Mies haluaa asua Espoossa, Minä en!
Taas tulee tällainen vali-vali -aloitus, MUTTA:
Olemme mieheni mieliksi asuneet kohta 5 vuotta Espoossa omakotilalossa. Palveluita ei tietenkään ole missään: ei kauppoja, ravintoloita, kahviloita, postia jne. Lähipostiin on matkaa n. 3 km.
Mieheni tietää, etten viihdy täällä yhtään. Kerroin sen hänelle heti ensimmäisellä viikolla muuton jälkeen, kun kävelin työmatkani (n. 9 km suuntaansa) ees taas ja etsin epätoivoisesti kotimatkan varrelta edes yhtä järevää kauppaa, josta tehdä ruokaostokset. Pää meinasi hajota.
Pari ekaa vuotta ja talvea kuitenkin kitkuttelin ja ravasin ees taas tätä väliä. Kotiin, töihin. Kävellen. Vaikka olisi mitkä lumikinokset ja vaakatason pyrytys olleet ulkona. Ja raahasin ne kauppakassit sieltä 9 km päästä kotiin asti.
Olen itse kaupungin asukki. Olen syntynyt siellä. Asunut lähes koko ikäni siellä. Kuulun kaupunkiin. Se on kotini!
En omista autoa, en edes ajokorttia. Enkä haluakaan omistaa. Autot eivät ole minun juttuni. En halua istua liikkuvassa kopperossa päästäkseni paikasta A paikkaan B, kun maisemat on tehty niistä nauttimista varten ja hyötyliikunta on mahtavaa.
Tätä nykyä en omista enää edes sitä työpaikkaa. Väsyin koko touhuun ja kotona riitelyyn niin ylitsevuotavasti, että sairastuin burn outiin ja sain potkut.
Mieheni ei kuitenkaan halua korvaansa lotkauttaa asialle. Hän kuulemma haluaa asua juuri näin ja juuri täällä. Pitää olla oma piha ja oma rauha. Paikka veneelle ja usealle autolle. Miehen pää kuulemma hajoaisi naapureista ja hän väheksyy kerrotaloissa asujia. Kaupungin vilinäkin ahdistaa miestä.
ELI ONKO TEILLÄ MUITA NEUVOJA KUIN ERO?
JOS MIESTÄ EI KERTA KAIKKIAAN MINUN TOIVEENI, TARPEENI ja HUOLENI KIINNOSTA?
VAI MITÄ TÄMÄ SITTEN ON?
Kommentit (128)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:34"]
Ei tuollaista aluetta Espoossa ole olemassakaan.
[/quote]Ei olekaan, joka kulmaan , jopa sinne pohjoispäähän kulkee julkinen liikenne.
No, kaikkea ei voi saada. Koskee sekä miestäsi että sinua. Sitten pitää vaan valita kuka saa ja mitä saa.
Aijai, aloittajan olisi kannattanut miettiä alue ennen provon keksimistä. Hyvin kirjoitettu mutta ei uskottava,
Mikset sitten kulje sillä bussilla? Ja meinaatko, ettei kauppaa ole yhdeksää kilsaa lähempänä vai käytkö jostain syystä työpaikkasi lähellä olevassa kaupassa?
Ikävä kun joudun raitalangasta vääntämään, mutta senkin vielä lisään, että luuletteko näiden täällä lähes omilla rannoilla ja vähintään rantanäkymillä varustettujen (mieheni kaltaisten ökytalon haalineiden) yksityisyyttään vaalivien talojen omistajien sallivan isojen metelöivien bussien viuhahteluiden ikkunoidensa alta koko ajan?
Eivät ne salli. Ei tuota rantaraittia pitkin aja tässä kohtaan, tai edes lähikilometreillä, yksikään ainut bussi. Taitaa olla jossain Matinkylän länsi-reunalla, jossa bussit päästetään lähelle rantaa ekan kerran.
Ap
Täältä löytyy yksi ainut pieni Valintatalo, jossa valikoimat eivät päätä huimaa. Pari turkkilaista pizzeriaa vieressä.
Ap
Tämä on taas yhtä lämpimikseen kirjoitettua höpinää. Kaikilla tuossa tilanteessa on auto. Vai että AP kantaa kauppakassit 9 km matkan joka päivä. Kuolen nauruun.
Jos Ap on menettänyt ajo-oikeutensa, voisiko se ukkokulta kuljettaa tai vähintään käydä kaupassa.
fillarilla polkaisee muutaman kilsan suitsait kesät talvet. Tee siitä sun juttu. Ahistuskin loppuu ha mieli tulee iloiseksi.
Kuinka huonossa kunnossa voi olla että yhdeksän kilometriä suuntaansa on pitkä matka :D Treeniä sinä tarvitset. Kaupassa ei myöskään tarvitse käydä joka päivä.
Olenko muuten tosiaan ainut, joka kokee Espoon jo jotenkin maaseuduksi? Eikö ketään muuta ahdista hiljaisuus, joka laskeutuu iltaisin? Pimeys? Se ettei ihmisiä näe esim. sadekelillä missään (paitsi autoissa)?
Eihän täällä edes valaista tuota rantaraittia pitkin kiertävää kävelytietä/hiekkatietä. Jos siellä haluaa talvisin ulkoilla, pitää pistää otsalamppu otsaan!
Ap
Siis asut Saunalahdessa. Sieltä on säännöllinen bussiliikenne ja Kivenlahden kaupat ovat parin kilsan päässä. Itse asun Laurinlahdessa ja täällä on tosi hyvät palvelut. Anne Berner asuu tuossa naapurissa.
Sinä olet nyt elänyt miehesi elämää. Ala sinä elää omaasi ja katsokaa, löytyykö teille lainkaan yhteistä elämää vai onko jomman kumman pakko tehdä aina 100 % kompromissi. Mikä teitä yhdistää?
Espoohan on kuin luotu autoilijoille, jotka singahtelevat isoista kauppakeskuksista, kuten Iso Omena tai Sello, toiseen. Ei niitä paikkoja ole tehty kävelijöille. Eikä isojen moottoriteiden varsilla käveleminenkään ole kauhean ylentävä kokemus.
Kaupungissa on ihana ranta, avoin kaikille, lähellä kaikkea, valaistus löytyy, meri avautuu upeasti. Haaveilen niin kovasti siitä, missä vietin lähes 30 v elämästäni.
Näin ajattelee siis Ap
Ja mua ei kiinnosta yhtään ketkä kaikki julkimot mahd. asuvat naapurustossa. Von Rettigit, Herzenit ynnä muut Ja mitä talot tai tontit täällä kustantavat. Olen pahoillani.
Ei vaikka olis viiskytä Berneriä.
Kaupungista jo pienetkin neliöt riittäisivät. Pääseehän niistä ulos, ja kaupungissa on heti nurkan takana kaikki.
Ap
Ap, sulla alkaa jo mielenterveys pettää. Lähde nyt ihmeessä sinne kaupunkiin. Sinulla on työpaikka, osta tai vuokraa palkkatuloillasi asunto. Ei kai sen tarvitse Hgin kalleimmalla paikalla sijaita? Ja jos tarvitsee, tee sitten kovemmin töitä.
No jos on noin tukalaa niin eroa ja muuta sinne "kaupunkiin", jolla ilmeisesti tarkoitat Helsingin keskustaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:55"]
Mieheni tietää, etten viihdy täällä yhtään. Kerroin sen hänelle heti ensimmäisellä viikolla muuton jälkeen
[/quote]
Sitä ennenkö et osannut aavistaakaan, ettet viihdy? Vai myytiinkö sinut morsiammeksi tuntematta miestäsi ja hänen haluaan asua vain ja ainoastaan tuolla?
Voin sanoa asuinpaikasta sen verran, että Espoon rannikolla ollaan. Kulkee tuosta bussi n. kerran tunnissa tai puolessa, sekin kuitenkin lähinnä vain päiväsaikaan.
Jos illalla haluaisi johonkin mennä, tekeekin jo paljon tiukempaa.
Oletteko nähneet paljonkin kauppoja täällä Espoon rantamaisemissa tarpoessanne? Rantaraitilla? Rantakauppoja? Juu, ei niitä ole.
Ap