Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2544)

Vierailija
1421/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi ilman tätä ketjua aiemmin ajatellut, että näemmä useimmilla ihmisillä on tarve syödä 2-3 tunnin välein. Itse syön 2-3 kertaa päivässä. Mikäli tällaiset parin tunnin välein syöpöttelytarvetta kokevat ihmiset lähtevät useamman päivän vierailuille, voisivatko he itse tuoda tarpeet mukanaan näihin aamu- väli- ja iltapaloihinsa? Eli toisivat sitten useamman pussin leipää, reilusti päällisiä, jogurttia monta litraa ja hedelmiä tai mitä nyt kukin sitten mussuttaa näillä välipaloillaan? Mielestäni on myös kohtuutonta vaatia isäntäväeltä jatkuvaa ruoan nokaan eteen kantamista, se voi myös vähävaraiselle tulla kalliiksi kustantaa tällaista jatkuvaa syöpöttelyä isommalle perheelle usean päivän ajan. 

Luulen, että kyse on usean "pihin" isännän tai emännän kohdalla siitä, ettei oikeasti ole vaan tullut mieleenkään, että vieraalla on tarve syödä jatkuvasti. 

Talo elää tavallaan, vieraat ...jne. Kyllä ne vierailut siitä vähenee ihan itsestään. Hyvä olisi jo kutsuun laittaa, että tervetuloa meille viihtymään ja nälkää näkemään.

Vierailija
1422/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi ilman tätä ketjua aiemmin ajatellut, että näemmä useimmilla ihmisillä on tarve syödä 2-3 tunnin välein. Itse syön 2-3 kertaa päivässä. Mikäli tällaiset parin tunnin välein syöpöttelytarvetta kokevat ihmiset lähtevät useamman päivän vierailuille, voisivatko he itse tuoda tarpeet mukanaan näihin aamu- väli- ja iltapaloihinsa? Eli toisivat sitten useamman pussin leipää, reilusti päällisiä, jogurttia monta litraa ja hedelmiä tai mitä nyt kukin sitten mussuttaa näillä välipaloillaan? Mielestäni on myös kohtuutonta vaatia isäntäväeltä jatkuvaa ruoan nokaan eteen kantamista, se voi myös vähävaraiselle tulla kalliiksi kustantaa tällaista jatkuvaa syöpöttelyä isommalle perheelle usean päivän ajan. 

Luulen, että kyse on usean "pihin" isännän tai emännän kohdalla siitä, ettei oikeasti ole vaan tullut mieleenkään, että vieraalla on tarve syödä jatkuvasti. 

Talo elää tavallaan, vieraat ...jne. Kyllä ne vierailut siitä vähenee ihan itsestään. Hyvä olisi jo kutsuun laittaa, että tervetuloa meille viihtymään ja nälkää näkemään.

Niinno, itse näen että myös vieraalla on vastuu avata suunsa jo ennen vierailua. Mikäli vieraileva henkilö/perhe kuuluu näihin jatkuvasti ruokaa tarvitseviin ihmisiin, olisi siitä varmaan ihan korrektia mainita jo ennen vierailua ja sopia sitten yhdessä, että miten ruokahankinnat hoidetaan. :) :) :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 2-3 kertaa päivässä. Juon joo kahvia tai teetä välissä myös, mutten siinä samalla mitään syö. Näin oli meillä kasvaessa kotonakin, ja näin olen elänyt muidenkin kanssa ja näin syödään minun kyläpaikoissakin. Missä ja kenellä 5 ateriaa päivässä on normaalia? Ymmärrän että pienet lapset tarvitsevat välipaloja, mutta että terveet aikuiset ihmset? Yleensä lapsille laitetaan välipala ja aikuset ottavat kahvit vain, eikö?

Vierailija
1424/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin tuon viimeisen lauseesi vuoksi peukalon alaspäin. Tietenkin jokaisella tulee mieleen että syödään vähintäin aamupala ja päivällinen tai illallinen. Mutta sen ymmärrän jos ei kaikilla ole varaa syöttää vieraita -muutamien tuntien välein varsinkaan.  Toisilla voi olla omat elämäntavat ja ruokarytmitys aivan erilaiset, joten yökylä tai useampien vuorokausien kyläreissu on kyläilijälle tuskaa, ei sekään tietysti ole hyvä ja kiva.  Mutta kyllä näistä on puhuttava etukäteen, ja oltava valmis tuomaan vaikka mökille riittävästi ruokaa jos etukäteen sovitusti viipyy kauemmin.

