Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?

Vierailija
20.06.2015 |

Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?

Kommentit (2544)

Vierailija
1341/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, varsinkin veljeni. Minä ja veli siis oltiin serkkujen luona mökillä viikonlopun ja kokkina toimi täti. Näistä serkkupojista sen verran, että he olivat meidän ikäisiä (minä 13, veli 14, serkut 12 ja 13) mutta todella pienikokoisia ja nirsoja, aivan pikkupoikia vielä. He söivätkin ihan pikkulapsen annoksia, tyyliä kaksi pikkuista perunaa ja pari kalapuikkoa ja tulivat kylläisiksi.

Täti taisi päätellä, että koska me ollaan saman ikäisiä, kuin hänen poikansa, riittää meillekin samanlaiset annokset. Ainoa vain, että veljeni oli tuolloin jo yli 180-senttinen ja söi kuin hevonen ja itsekin olin pitkä ja urheilullinen teinityttö.

Koko viikonloppu oltiin sitten heikkoina nälästä. Veli varsinkin oli kuin zombi lauantai-iltaan mennessä, kiukutteli ja raivosi minulle nälkäänsä. Serkut olivat pettyneitä, kun emme jaksaneet osallistua heidän touhuihinsa.

Sunnuntaiaamuna lähdimme kotiin mahdollisimman aikaisin. Olimme hiljaisia ja uupuneita molemmat

Vierailija
1342/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut. Olen sitä mieltä, että juntit ja pihit ihmiset eivät tarjoa kunnolla vieraille ruokaa. Miksi sitten kutsuvat kun eivät halua olla vieraanvaraisia. Jotkut ovat vain niiiiiiin TYHMIÄ. Itse tarjoan aina paljon ruokaa, niin että kenellekään ei jää nälkä, ja tietenkin iltapala ennen nukkumaanmenoa ja kunnon aamupalat.  Jos ei halua kestitä vieraita, ei kannata kutsua vieraita kylään.

Juntit ja pihit ihmiset kuvittelevat että on oikein mennä vieraaseen taloon syömään jääkaapppi tyhjäksi. Tämän takia itselläni on keittiön ovessa lukko, sinne ei ole vierailla mitään asiaa. Oleskeluhuoneesta löytyy virvokejääkaappi, jossa vissyä, suklaata ja suolapähkinöitä.

WTF

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten joku ei kestä muutamaa tuntia tai yhtä yötä pientä näläntunnetta?

Takuulla kaikki tän ketjun valittajat naisia, niillä verensokeri tippuu vartissa ilman välipalaa.

Vierailija
1344/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useastihan vanhemmiten pärjää vähemmällä syömisellä, eikä aina tahdo muistaa että keski-ikäinenkin, teinistä puhumattakaan, kuluttaa ja tarvitsee enemmän kaloreita.

Jos vanha eläkeläispari kokkaa kahdelle pienruokaiselle, niin voi olla vaikeuksia tajuta paljonko 5 hengen perhe tarvitsee ruokaa.

Me tulitiin useimmiten pikaruokaloitten kautta kotiin, onneksi ei mistään yöpymisistä kyse, sillon olisi saattanut kova nälkä tulla.

Anoppilassa meni juuri näin. Pienet, sairaalloiset vanhukset kokkailivat hyvin terveellisiä ja pieniä annoksia kahdelle terveelle aikuiselle. Kaksi viikkoa oltiin, käytiin muualla syömässä päivittäin tarjottujen ruokien lisäksi. 

Vierailija
1345/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Takuulla kaikki tän ketjun valittajat naisia, niillä verensokeri tippuu vartissa ilman välipalaa.

Eihän kaikissa tarinoissa ole ollut edes nälkä kyseessä. Jos et ymmärtänyt, niin tässä ihmetellään enemmänkin vieraanvaraisuuden ja käytöstapojen puutetta. Noloa tarjota pihisti ja vielä nolonpaa pitää vieras vieläpä nälkäisenä!

Vierailija
1346/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi vieras joutui olemaan nälässä. Tuoreessa suhteessa mies kutsui kaverinsa kylään ja oletti minun hoitavan  tarjoilun (?). Mies oli vielä edellisenä päivänä kysynyt "Käviskö huomenna että olisi tarjolla asiaa X ja Y." Vastasin vähän kummeksuen, että totta kai käy. Ei tullut mieleenkään, että tarkoitti että minä hoitaisin tämän tarjoilupuolen. :D 

Kaveri tuli ja mies kaivoi hädissään jotain hätäistä esille. Nolotti vähän, mutta eipä tuo minun vikani ollut. Ymmärrän toki miestäkin, kotonaan tottunut tiettyihin rooleihin eikä aina tule kaikkea ajatelleeksi.

Vierailija
1347/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin muutaman kerran miestä joka ei koskaan tarjonnut mitään hänen luonaan. Kerran illanvieton jälkeen mentiin yöksi hänen luo. Menin nukkumaan hirveässä nälässä ja jonkin ajan kuluttua siitä se mies alkoi lämmittää itelleen ruokaa ja söi sen vessassa! Odotti että menen nukkumaan ja sitten vasta söi! :D kyllä vitutti, ois varmaan pitäny mennä sinne vessaan kysymään että saanko kans ruokaa?

Vierailija
1348/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tuossa vähän aikaa sitten muuttamassa kaveripariskuntaa. Korona-aika, mutta pitäähän sitä auttaa. Lupasivat sitten pizzapalkan. Tehtiin hiki hatussa töitä, vaikka toinen pariskunnasta ei oikein jaksanut osallistua, vaan vahti autoa tai joi vissyä jossain sivummalla. Kun pizzapalkan aika tuli, ojennettiin jotain pirkka-kaljaa käteen, jota en voinut juoda, kun olin autolla. Tämä, joka ei jaksanut kovasti osallistua omien kamojensa raijaamiseen kertoi, että ovat lähdössä kahdestaan kebabille lähiravintolaan (takeaway), kun me lähdetään. Kiitos, lupaan muistaa vieraanvaraisuutenne.

Vierailija
1349/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailin muutaman kerran miestä joka ei koskaan tarjonnut mitään hänen luonaan. Kerran illanvieton jälkeen mentiin yöksi hänen luo. Menin nukkumaan hirveässä nälässä ja jonkin ajan kuluttua siitä se mies alkoi lämmittää itelleen ruokaa ja söi sen vessassa! Odotti että menen nukkumaan ja sitten vasta söi! :D kyllä vitutti, ois varmaan pitäny mennä sinne vessaan kysymään että saanko kans ruokaa?

Unohtu vielä sanoa että koitettiin etsiä auki olevaa pizzeriaa ehdotuksestani, valitin vielä hirveää nälkääni. Mutta mikään ei ollut auki.

Vierailija
1350/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä hyvä kysymys, mutta joka tapauksessa on törkeää pitää vieraita tarkoituksella nälässä, varsinkin, kun vierailija on lapsi tai teini ja yökylässä luonasi.

Vierailija
1351/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kärsimykset mieleen. Kerrankin kun oltiin viikonloppua ystävän luona, tuli se yks lauantai kun ruokaa ei tehty.

Lapsille kyllä oli.

Yritin sitten ruisleivällä pärjätä.

Ilta tuli, ei ruokaa vieläkään.

Ja minäkin kävin kaupassa.

Toisen kerran kävi niin että nälkä taas oli ja lähdin kauppaan, Valintataloon joka oli kallis kauppa.

Rahaa meni aika paljon.

Emäntä antoi lapsille pizzat mitä ostin.

Kai mä jotain pientä sain syödäkseni.

En voi toisen huushollissa alkaa määräilemään.

Vierailija
1352/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaisessa paikassa oli tuskallista mennä nukkumaan. En saanut unta nälän takia.

Oli aamuyö ja nälkä kurni.

Siellä oli avokeittiö.

En voinut yöllä mennä jääkaapille, emäntä olisi herännyt.

Vierailija
1353/2544 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä mutta anteeksi, pakko sanoa tämä tähän kun on hyvä tilaisuus. Minut on kutsuttu monesti saunaan 

ja tämä saunan lämmittäminen on kestänyt rehdit kolmatta tuntia. Ihan tavallinen puulämmitteinen sauna ulkorakennuksessa, jonne tulee kylmä vesi ulkohanasta ja kuuma vesi lämpiää padassa, jonka alla tuli.

Joissain paikoissa on ollut myös kuuma vesi hanasta. 

Ainoat kerrat kun olen päässyt saunaan ajoissa, on ollut erään miehen  savusauna ja hän kantaa kaikki vedet joesta sankoilla. Ei ole muuripataakaan vaan lämpimät vedet lämpiää lauteilla metalliastioissa.

Vierailija
1354/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran kahdestaan alle kouluikäisen tyttäreni kanssa ystäväperheen luo kylään toiselle puolelle Suomea. Ajomatkaa oli 6 tuntia. Perille päästyämme ryhdyimme heti grillaamaan: jokaiselle 1 makkara, lisäksi pöydälle pienenpieni salaattikuppi. Hieman ihmetytti, mutta mitäs tuosta: nälkä kuitenkin lähti. Enemmän ihmetystä aiheutti se, ettei isäntäperhe tarjonnut mitään iltapalaa, vaan saunan kautta kaikki vaan nukkumaan. Ei edes mitään juotavaa. Kaikista pahin järkytys tuli aamulla, kun kukaan ei tarjonnut MITÄÄN aamupalaksi. Lapseni leikki perheen lasten kanssa ja ryhdyin kyselemään, että mitäs laitetaan aamupalaksi, niin ystäväni totesi, ettei heidän lapsensa syö ikinä mitään aamulla, ovat niin Sanoin että keitän kyllä itse meille puuroa ja niin tein. Ystäväni ilmeisesti loukkaantui, kun oli koko loppupäivän ihan hiljaa ja tympääntyneen oloinen. Kaiken huippu oli se, että samana iltana pois lähtiessämme kävimme paikallisessa pitseriassa ja MINÄ maksoin omani & ystäväni toisen lapsen laskun, olenhan kummi. Iltayöstä kun päästiin kotiin, niin kyllä muuten syötiin jääkaappi tyhjäksi.

Vierailija
1355/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä mutta anteeksi, pakko sanoa tämä tähän kun on hyvä tilaisuus. Minut on kutsuttu monesti saunaan 

ja tämä saunan lämmittäminen on kestänyt rehdit kolmatta tuntia. Ihan tavallinen puulämmitteinen sauna ulkorakennuksessa, jonne tulee kylmä vesi ulkohanasta ja kuuma vesi lämpiää padassa, jonka alla tuli.

Joissain paikoissa on ollut myös kuuma vesi hanasta. 

Ainoat kerrat kun olen päässyt saunaan ajoissa, on ollut erään miehen  savusauna ja hän kantaa kaikki vedet joesta sankoilla. Ei ole muuripataakaan vaan lämpimät vedet lämpiää lauteilla metalliastioissa.

Onkohan tässä myös kyse kyläilykulttuurieroista, toiset olettavat vieraiden viihtyvän pitkään ja toiset haluavat vain lyhyitä tunnin vierailuja? Jäin miettimään, mitä tarkoittaa "päästä ajoissa saunaan". Onko itselläsi jokin tietty saunomisaika? Mihin aikaan itse kutsujat saunovat yleensä? Pitäisikö saunan olla lämmin jo silloin kun tulet paikan päälle ja kuinka kauan vierailusi kestää siinä tapauksessa?

Vierailija
1356/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, emme me suoranaisesti veljen kanssa nälässä olleet (tai vanhempi veli kyllä enemmänkin) mutta serkkujen luona ruokapöytään kutsuttiin vaan perheen omat lapset. Isä aina sanoi "vieraat kakarat syö pihalta" Siellä sitten rouskutimme porkkanoita ja salaattia maasta ja marjoja puskista. Mutta outoa tämä kyllä totta vie oli. Ei sitä vaan silloin lapsena 6-10-vuotiaana osannut ajatella niin vaan tyydyimme "kohtaloomme"

Vierailija
1357/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni tuli sulhonsa kanssa uuttavuotta juhlimaan, jäivät yöksi. Entisen miehensä kanssa aina jompakumpi ajoi kotiin illemalla. Nykyinen riianhalunen, elikkä sai ihme räyhäkohtauksen illalla. Itse ei Ilmeisesti muistanut mitään kun heräsi. Kukaan ei jaksanut kokata seuraavana päivänä vaan haettiin pitsat. Äijä v itutti niin pahasti että saivat maksaa omansa. Oli myös myöhässä kylään, oli ollut hiihtämässä ja saunomassa. Elikkä ruokailu oli sovittu kello kuudeksi, tuli vasta lähemmä seitsemää.

Tämä oli siis ensimmäinen yhteinen ruokailu. Olis jännää saada lukea tämä sama hänen kannaltaan. Varmasti haukkuisi saidoiksi.

Vierailija
1358/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vanhemmilta oppinut, ettei vieraita saa piettää nälässä. Joko mennään yhdessä syömään jonnekkin tai tehdään ruokaa, jota vieraatkin syövät. Kun vieras lähtee kotiapäin niin tarjoillaan vielä lounaan, ettei varmasti tule nälkä. On hämmentävää huomanta jälkikäteen kuinka vähän ihmiset panostavat vieraiden hyvinvointiin. Aina olen ollut yön yli vieraillessa nälässä. Tarjolla on todella pientä ruoka annosta ja tyyliin kerran vuorokaudessa. Aamulla sitten leipää ja illalla leipää. Tuntuu hieman loukkaavalta varsinkin jos itse tekee ruuan tällaisille ihmisille etteivät itse näe nälkää. Tämän takia vierailen harvoin kylässä, kun ei edes kahvia saati jotain mehua tai kaakaota pullankera tarjota koska eivät itse kuulemma moisia juo.

Vierailija
1359/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on se vaan kumma että suomalaisilla ei todellakaan ole ruokaa vaikka annetaan ymmärtää että kaikki on hyvin. siksihän suomessa on ilmainen ruoka kouluissa kun lapset eivät kotonaan välttämättä sitä saa. se kuva mikä maailmalle ja suomalaisille annetaan tästä maailman niin onnellisista ihmisistä  on todellakin pelkkä kupla, ei lähelläkään totuutta. sanotaan että" mitä suurempi valhe sitä paremmin se uskotaan." näin se on.

https://thl.fi/fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/lapset-nuoret-ja…

Tilastot kertoo kyllä ihan jotain muuta. 

NÄMÄ JUTUT KERTOO IHAN MUUTA, TOTUUDEN!

Yksittäinen juttu kertoo yksittäisestä perheestä. Vaikka suurimmalla osalla menee paremmin kuin ennen, pienrmmällä osalla ei mene hyvin. Tilasto kertoo kuitenkin kattavammin yleiskuvaa jostain asiasta kuin yksittäiset tarinat.

Vierailija
1360/2544 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se että koululaisille toimitetaan ruoka kotiin koronan aikana kertoo kyllä pahasta köyhyydestä eikä sitä voi kiistää!

Ei, vaan se kertoo siitä, että kouluruokailu järjestetään - niin rikkaille kuin köyhille - myös etäkoulun aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan