Mies painostaa paskaduuniin
Olen 26-vuotias DI-nainen, enkä ole saanut valmistumisen jälkeen kunnollista työpaikkaa. Olin kolmen kuukauden sijaisuudella vanhassa dippatyöpaikassani alkuvuodesta, mutta heillä ei ole varaa palkata minua vakituisesti tai edes osa-aikaisesti.
Mieheni (28-vuotias DI, sama pääaine aikanaan), on alkanut etsimään minulle aktiivisesti töitä kun ei kuulemma riitä, että haen vain kivoja töitä. Laitan siis kuussa 10-30 hakemusta, katson mitkä firmat ovat saanet rahoitusta ja laitan avoimiakin hakemuksia.
Olen valmistunut vuosi sitten, enkä vielä haluaisi luovuttaa tekniikan alan uraa. Mieheni tietää mitä käy jos alan hänen ehdottamiinsa hommiin (eli pitäisi mennä puhelinmyyjäksi tai kouluttautua lastenhoitajaksi tai siivoojaksi kun niitä töitä on molli täynnä.)
Vituttaa.
Sitten jos häneltä lähtee työt alta alan ehdottaa hänelle heti kouluttautumista putkimieheksi tai jotain henkilökohtaisen avustajan työtä...
Kommentit (165)
Tekniikan alan töitä kannattanee vielä etsiä, vaikka vähemmän arvostettujakin, mutta ei nyt mihinkään hsnttihommiin ole syytä lähteä. Jos hakisit vähän pitemmältä niitä töitä?
Oman alan työpaikkaa hakiessa on plussaa jos on "tyytynyt" tekemään muun alan töitä.
Aika vääränlainen kuva sulla elämästä. Ei sitä lähihoitajakouluun vaan "mennä". Parhaimmillaan lähihoitajakouluun 250-300 hakijaa ja 25 valitaan. Voit joutua hakemaan pelkästään lähihoitajakouluun monta vuotta, etkä silti sinne pääse.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:23"]
Jahas, nyt kun tuli nuo pummi- ja loisimisjutut kuvaan mukaan, niin minä ehdotan seuraavaa: vanhempasi irtisanovat teidän vuokrasopimuksen ja solmivat uuden vain sinun nimellesi. Sinä teet miehesi kanssa alivuokralaissopimuksen, jolla perit mieheltä käypää vuokraa. Eli jos sinä maksat vanhemmillesi 450 euroa/kk, mies maksaa sinulle 700 euroa/kk. Idea ei ole minun omani, se on kopsattu yhdeltä mieheltä, joka teki tuon tempun avovaimolleen.
Ap:llä on yhteiskunnan kannalta pitkä ja kallis koulutus, joten ei tuossa mitään osa-aikaisia siivoustöitä kannata ottaa vastaan. Niihin on opiskelijoita ja kokonaan kouluttamattomia, miksi heiltä pitäisi viedä työt?
[/quote]
AP ei tule saamaan mitään töitä koska kukaan ei ota töihin ihmistä joka vapaaehtoisesti on kuukausia työttömänä. Työnantaja haluaa aina ensimmäisenä nähdä ihmisen halun ja kyvyn tehdä työtä. AP on näyttänyt että hän haluaa vain nyhjätä himassa.
Parempi olisi että AP:n vanhemmat heittäisivät AP:n ja miehen ulos ja vaatisivat AP:ta elättämään itsensä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:19"]Oman alan työpaikkaa hakiessa on plussaa jos on "tyytynyt" tekemään muun alan töitä.
[/quote]
Ei tasan ole. Kertoo kunnianhimottomuudesta ja siitä, ettei usko omiin kykyihinsä. Samoin kuin siitä, että on niin köyhä ettei ole varaa olla jonkin aikaa työnhakijana.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote Jos DI:ksi asti opiskelee ei ole kermaperse vaan yrittäjä ja älykäs ihminen. Niiden kakskymppisenä lapsitehtailun aloittaneiden, kouluttamattomien, tyystin yhteiskunnan rahapussissa elävien pitäisi mennä tekemään ne kouluttamattomien duunit, mutta kun ei nappaa. Antakaa di-ihmisen etsiä sopivampaa työtä. Ei mene silloin koulutus hukkaan.
[/quote]
Jos DI ihminen ei sitä työtä muutamassa kuukaudessa löydä niin se ei sitä tule löytämään. Koska niihin töihin pääsee AINA osaavat ihmiset töihin.
Mutta työttömänä puoli vuotta ollutta DI:tä ei palkkaa kukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:59"]Ei siinä kuule kauaa kestä, kun työkkärikin alkaa ehdotella sinulle lähärikoulutusta. Lähäreille on töitä, akateemisille teoretisoijille ei.
[/quote]
Kyllä näin on.Vaikkei ole mitään haluja tai kykyjä hoitajaksi, niin sitä ehdotetaan työkkärissä ensimmäiseksi. t: MML.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:19"]Oman alan työpaikkaa hakiessa on plussaa jos on "tyytynyt" tekemään muun alan töitä.
[/quote]
Ei tasan ole. Kertoo kunnianhimottomuudesta ja siitä, ettei usko omiin kykyihinsä. Samoin kuin siitä, että on niin köyhä ettei ole varaa olla jonkin aikaa työnhakijana.
[/quote]
Nämä ovat nimittäin myös luokkakysymyksiä. Korkeakoulutettujen töihin halutaan oikean luokan eli keskiluokan ihmisiä, ja tällaisen ihmisen tunnistaa mm. siitä, että hanttihommia on tehty korkeintaan teininä ja opiskelujen alkuvuosina.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:02"]Meidän perheessä tulot ja "elatus" on aina ollut yhteistä. Silloin kun minä olin työtön, kun mies oli työtön, kun minä tienasin 3000 euroa enemmän kuin mies. Siitä syystä alapeukku. Se joka "elättää" ei määrää. Rakkaussuhde on jotain muuta kuin kaupallinen tai juridinen sopimus. Mietipä sitä. [/quote] N Juuri noin. Ja elatusvelvollisuus on ihan lakiin kirjoitettu. Lisäksi siinä laissakin jopa lukee että puolisolla on oikeus elämänsuunnitteluun koulu ja työpaikkojen suhteen. Aloittajan mies ei ei ikipäivänä menisi mihinkään muuhun kuin koulutustaan vastaavaan työhön. Ja niin pitää myös aloittajan mennä. Jos mies on niin tollo niin heitä hänet ulos. Hänhän se loppujen lopuksi siipeilee jos asiaa niin ajattelisi.
[/quote]
Maailma ei toimi niin että ei suostu tekemään kuin koulutusta vastaavaa työtä. Tuolla perusteella suurin tämän maan ihmisistä olisi työttöminä.
Tuollaisella ajattelutavalla ajattelevia ihmisiä ei juuri haluta töihin. Nykyään lähtökohtana on että ihmisen pitää olla valmis tekemään mitä tahansa työtä silloinkin kun hänet on palkattu johonkin määrättyyn työhön.
Meidänkin yrityksessä on paljon DI:tä jotka tekee täysin eri työtä nyt kuin mitä ne teki kun ne yritykseen tuli tai mihin niillä on koulutusta. Vaihtoehtona olisi ollut potkut.
Minkälainen ihminen arvottaa jotkin työt paska duuniksi? Kaikki työt ovat tärkeitä ja sitä myöten ihmiset. Olet sitten putkimies, hoitsu, DI tai siivooja, ilman ei maailma pyörisi. Koitahan hieman vielä kehittää sitä arvomaailmaasi, niin kehityt ainakin ihmisenä, toivottavasti.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:06"]Ja vielä lomaakin pitäis työnhausta ottaa.... Anna mun kaikki kestää! Ei ihme jos Suomi on konkurssissa näiden kermaperseiden takia, anteeksi nyt vaan.
[/quote]
Mikä ihme on kermaperse? Onko se kuten aloittaja eli älykäs kovasti työtä tutkintonsa eteen tehnyt ihminen? Vai onko se kouluja käymätön sossun tuilla kaljaa ja tupakkaa kaupasta hakeva? Vai vaikka minä joka olen köyhistä oloista kouluttanut itseni opintolainalla ja ihan millä tahansa työllä itseni elättäen paljosta tinkien ja nyt olen vakituisessa työssä ja pärjään paikallani?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä. Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään... [/quote Jos DI:ksi asti opiskelee ei ole kermaperse vaan yrittäjä ja älykäs ihminen. Niiden kakskymppisenä lapsitehtailun aloittaneiden, kouluttamattomien, tyystin yhteiskunnan rahapussissa elävien pitäisi mennä tekemään ne kouluttamattomien duunit, mutta kun ei nappaa. Antakaa di-ihmisen etsiä sopivampaa työtä. Ei mene silloin koulutus hukkaan.
[/quote]
Jos DI ihminen ei sitä työtä muutamassa kuukaudessa löydä niin se ei sitä tule löytämään. Koska niihin töihin pääsee AINA osaavat ihmiset töihin.
[/quote]
Elätkö missä maailmassa? Oletko Apn mies? Vaikka vuoden työttömänä ollut DI voi vielä työllistyä, pöllö.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:35"]
[/quote]
[/quote]
Elätkö missä maailmassa? Oletko Apn mies? Vaikka vuoden työttömänä ollut DI voi vielä työllistyä, pöllö.
[/quote]
Juuri noin. Koska aloittaja on nais DI kateelliset miehet haluaa hänet muihin hommiin.
Aloittajan kannattaa yleensäkin miettiä kannattaako olla sellaisen miehen kanssa joka hänellä tällä hetkellä on. Oikeita miehiäkin on olemassa
"Paskaduuni" nimitys nostaa ihmiset aina takajaloilleen, mutta onhan tässä takana hyvä pointti (ja nyt en tarkoita sitä, että jotkin alat olisivat vähemmän tärkeitä!). Ja se pointtihan on se, kannattaako pitkälle kouluttautuneena ja melko tuoreena valmistuneena ottaa vastaan täysin omaa alaa vastaamattomia töitä, jotka eivät välttämättä edes tarjoa kuin muutaman viikkotunnin. Saati sitten muuttaa lyhyen määräaikaisuuden tai osa-aikaisten töiden perässä pitkin maakuntia.
Sopisi kyllä kysyä, kuka tässä lanseeraa paskaduunin leimaa: työntekijät, jotka eivät suostu hakeutumaan tietyn alan töihin, vai nämä alat itsessään, jotka eivät kunnioita työntekijöitään maksamalla asianmukaista palkkaa tai tarjoamalla kunnollisia tunteja? Kritiikki ei tule teille, jotka työskentelette siivoojina, puhelinmyyjinä tai lähihoitajina, vaan aloille, joissa kirrotetaan työntekijät liian tiukille.
P.S Mikähän sitten on totuus siinä, tuleeko matalapalkka-alan työt vastaan oman alan töitä hakiessa. Näissä keskusteluissa lähes aina tulee joku anonyymi yrittäjä, joka väittää palkkaavansa nimenomaan työntekijöitä, joille kelpaa ihan kaikki. Toisella puolen sitten kuulee tarinoita, ettei tule valituksi alansa töihin nimenomaan siksi, että on tehnyt vuosia alaa vastaamattomia töitä, tai että on leimaantunut liiaksi kaupan kassaksi, vaikka taskussa olisi juristin paperit.
Joskus tulee mieleen, että pitäisi olla Täydellinen: muodollinen tutkinto, verrattomasti työkokemusta ja vielä sopiva ikä, ettei ole heti (siis kymmenen vuoden kuluttua) jäämässä eläkkeelle tai äitiyslomalle. Siinäpä työsarkaa saada itselleen töitä!
Ihan empiirisiä havaintoja:
Kirjoitin aiemmin olleeni samassa tilanteessa 90-luvulla. Moni tuttukin oli. Osa meni hanttihommiin, ja vähän sillä tiellä ovat yhtä lukuun ottamatta edelleen. Se yksi oli VTM, eli ihan eri tyyppiset työmarkkinat.
osa kouluttautui eteenpäin, ja heille on käynyt hyvin. Ehkä tarkkaan mietitty tohtorin tutkinto ei suoraan ole nostanut palkkaa, mutta auttoi saamaan työpaikan. Toisilla taas yhdistelmä on ollut se juttu. Ehkä ap:n kannattaisi hankkia syksyn tullen talouspuolen osaamista, voisi työllistyä terveysteknologiafirmaan hallintopuolelle ja edetä sitä kautta vaikka ylimpään johtoon asti?
Jotkut menivät töihin ulkomaille, ja heillekin on käynyt hyvin. Jos on liian kauan ulkomailla töissä, on kyllä vaikea palata. Vuosi tai kaksi on hyvä juttu.
Ymmärtääkö teistä kukaan, että ei se DI ole työnantajankaan silmissä mikään houkutteleva työntekijä siivoojaksi tai hampurilaispaikkaan? Siivoojaksi otetaan mieluummin se, jolla on sen alan kokemusta ja hampurilaistenpaistajaksi se, jolla on aiempaa kokemusta ja hygieniapassi. Ei DI:n koulutus anna yhtään mitään etulyöntiasemaa tällaisten duunien hakijoiden joukossa, pikemminkin päin vastoin.
Ap:lle on tärkeintä saada nyt sitä oman alan työkokemusta. Työkkäri järjestää FEC-koulutuksia akateemisille, joissa on koulutusta yhdistettynä jossain tietyssä yrityksessä työskentelyyn. Nämä paikat jaetaan yritysten tarpeiden mukaan ja monet ovat näiden kautta päässeet työelämään. Ja jos ei muuta, niin ainakin näistä saa yritysten tarpeisiin sopivaa jatkokoulutusta ja sitä oman alan työkokemusta.
Ja kun Suomen tilanne on mikä on, kannattaa katsoa niitä paikkoja myös ulkomailta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:28"]Itse olen työtön VTM ja tehnyt muutaman vuoden ihan kunnon töitäkin. Olen myös hakenut esim. tekniseen tukeen tms KESÄTÖIHIN mutta ei sinne maistereita oteta: ) itse aion myös yrittää jonkin aikaa saada oman alan hommia, ennen kuin ryntään suuna päänä lähihoitajakouluun. Miksi muuten akateemisia pakotetaan aina hakemaan paljon koulutusta alempia hommia? Miksei työttömän raksamiehen tarvitse alkaa puhelinmyyjäksi? Tai ahtaajan. [/quote] Niin tai miksei amiksia painotetaa hakemaan akateemisten töitä kun akateeminen on laiska paska jossei hae jokikiastä ammattikoulutason työtä?
[/quote]
Oletko lapsi vai idiootti? Vai esitätkö vain sellaisia?
[/quote]
Haluaisitko perustella miksi vaikka työtön lakimies on "ihan pätevä" hakemaan hoitajan sijaisuutta, mutta työtön lähihoitaja ei ole ihan yhtä "pätevä" hakemaan lakimiehen sijaisuutta?
Saat ap olla tyytyväinen, että miehesi todellinen luonne paljastuu jo nyt! Ajattele, jos olisit erehtynyt tekemään lapsia tuollaisen tomppelin kanssa! Nyt sinulla on vielä hyvä tilaisuus löytää itsellesi mies, joka arvostaa sinua eikä vähättele ja mitätöi ja polje alas. Heivaa se mies sieltä pihalle, hänhän vain lannistaa sinut sen sijaan että kannustaisi ja tsemppaisi!
Ja jos miehen ääni kellossa muuttuu kun saat jonkun hyväpalkkaisen työn, miltä se sinusta tuntuisi? Sinulla on vain arvoa silloin kun elämässä menee kaikki putkeen ja rahaa sataa ikkunoista ja ovista? Harkitse tarkkaan, haluatko viettää elämäsi tällaisen tyypin kanssa vai etsitkö mieluummin jonkun toisen, jonka kanssa puhallatte yhteiseen hiileen ja joka osaa tukea sinua vaikeissa paikoissa, joita elämän varrelle väkisinkin mahtuu.
En tiedä AP:n pääaineesta tai sen alan yleisestä työtilanteesta, mutta tuttavapiirissä olen huomannut, että aika monet DI:ksi valmistuneet ovat muuttaneet valmistumisen jälkeen pois yliopistopaikkakunnalta työn perässä. Esim. Tampereella työpaikoista kilpailevat TTY:ltä ja keskustan yliopistolta valmistuneet ja osa-aikaiseksi hakevat opiskelijat, ja joillakin aloilla tuohon tulee lisäksi vielä TAMKin kasvatit. Kun muuttaa toiselle paikkakunnalle niin hakijoiden määrä ja profiili muuttuu toisenlaiseksi. Toisaalta valitettavan moni työpaikka taas on nykyään pk-seudulla, jossa taas asuminen vie paljon rahaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:06"]Ja vielä lomaakin pitäis työnhausta ottaa.... Anna mun kaikki kestää! Ei ihme jos Suomi on konkurssissa näiden kermaperseiden takia, anteeksi nyt vaan.
[/quote]
Heinäkuussa työpaikat eivät käytännössä rekrytoi. Olen joskus itse hakenut maanisesti töitä heinäkuuta myöten ja todellisuudessa minun olisi ollut hyödyllistä pitää tuolloin vähintään pari viikkoa lomaa. Tiivis työnhaku kun on hyvinkin stressaavaa.
Ja ennen kuin alat moittia "kermaperseilystä", voin kertoa olleeni noin parikymmentä vuotta eli valmistumisestani lähtien töissä ilman työttömyyskausia. Tuohon pariinkymmeneen vuoteen on kuulunut myös alanvaihto ja opinnot työn ohella.
-65-