Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2544)

Vierailija
1441/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

xXxX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä perheemme kutsuttiin sukulaisen rippijuhliin. Tämä sukulainen oikein vaati, että pitää tulla jo kirkkoon. Lähdettiin sitten aamupalan jälkeen ajamaan klo 7 sinne hevonkuuseen, että ollaan klo 10 kirkonpenkissä. Kaksi tuntia kesti konfirmaatio ja klo 12 päästiin juhlapaikalle eli tämän sukulaisen kotiin. 

.

Muistui mieleen entisen ystävän lapsen rippijuhlat, kummikin olin. Aamulla klo 10 kirkkoon toiselta paikkakunnalta minä ja useampi lapsi, eli aikainen lähtö oli. Kirkon jälkeen selvisi, että rippilapsen kotiin kutsu oli vasta iltapäivällä. Onneksi päästiin äitimme luokse syömään ja tappamaan aikaa. Siinäkin oli pitämistä, että juhlavaatteet pysyivät siisteinä lapsillä. Kahville kun päästiin, selvisi että syömässä oli ollut mm. rouvan veljen sukulaisia. Aika tyrmistyttävää, koska olimme niitä harvoja joilla oli pitempi matka ja lapset pieniä.

Meillä on aina ollut ruoka rippijuhlissa kaikille. Kirkkoon osallistuminen on ollut vapaaehtoista, monet haluavat tulla vasta sen jälkeen ja meillä kaikki vieraat ovat olleet tervetullut  syömään ja kahville. 

Rippijuhlista tuntuu moni lähtevän nälissään. Näin käynyt minullekin. Kirkkoon pitää mennä aamulla, istua siellä tunteja ja juhlissa ei välttämättä muuta tarjolla kuin kakkukahvit, vaikka olisi lounasaika. Juhlissa odotetaan viipyvän pari tuntia, ja kun kotimatkakin on tunnin niin olet kotona joskus myöhään iltapäivällä. Ja koko päivän ruokailut aamupala ja kakkukahvit. Ei oteta huomioon että monelta nuo juhlat vievät koko päivän, ja usein vielä lapsiakin mukana jotka tarvitsevat nälkäänsä muuta kuin täytekakkua.

Konfirmaatiojumalanpalvelus kestää tyypillisesti 1-2 tuntia. Eli harvemmin siellä kirkossa oikeasti tunteja ollaan.

Vierailija
1442/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai juhlissa on tarjolla syötävää, suolaista ja makeaa pikkupurtavaa molempia. Illallisjuhlissa ainakin kolmen ruokalajin kattaus, jos ei useamman. Mutta jos joku tulee kyläilemään useammaksi päiväksi ja yöksi, en ollut koskaan ajatellut että pitäisi aikuisille tarjota viittä ateriaa, johtuen ehkä siitä että he joiden luona itse kyläilen ja jotka kyläilevät minun kotonani, samat ihmiset siis molemmin päin, eivät syö niin usein. Lapset kyllä.

Kyllä iltapäivällä yleensä kysytään haluaako joku hedelmää, hedelmiä on yleensä kulhossa tarjolla, joskus maistuu, joskus ei.

Jos on kesä, saattaa olla tuoreita mansikoita tai kirsikoita hedelmien sijaan.

Talvella vaikka oliiveja tms. Kulttuurieroja. Suomessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Willy Loman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä :,D kuka ei muka osaa sanoa "voinko ottaa vähän iltapalaa?" ja kaivaa ihan itse kaapista leipää tai mitä sieltä nyt löytyykään. Huvittavin oli tuo pasteija kommentti "minä sitten katsoin kun muut syö kun minulle ei moneen kertaan tuputettu...." ansaitsit kyllä nälkäsi kun olet niin ätönen.

Kaikki ei tykkää siitä, että vieraat menee ottamaan itse kaapista. Itse en kehtaisi ainakaan vieraammassa paikassa.

Talonväen tehtävä on tehdä pelisäännöt selväksi ja esimerkiksi sanoa, että kaapista saa ottaa mitä vain. Muuten ei ole oikein kohteliasta mennä itse ottamaan. Vielä parempi laittaa tarjolle sitä, mitä saa syödä.

Ei sitten tarvitse valittaa, kun vieras söi lasten vanukkaat.

Juu ei ole kohteliasta KYSYMÄTTÄ mennä, mutta jos kysyt että "voinko ottaa iltapalaa, on nälkä" niin joko emäntä antaa luvan tai sanoo "minä laitan sinulle syömistä" kuka muka kehtaa sanoa "et saa syödä enää mitään vaikka olet nälkäinen" jep, ei kukaan.

Jos vieras pyytää ruokaa, se kertoo että emäntä/isäntä laiminlyönyt tehtävänsä, mikä johtaa kasvojen menettämiseen. Vieraan on parempi olla nälkäinen kuin epäkohtelias.

Aika vanhanaikaista. Itekin kuitenkin olen jo kolmekymmentä ja meillä on tuttujen/sukulaisten/kavereiden kesken ihan selvää, että pyydetään nälkäisenä jotain purtavaa. Toki itse en vieraammissa paikoissa edes käy, jossa voisi olla kiusallista pyytää ruokaa, mutta en siltikään usko kenenkään siitä mieltään pahoittavan. Kai sen nyt kuka tahansa tajuaa, että jollei tarjoa ruokaa, vieras voi olla nälkäinen. Joten mistä loukkaantua?

Vierailija
1444/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on äyriäisallergia, ja sukulaisperhe tietää sen. Kerran sitten rapuaikaan kyläillessämme oli tarjolla niitä rapuja. Minä sain tyytyä paahtoleipään. Siinä koko päivän ruoka. 

En syö mereneläviä enkä kalaa. Olen ammatiltani pappi. On ihan perseestä hautajaiset (ja kaikki kissanristiäiset), joissa on ruokatarjoilu kuten: kalakeitto. Oksettaa niin hajukin. Lisäksi leivänpäälle lohta, hyvällä tuurilla tonnikalasalaatti kylkeen ja kalavoileipäkakku.

Tämän vuoksi aina muistutan kavereitani, kun järjestävät juhlia ja illanviettoja: muistakaa tarjota liha- ja kasvisvaihtoehto. Monesti salaattipöytä, jossa saa itse koota on hyvä.

En mä niihin kissanristiäisiin ruoan takia mene. Se on vaan noloa sitten, kun pienellä paikkakunnalla pakotetaan pappi hakemaan ruokaa ensin. Sitten ainoa, mitä jää käteen on vesilasi.. joskus leipä voideltuna. Sitten yrität siinä pöydässä syödä ja jutella koko sen 45 min ja kaikki haluavat tietää, mikset syö enempää. Enkä halua nolata heitä sanomalla, että voisi oikeasti vähän miettiä. Vältän kertomasta myös sitä, että mulla on kala-allergia, kun sekin välittää viestin, etteivät osanneet huomioida.

Usein sitten vetoan, että mulla on juuri paastojakso menossa..

Vierailija
1445/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vietetään koti-iltaa vegaanikavereiden kanssa, niin mulle jää usein nälkä. En ymmärrä, miten he selviävät sellaisella ruoalla. Usein ei ole mitään proteiininlähdettä tai jos on, niin sitä on ihan vähäsen jolloin koko annoksessa on vain 10-15 g proteiinia. Muutenkin heillä annoskoot ovat aivan pikkuisia. Hullunkurisinta on se, että he ovat huomattavan ylipainoisia ja minä alipainoinen.

Mulla ei ole siis mitään vegaaniruokaa vastaan, mutta mun ystävillä se vaan tuppaa olemaan hyvin yksipuolista ravintosisällöltään.

Vierailija
1446/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

xXxX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä perheemme kutsuttiin sukulaisen rippijuhliin. Tämä sukulainen oikein vaati, että pitää tulla jo kirkkoon. Lähdettiin sitten aamupalan jälkeen ajamaan klo 7 sinne hevonkuuseen, että ollaan klo 10 kirkonpenkissä. Kaksi tuntia kesti konfirmaatio ja klo 12 päästiin juhlapaikalle eli tämän sukulaisen kotiin. 

.

Muistui mieleen entisen ystävän lapsen rippijuhlat, kummikin olin. Aamulla klo 10 kirkkoon toiselta paikkakunnalta minä ja useampi lapsi, eli aikainen lähtö oli. Kirkon jälkeen selvisi, että rippilapsen kotiin kutsu oli vasta iltapäivällä. Onneksi päästiin äitimme luokse syömään ja tappamaan aikaa. Siinäkin oli pitämistä, että juhlavaatteet pysyivät siisteinä lapsillä. Kahville kun päästiin, selvisi että syömässä oli ollut mm. rouvan veljen sukulaisia. Aika tyrmistyttävää, koska olimme niitä harvoja joilla oli pitempi matka ja lapset pieniä.

Meillä on aina ollut ruoka rippijuhlissa kaikille. Kirkkoon osallistuminen on ollut vapaaehtoista, monet haluavat tulla vasta sen jälkeen ja meillä kaikki vieraat ovat olleet tervetullut  syömään ja kahville. 

Rippijuhlista tuntuu moni lähtevän nälissään. Näin käynyt minullekin. Kirkkoon pitää mennä aamulla, istua siellä tunteja ja juhlissa ei välttämättä muuta tarjolla kuin kakkukahvit, vaikka olisi lounasaika. Juhlissa odotetaan viipyvän pari tuntia, ja kun kotimatkakin on tunnin niin olet kotona joskus myöhään iltapäivällä. Ja koko päivän ruokailut aamupala ja kakkukahvit. Ei oteta huomioon että monelta nuo juhlat vievät koko päivän, ja usein vielä lapsiakin mukana jotka tarvitsevat nälkäänsä muuta kuin täytekakkua.

Konfirmaatiojumalanpalvelus kestää tyypillisesti 1-2 tuntia. Eli harvemmin siellä kirkossa oikeasti tunteja ollaan.

Joo, mutta tähän sekä tulo- ja menomatka, joka voi olla vierailla satoja kilometrejä. Lisäksi. itse juhlissaoloaika. Niin onko todella mielestäsi kohtuullista pitää vieraita useita tunteja nälässä? Toivottavasti en joudu sinun juhliisi koskaan.

Vierailija
1447/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden sukulaisen luona useammankin kerran. Minulla taaperoita, jotka tietenkin ponkaisevat sängystä ylös aamuvarhaisella. Isäntäväki ei vielä herännyt. Aamupalaa otin itse kaapista. Mutta kun oltiin käyty ulkoilemassa (jotta villi taapero ei mekkaloisi asunnossa), ja keskipäivä alkaa kohta lähestyä ja isäntäväki vielä nukkuu, alkoi jo vähän harmittaa. Minulla ei ollut tietoa, mitä he olivat ajatelleet lounaaksi. Olisin kyllä voinut kokatakin. Jos isäntäväki herää puoliltapäivin ja syö siinä aamiaista, kello on helposti 15-17 ennen kuin lounas on ajankohtainen, mikä on vain liian myöhään tuollaiselle yksi-kaksivuotiaalle, joka herää kuudelta aamulla. Toisella kerralla olin vielä raskaanakin ja heti jos verensokeri laski niin alkoi pahoinvointi. Oma tyhmyyttäkin, etten tajunnut ennakoida ja vaikka ehdottaa, että minäpä voin laittaa ruokaa illalla jo ison satsin jääkaappiin, mitä olitte ajatelleet. kun tuo taapero syö lounasta niin aikaisin ja menee päiväunillekin niin aikaisin.

Vierailija
1448/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni vanhempien luona kyllä! Eivät ymmärrä kuinka paljon teini-ikäiset voivat syödä. Ruokaa tehdään ihan liian vähän ja itse äitinä otan vain jos jotain jää. Tämä toistunut monesti: ihmetellään vaan että voi kun olisi pitänyt tehdä enemmän, mutta seuraavalla kerralla sama juttu. Nykyisin osataan jo varautua: vain päivävierailuja ja heti ekalle abc lle tai jos joku buffapaikka on auki niin teinit sinne!

Vierailija
1449/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on äyriäisallergia, ja sukulaisperhe tietää sen. Kerran sitten rapuaikaan kyläillessämme oli tarjolla niitä rapuja. Minä sain tyytyä paahtoleipään. Siinä koko päivän ruoka. 

En syö mereneläviä enkä kalaa. Olen ammatiltani pappi. On ihan perseestä hautajaiset (ja kaikki kissanristiäiset), joissa on ruokatarjoilu kuten: kalakeitto. Oksettaa niin hajukin. Lisäksi leivänpäälle lohta, hyvällä tuurilla tonnikalasalaatti kylkeen ja kalavoileipäkakku.

Tämän vuoksi aina muistutan kavereitani, kun järjestävät juhlia ja illanviettoja: muistakaa tarjota liha- ja kasvisvaihtoehto. Monesti salaattipöytä, jossa saa itse koota on hyvä.

En mä niihin kissanristiäisiin ruoan takia mene. Se on vaan noloa sitten, kun pienellä paikkakunnalla pakotetaan pappi hakemaan ruokaa ensin. Sitten ainoa, mitä jää käteen on vesilasi.. joskus leipä voideltuna. Sitten yrität siinä pöydässä syödä ja jutella koko sen 45 min ja kaikki haluavat tietää, mikset syö enempää. Enkä halua nolata heitä sanomalla, että voisi oikeasti vähän miettiä. Vältän kertomasta myös sitä, että mulla on kala-allergia, kun sekin välittää viestin, etteivät osanneet huomioida.

Kuulostat ihan leipä papilta, jolla ei ole uskoa, ensin kiroilet ja sitten ajattelet ja puhut pahasti

Jumalan tuomio tulee sinunkin kohdalle, senkin liberaali pappi

Vierailija
1450/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus lapsena et syötiin vaan puuroa kun ei ollut varaa ruokaan, kiitos isän joka tuhlasi rahansa itseensä ja kaikkeen typerään rojuun, meille lapsille ei ostettu kunnollisia vaatteita, mummi antoi vanhoja kirppis vaatteita, hyvä että edes sukat ja alushousut ostettiin ja silloinkin hirvee natina kuinka kalliiksi käydään

Aina välitti kuinka kalliiksi käydään yms, jos jotakin muuta ruoka kuin puuroa, perunaa ja sitä iänikuista jauhelikastiketta oli, niin piti sille paskapäälle antaa ensin, ja itse saatiin hyvällä tuurilla just ja just puoli lautasellista kun toinen vetäsi kamalan keon, meitä lapsia sentään oli paljon, eikä annoskoon mukaan laitettu ruokaa, monesti liian vähän, et nälkä jäi jonkin verran. Eipä sillä, monesti se ruokahalu katosi kun se sai aina raivokohtauksia

Vierailija
1451/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

xXxX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Tästä vielä sen verran, että jostain syystä meidät oli päätetty lempata ruokailun ulkopuolelle. Kohtuutonta odottelua jos vieraat , (joista pieniä lapsia useampi) tulevat toiselta paikkakunnalta, kirkko kesti kuitenkin pari tuntia +matkat ja sitten odotuttaa vielä muutama tunti kahvitarjoilua vieläpä ERI paikassa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ajella suoraan kotiin kirkon jälkeen. 

Vierailija
1452/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liberaalipappi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan leipä papilta, jolla ei ole uskoa, ensin kiroilet ja sitten ajattelet ja puhut pahasti

Jumalan tuomio tulee sinunkin kohdalle, senkin liberaali pappi

Tosiaan ei kauheen hyvälle muuten kuulosta, mutta etkös sais ilmaistua pikkukylällä että sulle on puhjennut (vaikka äskettäin mukamas) kala-allergia. Vois tieto kulkea aika nopeastikin potentiaalisten juhlien järjestelijöiden korviin.

Vierailija
1453/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jutut on kyllä ihan karmeita. Mutta myös vahvistaa sen minkä ennestään tiesin: On olemassa kansanosa joka viis veisaa muista ihmisistä. Empatiakyvyn puute on sitä luokkaa että sen voi luokitella jo sairaudeksi. Nämä samat on niitä jotka elää rivi-ja kerrostaloissa niinkuin muita ihmisiä ei olis olemassakaan, koirien ulosteet lojuu pitkin teitä ja ainoa anteeksipyyntö on "oho!".

Mä olen kova suustani, ollu aina. Jos mä olisin joutunu kyläreissulle jossa ei vierasta ruokittas olisin kyllä saanu suun auki. Ei onneksi niin tolloja ole tullu vastaan, paitsi yks kun olin 17-vuotias. Olin poikaystävän kotona ensi kertaa yökylässä, ja aamukahvilla tämä otti leivän kaapista, totesi ettei halua syödä ja työnsi sen takaisin kaappiin. Minulta ei kysynyt haluanko. Pojan äiti ei ollut paikalla, jos olis ollu niin tilanne olis ollu eri. Jotkut on moittinu täällä pohojalaasta vieraanvaraasuutta tai lähinnä sen puutetta, mutta siinä osassa Etelä-Pohjanmaata mistä minä olen vieraat ruokitaan ja kunnolla. Muu olis kauhee häpee.

Mutta joo, nuorena ei tajunnu että se leivän kaappiin takasin työntäminen oli varotusmerkki siitä mitä oli luvassa. Ja tämä oli tosiaan ainoa kerta kun tämmöstä tapahtu ja ihan kyseisen ihmisen luonteen mukasta. Äitinsä oli kyllä normaalin vieraanvaranen ihminen ja kun siellä olin myöhemmin niin mulle oli aina paikka ruokapöydässä.

Kuinka kukaan, siis kukaan voi olla niin TYHMÄ ettei ymmärrä että jos vieraita kutsuu, niin niistä on pidettävä huoli? Jos se ei sovi, niin sitten ei kutsu ihmisiä kylään ja laskee kotona yksin leipäpalojaan. Miten voi olla sosiaaliset taidot aikuisilla ihmisillä noin mitättömät? Kaikkein kamalimpia juttuja on nuo lasten nälissään pitämiset. Millainen ihminen pystyy siihen? Mulla jo vaisto sanoo että ensimmäinen asia mitä lapselta kysytään on että syötkö jotain, onko nälkä. Lapset on puolustuskyvyttömiä eikä kykene pitämään itsestään huolta senkään vertaa kuin aikuinen. Miten joku voi jättää lapsen ilman ruokaa pahimmillaan viikonlopun ajan? Mitä tuommosten ihmisten päässä oikein liikkuu?

Vierailija
1454/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minusta tuntuu ettet ole kyllä pappi? Tai no ainakaan kristittyjen pappi. Onhan niitä tietysti kaikenlaisia seurakuntia ja uskonnollisia ryhmiä.

Vierailija
1455/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
1456/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan

Olen aina kiltisti syönyt kaiken epämiellyttävänkin skeidan.

Kotona olen nälkää nähnyt monesti kyllä, mutta kylässä vedetään vesi/maitolasillisella alas se mitä tarjotaan..

Vierailija
1457/2544 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan

Olen aina kiltisti syönyt kaiken epämiellyttävänkin skeidan.

Kotona olen nälkää nähnyt monesti kyllä, mutta kylässä vedetään vesi/maitolasillisella alas se mitä tarjotaan..

Mutta sulle on kuitenkin aina tarjottu jotain? Se nyt on luonnollista että aina ei makutottumukset kohtaa, mutta kyllä yleensä kaiken saa jotenkin alas.

Btw, myös lähes yhtä juntteja kuin ne isännät/emännät jotka pitävät vieraitaan nälässä ovat vieraat, jotka nirsoilevat kaikesta ja kertovat ääneen, miten eivät pidä siitä ja tästä. Ja jättävät syömättä. Käytöstavat hoi.

Vierailija
1458/2544 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minusta tuntuu ettet ole kyllä pappi? Tai no ainakaan kristittyjen pappi. Onhan niitä tietysti kaikenlaisia seurakuntia ja uskonnollisia ryhmiä.

Valitettavasti luterilaiset kirkot ovat maallistuneet, suurin osa on liberaali pappeja jotka kannattavat ja tukevat synti elää, esim seksiä ennen avioliittoa, homo liitot yms

Sit elävät niinkuin maalliset ihmiset, käyvät baareissa yms, antavat lisäksi valheen et jokainen pääsee kuolessaan taivaaseen vaikka ei olisi uskossa, esim hautajaisissa jos ihminen kuollessaan ei ollut uskossa, pappi puhuu kauniisti ja sit kehuu ihmisen hyviä puolia, on kukkaseppelettä yms, mutta se kaikki on skeidaa jos ihminen on ollut eläissään esim täysin Jumalan pilkkaaja yms, et valehdellaan et "taivaassa tapaatte, Jeesus ottanut tykönsä"

Vierailija
1459/2544 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, kyllä ne papit, ihan kristitytkin, ovat vain tavallisia ihmisiä, eivätkä mitään pyhimyksiä. Omin silmin nähty ja muutenkin koettu perhepiirissä.

Vierailija
1460/2544 |
31.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan