Mies haluaa asua Espoossa, Minä en!
Taas tulee tällainen vali-vali -aloitus, MUTTA:
Olemme mieheni mieliksi asuneet kohta 5 vuotta Espoossa omakotilalossa. Palveluita ei tietenkään ole missään: ei kauppoja, ravintoloita, kahviloita, postia jne. Lähipostiin on matkaa n. 3 km.
Mieheni tietää, etten viihdy täällä yhtään. Kerroin sen hänelle heti ensimmäisellä viikolla muuton jälkeen, kun kävelin työmatkani (n. 9 km suuntaansa) ees taas ja etsin epätoivoisesti kotimatkan varrelta edes yhtä järevää kauppaa, josta tehdä ruokaostokset. Pää meinasi hajota.
Pari ekaa vuotta ja talvea kuitenkin kitkuttelin ja ravasin ees taas tätä väliä. Kotiin, töihin. Kävellen. Vaikka olisi mitkä lumikinokset ja vaakatason pyrytys olleet ulkona. Ja raahasin ne kauppakassit sieltä 9 km päästä kotiin asti.
Olen itse kaupungin asukki. Olen syntynyt siellä. Asunut lähes koko ikäni siellä. Kuulun kaupunkiin. Se on kotini!
En omista autoa, en edes ajokorttia. Enkä haluakaan omistaa. Autot eivät ole minun juttuni. En halua istua liikkuvassa kopperossa päästäkseni paikasta A paikkaan B, kun maisemat on tehty niistä nauttimista varten ja hyötyliikunta on mahtavaa.
Tätä nykyä en omista enää edes sitä työpaikkaa. Väsyin koko touhuun ja kotona riitelyyn niin ylitsevuotavasti, että sairastuin burn outiin ja sain potkut.
Mieheni ei kuitenkaan halua korvaansa lotkauttaa asialle. Hän kuulemma haluaa asua juuri näin ja juuri täällä. Pitää olla oma piha ja oma rauha. Paikka veneelle ja usealle autolle. Miehen pää kuulemma hajoaisi naapureista ja hän väheksyy kerrotaloissa asujia. Kaupungin vilinäkin ahdistaa miestä.
ELI ONKO TEILLÄ MUITA NEUVOJA KUIN ERO?
JOS MIESTÄ EI KERTA KAIKKIAAN MINUN TOIVEENI, TARPEENI ja HUOLENI KIINNOSTA?
VAI MITÄ TÄMÄ SITTEN ON?
Kommentit (128)
Nro 8 on Ap.
Ja ai kun oiskin loistavaa, jos tämä olisi provo! Ei ole.
Olen täällä muutamasta muustakin asiasta vuosien varrella avautunut, ja aina on joku tuota provoa huutelemassa. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:07"]
Eikö olisi oikeudenmukaista, että asuisimme nyt seuraavat 5 v. kaupungissa? Näin minä olen asiaa funtsinut.
Kun mies ei suostu edes miettimään mitään kompromissi-ratkaisua, jossa etsisimme kodin Espoon ja H:gin keskustan välimaastosta.
Yritetty on. Olen kierrättänyt miestä kymmenissä asunto-esittelyissä. Aina yhtä toiveikkaana. Kohteet mietittynä tarkkaan siten, että miehen autoille löytyy katetut autopaikat/autohalli, veneen saa asunnon lähelle satamaan ja on omaa rauhaa. Eli mihinkään ydinkeskustaan en ole edes yrittänyt miestäni siirrättää, kun hänet tunnen.
Mutta kun mikään muu ei kelpaa miehelle, kuin tämä nykyinen. On hienostoalue (mies sitä jaksaa korostaa), minne kuulemma kaikki haluavat muuttaa - paitsi minä. Ja juu, nykyinen talo + sen ylläpito todellakin maksaa.
[/quote]
Asutteko jossain Suvisaariston perukoilla vai mikä on Espoossa hienostoalue, jossa ei ole lähimainkaan palveluita? Jos olette niin rikkaita, saatte varmaan kakkosasunnon kerrostalosta palveluiden vierestä ja näette toisianne kun ehditte.
Miehellesi kävisi kaupungin keskustassa kuten sinulle on käynyt Espoon takametsissä. Olkaa yhdessä asukaa eri osoitteissa.
Provoepäily siitä, että aika harva saa itseään tuollaiseen jamaan. Ja jos sinulla on muitakin vastaavia erikoisia ongelmia, elämäsi on aika kaukana keskiverrosta.
Ja tuotakin olen jo ehtinyt kokeilla, jote sinä nro 4 ehdotit: omaa asuntoa kaupungissa. Vuokrasin pari krt asunnon H:gin keskustasta muutamaksi kuukaudeksi.
Ei hetkauttanut miestä mitenkään, paitsi etä etukäteen huuteli että "Avioero siitä tulee jos muualle lähdet!". Päätin ottaa riskin.
Ei tullut eroa, eikä mies käynyt kaupungissa kuin seksinsä hakemassa parina iltana viikossa. Aina sille tuli karmea kiire kotiin iltaisin, hoki että "siellä se iso talo on yksinään, kohta on murtovarkaat vieneet kaiken". Voi luoja!
Yhdessä ollaan joo siis edelleen. Nyt vain on oma rahatilanne sellainen, ettei enää noita kämppiä tuosta vain vuokraillakaan muiden menojen lisäksi... Joten kökötän täällä Espoossa.
Ja taasen on tuo nro 14 se sama Ap.
No tehkää kompromissi ja muuttakaa taajamaan, missä on semisti maaseudun ja kaupungin hyvät ja huonot puolet.
Kerrotko missä päin Espoota asut? Yhdistelmä hienostoalue ja palveluiden puute ei natsaa.
Juuri noin olen itsekin ajatellut: Että mieheni ei todellakaan viihtyisi kaupungin keskustassa, joten en ole häntä sinne edes yrittänyt muutattaa.
Olen siis OIKEIN TOSISSANI yrittänyt niitä kompromissi-ratkaisuja ns. in between. Mutta kun mikään muu kiun nykyinen ei käy miehelle, ihan kuten jo sanoin.
Mies hokee, että "Tää on mulle just ideaali, tää on mun unelma. Duunipaikka just hyvin vieressä. Ei tätä nyt voi myydä. Karmee vaiva. Kuitenkin hävitään rahaa kauheesti. Mietitään kaupunkia sitten eläkepäivillä." Ja miettii varmaan, että joko minä tai hän ehtii kuolla ennen kuin tuo aktualisoituu, joten voihan sitä lämpimikseen puhella...
Ap, mitä sinä haluat elämältäsi? Mitä sinä haluat avioliitoltasi? Onko teidän suhteenne terveellä pohjalla? Mikä elämässäsi nyt on hyvää ja mikä huonosti? Ei ole pakko vastata tähän, mutta mieti näitä juttuja vakavasti.
Käyt itsekin töissä, joten kai sinulla on varaa hoitaa asumisesi jotenkin? Jos lakkaat rahoittamasta tuota metsämökkiä?
Osta pyörä ja hoida se oma pää kuntoon ja hommaa uusi työpaikka ja muuta ihan mihin haluat.
Siis oikeesti kukaan ei ole noin hullu että muuttaisi johonkin "korpeen" ilman autoa/korttia ja ei muka edes julkiset kulje kun ihan pitää 9km kauppakassien kanssa kävellä kesät talvet. Mies jolla se auto nähtävästi on ei tietenkään osaa käydä kaupassakaan...
Jos tämä olisi totta niin tyhmästä päästä kärsii koko kroppa...mitäs läksit!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:22"]
Kerrotko missä päin Espoota asut? Yhdistelmä hienostoalue ja palveluiden puute ei natsaa.
[/quote]
Olisko toi Suvisaaristo? Venepaikat, mutta onko siellä todella kaupat noin kaukana. Ja kai siellä bussit kulkee.
Pohjois- Espoossa riittää erämaata, mutta eipä sitä hienostoalueeksi kehuta.
Ei tuossa hommassa ole mitään järkeä ja tiedät sen itsekin. Miehellesi on yksinkertaisesti se asunto tärkeämpi kuin sinä. Ihan turhaan rasitat itseäsi ja miestäsi juoksemassa kaiken maailman asuntoesittelyissä, kun miehesi on tehnyt täysin selväksi ettei aio muuttaa, se siitä. Nyt sinun pitää miettiä miten voit muuttaa omaa tilannettasi. Jos nyt asuisit nykyisessä asunnossasi mutta ilman miestä mitä tekisit? Alkaisit varmaan etsimään halpaa vuokrakämppää, tai kenties kaupungin asuntoa jos rahaa ei nyt muuhun ole? Älä stressaa itseäsi yrittämällä nyt etsiä jotain unelmien kämppää johon tällä hetkellä rahat ei riitä, huonompikin kelpaa kunnes saat asiasi selviteltyä.
Ja juu, juuri tuo on minun ykköstoiveeni tällä hetkellä: Kakkoskämppä kaupungissa!
Mutta aina kun otan sen puheeksi, ovat mieheltä yhtäkkiä rahat ihan lopussa. Jep, jep.
Seuraavaksi kysyn aina, että voitaisiinko hankkia pienempi kmppä täältä Espoosta, jotta saataisiin se kakkosasunto kupungista. No eipä tietenkään, mieheni mielestä. Ihan liian vaivalloista kuulemma. End of discussion.
Ap
Miksi et halua vastata, missä päin Espoota asut?
Mitä olet itse valmis tekemään ongelman ratkaisemiseksi?
Hämmentävää tosiaan, mikäli Espoosta löytyy halutti alue, jossa ei ole palveluja eikä julkista liikennettäkään.
Ja siis mies todellakin ärtyy jo ekasta lauseestani nykyisellään, jos tästä asiasta yritän suutani avata. Siksi aloitankin nykyisin varsin varovasti perustellen, että "mä oikeasti oon tosissani tästä ja tää on mulle tärkeä asia, joten älä heti jyrää sanomalla että toi on jo vanha juttu, muualle ei mennä ja piste."
Ei oo muutenkaan kyllä mikään keskusteluihme, tuo mies, etenkään jos ei ole itsellensä mieleinen aihe. Pitäis kuulemma puhua vain kivoista aiheista...
Ap
No ei kai se auta kuin valita, haluatko miehen, joka pistää kaikki omat tarpeensa sinunkin terveytesi edelle vai haluatko elää mielekästä elämää ja mahdollisesti ilman miestä.
Voitaisiinko sinulle hankkia auto vai onko joku syy, ettet saa korttia? Sehän ratkaisisi jo kolmasosan ongelmasta. Jäljelle jäisi enää se, viihdytkö sittenkään kodissasi ja mitä saat siitä, että elät tyrannin kanssa.
Ei tuollaista aluetta Espoossa ole olemassakaan.
Yksi ehdotus ilman erokorttia on se, että miehesi elättää sinut niin ettei sinun tarvitse käydä töissä. Näin voimasi säästyvät asiointeihin ja siihen, että saat aikasi kulumaan siellä jossain metsikössä. Mutta kestääkö hermosi tätäkään.