitä.

Vierailija
149/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:02"]

Meidän perheessä tulot ja "elatus" on aina ollut yhteistä. Silloin kun minä olin työtön, kun mies oli työtön, kun minä tienasin 3000 euroa enemmän kuin mies. Siitä syystä alapeukku. Se joka "elättää" ei määrää. Rakkaussuhde on jotain muuta kuin kaupallinen tai juridinen sopimus.

Mietipä sitä.

[/quote]

Juuri näin. Meillä samoin.

Vierailija
150/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:03"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote] No verorahoilla minun kallis "kermapersetutkinto" on maksettu ja haluisin vielä mahdollisuuden tehdä sitä vastaavaa työtä, muuten sijoitus on valunut hukkaan. Ap [/quote] Ja sillä välin kun etsit oman alan töitä, voit tehdä muita hommia etkä loisia verorahoilla. [/quote] Kerro ihmeessä, mihin järjelliseen ei-alan työhön otetaan vastavalmistunut DI tai yli 53 v DI, niin me hyppäämme APn kanssa voltit.... Kun joka paikkaan hakee niitä siihenkin hommaan kouluttautuneita. Siivoojaksi ei pääse ja puhelinmyynti on äärimmäisen harvoin asiallista hommaa...

[/quote]

Siivoajaksi kyllä pääsee. 

Vierailija
151/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt oikein tiedä, onko ap. provo, mutta kommentoin silti, sillä tilanne muistuttaa hieman omaani (olin työtön FM). Mielestäni ns. paskaduuneihin kannattaa tuolla koulutuksellaa pitää välimatkaa, jos se suinkin on mahdollista. Paskaduuneissa ei sellaisenaan ole tietysti mitään vikaa, eikä niiden tekijöissä, mutta DI ei ole mielestäni sopiva pakotettavaksi lähihoitajaksi, puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi. Tiedän, että tämä kuulostaa todella elitistiseltä, mutta perustelen sitä nyt ihan loogisesti.

Ensinnäkin korkeakoulututkinnon suorittanut ihminen omaa keskimääräistä paremmat älylliset valmiudet, joita hänen on mahdollista käyttää menestyksellisesti oikeassa työpaikassa. Jos tällainen ihminen laitetaan vaikkapa lähihoitajan hommiin, tulee hän ensinnäkin lyödyksi henkisesti lattanaksi, koska tuo työ ei vastaa mitenkään hänen resurssejaan ja tämä aiheuttaa voimakasta turhaumaa. Toiseksi,  jos ihan suoraan sanotaan, älyllinen kapasiteetti paskaduuneissa ei ole välttämättä aina kovin korkealla, joten vähitellen se johtaa henkisiin ongelmiin. Kun joku työkaveri mölisee vieressä ja yksinkertaisesti idiootti, on surullista kysyä itseltään, mitä helvettiä minä täällä teen. 

Vastaus: et mitään. 

Itse tein paskaduuneja aikani, mutta sitte onni potkaisi ja sain omia hommiani. Heti kun aloitin omalla alallani, negatiiviset fiilikset helpottivat. Ei se ole kuin sitä, että saat sen, mikä sinulle kuuluu ja sopii. 

Vierailija
152/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työtön VTM ja tehnyt muutaman vuoden ihan kunnon töitäkin. Olen myös hakenut esim. tekniseen tukeen tms KESÄTÖIHIN mutta ei sinne maistereita oteta: ) itse aion myös yrittää jonkin aikaa saada oman alan hommia, ennen kuin ryntään suuna päänä lähihoitajakouluun. Miksi muuten akateemisia pakotetaan aina hakemaan paljon koulutusta alempia hommia? Miksei työttömän raksamiehen tarvitse alkaa puhelinmyyjäksi? Tai ahtaajan.

[/quote]

Koska raksamies saa erittäin todennäköisesti jotain rakennushommia jostain. Sitä paitsi he yleensä itsekkin ottavat vastaan muunlaisia töitä. 

Vierailija
153/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Totta mutta hölmöä. 

[/quote]

On totta että moni koulutus on hyödytön ja moni koulutus voitaisiin tehdä paljon nopeammin. 

Mutta mikä on vaihtoehto autokoululle? Että ihmiset päästettään vaan vapaasti ajamaan autoa tuonne teille? Pääsisimme ihan uusille kuolonluvuille Suomessa jos sen tekisimme

Vierailija
154/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:35"]

[/quote]

Koska raksamies saa erittäin todennäköisesti jotain rakennushommia jostain. Sitä paitsi he yleensä itsekkin ottavat vastaan muunlaisia töitä. 

[/quote]

Täällähän tulee faktaa pöytään niin että pöytä rapajaa... :) 
(Eikä taantuma koskaan iskenyt myöskään rakennusalalle, ei.)

Vierailija
155/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:28"]Itse olen työtön VTM ja tehnyt muutaman vuoden ihan kunnon töitäkin. Olen myös hakenut esim. tekniseen tukeen tms KESÄTÖIHIN mutta ei sinne maistereita oteta: ) itse aion myös yrittää jonkin aikaa saada oman alan hommia, ennen kuin ryntään suuna päänä lähihoitajakouluun. Miksi muuten akateemisia pakotetaan aina hakemaan paljon koulutusta alempia hommia? Miksei työttömän raksamiehen tarvitse alkaa puhelinmyyjäksi? Tai ahtaajan. [/quote] Niin tai miksei amiksia painotetaa hakemaan akateemisten töitä kun akateeminen on laiska paska jossei hae jokikiastä ammattikoulutason työtä?

[/quote]

Oletko lapsi vai idiootti? Vai esitätkö vain sellaisia?

Vierailija
156/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:35"]

[/quote]

[/quote]

Täällähän tulee faktaa pöytään niin että pöytä rapajaa... :) 
(Eikä taantuma koskaan iskenyt myöskään rakennusalalle, ei.)

[/quote]

Tietenkin iski. Mutta esillaisia rakennushommia on koko ajan ja mitä erilaisempia. Monesti vaan pitkänlinjan raksamiehet eivät suostu tekemään kuin määrättyjä hommia ja se tietää työttömyyttä jos menettää vakipaikkansa

Vierailija
157/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:59"]

--

Enemmänkin vituttaa tuo asenne, ettei mukamas voi hakea kuin oman alan töitä. Joo, ei minuakaan olisi huvittanut hakea siivoushommiin mutta kun niitä töitä on haettava ja oltava onnellinen jos niitä nykytilanteessa edes saa. Edes niitä osa-aikaisia.

[/quote]

Kuvitteellinen, mutta hyvin mahdollinen skenaario: onnistut toisen alan osaajana saamaan siivoustöitä osa-aikaisena, hyvin mahdollisesti pienillä tuntimäärillä tai nollasopimuksella. Huomaat, että olet töissä, mutta tulotasosi on melkolailla sama, kuin työttömänä. Mikä tässä skenaariossa on se, mistä pitäisi olla onnellinen?

Ihmettelen tätä ihan tosissani, koska minä teen tällä hetkellä hyvin pieniä osa-aikaisuuksia. Ne eivät a) vie uraani millään tavalla eteenpäin ja b) ne eivät elätä minua. Eli mikä tässä nyt on se juttu, mikä on tavoiteltavaa? Olen niin kyllästynyt tähän, että pitäisi nöyristellä ja olla niin hirveen ältsin onnellinen, kun joku alistuu minut ottamaan töihin vaikka ilmaiseksi. Kun eikö se pointti ole, että sekä työnantajan että työntekijän pitäisi hommasta jotenkin hyötyä?

[/quote]

Juuri tuon takia tukia pitää leikata niin johan rupeaa hyötymään tuostakin työstä

Vierailija
158/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:34"]

En nyt oikein tiedä, onko ap. provo, mutta kommentoin silti, sillä tilanne muistuttaa hieman omaani (olin työtön FM). Mielestäni ns. paskaduuneihin kannattaa tuolla koulutuksellaa pitää välimatkaa, jos se suinkin on mahdollista. Paskaduuneissa ei sellaisenaan ole tietysti mitään vikaa, eikä niiden tekijöissä, mutta DI ei ole mielestäni sopiva pakotettavaksi lähihoitajaksi, puhelinmyyjäksi tai siivoojaksi. Tiedän, että tämä kuulostaa todella elitistiseltä, mutta perustelen sitä nyt ihan loogisesti.

Ensinnäkin korkeakoulututkinnon suorittanut ihminen omaa keskimääräistä paremmat älylliset valmiudet, joita hänen on mahdollista käyttää menestyksellisesti oikeassa työpaikassa. Jos tällainen ihminen laitetaan vaikkapa lähihoitajan hommiin, tulee hän ensinnäkin lyödyksi henkisesti lattanaksi, koska tuo työ ei vastaa mitenkään hänen resurssejaan ja tämä aiheuttaa voimakasta turhaumaa. Toiseksi,  jos ihan suoraan sanotaan, älyllinen kapasiteetti paskaduuneissa ei ole välttämättä aina kovin korkealla, joten vähitellen se johtaa henkisiin ongelmiin. Kun joku työkaveri mölisee vieressä ja yksinkertaisesti idiootti, on surullista kysyä itseltään, mitä helvettiä minä täällä teen. 

Vastaus: et mitään. 

Itse tein paskaduuneja aikani, mutta sitte onni potkaisi ja sain omia hommiani. Heti kun aloitin omalla alallani, negatiiviset fiilikset helpottivat. Ei se ole kuin sitä, että saat sen, mikä sinulle kuuluu ja sopii. 

[/quote]

Voi hemmetti mitä paskaa. Ihan oikeasti en monesti elämäni aikana ole kuullut tuollaista paskaa mistään. 

Kyllä sinä tuolla kirjoituksella osoitit että sinä olet se idiootti eikö ne "paskaduunien" tekijät. 

Vierailija
159/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kouluttaa itsensä työttömäksi? miehesi on täysin oikeassa.

Vierailija
160/165 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:42"]

--

Tietenkin iski. Mutta esillaisia rakennushommia on koko ajan ja mitä erilaisempia. Monesti vaan pitkänlinjan raksamiehet eivät suostu tekemään kuin määrättyjä hommia ja se tietää työttömyyttä jos menettää vakipaikkansa

[/quote]

Toisin sanoen: työttömät ovat vain työhaluttomia kranttuja, jotka eivät vain ymmärrä... milloin mitäkin. Eivät ymmärrä hakea oikeita töitä, eivät ymmärrä muuttaa, eivät vain ymmärrä. Sinä toki ymmärtäisit, eikö niin? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi