Mies painostaa paskaduuniin
Olen 26-vuotias DI-nainen, enkä ole saanut valmistumisen jälkeen kunnollista työpaikkaa. Olin kolmen kuukauden sijaisuudella vanhassa dippatyöpaikassani alkuvuodesta, mutta heillä ei ole varaa palkata minua vakituisesti tai edes osa-aikaisesti.
Mieheni (28-vuotias DI, sama pääaine aikanaan), on alkanut etsimään minulle aktiivisesti töitä kun ei kuulemma riitä, että haen vain kivoja töitä. Laitan siis kuussa 10-30 hakemusta, katson mitkä firmat ovat saanet rahoitusta ja laitan avoimiakin hakemuksia.
Olen valmistunut vuosi sitten, enkä vielä haluaisi luovuttaa tekniikan alan uraa. Mieheni tietää mitä käy jos alan hänen ehdottamiinsa hommiin (eli pitäisi mennä puhelinmyyjäksi tai kouluttautua lastenhoitajaksi tai siivoojaksi kun niitä töitä on molli täynnä.)
Vituttaa.
Sitten jos häneltä lähtee työt alta alan ehdottaa hänelle heti kouluttautumista putkimieheksi tai jotain henkilökohtaisen avustajan työtä...
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:53"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:26"]Ap valmistui vasta vuosi sitten ja on tehnyt 3kk oman alan töitäkin sen jälkeen. Minusta tuo on ihan hyvin tässä työllisyystilanteessa! Lisäksi se mitä kerroit työnhaustasi kuulostaa oikein hyvältä. En siis näe mitään syytä vielä luovuttaa, tai varsinkaan antaa miehen painostaa sinua luovuttamaan! Ja jos haluaa ruveta pilkkua viilaamaan sen toisen elättämisen suhteen, voisitte katsoa mikä olisi asuntonne käypä pinta markkinoilla. Markkinahinnan ja teidän maksaman välinen erotus on käytännössä sinun maksamaasi (sanotaan nyt vaikka ennakkoperintö). Mies pystyy varmasti siitä DI-palkastaan maksamaan oman osansa asumiskuluista. Onhan se nyt väärin jos joudut elämään säästöistäsi ja hyvätuloinen mies silti asuu "siivellä". [/quote] Kiitos kauniista sanoista! Näin minä itsekin koen, siksi tuntuu vähättelevältä, sanoin hakeneeni toiseen yliopistokaupunkiin aika tunnettuun firmaan ja mies vain totesi ettei sinne mitään työtöntä naista oteta, vaan "kova ammattilainen". Hain silti, inhottaa vain vähättely. Kerroin miehelle asunnoistakin, kävin meidän naapurissa vuokraesittelyssä uteliaisuueesta, kämppä oli siis peilikuva omastamme ja vuokra oli 1150 euroa kun meillä on 450e, eikä siellä ollut tehty kettiö- ja lattiaremppaa kuten meillä. Mies vaan tuhahti, että miten työttömillä onkaan aikaa kaikkeen turhanpäiväiseen. . En tiedä ymmärtääkö kaikki siipeilyhuutelijat miten vaikeaa miesvaltaisella alalla on muutenkin työllistyä jos ei ole mitään suhteita. Jos menen lähihoitajakouluun ja haen sitten viiden vuoden päästä monotooniseen ja makuuni liian ihmisläheiseen työhön kyllästyneenä DIn töitä, niin ihan varmana minut vaan nauretaan ulos, tutkintoni mitätöidään ja minut nähdään sitten siivoajana tai hoitsuna. Mielessäni on toki käynyt uudelleenkouluttautuminen, mutta alani haluaisin valita ihan itse minua kiinnostavista opinahjoista. Ap [/quote] Mies vaihtoon. Suosittelen harkitsemaan humanistia, tuntemani insinöörimiehet ovat olleet järjestään yhtä vatipäisiä kuin miesystäväsi. [/quote] Humanisti varmasti hyväksyy työttömyyden :DDD
[/quote]
Humanistit onkin yleensä sosiaalipummeja ja kommunisteja
Ei koulutettujen työmarkkinoilla ole mikään meriitti, että suostuu tekemään työtä kuin työtä. Se ei ole relevantti asia. Pitää osata ja haluta palavasti tehdä juuri sitä työtä, mitä hakee. Plussaa saa, jos pyytää kohtuupientä palkkaa ja on joustava työaikojen suhteen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote Jos DI:ksi asti opiskelee ei ole kermaperse vaan yrittäjä ja älykäs ihminen. Niiden kakskymppisenä lapsitehtailun aloittaneiden, kouluttamattomien, tyystin yhteiskunnan rahapussissa elävien pitäisi mennä tekemään ne kouluttamattomien duunit, mutta kun ei nappaa. Antakaa di-ihmisen etsiä sopivampaa työtä. Ei mene silloin koulutus hukkaan.
[/quote]
Jos DI ihminen ei sitä työtä muutamassa kuukaudessa löydä niin se ei sitä tule löytämään. Koska niihin töihin pääsee AINA osaavat ihmiset töihin.
Mutta työttömänä puoli vuotta ollutta DI:tä ei palkkaa kukaan.
[/quote]
Älä höpötä asiasta, jsota et selvästikään tiedä yhtään mitään :)
[/quote]
Olen itse vastaavana työnantajalla enkä koskaan palkkaisi ihmistä joka vapaaehtoisesti on ollut työttömänä kuukausia.
Eikä kyllä palkkaa moni muukaan. Tiedän sen täysin varmasti.
[/quote]
Vapaaehtoisesti työttömänä? Millä tavoin vapaaehtoisesti? Ap hakee töitä koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote Jos DI:ksi asti opiskelee ei ole kermaperse vaan yrittäjä ja älykäs ihminen. Niiden kakskymppisenä lapsitehtailun aloittaneiden, kouluttamattomien, tyystin yhteiskunnan rahapussissa elävien pitäisi mennä tekemään ne kouluttamattomien duunit, mutta kun ei nappaa. Antakaa di-ihmisen etsiä sopivampaa työtä. Ei mene silloin koulutus hukkaan.
[/quote]
Jos DI ihminen ei sitä työtä muutamassa kuukaudessa löydä niin se ei sitä tule löytämään. Koska niihin töihin pääsee AINA osaavat ihmiset töihin.
[/quote]
[/quote]
Olen itse vastaavana työnantajalla enkä koskaan palkkaisi ihmistä joka vapaaehtoisesti on ollut työttömänä kuukausia.
[/quote]
Vapaaehtoisesti työttömänä? Millä tavoin vapaaehtoisesti? Ap hakee töitä koko ajan.
[/quote]
Vapaaehtoisesti työtön on ihminen silloin kun hänellä olisi mahdollisuus työpaikkaan mutta hän ei sitä ota.
AP ei hae mitään työpaikkaa vaan elää jossain fantasia maailmassa.
Saksa rekryaa insinöörejä kaikkialta maailmasta, sieltä saat varmasti töitä.
Mies vaihtoon. Kauhea ylimielinen päällepäsmäri ja ap:n väheksyjä, hyi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:56"]Taidanpa minäkin sitten alkaa valikoida töitä kun se kerran on hyväksyttävää. Jos ei löydy oman alan töitä niin jatkan kotona oleskelua, valtion piikkiin toki. -laivakokki- [/quote] On hyväksyttävää, ettet hae ensimmäisen vuoden aikana valmistumisesta muita, kun ravintola-alan töitä. Apkin kertoi hakeneensa yleisesti tekniikan alan töitä, jopa ohjelmoijan töitä, eikä vaan lääketieteellisen alan töitä.
[/quote]
Ei todellakaan ole hyväksyttävää. Eikä sitä hyväksy työvoimatoimistokaan. Eikä pidäkkään.
Ansiosidonnainen alle vuoden pituiseksi ja sanktiot heti jos ei hyväksy työtä omalta alueeltaan.
[/quote]
Tasan työkkäri hyväksyy, että kokki hakee kokin töitä, eikä lähetä hakemusta jokaiseen avautuvaan lääkärin ja matematiikanopettajan työhön.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote] No verorahoilla minun kallis "kermapersetutkinto" on maksettu ja haluisin vielä mahdollisuuden tehdä sitä vastaavaa työtä, muuten sijoitus on valunut hukkaan. Ap
[/quote]Ja sinä aikana, kun odottelet sitä unelmaduuniasi, tee töitä ja maksa veroja. Sillä kuittaantuu edes vähän sinuun satsattuja rahoja.
Sinänsä hyvä tukijärjestelmä muuttuu irvikuvakseen, kun näitä 'unelmoijia' kouluttautuu trendikkäille aloille yhteiskunnan tuella, sitten ei saada töitä ja odotetaan jälleen yhteiskunnalta tukia ja avustuksia, ettei niinku silleen mene maine noissa paskaduuneissa niinku, siinä jää niin se wt-leima haisemaan, ja totta kai muitten täytyy tämä näille kustantaa. Mukisematta. Onhan kyseessä Isänmaan Toivot. Jotka heti unelma-ammattiinsa päästyään äänestävät kilvan kokkareita, kesKustaa tai persuja, jotka lakkauttavat mieluusti kaikki tuet kaikilta ja kurittavat köyhiä. Kato kun sitten on niinku jo siis hyvätuloinen ja totta kai pitää pitää hyvätuloisten puolta. Niin se menee teidänlaistenne kanssa. Kaikki mulle heti ja minä olen poikkeustapaus ja muilta kaikki heti pois.
Voisitko kokeilla täydennyskouluttaa itseäsi omalle alalle/ ehdottaa johonkin firmaan jotain keikkaluontoista projektia, jonka voisit tehdä tms. hyödyllistä, joka tukisi työnsaantiasi. Itse olen akateeminen ja vaihtoehtoja työttömyyden iskiessä olisi esim. kirjoittaa kirja, tehdä free-töitä tai väitellä tohtoriksi.
Olen samaa mieltä, ettei missään nimessä heti kannata mennä ihan mihin tahansa töihin tai vaihtaa alaa, mutta ei ihan kokonaan kannata jäädä odottelemaankaan mahdollista työllistymistä.
Miehellesi sanoisin, että pitää päänsä kiinni. Sinä päätät, mitä elämälläsi teet.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vapaaehtoisesti työtön on ihminen silloin kun hänellä olisi mahdollisuus työpaikkaan mutta hän ei sitä ota.
AP ei hae mitään työpaikkaa vaan elää jossain fantasia maailmassa.
[/quote]
Missä kohta ketjua olet pudonnut? Ap hakee tekniikan alan töitä, ja on vihainen kun hänen mies painostaa hakemaan tai ehkä joka kouluttautumaan matalapalkka-alan töihin. Ap saisi näitä alemman koulutustason duuneja luultavasti vielä huonommin kun oman alansa töitä. Eli tässä tapauksessa ei ole hylätty mitään nirsouksissaan työpaikkaa, vaan henkilö on ollut omien sanojensa mukaan kolme kuukautta työttömänä.
Vaihda muhun. Mä en käy töissä enkä varmasti pakota suakaan menemään töihin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:08"]
Suosittelen noita "paskatöitä" siinä tapauksessa, että tarjolla on oikeasti kunnon tunnit ja edes jotakin palkkaa. Uraasihan nuo työt eivät vie eteenpäin, enkä tiedä, kannattaako oikeasti vastavalmistuneena olla välittömästi kouluttautumassa uudelleen täysin toiselle alalle. Eri asia, jos kouluttaudut omalla alallasi pidemmälle tai laajennat osaamisaluettasi, mikä voi olla järkevää tässä työllisyystilanteessa.
Ja miksi sanon näin? Olen tehnyt vaikka ja mitä töitä asenteella "mitä tahansa, kunhan töitä on", ja alkaa rehelliseasti nyppiä tehdä useampaa työtä samanaikaisesti, ja käydä silti hakemassa vielä työttömyystukea. Kuukausiansioni siis ovat pienimmillään hätinä 300 € - ja siihen päälle siis ajoittain helvetin pitkät työmatkat, jotka näkyvät vasta veronpalautuksissa, mutta ei lohduta tällä nimenomaisella hetkellä, kun työhön saapuminen syö enemmän rahaa kuin töissä tienaaminen.
[/quote]
Ongelma noiden töiden ja akateemisen koulutuksen kanssa on se, että vaikka niitä jostain kumman syystä saisikin (kaikkien olet ylikoulutettu heittojen jälkeen) niin tutkimusten mukaan tällaisiin töihin meneminen korreloi voimakkaasti myöhemmän urakehityksen kanssa. Koulutusta vastaamaton työ näyttää "jäävän päälle" ja niistä siirtyminen koulutusta vastaavaan työhön voi olla vaikeaa tai jopa mahdotonta. Niin nurinkurista kuin se onkin, on parempi olla työtön ja tehdä lyhyitä pätkiä oman alan töitä kuin pyrkiä saamaan pidempikestoista, mutta koulutusta vastaamatonta työtä.
[/quote]
Niin totta.
Itselleni amk- tutkinto ja äitiysloman jälkeen koko ala tuntui kuolleen, yhtäkkiä työpaikkoja ei vaan ollutkaan. Töitä oli pakko saada, kun taloa alettiin rakentaa, ja hain sitten niitä kuuluisia ihan mitä tahansa töitä. Siivousfirmat ei huolineet ylikoulutettua, puhelinmyyntiäkin löytyi vaan pelkällä provisiolla. Sitäkin tein muuten joitain kuukausia...
Lopulta sain paikan kotisiivouksesta ihan kokoaikaisena. Pidin itseäni onnekkaan, kun oli työpaikka. Tein hommaa 2 vuotta koko ajan etsien oman alan töitä.
No oman alan paikkoihin hakiessa törmäsin JOKA KERTA siihen hämmästelevään ja/tai huvittuneeseen kysymykseen " miksi sä tällaiselle alalle (=siivous)oot mennyt" eikä mielestäni pätevä selitys " mielestäni parempi tehdä mitä tahansa työtä kuin olla työttömänä" vakuuttanut koskaan ketään.
Kun lopulta irtisanouduin siivoushommasta, koska se kävi monelta kantilta sietämättömäksi hommaksi, työkkäri pisti heti hoitoalan koulutukseen.
Nyt sit pesen pyllyjä 11€/h, mun kallis amk- koulutus ainakin meni harakoille.
Kimppaan aika montaa. Itse tiedät mitä elämältäsi haluat. Itse avoeron jälkeen ostin paikalla oman asunnon ja kävin Tampereelta Helsingissä ihan mielekkäissä töissä. Tampereella oli silloin vain oman tai lähes oman alan lyhyitä pätkiä. Hesasta sain heti äitiys- ja vanhempainloman sijaisuuden. Se muuttui vielä hoitovapaaksi. No, työmatka 4 h vrk omaa aikaa, mutta se auttoi paljon myöhemmin. Nyt oman alan paikka ja työmatka vain 200 km. Ei pääkaupunkiseudulla
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:11"]
Saksa rekryaa insinöörejä kaikkialta maailmasta, sieltä saat varmasti töitä.
[/quote]
Mutta meriitit pitää olla erittäin kovat
Itsekin ehdottaisin ap:lle jatko-opintoja (niistähän voi saada palkkaa tai apurahaa), työnhakua ulkomailta tai omaa yritystä/freelancer hommia... Näyttävät CV:ssä paremmalta kuin hanttihommat ja työtilanne voi muutaman vuoden päästä olla jo parempi (toivottavasti).
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:49"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:50"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:56"]Taidanpa minäkin sitten alkaa valikoida töitä kun se kerran on hyväksyttävää. Jos ei löydy oman alan töitä niin jatkan kotona oleskelua, valtion piikkiin toki. -laivakokki- [/quote] On hyväksyttävää, ettet hae ensimmäisen vuoden aikana valmistumisesta muita, kun ravintola-alan töitä. Apkin kertoi hakeneensa yleisesti tekniikan alan töitä, jopa ohjelmoijan töitä, eikä vaan lääketieteellisen alan töitä. [/quote] Ei todellakaan ole hyväksyttävää. Eikä sitä hyväksy työvoimatoimistokaan. Eikä pidäkkään. Ansiosidonnainen alle vuoden pituiseksi ja sanktiot heti jos ei hyväksy työtä omalta alueeltaan. [/quote] Tasan työkkäri hyväksyy, että kokki hakee kokin töitä, eikä lähetä hakemusta jokaiseen avautuvaan lääkärin ja matematiikanopettajan työhön.
[/quote]
No ei niitä nyt lääkärinpaikoihin tarvitsekkaan hakea. Mutta työvoimatoimisto kyllä vaatii että töitä haetaan myös muita kuin oman alan töitä
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:02"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:12"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:05"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:25"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote Jos DI:ksi asti opiskelee ei ole kermaperse vaan yrittäjä ja älykäs ihminen. Niiden kakskymppisenä lapsitehtailun aloittaneiden, kouluttamattomien, tyystin yhteiskunnan rahapussissa elävien pitäisi mennä tekemään ne kouluttamattomien duunit, mutta kun ei nappaa. Antakaa di-ihmisen etsiä sopivampaa työtä. Ei mene silloin koulutus hukkaan. [/quote] Jos DI ihminen ei sitä työtä muutamassa kuukaudessa löydä niin se ei sitä tule löytämään. Koska niihin töihin pääsee AINA osaavat ihmiset töihin. Mutta työttömänä puoli vuotta ollutta DI:tä ei palkkaa kukaan. [/quote] Älä höpötä asiasta, jsota et selvästikään tiedä yhtään mitään :) [/quote] Olen itse vastaavana työnantajalla enkä koskaan palkkaisi ihmistä joka vapaaehtoisesti on ollut työttömänä kuukausia. Eikä kyllä palkkaa moni muukaan. Tiedän sen täysin varmasti. [/quote] Vapaaehtoisesti työttömänä? Millä tavoin vapaaehtoisesti? Ap hakee töitä koko ajan. [/quote] Vapaaehtoisesti työtön on ihminen silloin kun hänellä olisi mahdollisuus työpaikkaan mutta hän ei sitä ota. AP ei hae mitään työpaikkaa vaan elää jossain fantasia maailmassa. [/quote] Missä kohta ketjua olet pudonnut? Ap hakee tekniikan alan töitä, ja on vihainen kun hänen mies painostaa hakemaan tai ehkä joka kouluttautumaan matalapalkka-alan töihin. Ap saisi näitä alemman koulutustason duuneja luultavasti vielä huonommin kun oman alansa töitä. Eli tässä tapauksessa ei ole hylätty mitään nirsouksissaan työpaikkaa, vaan henkilö on ollut omien sanojensa mukaan kolme kuukautta työttömänä.
[/quote]
Kolme kuukautta on erittäin pitkä aika työttömänä. Jo tuo aika on haitallinen työnhakemiselle.
Työtä ei haeta siksi että työ olisi kivaa vaan siksi että siitä saa elannon
Mitä vittua se teitä liikuttaa jos joku DI ei hae hanttihommiin? Niihin hanttihommiin on ihan tarpeeksi hakijoita muutenkin... Jos joku DI on niin työhullu, että onnistuu pääsemään vaikka kaupan kassalle niin se työpaikka on vain joltain matalammin koulutetulta pois. Mitään kansanataloudellista merkitystä sillä ei ole. Täällä kyllä työnhakijoita riittää.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:59"]
Ap, jos olisin sinä, hakisin ulkomaille töihin. Ollapa itse vielä tuonikäinen ja tuore tutkinto taskussa! Maailma auki, OTA SE HALTUUSI nainen. Jos en töistä saisi, niin sitten jatkotutkintoon ulkomaille. Esim. USA, Sveitsi tai Saksa, pärjäät siellä harjoittelijan palkallakin, sen verran hyvin maksetaan.
Jos se mies on oikea, niin se odottaa tai tulee mukaan.
Jos taas ei ole, niin mitä väliä?
[/quote]
Ei AP ulkomailta mitään työtä saa. Ammattimaisia hakijoita on kymmenen kertainen määrä siellä. Ihmisiä joilla on enemmän koulutusta, paljon työkokemusta ja suostuu tekemään työtä kuin työtä.