Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2544)

Vierailija
1361/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin yksi yö miehen veljellä kylässä kun pyydettiin, ollaan nelikymppisiä. He harrastavat juoksua ja suunnistusta, me ollaan retkeilijöitä. Illan tarjoilut kun oltiin ajettu 500 kilsaa oli raejuustoa, yksi 500 g purkki neljälle ja vähän jäävuorisalaattia, kurkkua ja tomaattia sekä ruisleipää ja voita.

Keittelin oma-aloitteisesti kahvit ja söin ruisleivän ja voita, soitin netistä katselemaani paikalliseen pizzeriaan, jolla oli kotiinkuljetus. Kysyin ensin mieheltä minkä pizzan hän haluaa ja sitten sanoin hänen veljelleen ja vaimolleen, että tilatkaa ihmeessä tekin jos haluatte pizzaa illalle. Syötiin hyvällä ruokahalulla ja avattiin oma-aloitteisesti tuliaiseksi tuomamme punaviini. Miehen veli ja vaimonsa ei halunnut pizzaa tai viiniä.

Kävin laittamassa saunan päälle, en kysynyt lupaa vaan sanoin että sopiiko, että huuhdotaan päivän pölyt pois, saunottiin ja katsottiin porukalla telkkaa. Sitten hain autosta retkipatjat ja makuupussit, nukuttiin heidän työhuoneen lattialla.

Aamulla lähdettiin jatkamaan matkaa 0800 ja keitin taas kahvit, sanottiin hei ja lähdettiin lähimmälle huoltamolle aamupalalle. En aio kutsua heitä vastavierailulle mutta en kyllä heitä erityisemmin haukkunutkaan miehelleni, ovat ajokoiran kropalla varustettu juoksijapariskunta, mitä muuta voisi heiltä odottaa.

Vierailija
1362/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä miehen kaverin 2 päivän tuparit. Minä ainut nainen ja kasvissyöjä. Sanoin siis jo etukäteen, että tuon itselleni myös jotain ruokaa.

Kahden päivän aikana tarjolla vaan omia juomia ja makkaraa. Eräs mies oli leiponut piirakan, mutta sitä ei tarjolle laitettu. Talon nainen (joka oli päivät töissä) sitä alkoi yksinään syödä kun töistä kotiutui. Pyysin nälissäni, että saisinko minäkin, ja muillekin taisi pienet rippeet jäädä.

Sanottiin myös, että kaapista saa syödä mutta siellä oli vain vähän leipää ja voita. Luonnollisesti aamupalaa ei ollut tarjolla. Pari miestä haki meille sitten kaupasta aamupalaa jossain välissä.

Kun isäntä toisena päivänä laittoi ruokaa niin se oli hienot pihvit miehille. Tarjolla oli myös vähän salaattia. Minulle ei edes kerrottu monelta syödään, vaan isäntä kutsui miehet pöytään kun minä vielä lämmittelin omaa vähäistä annostani uunissa.

Lisäksi, meille tarjottiin nukkumapaikaksi pihalla olevaa koirien paskaista sohvaa, jonka voisi sisälle siirtää. Nukuimme kuitenkin olkkarin sohvilla.

Tällä porukalla on meille nyt porttikielto, mutta he eivät kyllä sitä itse tiedä.

Kaikella rakkaudella, älä laske sen varaan että bilettävä ja pihviä mussuttava äijäporukka osaa huomioida yhden kasvissyöjän erikoisruokavaliot, varsinkin jos olet itse sanonut että varaat ruokaa mukaan. Ainakin varmista erikseen moneen kertaan, että sinulle on tosiaan varattu ihan oikeat ruoat ja ne ovat varmasti kasvisruokaa (osalle kalakin on kasvisruokaa). Tai tuo ihan suosiolla omat ruoat mukaan. Ja jos osa vieraista oli hakenut kaupasta aamupalatarpeet, olisit varmaan voinut itsekin lähteä kauppaan ja ostaa itsellesi ruokaa?

Toki on kohteliasta ruokkia vieraat ja huomioida erikoisruokavaliot, mutta vähän realismia peliin, niin ei joudu tällaisiin tilanteisiin. Olen itsekin erikoisruokavaliolla ja huolehdin yleensä illanistujaisiin omat ruoat mukaan, ellei emäntä tai isäntä satu olemaan intohimoinen harrastelijakokki joka ottaa erikoisruokavaliot haasteena ja haluaa laittaa spessumpaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1363/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaativaa onkin miettiä mitä kasviksia voi grillata ja mukaan pienellä varmistuksella fetaa tai tofua sekä patonkia. Minulla taitaa olla sitten poikkeuksellisen älykäs mies, joka pystyy kaupassa käsittämään ja realisoimaan sanan ”kasvis”. Hän jopa itse syö kasviksia lihan ohella. Tätä käsityskykyä ei varmaan pysty odottamaan 99% miehiltä? Mieheni on ilmeisesti yksisarvinen.

Vierailija
1364/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaativaa onkin miettiä mitä kasviksia voi grillata ja mukaan pienellä varmistuksella fetaa tai tofua sekä patonkia. Minulla taitaa olla sitten poikkeuksellisen älykäs mies, joka pystyy kaupassa käsittämään ja realisoimaan sanan ”kasvis”. Hän jopa itse syö kasviksia lihan ohella. Tätä käsityskykyä ei varmaan pysty odottamaan 99% miehiltä? Mieheni on ilmeisesti yksisarvinen.

Varmaan eri jos pariskuntana kutsutaan pariskuntia syömään, ehkä nuokin miehet suhtautuvat silloin eri tavalla. Vaan tuollainen äijien bileviikonloppu missä ainoat ruoat oli olleet makkaraa ja yksi pihvi on tilaisuus missä en odottaisi ihmeitä vaan huolehtisin itse paremmasta ruoasta. 

Vierailija
1365/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan eri jos pariskuntana kutsutaan pariskuntia syömään, ehkä nuokin miehet suhtautuvat silloin eri tavalla. Vaan tuollainen äijien bileviikonloppu missä ainoat ruoat oli olleet makkaraa ja yksi pihvi on tilaisuus missä en odottaisi ihmeitä vaan huolehtisin itse paremmasta ruoasta. 

Vierailija
1366/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta ei kannata mahdollistaa huonoa kohtelua. Pakota porukka hakemaan, jotain mitä kaikki voivat hyödyntää vaikka maissi ja feta. Liikaa oikein kerjätään, oi ei tarvitse mitenkään huomioida minä imen vaikka hammastikkuja viikonlopun.

Vierailija
1367/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on omituista, että moni kertoo itse tuomiensa tarjoiluiden katoavan isäntäväen kaappeihin, eikä niistä näe enää vilaustakaan. Sen kerran jos joku tuo esim. pullon viiniä, mutta pöydässä on jo avattuna laatikkoviiniä, boolia, siidereitä, olen laittanut tuomispullon kaappiin, mutta jos ei ole ollut itsellä viiniä tarjota, olen kysynyt avataanko? Bileissä tuodut ruoat menee aina sitä mukaa tarjolle, kun joku ruokaa tuo, ja itsekin bileisiin mennessä varmistan, että tuodut ruoat, piiraat tms menevät suoraan pöytään tarjolle. Sama vaikka menisi jollekin kylään, niin varmistaisin, että kahvin kanssa tms tulee ne omat leipomukset tarjolle. Yleensä vielä teen lasivuokiin, niin eipä voi kauheesti panttailla, kun viimeistään jossain vaiheessa lähteissä voi todeta, että aijoo, tais jäädä se minun tekemä piirakka syömättä, siinä olikin se minun vuoka, mihinkäs se tuli, niin saan mukaan...

Muutenkin, suu auki. Jos on kroonista se, ettei niitä itsetuotuja ruokia jossain kyläpaikassa laiteta tarjolle, en antaisi niitä isäntäväen käsiin laisinkaan. Mukaan voi ottaa vaikka kylmälaukun ja siitä vetää piirakan pöytään jos on tarvetta. Tuskin ne isännät kenenkään ruokakasseja ratsaa. Jos näyttää siltä, ettei mitään ruokaa tule tarjolle, niin ainahan voi itse todeta, että meillä olikin omat eväät ja mättää siitä sitten piirasta napaan. Toinen, ehkä kohteliaampi tapa, on että kun on se oma ruoka-aika, niin toteaa, että meillä on tapana syödä näihin aikoihin, että olikos joku suunnitelma, vai lähdetäänkö itse jonnekin syömään.

Vierailija
1368/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen (nainen) kutsui n. 10 hlöä kotiinsa ja ilmoitti hoitaa tarjoilut. Kysyin useamman kerran haluaako että me muut tuomme syötävää ja tarjouduin tuomaan leipomisia mutta sukulainen ilmoitti jyrkästi ettei tarvitse apua tai tuomisia. Kun olimme sitten kaikki nälkäisinä olleet siellä pari tuntia alkoi hän kattamaan pöytää ja tarjosi ruokaa (spaghettia) omille lapsilleen, me muut jäimme ilman.

Oli hellepäivä ja osalla oli kauhea jano, itse pyysimme voiko hanasta ottaa vettä. Kysyin sitten ennen lähtöä että keittääkö kahvit, johon vastasi et ”keitä” ja heitti keksipaketin pöytään. Olin ihan tyrmistynyt ja tämän jälkeen en enää kyläillyt tämän sukulaisen luona. Itse pidän tasan tarkkaan huolta siitä ettei kutsumani vieraat jää nälkäiseksi tai janoiseksi. Pöydässä on aina sekä suolasta että makeaa syötävää, ei tulisi mieleen pitää ketään nälkäisenä. Mutta joo, osa on nuukia ja yksinkertaisia, onnekseni ei tarvitse viettää aikaa tuollaisten kanssa.

Vierailija
1369/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on omituista, että moni kertoo itse tuomiensa tarjoiluiden katoavan isäntäväen kaappeihin, eikä niistä näe enää vilaustakaan. Sen kerran jos joku tuo esim. pullon viiniä, mutta pöydässä on jo avattuna laatikkoviiniä, boolia, siidereitä, olen laittanut tuomispullon kaappiin, mutta jos ei ole ollut itsellä viiniä tarjota, olen kysynyt avataanko? Bileissä tuodut ruoat menee aina sitä mukaa tarjolle, kun joku ruokaa tuo, ja itsekin bileisiin mennessä varmistan, että tuodut ruoat, piiraat tms menevät suoraan pöytään tarjolle. Sama vaikka menisi jollekin kylään, niin varmistaisin, että kahvin kanssa tms tulee ne omat leipomukset tarjolle. Yleensä vielä teen lasivuokiin, niin eipä voi kauheesti panttailla, kun viimeistään jossain vaiheessa lähteissä voi todeta, että aijoo, tais jäädä se minun tekemä piirakka syömättä, siinä olikin se minun vuoka, mihinkäs se tuli, niin saan mukaan...

Muutenkin, suu auki. Jos on kroonista se, ettei niitä itsetuotuja ruokia jossain kyläpaikassa laiteta tarjolle, en antaisi niitä isäntäväen käsiin laisinkaan. Mukaan voi ottaa vaikka kylmälaukun ja siitä vetää piirakan pöytään jos on tarvetta. Tuskin ne isännät kenenkään ruokakasseja ratsaa. Jos näyttää siltä, ettei mitään ruokaa tule tarjolle, niin ainahan voi itse todeta, että meillä olikin omat eväät ja mättää siitä sitten piirasta napaan. Toinen, ehkä kohteliaampi tapa, on että kun on se oma ruoka-aika, niin toteaa, että meillä on tapana syödä näihin aikoihin, että olikos joku suunnitelma, vai lähdetäänkö itse jonnekin syömään.

No etiketin mukaan ruoka- ja juoma lahjat on tarkoitettu heti juhlissa avattavaksi/tarjottavaksi.

1370/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua ihmisiä, jotka kutsuu kylään eikä tarjoa mitään.

Eikö kyläilyn pointti ole nimenomaan se, että ruokaillaan yhdessä?

Törkeimpiä ovat kyllä nämä talkoo-hyväksikäyttäjät. Ihan vihaksi pistää. Teetetään työt muilla, eikä edes tarjota mitään!

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
1371/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnysmattoon pyyhitään jalat. Älä ole kynnysmatto.

Vierailija
1372/2544 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää

Vierailija
1373/2544 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,olen juuri kylässä.aikaa on kirjotella,herra teki ruokaa itselleen.ja nyt tuli syömään olkkariin,samalla ku katotaan elokuvaa.ei ole tarjonnut,ei mitenkään ilmaissut että minullekkin olisi,ei kysynyt onko nälkä yms..ei jumalauta.tuli kuulemma hyvää.

Ruuan tekovaiheessa autoon vähän,pyytämättä,mutta ei osannu käyttää erästä kodinkonetta..

Vierailija
1374/2544 |
17.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri, jolla on usealle ruoka-aineelle allerginen lapsi. Ymmärrän, että on hankalaa, mutta on kuitenkin paljon mitä lapsi voi syödä. Joka kerta, kun olen kutsunut heidät kylään, olen joko leiponut tai ostanut jotain speciaalia tuolle lapselle. Ja joka kerta kaveri surkuttelee lapselleen suureen ääneen, että voi voi kun et nyt saa tätä ja tätä syödä. Ja siinä pöydässä on joka kerta muutama asia, jota se 3v voi syödä. ( miksei moniallergiselle oteta varoiksi omia syötäviä mukaan?)

Olen ollut lasteni kanssa heillä kaksi kertaa ja jouduin ottamaan eväät lapsilleni mukaan, koska ”hänellä ei ole aikaa käydä kaupassa tai leipoa”. Kupin kahvia sentään sain. En kutsu heitä enää kylään.

Vierailija
1375/2544 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta vain on huono tapa tuoda omat eväät mukaan, jos kutsun syömään tai juhliin. Pari kertaa olen ollut hämmentynyt, kun vieras on tuonut pullapussin tai keksipaketin matkassaan, kun olen kutsunut kylään ja olen tarjonnut alkuruoasta jälkiruokaan ja kahville vielä monenlaiset leivonnaiset. No olen toki ne keksit ja pullat pannut tarjolle, mutta noloa sekin, kun kukaan ei ole syönyt niitä.

Liekö sitten olisi pitänyt antaa takaisin, ettei vain ne domino keksit sujahda juhlien loputtua isäntä väen kaappiin

Vierailija
1376/2544 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin luona olin yökylässä joskus vuosia sitten ja juotiin muutamat olkkarissa, kun ei oltu nähty pitkään aikaan. Ystäväni ei tarjonnut minkäänlaista iltapalaa eikä hän jostain syystä itsekään syönyt. Lapsi kyllä syötettiin. Jotenkin hölmöyksissäni ajattelin, että noh, aamulla sit hän varmaan on varannut paremmat eväät meille vaan ei :D heitti leipäpussin eteeni ja jonkun kämäsen oltermannin eikä mitään muuta. Siitä sit nopeesti aamukahvin jälkeen lähdin omaan kotiini.

Vierailija
1377/2544 |
18.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vanhemmilta oppinut, ettei vieraita saa piettää nälässä. Joko mennään yhdessä syömään jonnekkin tai tehdään ruokaa, jota vieraatkin syövät. Kun vieras lähtee kotiapäin niin tarjoillaan vielä lounaan, ettei varmasti tule nälkä. On hämmentävää huomanta jälkikäteen kuinka vähän ihmiset panostavat vieraiden hyvinvointiin. Aina olen ollut yön yli vieraillessa nälässä. Tarjolla on todella pientä ruoka annosta ja tyyliin kerran vuorokaudessa. Aamulla sitten leipää ja illalla leipää. Tuntuu hieman loukkaavalta varsinkin jos itse tekee ruuan tällaisille ihmisille etteivät itse näe nälkää. Tämän takia vierailen harvoin kylässä, kun ei edes kahvia saati jotain mehua tai kaakaota pullankera tarjota koska eivät itse kuulemma moisia juo.

No, on sulla omituisia ystäviä! En ole koskaan ollut vierailulla nälissäni, eikä meiltä ole kukaan lähtenyt nälkäisenä kotiin. Yhdessä syöminen on kiinteä osa vieraiden kanssa seurustelua.

Vierailija
1378/2544 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin parikymppisenä vanhan tuttavan (miehen) luona toisella paikkakunnalla. Meillä siis oli alkanut vanha kaverisuhde lämpenemään vähän toisenalaiseen suuntaan.

No, se suunta kyllä taas vaihtui hyvin äkkiä, kun äijä tarjosi mulle koko viikonloppuvierailun aikana puolikkaan pussipasta-annoksen. Teki siis yhden pussillisen pussipastaa, ei mitään muuta ja sen söimme puoliksi. Kahvia taisin myös saada aamupalaksi. Käytiin toisena iltana baarissa ja siellä mun oli "pakko" tarjota pari juomaa hänellekin, kun oli alkanut käydä ilmi että hän on niin pa ettei pysty edes omia juomiaan maksamaan. Enkä viitsinyt itseksenikään vain juoda.

Se vuosisadan rakkaustarina loppui siihen.

Vierailija
1379/2544 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista nähneenä tulee kiteytyksenä lähinnä mieleeni A) nämä p..aukiset ovat oikeasti olleet pa, eikä ole mitään tarjottavaa mm. nämä yhden yön tapaukset ja aika surullista B) jokin mielenterveyden ongelma mikä ajaa sairaalloiseen pihiyteen (syö yksin vessassa tms). Tiedän parikin  ihmistä jotka oikeasti ovat sijoitusmiljonäärejä  ja/tai perittyä omaisuutta , mutta eivät malta ostaa muuta kuin ale-ruokaa ja sitäkin hyvin niukasti, kaikki miespuolisia, elävät melko ankeissa asunto-oloissa, eivät matkusta, eivät syö ulkona mutta nauttivat  "lukujen " katselemisista, naissuhteet eivät kestä C tavalliset ihmiset joille tulee kutsumattomia vieraita, ja ennenkaikkea vieraita  jotka eivät ole toivottuja .Kuulun itse tähän kategoriaan eli olen erittäin vieraanvarainen jos olen itse kutsunut, ja pidän rakkaita vieraitani taatusti ruoassa kaiken aikaa.  Ja jos yllätysvieras on rakas, niin hänellekin keksin vaikka mitä, mutta esim mökille tulevia satunnaisia lokkeja en siedä. Jos ei ole kutsuttu, älä tule. Kiitos.

Vierailija
1380/2544 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vaikea ymmärtää, että joku voi olla niin pa että ei pysty tarjoamaan YHTÄÄN MITÄÄN viikonloppuvieraalle, jonka on itse vielä kutsunut. Mutta silti näitä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi