Mies painostaa paskaduuniin
Olen 26-vuotias DI-nainen, enkä ole saanut valmistumisen jälkeen kunnollista työpaikkaa. Olin kolmen kuukauden sijaisuudella vanhassa dippatyöpaikassani alkuvuodesta, mutta heillä ei ole varaa palkata minua vakituisesti tai edes osa-aikaisesti.
Mieheni (28-vuotias DI, sama pääaine aikanaan), on alkanut etsimään minulle aktiivisesti töitä kun ei kuulemma riitä, että haen vain kivoja töitä. Laitan siis kuussa 10-30 hakemusta, katson mitkä firmat ovat saanet rahoitusta ja laitan avoimiakin hakemuksia.
Olen valmistunut vuosi sitten, enkä vielä haluaisi luovuttaa tekniikan alan uraa. Mieheni tietää mitä käy jos alan hänen ehdottamiinsa hommiin (eli pitäisi mennä puhelinmyyjäksi tai kouluttautua lastenhoitajaksi tai siivoojaksi kun niitä töitä on molli täynnä.)
Vituttaa.
Sitten jos häneltä lähtee työt alta alan ehdottaa hänelle heti kouluttautumista putkimieheksi tai jotain henkilökohtaisen avustajan työtä...
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:47"]
Mitä vittua se teitä liikuttaa jos joku DI ei hae hanttihommiin? Niihin hanttihommiin on ihan tarpeeksi hakijoita muutenkin... Jos joku DI on niin työhullu, että onnistuu pääsemään vaikka kaupan kassalle niin se työpaikka on vain joltain matalammin koulutetulta pois. Mitään kansanataloudellista merkitystä sillä ei ole. Täällä kyllä työnhakijoita riittää.
[/quote]
Koska se DI elää yhteiskunnan tuilla kuin muutkin sosiaalipummit.
Eikä tässä yhteiskunnassa pidä elää pummina.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:52"]
Mitä vittua se teitä liikuttaa jos joku DI ei hae hanttihommiin? Niihin hanttihommiin on ihan tarpeeksi hakijoita muutenkin... Jos joku DI on niin työhullu, että onnistuu pääsemään vaikka kaupan kassalle niin se työpaikka on vain joltain matalammin koulutetulta pois. Mitään kansanataloudellista merkitystä sillä ei ole. Täällä kyllä työnhakijoita riittää.
[/quote]
[/quote]
Onko sillä merkitystä elääkö DI vai vaikka merkonomi tai kokonaan kouluttamaton valtion tuilla? Kaikille ei ole töitä kuitenkaan tällä hetkellä, niin se on valtion kannalta ihan sama kuka on töissä ja kuka ei. Asia olisi eri jos meillä olisi työvoimapula ja joku duuni jäisi kokonaan tekemättä sen takia, että "laiskalle DIlle" ei paskaduuni maistu.
Toisekseen tästäkin ketjusta luultavasti suurin osa näistä huutelijoista on valtiolta saantipuolella vaikka töissä ovatkin. Joten pitäkää pienempää suuta asioista joita teidän päänne ei pysty ymmärtämään.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:57"]
[/quote]
[/quote]
Onko sillä merkitystä elääkö DI vai vaikka merkonomi tai kokonaan kouluttamaton valtion tuilla? Kaikille ei ole töitä kuitenkaan tällä hetkellä, niin se on valtion kannalta ihan sama kuka on töissä ja kuka ei. Asia olisi eri jos meillä olisi työvoimapula ja joku duuni jäisi kokonaan tekemättä sen takia, että "laiskalle DIlle" ei paskaduuni maistu.
Toisekseen tästäkin ketjusta luultavasti suurin osa näistä huutelijoista on valtiolta saantipuolella vaikka töissä ovatkin. Joten pitäkää pienempää suuta asioista joita teidän päänne ei pysty ymmärtämään.
[/quote]
Enemmänkin vituttaa tuo asenne, ettei mukamas voi hakea kuin oman alan töitä. Joo, ei minuakaan olisi huvittanut hakea siivoushommiin mutta kun niitä töitä on haettava ja oltava onnellinen jos niitä nykytilanteessa edes saa. Edes niitä osa-aikaisia.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:20"]Voisitko kokeilla täydennyskouluttaa itseäsi omalle alalle/ ehdottaa johonkin firmaan jotain keikkaluontoista projektia, jonka voisit tehdä tms. hyödyllistä, joka tukisi työnsaantiasi. Itse olen akateeminen ja vaihtoehtoja työttömyyden iskiessä olisi esim. kirjoittaa kirja, tehdä free-töitä tai väitellä tohtoriksi.
Olen samaa mieltä, ettei missään nimessä heti kannata mennä ihan mihin tahansa töihin tai vaihtaa alaa, mutta ei ihan kokonaan kannata jäädä odottelemaankaan mahdollista työllistymistä.
Miehellesi sanoisin, että pitää päänsä kiinni. Sinä päätät, mitä elämälläsi teet.
[/quote]
Komppaan edellistä. Minkä alan DI olet, eli onko huono työtilanne väliaikaista vai todennäköisesti haasteellista löytää töitä ajankohdasta riippumatta?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen yksityisellä töissä joten en todellakaan ole saantipuolella. DI:llä pitäisi olla vielä enemmän vastuuta koska hänet on suurella rahalla koulutettu. Mutta jos hänestä tulee pummi niin kuin AP:sta niin sama kun ei olisi edes koulutettu koko ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote] No verorahoilla minun kallis "kermapersetutkinto" on maksettu ja haluisin vielä mahdollisuuden tehdä sitä vastaavaa työtä, muuten sijoitus on valunut hukkaan. Ap
[/quote]
Ja sillä välin kun etsit oman alan töitä, voit tehdä muita hommia etkä loisia verorahoilla.
[/quote]
Kerro ihmeessä, mihin järjelliseen ei-alan työhön otetaan vastavalmistunut DI tai yli 53 v DI, niin me hyppäämme APn kanssa voltit.... Kun joka paikkaan hakee niitä siihenkin hommaan kouluttautuneita. Siivoojaksi ei pääse ja puhelinmyynti on äärimmäisen harvoin asiallista hommaa...
Itse olen työtön VTM ja tehnyt muutaman vuoden ihan kunnon töitäkin. Olen myös hakenut esim. tekniseen tukeen tms KESÄTÖIHIN mutta ei sinne maistereita oteta: ) itse aion myös yrittää jonkin aikaa saada oman alan hommia, ennen kuin ryntään suuna päänä lähihoitajakouluun. Miksi muuten akateemisia pakotetaan aina hakemaan paljon koulutusta alempia hommia? Miksei työttömän raksamiehen tarvitse alkaa puhelinmyyjäksi? Tai ahtaajan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:10"]Oletko ap hakenut töitä koko Suomesta?
Valmistuin itse 90-luvun lamassa DI:ksi.
Lähdin töiden perässä toiselle puolelle Suomea, kyseessä oli 3 kk määräaikainen harjoittelupaikka, joka jatkui vuoden määräaikaisuuksina, jatkosta en tiennyt mitään menenssäni töihin.
Palkka oli pieni ja se meni asunnon vuokraan ja matkoihin takaisin kotipaikkakunnalle, silloinen poikaystäväni (nykyinene mieheni) taisi hieman myös sponsoroida.
Lopilta sain 3 v. määräaiakiasen sopimusken kotipaikkakunnaltamme, ennen kuin tuo määräaiakisuus loppui minulle tarjottiin jatkuvaa työsopimsuta.
[/quote]
Se että sinulle kävi tuuri, ei tarkoita että sama polku poikii kaikille muille työpaikan. Terveisin toinen, joka on reissannut työn perässä edes takaisin.
Joutuuko miehesi tällä hetkellä elättämään sinua?
Ei siinä kuule kauaa kestä, kun työkkärikin alkaa ehdotella sinulle lähärikoulutusta. Lähäreille on töitä, akateemisille teoretisoijille ei.
Miehesi on oikeassa. Ei kannattaisi olla nirso töiden suhteen jos meinaa itsensä elättää eikä vain elää sossupummina.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:56"]Joutuuko miehesi tällä hetkellä elättämään sinua?
[/quote]
Ei, tulee tuet ja minulla on säästöjä, lisäksi vanhempani avustavat minua ihan pyytettömästi ruokakasseilla ja asumme naurettavan halvalla vuokralla heidän omistamassaan kaupunkikolmiossa.
-Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:56"]Joutuuko miehesi tällä hetkellä elättämään sinua?
[/quote]
Miksi alapeukku? Minusta ihan asiallinen kysymys, kenen kustannuksella unelmaa tavoitellaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:00"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:56"]Joutuuko miehesi tällä hetkellä elättämään sinua?
[/quote]
Ei, tulee tuet ja minulla on säästöjä, lisäksi vanhempani avustavat minua ihan pyytettömästi ruokakasseilla ja asumme naurettavan halvalla vuokralla heidän omistamassaan kaupunkikolmiossa.
-Ap
[/quote]
No sitten sano miehelle, että asia ei hänelle kuulu.
Meidän perheessä tulot ja "elatus" on aina ollut yhteistä. Silloin kun minä olin työtön, kun mies oli työtön, kun minä tienasin 3000 euroa enemmän kuin mies. Siitä syystä alapeukku. Se joka "elättää" ei määrää. Rakkaussuhde on jotain muuta kuin kaupallinen tai juridinen sopimus.
Mietipä sitä.
Suosittelen noita "paskatöitä" siinä tapauksessa, että tarjolla on oikeasti kunnon tunnit ja edes jotakin palkkaa. Uraasihan nuo työt eivät vie eteenpäin, enkä tiedä, kannattaako oikeasti vastavalmistuneena olla välittömästi kouluttautumassa uudelleen täysin toiselle alalle. Eri asia, jos kouluttaudut omalla alallasi pidemmälle tai laajennat osaamisaluettasi, mikä voi olla järkevää tässä työllisyystilanteessa.
Ja miksi sanon näin? Olen tehnyt vaikka ja mitä töitä asenteella "mitä tahansa, kunhan töitä on", ja alkaa rehelliseasti nyppiä tehdä useampaa työtä samanaikaisesti, ja käydä silti hakemassa vielä työttömyystukea. Kuukausiansioni siis ovat pienimmillään hätinä 300 € - ja siihen päälle siis ajoittain helvetin pitkät työmatkat, jotka näkyvät vasta veronpalautuksissa, mutta ei lohduta tällä nimenomaisella hetkellä, kun työhön saapuminen syö enemmän rahaa kuin töissä tienaaminen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:00"]Miehesi on oikeassa. Ei kannattaisi olla nirso töiden suhteen jos meinaa itsensä elättää eikä vain elää sossupummina.
[/quote]
No jos saisin töitä niin ne olisivat luultavasti vientiteollisuudesta, lastenhoitajana olisin kunnan palkkaama. Kuten sanoin, en halua vielä luovuttaa oman alan uraa, mutta kaksi vuotta puhelinmyyjänä tekisi sen ettei ketään enää kiinnosta palkata.
-Ap
Oletko ap hakenut töitä koko Suomesta?
Valmistuin itse 90-luvun lamassa DI:ksi.
Lähdin töiden perässä toiselle puolelle Suomea, kyseessä oli 3 kk määräaikainen harjoittelupaikka, joka jatkui vuoden määräaikaisuuksina, jatkosta en tiennyt mitään menenssäni töihin.
Palkka oli pieni ja se meni asunnon vuokraan ja matkoihin takaisin kotipaikkakunnalle, silloinen poikaystäväni (nykyinene mieheni) taisi hieman myös sponsoroida.
Lopilta sain 3 v. määräaiakiasen sopimusken kotipaikkakunnaltamme, ennen kuin tuo määräaiakisuus loppui minulle tarjottiin jatkuvaa työsopimsuta.
Vois tehdä ihan hyvää lähteä sieltä omalta mukavuusalueelta miehen ja suvun siiveltä sinne "paskaduuneihin". Oman alan töitä voi toki aina etsiä siinä samalla, ja eihän sitä toki tarvi mainostaa työnhaussa, jos niin häpeää.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:43"]
Itsekin ehdottaisin ap:lle jatko-opintoja (niistähän voi saada palkkaa tai apurahaa), työnhakua ulkomailta tai omaa yritystä/freelancer hommia... Näyttävät CV:ssä paremmalta kuin hanttihommat ja työtilanne voi muutaman vuoden päästä olla jo parempi (toivottavasti).
[/quote]
Kuka idiootti palkkaa freelancerin jolla ei ole kokemusta? Tai ostaa yrittäjältä palveluja joka on juuri valmistunut?
Täytyy olla täysin idiootti ihminen joka menee ostamaan palveluja sellaisesta yrityksestä. Kun on ammattitaitoisiakin yrityksiä markkinoilla.