Mies haluaa asua Espoossa, Minä en!
Taas tulee tällainen vali-vali -aloitus, MUTTA:
Olemme mieheni mieliksi asuneet kohta 5 vuotta Espoossa omakotilalossa. Palveluita ei tietenkään ole missään: ei kauppoja, ravintoloita, kahviloita, postia jne. Lähipostiin on matkaa n. 3 km.
Mieheni tietää, etten viihdy täällä yhtään. Kerroin sen hänelle heti ensimmäisellä viikolla muuton jälkeen, kun kävelin työmatkani (n. 9 km suuntaansa) ees taas ja etsin epätoivoisesti kotimatkan varrelta edes yhtä järevää kauppaa, josta tehdä ruokaostokset. Pää meinasi hajota.
Pari ekaa vuotta ja talvea kuitenkin kitkuttelin ja ravasin ees taas tätä väliä. Kotiin, töihin. Kävellen. Vaikka olisi mitkä lumikinokset ja vaakatason pyrytys olleet ulkona. Ja raahasin ne kauppakassit sieltä 9 km päästä kotiin asti.
Olen itse kaupungin asukki. Olen syntynyt siellä. Asunut lähes koko ikäni siellä. Kuulun kaupunkiin. Se on kotini!
En omista autoa, en edes ajokorttia. Enkä haluakaan omistaa. Autot eivät ole minun juttuni. En halua istua liikkuvassa kopperossa päästäkseni paikasta A paikkaan B, kun maisemat on tehty niistä nauttimista varten ja hyötyliikunta on mahtavaa.
Tätä nykyä en omista enää edes sitä työpaikkaa. Väsyin koko touhuun ja kotona riitelyyn niin ylitsevuotavasti, että sairastuin burn outiin ja sain potkut.
Mieheni ei kuitenkaan halua korvaansa lotkauttaa asialle. Hän kuulemma haluaa asua juuri näin ja juuri täällä. Pitää olla oma piha ja oma rauha. Paikka veneelle ja usealle autolle. Miehen pää kuulemma hajoaisi naapureista ja hän väheksyy kerrotaloissa asujia. Kaupungin vilinäkin ahdistaa miestä.
ELI ONKO TEILLÄ MUITA NEUVOJA KUIN ERO?
JOS MIESTÄ EI KERTA KAIKKIAAN MINUN TOIVEENI, TARPEENI ja HUOLENI KIINNOSTA?
VAI MITÄ TÄMÄ SITTEN ON?
Kommentit (128)
Asun Westendissä ja täältä kyllä kulkee kaksi bussia ihan lähikatuja pitkin. Samoin ostari on keskellä aluetta, sinne ei ole pitkä matka mistään puolelta aluetta.
Kyllä teillä stadilaisilla on sitten "ongelmia". Asun itse paikassa, jossa autolla pitää ajaa 45 minuuttia ennen kuin ensimmäinen sivistyksen merkki tulee näkyviin. Voisitteko te uusavuttomat lakata marisemasta jonnin joutavista.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:28"]
Takerrutte epäolennaiseen. AP nimenomaan sanoi, että haluaa asua paikassa, jossa etäisyydet palveluihin ja niiden välillä ovat sen verran lyhyet, että matkat voi kävellä. Julkisista yhteyksistä ei alunperin ollut kyse lainkaan. Westendin rannalta on muutenkin suhteellisen pitkä matka Westendin terminaaliin, joten en kutsuisi liikenneyhteyksiä erityisen hyviksi, jos juuri rannalla asuu, en kuitenkaan huonoiksikaan. Onhan se eri asia asua keskustassa, jossa kauppa on luultavasti kadun toisella puolella, kuin ensin kävellä 20-30min pysäkille ja siitä vielä 15min bussilla.
[/quote]
No mutta tajuat kai itsekin, että tuo on ihan eri kuin raahata 9 km kauppakasseja kävellen. Silloin ihan tietoisesti hankaloitetaan omaa elämää.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:29"]
Vaikkei ne bussit ajaisi sitä rantasuoraa, Westendin terminaali on sen suoran toisessa päässä ja sen vieressä Länsiväylä ja Tapiola. Mut joo, ap ei pysähdy vaan jatkaa kävelyään 9 km, aina työpaikan ovelle asti...
[/quote]
Niin, kun autoilu ei ole se "hänen juttu". :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:28"]
Takerrutte epäolennaiseen. AP nimenomaan sanoi, että haluaa asua paikassa, jossa etäisyydet palveluihin ja niiden välillä ovat sen verran lyhyet, että matkat voi kävellä. Julkisista yhteyksistä ei alunperin ollut kyse lainkaan. Westendin rannalta on muutenkin suhteellisen pitkä matka Westendin terminaaliin, joten en kutsuisi liikenneyhteyksiä erityisen hyviksi, jos juuri rannalla asuu, en kuitenkaan huonoiksikaan. Onhan se eri asia asua keskustassa, jossa kauppa on luultavasti kadun toisella puolella, kuin ensin kävellä 20-30min pysäkille ja siitä vielä 15min bussilla.
[/quote]
No eikä ole pitkä matka. Asun Tapiolassa ja käyn koko ajan Westendin lenkkiä kiertämässä koirien kanssa ja lapset on olleet koulussa Westendinpuistossa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:32"]
Westendin puolustelijat - oletteko ikinä käyneet siellä? Jos rannalla asuu, siellä ei ole mitään muuta monen kilometrin säteellä kuin asuintaloja, kauppoja ym. ei ole, terminaali kaukana rannasta, pari bussilinjaa kulkee rannankin lähettyviltä mutta harvoin. Kallis ja hieno alue, mutta itse olen kyllä miettinyt siellä liikkuessani, että vähän turhan sopessa ja eristynyt se on ympäristöstä, voipi olla, että kovin moni Espoon rikkaimmalla alueella ei ole autoton ja käytä busseja.
[/quote]
No kylläpä nyt Westendiä "asiantuntevasti" mustamaalataan. :D :D :D
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:44"]
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 08:29"]
Vaikkei ne bussit ajaisi sitä rantasuoraa, Westendin terminaali on sen suoran toisessa päässä ja sen vieressä Länsiväylä ja Tapiola. Mut joo, ap ei pysähdy vaan jatkaa kävelyään 9 km, aina työpaikan ovelle asti...
[/quote]
Niin, kun autoilu ei ole se "hänen juttu". :D
[/quote]
Silti on mennyt yksiin miehen kanssa, jolle autot on 'se juttu'. Ei ihmekään, että mieli rasittuu...
Voi herran tähden, Westendistähän kävelee tarvittaessa vaikka Tapiolan Stockalle, jos ei sitten autottomana voi asioida siinä lähiostarilla. Minäkin olen asunut Espoossa, Westendistä aika paljon eteenpäin ja kulkenut työmatkaa kahdella eri julkisella, ruuhkasta ja vaihdosta riippuen tuo matka kestää n. 50 min - 1 h 15 min. Kaupassa kävin yleensä Kampissa työmatkalla, ihan kätevästi bussiin saa 1-2 kauppakassia mukaan. Mielestäni sijainti oli aivan ihana ja kulkemisen kannalta tosi kätevä, ei mitään ongelmaa. Yötä päivää kulki busseja tiheään ihan talon edestä ja kymmeniä eri linjoja Länsiväylää pitkin. Tällä hetkellä asun kantakaupungissa ja ikävöin eteläisen Espoon vihreyttä, merta ja sitä, kun voi juoda aamukahvit parvekkeella auringossa tukehtumatta pakokaasuihin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:07"]Eikö olisi oikeudenmukaista, että asuisimme nyt seuraavat 5 v. kaupungissa? Näin minä olen asiaa funtsinut.
Kun mies ei suostu edes miettimään mitään kompromissi-ratkaisua, jossa etsisimme kodin Espoon ja H:gin keskustan välimaastosta.
Yritetty on. Olen kierrättänyt miestä kymmenissä asunto-esittelyissä. Aina yhtä toiveikkaana. Kohteet mietittynä tarkkaan siten, että miehen autoille löytyy katetut autopaikat/autohalli, veneen saa asunnon lähelle satamaan ja on omaa rauhaa. Eli mihinkään ydinkeskustaan en ole edes yrittänyt miestäni siirrättää, kun hänet tunnen.
Mutta kun mikään muu ei kelpaa miehelle, kuin tämä nykyinen. On hienostoalue (mies sitä jaksaa korostaa), minne kuulemma kaikki haluavat muuttaa - paitsi minä. Ja juu, nykyinen talo + sen ylläpito todellakin maksaa.
[/quote]
Pakko kysyä et mikä hienostoalue on noin matkojen päästä kaikesta? Ne mitkä minä tiedän on kyllä ihan Helsingin rajapinnassa ja kyl täältä kauppoja löytyy.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:25"]
Ja mistäkö nro 65 sitten tietää, ettemme me asu juuri siellä Westendissä? Eikö olisi aika loogista? Vai tarviiko sekin vääntää rautalangasta? Olihan noita vihjeitä tuossa jo aiemminkin ihan riittämiin.
Tervetuloa tänne tsekkaamaan, että mikä bussilinja Westendin rantamaisemissa kiertää. Se on kumma kun ovat hoitaneet sen ihan ilman bussitolppiakin, pysäkkejä siis, vai löydätkö monta tuosta rannasta? ;)
Koko kyläpahasessa ei ole kuin se yksi 60-luvun ikäloppu miniostari, siinä Haukilahden kupeessa, jossa se loistava Valintatalo + pizzeriat ja olisiko Tolvasen LKV-liike. Siinä ne palvelut.
Ei kukaan asukeista käy täällä kaupassa. Jos kävisi, niin olisi Valtsun omistajalla kissanpäivät. Täältä ajetaan Isoon Omenaan tai Selloon ostoksille.
Espoolainen ei halua mennä ostosreissulle kaupunkiin: siellä kun on kaikki kaupat hankalasti siroteltuna pitkin poikin, ei autopaikkoja, eikä mitään isoa ostarihärdelliä niin kivasti kuin Espoossa, ja eihän Kampin keskuksessakaan oo ees Prismaa ja Citymerkettia. Edellinen oli lainaus mieheltäni.
Ap
[/quote]
Westendistä ei ole 9km Tapiolaan, jossa nyt sentään on mm Stocka, ihan kohtuullinen ruokakauppa kuitenkin. Että provo mikä provo, tai sitten ap on niin tyytymätön koko elämäänsä että vaikka hän asuisi Forumin katolla, niin mikään ei olisi hyvä.
No on se kumma, miten kaikki kaipaa johonkin muualle, kuin sinne missä asuu. Koivuiemikin sitten.
Minä kun asuin H:gin keskustassa, niin tunsin aina olevani kotonani, enkä haikaillut mihinkään muualle.
Sen tunteen kun on joskus kokenut, niin tietää missä se oma koti on. Ja sitä täällä sitten päivittelen. Näköjään teidän kaikkien kauhuksi.
Ap
Ap, omasta mielestäni minunkin olisi pitänyt jäädä Pariisiin asumaan. Palasin kuitenkin sieltä takaisin ja asun nyt Espoossa, vaikkei täällä ole edes metroa jolla kulkea, iik. Kuitenkin viihdyn täällä Espoon landella ihan hyvin vaikkei lattebaaria olekaan ihan talon alakerrassa ja aikoinaan rakastamiani kanapatonkeja ei täältä saa. Jos stadin keskusta on paikka jossa viihdyt, sä muutat sinne. Niin yksinkertaista se on.
Ap myöntää myös, ettei tämä asuinpaikka-case varmasti ole ainoa kenkää puristava asia avioliitossa ja suhteessa mieheeni.
Vihjeen lailla heitin jo kohtuu alkuun, että mies ei ole mitään keskustelevaa sorttia ylipäätään.
Jos ei oikeasti relevanteista, mutta toisaalta kuitenkin aika neutraalilla maaperällä olevista asioista, kuten asuinpaikasta ja oman hyvän olon lähteistä, voi keskustella oman puolisosa kanssa ilman, että tämä vetää herneen nenään joka ainoa kerta, ja vääntää naama rytyssä, että "Et sä mua rakasta kun et täällä haluu asua mun kaa.", niin aika vähissä on ne asiat, joista voi kunnolla keskustella. Eli ne asiat, joissa molemman puoliskon omat tarpeet & toiveet tulevat sekä kuunnelluiksi, kuulluiksi, ymmärretyiksi, arvostetuiksi että huomioiduiksi. Ja arkoitan tässä kummankin puolison tarpeita & toiveita, en vain toisen, enkä vain itseni.
Luuletteko, että tuollaisen miehen kanssa voi reilusti puhua vaikka siitä, että kuka hoitaa kauppaostokset ja mistä? No ei voi. Mies ottaa senkin heti loukkauksena ja karjuu että "Mähän v*ttu kävin sulle just eilen kaupassa, eikö se ***** riitä?". "Ai joka päivä apteekkii vai, ei h*lvetti." (ei tietenkään kultaseni, sinä nyt vaan taas hiukka liioittelet, mutta hermo menee taatusti mullakin).
Ja jos erehdyn sanomaan, ettei oikein iske tämä seksi, tai se että olet lihonut 50 kg sitten hyvien päiviesi, ja nyt jään puhkumaan allesi kivuliaana kun hoidat hommia - voitaisko kokeilla jotain muuta? Niin eipä tietenkään voida.
Suuret pahoitteluni teille, kun otin esimerkiksi juuri tämän asuinpaikkahomman. Olisinhan voinu näistä muistakin avautua. Tämä nyt vaan tuntui siltä suhteemme helpoimmin ratkaistavissa olevalta asialta, kun en oleta että saatte tsempattua mieheni laihtumaan tai sekstailemaan toisella tavoin.
Ajattelin tämän aloituksen aiheen olevan sieltä simppelimmästä päästä. Olin sitten väärässä.
Ap
Ja mistäkö nro 65 sitten tietää, ettemme me asu juuri siellä Westendissä? Eikö olisi aika loogista? Vai tarviiko sekin vääntää rautalangasta? Olihan noita vihjeitä tuossa jo aiemminkin ihan riittämiin.
Tervetuloa tänne tsekkaamaan, että mikä bussilinja Westendin rantamaisemissa kiertää. Se on kumma kun ovat hoitaneet sen ihan ilman bussitolppiakin, pysäkkejä siis, vai löydätkö monta tuosta rannasta? ;)
Koko kyläpahasessa ei ole kuin se yksi 60-luvun ikäloppu miniostari, siinä Haukilahden kupeessa, jossa se loistava Valintatalo + pizzeriat ja olisiko Tolvasen LKV-liike. Siinä ne palvelut.
Ei kukaan asukeista käy täällä kaupassa. Jos kävisi, niin olisi Valtsun omistajalla kissanpäivät. Täältä ajetaan Isoon Omenaan tai Selloon ostoksille.
Espoolainen ei halua mennä ostosreissulle kaupunkiin: siellä kun on kaikki kaupat hankalasti siroteltuna pitkin poikin, ei autopaikkoja, eikä mitään isoa ostarihärdelliä niin kivasti kuin Espoossa, ja eihän Kampin keskuksessakaan oo ees Prismaa ja Citymerkettia. Edellinen oli lainaus mieheltäni.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:16"]
Ap myöntää myös, ettei tämä asuinpaikka-case varmasti ole ainoa kenkää puristava asia avioliitossa ja suhteessa mieheeni.
Vihjeen lailla heitin jo kohtuu alkuun, että mies ei ole mitään keskustelevaa sorttia ylipäätään.
Jos ei oikeasti relevanteista, mutta toisaalta kuitenkin aika neutraalilla maaperällä olevista asioista, kuten asuinpaikasta ja oman hyvän olon lähteistä, voi keskustella oman puolisosa kanssa ilman, että tämä vetää herneen nenään joka ainoa kerta, ja vääntää naama rytyssä, että "Et sä mua rakasta kun et täällä haluu asua mun kaa.", niin aika vähissä on ne asiat, joista voi kunnolla keskustella. Eli ne asiat, joissa molemman puoliskon omat tarpeet & toiveet tulevat sekä kuunnelluiksi, kuulluiksi, ymmärretyiksi, arvostetuiksi että huomioiduiksi. Ja arkoitan tässä kummankin puolison tarpeita & toiveita, en vain toisen, enkä vain itseni.
Luuletteko, että tuollaisen miehen kanssa voi reilusti puhua vaikka siitä, että kuka hoitaa kauppaostokset ja mistä? No ei voi. Mies ottaa senkin heti loukkauksena ja karjuu että "Mähän v*ttu kävin sulle just eilen kaupassa, eikö se ***** riitä?". "Ai joka päivä apteekkii vai, ei h*lvetti." (ei tietenkään kultaseni, sinä nyt vaan taas hiukka liioittelet, mutta hermo menee taatusti mullakin).
Ja jos erehdyn sanomaan, ettei oikein iske tämä seksi, tai se että olet lihonut 50 kg sitten hyvien päiviesi, ja nyt jään puhkumaan allesi kivuliaana kun hoidat hommia - voitaisko kokeilla jotain muuta? Niin eipä tietenkään voida.
Suuret pahoitteluni teille, kun otin esimerkiksi juuri tämän asuinpaikkahomman. Olisinhan voinu näistä muistakin avautua. Tämä nyt vaan tuntui siltä suhteemme helpoimmin ratkaistavissa olevalta asialta, kun en oleta että saatte tsempattua mieheni laihtumaan tai sekstailemaan toisella tavoin.
Ajattelin tämän aloituksen aiheen olevan sieltä simppelimmästä päästä. Olin sitten väärässä.
Ap
[/quote]
No nyt kun aukaisit suhdettanne paremmin niin pakko kysyä että onko tuo asuinpaikka nyt niin olelllinen asia? Ennemminkin kysyisin että jos teet perinteisen plus ja miinus listan suhteestanne niin mita positiivista suhteessamme on? Miksi edes olet miehesi kanssa yhdessä jos tunnet miestäni kohden noin?
mieti se puoli ensin. Ja voi olla että samalla löytyy ratkaisu tuohon asumispulmaankin...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:55"]Taas tulee tällainen vali-vali -aloitus, MUTTA:
Olemme mieheni mieliksi asuneet kohta 5 vuotta Espoossa omakotilalossa. Palveluita ei tietenkään ole missään: ei kauppoja, ravintoloita, kahviloita, postia jne. Lähipostiin on matkaa n. 3 km.
Mieheni tietää, etten viihdy täällä yhtään. Kerroin sen hänelle heti ensimmäisellä viikolla muuton jälkeen, kun kävelin työmatkani (n. 9 km suuntaansa) ees taas ja etsin epätoivoisesti kotimatkan varrelta edes yhtä järevää kauppaa, josta tehdä ruokaostokset. Pää meinasi hajota.
Pari ekaa vuotta ja talvea kuitenkin kitkuttelin ja ravasin ees taas tätä väliä. Kotiin, töihin. Kävellen. Vaikka olisi mitkä lumikinokset ja vaakatason pyrytys olleet ulkona. Ja raahasin ne kauppakassit sieltä 9 km päästä kotiin asti.
Olen itse kaupungin asukki. Olen syntynyt siellä. Asunut lähes koko ikäni siellä. Kuulun kaupunkiin. Se on kotini!
En omista autoa, en edes ajokorttia. Enkä haluakaan omistaa. Autot eivät ole minun juttuni. En halua istua liikkuvassa kopperossa päästäkseni paikasta A paikkaan B, kun maisemat on tehty niistä nauttimista varten ja hyötyliikunta on mahtavaa.
Tätä nykyä en omista enää edes sitä työpaikkaa. Väsyin koko touhuun ja kotona riitelyyn niin ylitsevuotavasti, että sairastuin burn outiin ja sain potkut.
Mieheni ei kuitenkaan halua korvaansa lotkauttaa asialle. Hän kuulemma haluaa asua juuri näin ja juuri täällä. Pitää olla oma piha ja oma rauha. Paikka veneelle ja usealle autolle. Miehen pää kuulemma hajoaisi naapureista ja hän väheksyy kerrotaloissa asujia. Kaupungin vilinäkin ahdistaa miestä.
ELI ONKO TEILLÄ MUITA NEUVOJA KUIN ERO?
JOS MIESTÄ EI KERTA KAIKKIAAN MINUN TOIVEENI, TARPEENI ja HUOLENI KIINNOSTA?
VAI MITÄ TÄMÄ SITTEN ON?
[/quote]
Sitten sä heräsit ja päästit kissan ulos?
Ja nyt on selvinnyt sitten se, että tämä palsta on täynna Espoota rakastavia tätösiä, joiden tunteita onnistuin ilmeisesti loukkaamaan aloituksellani.
Vai oliko loukkaantumisen aihe siinä, että minulle ei riitä mieheni muhkean iso talo rauhaisine neliöineen?
Vai se, että tiedän mitä haluaisin ja missä on kotini? - mutta miestäni se ei kiinnosta?
En voi kuin arvailla. Mutta ainakaan vastaanotto ei ollut positiivinen. Kiitos siitäkin sitten vain!
Ap - jolla siis vintti ilmeisen pimeänä, teidän tuomionne mukaan
Oletko ap miettinyt oikeasti, haluatko jatkaa suhdetta. Teillä tuntuu olevan paljon ongelmia, mutta kulminoituuko kaikki mielessäsi asuntoon. Jos miehesi yks kaks suostuisi muuttamaan, ratkeaisiko sillä parisuhteen ongelmat vai pomppaisiko joku toinen ongelma esiin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:01"]No on se kumma, miten kaikki kaipaa johonkin muualle, kuin sinne missä asuu. Koivuiemikin sitten.
Minä kun asuin H:gin keskustassa, niin tunsin aina olevani kotonani, enkä haikaillut mihinkään muualle.
Sen tunteen kun on joskus kokenut, niin tietää missä se oma koti on. Ja sitä täällä sitten päivittelen. Näköjään teidän kaikkien kauhuksi.
Ap
[/quote][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:01"]No on se kumma, miten kaikki kaipaa johonkin muualle, kuin sinne missä asuu. Koivuiemikin sitten.
Ap
[/quote]
Mikä estää muuttamasta? Kyllä Helsingin keskustassa nytkin ihmisiä asuu. Kuinka he ovat sinne päässeet, mutta sinä et?
Westendin puolustelijat - oletteko ikinä käyneet siellä? Jos rannalla asuu, siellä ei ole mitään muuta monen kilometrin säteellä kuin asuintaloja, kauppoja ym. ei ole, terminaali kaukana rannasta, pari bussilinjaa kulkee rannankin lähettyviltä mutta harvoin. Kallis ja hieno alue, mutta itse olen kyllä miettinyt siellä liikkuessani, että vähän turhan sopessa ja eristynyt se on ympäristöstä, voipi olla, että kovin moni Espoon rikkaimmalla alueella ei ole autoton ja käytä busseja.