Ja ehdottomasti pitää emännällä/isännällä olla uskallusta sanoa jo puhelimessa kutsuvaiheessa, että meillä syödään vaikka esim. vain kaksi kertaa päivässä! Myös kertoo heti ettei tunne ruokavaliotasi joten jos on erikoisruokavalio pitää tuoda omat eväät, tai käytte yhdessä kaupassa, kulut vaikka puoliksi ja laitatte ruokaa yhdessä? Isäntäväellä ei saa maksattaa erikoisruokavaliota, jos toinen pystyy syömään tavallista oletusruokaa, joten kyllä näistä on vain pakko jutella, ei vain oleteta mitään. Voihan olla että joku on pihi, tai voi olla että on vain laiska ja aikaansaamaton, tai sitten ei ole rahaa ostaa niin paljon kaikkea erilaista, kuka näistä tietää? Suosittelen suoruutta ja rehellisyyttä. Jos se kaataa ystävyyden, ei mitään ole ollutkaan, ja hyvä kun selvisi ajoissa.

Tietysti kannattaisi joka tapauksessa varautua edes hiukan jos täytyy olla normaalista hyvin poikkeavaa ruokaa tarjolla. Ja siitä lähdetään, että esim.gluteeniton ruokavalio on keliaakikolla pakollinen, tai täysin laktoositon laktoosi-intoleranssissa ehdotonta. Hyvä isäntäväki vähän tiedustelee etukäteen ja laktoosittomuus ainakin alkaa nykyisin olla kaikissa juhlissa uusi normaali.

Vierailija
1425/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se "jatkuvasti ruoan tarvitsemista" jos syö normaalit ateriat eli aamupala, lounas jne. Kyllä vähintään ne pitää vieraille tarjota, mutta jollei halua niin vieraita ei kannata kutsua tai sitten etukäteen on ilmoitettava että omat ruoat mukaan,jottei nälässä tarvi olla.

Vierailija
1426/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

xXxX kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teini-iässä perheemme kutsuttiin sukulaisen rippijuhliin. Tämä sukulainen oikein vaati, että pitää tulla jo kirkkoon. Lähdettiin sitten aamupalan jälkeen ajamaan klo 7 sinne hevonkuuseen, että ollaan klo 10 kirkonpenkissä. Kaksi tuntia kesti konfirmaatio ja klo 12 päästiin juhlapaikalle eli tämän sukulaisen kotiin. 

.

Muistui mieleen entisen ystävän lapsen rippijuhlat, kummikin olin. Aamulla klo 10 kirkkoon toiselta paikkakunnalta minä ja useampi lapsi, eli aikainen lähtö oli. Kirkon jälkeen selvisi, että rippilapsen kotiin kutsu oli vasta iltapäivällä. Onneksi päästiin äitimme luokse syömään ja tappamaan aikaa. Siinäkin oli pitämistä, että juhlavaatteet pysyivät siisteinä lapsillä. Kahville kun päästiin, selvisi että syömässä oli ollut mm. rouvan veljen sukulaisia. Aika tyrmistyttävää, koska olimme niitä harvoja joilla oli pitempi matka ja lapset pieniä.

Meillä on aina ollut ruoka rippijuhlissa kaikille. Kirkkoon osallistuminen on ollut vapaaehtoista, monet haluavat tulla vasta sen jälkeen ja meillä kaikki vieraat ovat olleet tervetullut  syömään ja kahville. 

Rippijuhlista tuntuu moni lähtevän nälissään. Näin käynyt minullekin. Kirkkoon pitää mennä aamulla, istua siellä tunteja ja juhlissa ei välttämättä muuta tarjolla kuin kakkukahvit, vaikka olisi lounasaika. Juhlissa odotetaan viipyvän pari tuntia, ja kun kotimatkakin on tunnin niin olet kotona joskus myöhään iltapäivällä. Ja koko päivän ruokailut aamupala ja kakkukahvit. Ei oteta huomioon että monelta nuo juhlat vievät koko päivän, ja usein vielä lapsiakin mukana jotka tarvitsevat nälkäänsä muuta kuin täytekakkua.

Vierailija
1427/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko se "jatkuvasti ruoan tarvitsemista" jos syö normaalit ateriat eli aamupala, lounas jne. Kyllä vähintään ne pitää vieraille tarjota, mutta jollei halua niin vieraita ei kannata kutsua tai sitten etukäteen on ilmoitettava että omat ruoat mukaan,jottei nälässä tarvi olla.

Itse en syö aamupalaa, mutta tiedostan että useimmat ihmiset syövät ja tarvitsevat aamusta heti ruokaa. Joten vieraille varaisin aamupalatarpeet. Varaisin myös lounaan ja päivällisen (nämä siis lämpimiä täyttäviä ruokia). Iltapalaksi vieraille voisi tarjota sitä mitä aamullakin. Mutta mikäli näiden lisäksi vierailla olisi tapana mässyttää toistuvasti välipaloja, saisivat vieraat mielestäni itse tuoda tarpeet näihin välipaloihinsa. 

Vierailija
1428/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö aamupalaa, mutta tiedostan että useimmat ihmiset syövät ja tarvitsevat aamusta heti ruokaa. Joten vieraille varaisin aamupalatarpeet. Varaisin myös lounaan ja päivällisen (nämä siis lämpimiä täyttäviä ruokia). Iltapalaksi vieraille voisi tarjota sitä mitä aamullakin. Mutta mikäli näiden lisäksi vierailla olisi tapana mässyttää toistuvasti välipaloja, saisivat vieraat mielestäni itse tuoda tarpeet näihin välipaloihinsa. 

Huhhuh mikä asenne. Miksi kutsua vieraita, jos ei halua heidän viihtyvän? Onko niin vaikeaa varata vaikka hedelmiä tai ihan vaikka perinteistä kahvileipää, jos kerran tulee vieraita? Kyllä se kuuluu ihan normaaliin vieraanvaraisuuteen, että tarjotaan mielummin hieman liikaa ruokaa kuin liian vähän.

Vierailija
1429/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on vähän aiheen ohi, kun ei ole kyse yökyläilystä tai edes koko päivän olemisesta. Kuitenkin haluan sen verran kommentoida että on ihmisiä, jotka käyttävät vieraanvaraisuutta hyväkseen säästääkseen itse ruokakuluissa. Itse tarjoan aina vieraille jotain, ja tarjoilun laadunkin ilmoitan etukäteen eli onko tarjolla kahvit, lämmin ateria tms. Sitten pitäydyn sovitussa ja oletan, ettei muuta tarvi tarjota. Kuitenkin yksikin kaveri tekee ilmeisesti tahallaan aina niin, että viipyy niin kauan, että hänen lapselleen tulee uudelleen nälkä ja alkaa pyytää syötävää. Siinä sitten laitetaan evästä pöytään, ja kun vatsat on täynnä lähdetään saman tien kotiin. Ja asuvat vartin ajomatkan päässä ettei ole edes pitkä matka.

Vierailija
1430/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pari vuotta sitten menin tapaamaan Tukholmaan miestä, jonka olin tavannut muutamaa kuukautta aiemmin Helsingissä ja olimme pitäneet tiiviisti yhteyttä.

Miehen jääkaapissa oli yksi tomaatti, jotakin broilerifileitä ja kuivakaapissa mysliä. Vietimme kolme päivää yhdessä. Yhtenä iltana mies valmisti itselleen nuo broilerit (itse en olisi niitä edes halunnut) ja toisena iltana teki pitsaa, jolloin sentään sain syödäkseni.

Jotenkin koko ajan luulin, että mies kyllä kävisi kaupassa, joten en ”kehdannut” ehdottaa kaupassa käymistä tai sanoa, että pitäisi saada jotain ruokaa. Kerran kävimme kävelylenkin (olin heikkona syömättömyyden takia) yhteydessä kaupassa ja ostin litran jogurttia, jota sitten söin aamupalaksi ja lounaaksi.

Vierailija
1431/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sitten nämä kyläilijät, jotka eivät syö mitään? Harmittaa niin vietävästi kun on vähistä rahoista varannut runsaat tarjottavat, joihin ei tuntien vierailun aikana kosketa lainkaan! Yksi tuttu on tällainen. Muutaman kerran katoin pöydän koreaksi, mutta kun ei mikään maistu, niin en enää laita ruokaa tarjolle. Nyt ei sitten enää käydä kylässä. Eli ruokaa pitää olla, mutta sitä ei syödä. 

Vierailija
1432/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka puolustatte tätä junttiutta ja epävieraanvaraisuutta perustellen, ettei "koko ajan tarvitse olla mässyttämässä" tai kun ette itsekään syö kuin sen ja sen verran päivässä. Olette juntteja ja epäkohteliaita.

Itse olen savolainen juuriltani ja minulle on lapsesta lähtien iskostettu, että vieraalle, viipyipä hän hetken tai pidemmän aikaa, tarjotaan AINA juomista ja syömistä, vaikkei itsellä nälkä olisikaan. Oli se sitten vaikka kahvia, mehua ja leipää, jos ei ole sen kummemmin pystyny valmistautumaan. Ja jos vierailu kestään kauemmin, niin ruokaa pitää olla tarjolla ylimääräistä, koska kaikilla on niin erilaiset ruokailutottumukset määrältään ja tiheydeltään. Lisäksi yövieraille sanon aina, että jääkaapille saa mennä milloin tahansa, meillä ei saa olla nälissään.

Minua hävettäisi aivan älyttömästi, jos meillä vieraat joutuisivat olemaan nälissään.

Eikä niitä vieraita varmaan alvariinsa kenenkään luona ramppaa niin, että siitä oikeasti kenenkään talous kärsisi.

Ennemmin tarjotaan varmuuden vuoksi vähän liikaa ja liian usein syömistä ja juomista, kuin liian vähän.

Vierailija
1433/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut nälässä. Päinvastoin joskus on suorastaan pakotettu syömään enemmän kuin napaan sopii.

Vierailija
1434/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan kutsu vieraita mökille. Keskitys ynnä muu on siellä niin hankalaa, vedetkin pitää tuoda mukana.

Sinne sitä sitten kuitenkin ollaan tuppaamassa. Alkuun yritin loihtia tyhjästä jotakin kaikille, olihan mökki uusi ostos, ja uteliaisuus sinänsä ymmärrettävää. Nyt kun ostosta on jo kolme vuotta, en tarjoile itse itsensä kutsuneille mitään. Myöskään miehen kutsumille en tarjoa mitään, häneltä kun tämä vieraanvaraisuus on vähän livennyt käsistä siten että lupaa kaikille mukavaa saunaa. Olen miehelle sanonut että jos kutsuu, hoitaa vieraansa itse, ja tänä keväänä tossa on jo yksi porukka käynyt minun paikalla ollessa ja toisen perheen kohdalla ( 5 lasta ja vanhemmat!) Lähdin itse mökiltä kotiin, en tiedä mitä mies niille sitten syötti...

Vierailija
1435/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka puolustatte tätä junttiutta ja epävieraanvaraisuutta perustellen, ettei "koko ajan tarvitse olla mässyttämässä" tai kun ette itsekään syö kuin sen ja sen verran päivässä. Olette juntteja ja epäkohteliaita.

Itse olen savolainen juuriltani ja minulle on lapsesta lähtien iskostettu, että vieraalle, viipyipä hän hetken tai pidemmän aikaa, tarjotaan AINA juomista ja syömistä, vaikkei itsellä nälkä olisikaan. Oli se sitten vaikka kahvia, mehua ja leipää, jos ei ole sen kummemmin pystyny valmistautumaan. Ja jos vierailu kestään kauemmin, niin ruokaa pitää olla tarjolla ylimääräistä, koska kaikilla on niin erilaiset ruokailutottumukset määrältään ja tiheydeltään. Lisäksi yövieraille sanon aina, että jääkaapille saa mennä milloin tahansa, meillä ei saa olla nälissään.

Minua hävettäisi aivan älyttömästi, jos meillä vieraat joutuisivat olemaan nälissään.

Eikä niitä vieraita varmaan alvariinsa kenenkään luona ramppaa niin, että siitä oikeasti kenenkään talous kärsisi.

Ennemmin tarjotaan varmuuden vuoksi vähän liikaa ja liian usein syömistä ja juomista, kuin liian vähän.

No aika omituista on mielestäni luokitella epävieraanvaraiseksi henkilö, joka tarjoaa vierailleen aamupalan, 2 x lämmintä ruokaa sekä iltapalan. 

Vierailija
1436/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika omituista on mielestäni luokitella epävieraanvaraiseksi henkilö, joka tarjoaa vierailleen aamupalan, 2 x lämmintä ruokaa sekä iltapalan. 

Öö, enhän niin ole väittänytkään? Puhuin niistä, jotka eivät tarjoa mitään/tarpeeksi. Ja niistä jotka vielä moittivat vieraita liiallisesta ruokahalusta. Joten mikä sinulla on ongelma?

Itse kyllä tarjoaisin varmuuden vuoksi välipaloja noiden mainitsemiesi syömisten lisäksi.

Mutta kummasti sinulla kävi tämä tunteisiin ja vähän arkaan paikkaan. Kannattaisiko siis vähän miettiä omaa vieraanvaraisuuttaa uusiksi...?

Vierailija
1437/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun minun nuoruudessani yökyläily ja yösynttärit olivat pop. Oltiin silloin noin 11-vuotiaita.  Varakkaasta perheestä oleva luokka- ja harrastuskaveri järjesti yösynttärit eli kutsui kaverit ja oltiin sitten myös heillä yötä. Heillä oli samassa taloyhtiössä iso perheasunto ja yksi yksiö toisessa rapussa, jossa lähinnä perheen isä vietti aikaa (toimi lähinnä toimistona). Meille noin kymmenen hengen tyttöporukalle synttäritarjoiluna oli yksi Vienetta jäätelökakku ja pullo kokista. Juhlat alkoivat klo: 18 ja päättyi seuraavana päivänä klo: 12. Yö ja ilta vietettiin tässä perheen yksiössä, jossa jääkaapissa ei ollut kuin kivikova voi ja kuivakaapissa hapankorppuja. Juuri kukaan meistä ei tuona yönä nukkunut. Seuraavana päivänä klo: 12 oli tarjolla lounasta spagettia, minimaalinen annos pastakastiketta 10 hengelle + 5 henkiselle perheelle. Juhlia oli pohjustettu niin, ettei kannata syödä kotona lämmintä ruokaa, koska heillä on hyvä tarjoilu. 

On jäänyt mieleen, kun tämä kaveri vieraili meillä, että kiva että meillä on viikonloppuisin ja oikeastaan aina ruokaa. :D 

Vierailija
1438/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivällisaikaan oli jokaisella hyvin pienin kalapala, sekä 1-2 perunaa + salaattia. Muuta ruokaa ei ollut. Iltapalaksi 2-7v lapset saivat  yhdet hedelmäsoseet. Aikuiset eivät syöneet. 

Toisena päivänä aamiaisen leipäviipaleen ja aamupäivän ulkoilun jälkeen olin niin nääntynyt nälästä, että en oikein muista ruokia. Päivä lipui ohi ja yritin vaan miettiä miten saadaan ruokaa. Lapsille kehtasin pyytää lisää syötävää. Sen muistan, että toisena yönä en juuri saanut nukuttua nälän takia. 

Molemmat perheet ovat tosi liikunnallisia ja meidän perhe syö hyvin paljon enemmän kuin tuttavaperhe. 

Lähdimme kotiin sovittua aikaisemmin ja suuntasimme suoraan läheiseen ruokapaikkaan :D

🤣 kiitos nauruista!

Olin itse ensimmäisiä kertoja anopin mökillä yötä. Olin ajanut pitkän matkan. Toin tuliaisia, jotka katosi hetkessä kaappeihin. Vihjailin ruuasta mahdollisimman tyylikkäästi ilman mitään vastetta, mutta kun tuntien jälkeen vihdoin tarjottiin jotain, sanottiin että lapset ottaa ensin. Minä vieraimpana katsoin sivusta. No lasten jälkeen jäi 1 peruna ja pieni lihapala. Pyysin leivän. Sain yhden. Kiehuin ärsytyksestä. Toisen otin salaa, oli niin järkky nälkä.

Tämä osaltaan tulehdutti välit anoppiin, josta tuli ex-anoppi. Aina jouduin taistella perustarpeista. Vedestä, kahvista. Vessassakäyntiänikin moitittiin puolen suvun edessä. Osoitti pojalleen etten kelvannut.

Nykyään olen aika herkkä näissä jutuissa.

1439/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma ettei nykyisin kestetä paria tuntia nälkää. Ihminen voi helposti olla juomatta ja syömättä koko päivän. Ollaan vaan totuttu mässäämään kokoajan ja läskistymään.

Ymmärrätkö konseptia juhlat?

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
1440/2544 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona oli aina nälkä koska juoppovanhemmat tuhlasivat rahat viinaan. Mutta välillä ala-aste ikäisenä olin yökylässä koulukaverin luona ja voi että se oli juhlaa. Parhainta oli kun heillä pääsi saunaan ja sen jälkeen oli aina lämpimiä voileipiä ja kaakaota. Ja sunnuntaiaamuisin he söivät yhdessä aamupalan. Joka kerta toivoin että olisipa minullakin samanlainen perhe. 

Tää ois voinu olla mun kirjoittama. Lapsena ihailin ystävien luona sitä ihan normaalia kotiruokaa ja yhdessä syömistä. Meillä ei kotona ollut kuin kuivaa ruisleipää ja puurohiutaleita, sillä isän ryyppäys vei kaikki rahat. Mulle on jäänyt nälästä suorastaan traumat, olin lapsena tosi laiha ja usein ainoa lämmin ateria oli kouluruoka.

Nyt kun minulla on oma perhe, meillä on 1-2 lämmintä ruokaa päivässä, ja tietenkin aamupalat, välipalat, iltapalat. Pakkasessa on aina itseleivottua pullaa, karjalanpiirakoita, keksejä, milloin mitäkin. Ollaan liikunnallisia ja hoikkia, mutta nälkää meillä ei nähdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi