Mies painostaa paskaduuniin
Olen 26-vuotias DI-nainen, enkä ole saanut valmistumisen jälkeen kunnollista työpaikkaa. Olin kolmen kuukauden sijaisuudella vanhassa dippatyöpaikassani alkuvuodesta, mutta heillä ei ole varaa palkata minua vakituisesti tai edes osa-aikaisesti.
Mieheni (28-vuotias DI, sama pääaine aikanaan), on alkanut etsimään minulle aktiivisesti töitä kun ei kuulemma riitä, että haen vain kivoja töitä. Laitan siis kuussa 10-30 hakemusta, katson mitkä firmat ovat saanet rahoitusta ja laitan avoimiakin hakemuksia.
Olen valmistunut vuosi sitten, enkä vielä haluaisi luovuttaa tekniikan alan uraa. Mieheni tietää mitä käy jos alan hänen ehdottamiinsa hommiin (eli pitäisi mennä puhelinmyyjäksi tai kouluttautua lastenhoitajaksi tai siivoojaksi kun niitä töitä on molli täynnä.)
Vituttaa.
Sitten jos häneltä lähtee työt alta alan ehdottaa hänelle heti kouluttautumista putkimieheksi tai jotain henkilökohtaisen avustajan työtä...
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:00"]Miehesi on oikeassa. Ei kannattaisi olla nirso töiden suhteen jos meinaa itsensä elättää eikä vain elää sossupummina.
[/quote]
No jos saisin töitä niin ne olisivat luultavasti vientiteollisuudesta, lastenhoitajana olisin kunnan palkkaama. Kuten sanoin, en halua vielä luovuttaa oman alan uraa, mutta kaksi vuotta puhelinmyyjänä tekisi sen ettei ketään enää kiinnosta palkata.
-Ap
[/quote]
Noh, minua ainakin on aina kiinnostanut palkata puhelinmyyjät. Se kertoo todellä hyviä asioita työntekijästä, että on tehnyt elantonsa eteen jotain ja kuka vaan ei niitä lehtiä kyllä saa myydyksi. Sama kuin mäkkäri/siivoojat. Mieluummin sitä työkokemusta kun tyhjää vuotta. Mieluummin palkkaisin sellaisen kun valmistuneen joka vaan kelpuuttaa oman alansa hommia. Kerran oli puhelinmyynti yrityksessä esimiehenä/päällikkönä toiminut hakija, jota revittiin joka paikkaan. Hänellä on kuulema ollut aina työpaikka valmiina jos entisestä irtisanoutuu. Siksi hän välillä irtisanoutuu ja pitää lomaa vähän aikaa ja aloittaa uudet työt heti kun haluaa. Paitsi tämän kerran kun halusi uusia tuulia.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:52"]Ehkä tosiaan olisi syytä kiristää tukien ehtoja kun ap:n kaltaiset kermaperseet eivät missään nimessä voi tehdä muuta kuin oman alan töitä.
Kyllä taas tietää, miksi huomenna joutuu töihin menemään...
[/quote
Jos DI:ksi asti opiskelee ei ole kermaperse vaan yrittäjä ja älykäs ihminen. Niiden kakskymppisenä lapsitehtailun aloittaneiden, kouluttamattomien, tyystin yhteiskunnan rahapussissa elävien pitäisi mennä tekemään ne kouluttamattomien duunit, mutta kun ei nappaa. Antakaa di-ihmisen etsiä sopivampaa työtä. Ei mene silloin koulutus hukkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:02"]Meidän perheessä tulot ja "elatus" on aina ollut yhteistä. Silloin kun minä olin työtön, kun mies oli työtön, kun minä tienasin 3000 euroa enemmän kuin mies. Siitä syystä alapeukku. Se joka "elättää" ei määrää. Rakkaussuhde on jotain muuta kuin kaupallinen tai juridinen sopimus.
Mietipä sitä.
[/quote]
N
Juuri noin. Ja elatusvelvollisuus on ihan lakiin kirjoitettu. Lisäksi siinä laissakin jopa lukee että puolisolla on oikeus elämänsuunnitteluun koulu ja työpaikkojen suhteen. Aloittajan mies ei ei ikipäivänä menisi mihinkään muuhun kuin koulutustaan vastaavaan työhön. Ja niin pitää myös aloittajan mennä. Jos mies on niin tollo niin heitä hänet ulos. Hänhän se loppujen lopuksi siipeilee jos asiaa niin ajattelisi.
En jaksa lukea muita kommentteja. Pyydän vain, ettet nimittelisi muita töitä paskaduuneiksi vain siksi, etteivät ne ole koulutuksesi mukaisia.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:24"]Miksi ap ei edes kehitä itseään ammatissaan parantaakseen mahdollisuuksiaan työllistyä? Onkohan taas opiskeltu niin huonosti, ettei osata edes sen vertaa, että kertaaminen onnistuisi.
[/quote]
Minulla on niin korkea keski-arvo, että pääsisin jatko-opintoihinkin, mutten halua.
Mitään varsinaista kertaamista en vielä tarvitse, nyt on kulunut vasta kolme kuukautta sijaisuuden päättymisestä. Olen kuitenkin opiskellut lisää kieltä joka ei opiskeluaikoina kiinnostanut sekä lukenut alani uutisia ja auttanut pikkuveljeäni matriiseissa ja liniksessä (kivaa kertausta, ei ole tullut näitä väännettyä paperille sitten ekan vuosikurssin).
Edellen, työllistyminen on nyt hankalaa, en ymmärrä ihmisiä jotka näkevät tilanteessani jotain poikkeavia lahajattomuuteen tai epäonnistumiseen viittaavia piirteitä.
Ap
Mä en vaan ymmärrä miten kukaan työtön voi sanoa jotain työtä paskaduuniksi?
Tällä hetkellä tilanne vaan on tämä Suomessa, että ap:n kaltaisia omaa koulutusta vastaavaa työtä odottavia on valtavat määrät työttömänä, eikä vain vasta valmistuneita, vaan kovan luokan osaajia, vuosien työkokemuksen omaavia myös. Kaikille soisi koulutusta ja omaa personaa vastaavan työpaikan, tottakai. En halua masentaa sinua ap, mutta jos työttömyytesi pitkittyy, sinun on pakko miettiä vaihtoehtoisia suunnitelmia tai sinun on pakko ottaa vastaan muunlaistakin työtä, vaikkei se niin kivaa olisikaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:24"]Miksi ap ei edes kehitä itseään ammatissaan parantaakseen mahdollisuuksiaan työllistyä? Onkohan taas opiskeltu niin huonosti, ettei osata edes sen vertaa, että kertaaminen onnistuisi.
[/quote]
Minulla on niin korkea keski-arvo, että pääsisin jatko-opintoihinkin, mutten halua.
Mitään varsinaista kertaamista en vielä tarvitse, nyt on kulunut vasta kolme kuukautta sijaisuuden päättymisestä. Olen kuitenkin opiskellut lisää kieltä joka ei opiskeluaikoina kiinnostanut sekä lukenut alani uutisia ja auttanut pikkuveljeäni matriiseissa ja liniksessä (kivaa kertausta, ei ole tullut näitä väännettyä paperille sitten ekan vuosikurssin).
Edellen, työllistyminen on nyt hankalaa, en ymmärrä ihmisiä jotka näkevät tilanteessani jotain poikkeavia lahajattomuuteen tai epäonnistumiseen viittaavia piirteitä.
Ap
[/quote]
Jos olet it-alalla, niin omaa osaamista on aika helppo laajentaa itseopiskelulla.
Miehen asenne jäi vaivaamaan. Miten hän reagoisi, jos saisitkin tosi hyvän työpaikan ja palkkasi olisi kohta parempi kuin hänellä? Olisiko iloinen puolestasi vai yrittäisikö lannistaa ja kannustaa valintoihin, joiden johdosta urasi hiipuisi ja hän pääsisi taas loistamaan?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:26"]Ap valmistui vasta vuosi sitten ja on tehnyt 3kk oman alan töitäkin sen jälkeen. Minusta tuo on ihan hyvin tässä työllisyystilanteessa! Lisäksi se mitä kerroit työnhaustasi kuulostaa oikein hyvältä. En siis näe mitään syytä vielä luovuttaa, tai varsinkaan antaa miehen painostaa sinua luovuttamaan!
Ja jos haluaa ruveta pilkkua viilaamaan sen toisen elättämisen suhteen, voisitte katsoa mikä olisi asuntonne käypä pinta markkinoilla. Markkinahinnan ja teidän maksaman välinen erotus on käytännössä sinun maksamaasi (sanotaan nyt vaikka ennakkoperintö). Mies pystyy varmasti siitä DI-palkastaan maksamaan oman osansa asumiskuluista. Onhan se nyt väärin jos joudut elämään säästöistäsi ja hyvätuloinen mies silti asuu "siivellä".
[/quote]
Kiitos kauniista sanoista! Näin minä itsekin koen, siksi tuntuu vähättelevältä, sanoin hakeneeni toiseen yliopistokaupunkiin aika tunnettuun firmaan ja mies vain totesi ettei sinne mitään työtöntä naista oteta, vaan "kova ammattilainen". Hain silti, inhottaa vain vähättely.
Kerroin miehelle asunnoistakin, kävin meidän naapurissa vuokraesittelyssä uteliaisuueesta, kämppä oli siis peilikuva omastamme ja vuokra oli 1150 euroa kun meillä on 450e, eikä siellä ollut tehty kettiö- ja lattiaremppaa kuten meillä. Mies vaan tuhahti, että miten työttömillä onkaan aikaa kaikkeen turhanpäiväiseen.
.
En tiedä ymmärtääkö kaikki siipeilyhuutelijat miten vaikeaa miesvaltaisella alalla on muutenkin työllistyä jos ei ole mitään suhteita. Jos menen lähihoitajakouluun ja haen sitten viiden vuoden päästä monotooniseen ja makuuni liian ihmisläheiseen työhön kyllästyneenä DIn töitä, niin ihan varmana minut vaan nauretaan ulos, tutkintoni mitätöidään ja minut nähdään sitten siivoajana tai hoitsuna.
Mielessäni on toki käynyt uudelleenkouluttautuminen, mutta alani haluaisin valita ihan itse minua kiinnostavista opinahjoista.
Ap
[/quote]
Miehesi kuulostaa todella ilkeältä sinua kohtaan. Kuinka hän yleensäkään tukee sinua? Melkein vaikuttaa, että hän tahallaan lyttää sinua. Kuitenkin hän saa asua sinun ansiostasi hyvin edullisesti.
Olen itsekin miesvaltaisella alalla (vaihdoin alaa) ja tuolloin opiskellessani elin suhteessa, jossa mies mollasi minua. Yllättäen kelpaisin mainiosti maksamaan osuuteni vuokrasta ja muista kuluista. Pääsin myös oman alan töihin, mutta se tuntuikin olevan miehelle liikaa, sillä käytöksensä vain muuttui inhottavammaksi. Erosimme myöhemmin.
Hieman samanlaista vaikuttaisi olevan teidän suhteessanne, mikäli miehen käytös on tuota luokkaa. Mielestäni mies ei arvosta sinua, mutta hyvin hänelle tuntuu sopivan se, että pääsee hyötymään taloudellisesti sinusta.
Pidä pintasi. Pidä kiinni unelmistasi.
Puhelinmyyntityöt ovat paskaduunia, olen samaa mieltä kanssasi. En lähtisi koulutuksellasi siivoojaksi. Siivojilla on naurettavan pieni palkka. Etsi edelleen alasi töitä.
Miehesi kuuluu maksaa koko vuokra onhan hän pääsyt siipeilemään sinun sukusi kustannuksellasi ties miten kauan.
Toki jos miehen kanssa aiot jatkaa ja perustaa perheen niin ehkä nyt olisi otollinen aika lisääntyä.
Hienoa että sinulla on varakkaat vanhemmat jotka voi auttaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:24"]Miksi ap ei edes kehitä itseään ammatissaan parantaakseen mahdollisuuksiaan työllistyä? Onkohan taas opiskeltu niin huonosti, ettei osata edes sen vertaa, että kertaaminen onnistuisi.
[/quote]
Ap
[/quote]
Jos olet it-alalla, niin omaa osaamista on aika helppo laajentaa itseopiskelulla.
[/quote]
No en varsinaisesti, olen lääketieteellisen tekniikan DI, itsenäisesti olen opiskellut kaikenlaista. Minun osaamiseni tosiaan on vielä ihan ajankohtaista.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:36"]En jaksa lukea muita kommentteja. Pyydän vain, ettet nimittelisi muita töitä paskaduuneiksi vain siksi, etteivät ne ole koulutuksesi mukaisia.
[/quote]
Anteeksi.
Muistan vielä miten onnellinen olin opiskeluaikoina hyllyttäjän työstä, olisin loukkaantunut jos sitä olisi vähätelty. Nyt vaan koen ylpeyttä omasta tutkinnostani ja koen tämän tason töiden ehdottelun loukkaavaksi.
Ap
Ap, pidä vaan lippua korkealla. Eräs entinen kollegani sanoi, että elokuu ja tammikuu ovat parhaat työnhakukuukaudet. Juuri nyt työpaikkailmoittelu on lomien vuoksi vähäistä, mutta elokuussa jatkuu taas.
Pidä työnhausta taukoakin, sillä tarvitset itsekin lomaa.
Jos haluat työllistyä, sinun pitäisi saada lisää työkokemusta, sillä koulutodistus on pelkkä paperi, jolla ei ole paljoakaan painoarvoa, vaan tarvitaan muita taitoja ja osaamista, jota saa vain työelämästä eli siinä mielessä paskaduuni voi olla hyvä sysäys uraputkeen, oli työ mikä tahansa.
Oletko pukeutunut tarpeeksi paljastavasti työhaastatteluihin?
Ja vielä lomaakin pitäis työnhausta ottaa.... Anna mun kaikki kestää! Ei ihme jos Suomi on konkurssissa näiden kermaperseiden takia, anteeksi nyt vaan.
Lähde ulkomaille, vaikka Saksaan. Saat varmasti töitä.
Potkaise ukko pihalle. Vaikuttaa mieheltä, joka ei tue sua. Jos jossain vaiheessa tienaat häntä enemmän, niin ei varmaan kestä sitäkään.
Tsemppiä!
eiköhän tuleva työnantaja arvosta enemmän sitä, että olet tehnyt jotain työtä välissä etkä vain maannut kotona.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:15"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:00"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:56"]Joutuuko miehesi tällä hetkellä elättämään sinua? [/quote] Miksi alapeukku? Minusta ihan asiallinen kysymys, kenen kustannuksella unelmaa tavoitellaan. [/quote] Ap:n kustannuksella mies tuntuu tuossa tavoittelevan omaa unelmaansa, jos kyse on siitä, ettei hetken aikaa voida elää vähän köyhemmin vaan pakotetaan toinen koulutusta vastaamattomaan työhön. Ap:n unelma ei ainakaan taida olla puhelinmyyjänä työskenteleminen. Ethän muuten vaan itse ole laittanut numeroasi markkinointikieltoon?! Jos olet, älä vaadi ketään muuta menemään töihin noihin firmoihin. [/quote] AP ei kustanna yhtään mitään. Se että he asuu AP:n vanhempien asunnossa ei ole AP:n ansiota. Hän ei ole tehnyt mitään sen asunnon eteen. Joten häntä siitä on turha kiittää tai saada kunniaa. AP:han elää toisten rahoilla. Niin yhteiskunnan kuin vanhempiensa. Ei noin toimi aikuinen ihminen [/quote] Olen kyllä nostanut asunnon arvoa asentamalla kettiön-, kylppärin, tapetit ja lattian itse, vanhemmat toki ostivat materiaalit kun halusivat teettää putkiremontin yhteyteen täyden uudistuksen :) Mieheni ei myöskään asuisi näin matalalla vuokralla tässä asunnossa jos ei seurustelisi kanssani, tämä siis ei ole minun ansiotani, mutta mahdollistuu ainoastaan koska olemme yhdessä. Edelleenkään en näe tilanteessani mitään kummallista tässä taloustilanteessa ja näen ihan oikeutetuksi hakea oman alan töitä. Eipä ole vuosikurssilaisistani kaikki töissä, mutta niistä ketkä ovat en ole kuullut yhdenkään tekevän hanttihommia. Ap
[/quote]
Todistaa taas että hallitus tekee oikein kun se haluaa leikata työttömyystukia ja koventaa työnotto vaatimuksia. Loppuu tuollainen loisiminen