oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Vierailija kirjoitti:
En nälässä, mutta janossa kylläkin. Kerran olin kylässä vaimoni työkaverilla ja pyysivät illaksi saunomaan. No, enempiä asiaa ajattelematta, pidin aika itsestään selvänä, että siellä tarjotaan myös saunajuomia, kun koko illaksi ja yöksi oli kutsu käynyt.
No, olin tämän miehen kanssa sitten lauteilla ja reteästi toi sinne oluet ja heitti, eiköhän me miehet nautita vähän saunajuomaa. No, nautittiinhan me, ne yhdet ainoat oluet koko illan aikana. Voin sanoa, että hieman nyppi viettää perjantai-ilta siellä, varsinkin kun ei tuo seurakaan sitten loppujen lopuksi ollut minun, eikä kuulemma vaimonikaan mieleen. Ei me vaimonkaan kanssa mitään viinasieppoja olla, mutta joku roti se kiusaamisessakin pitää olla.
Heh, tämä.
Mies36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset "Ei ihme että kansa on ylipainoista" kommentit. Kummasti eksyvät kaikkiin ruokaa vähänkin sivuaviin keskusteluihin.
Jos tämä pitää vääntää rautalangasta, niin tässä ketjussa puhutaan siitä että on nälässä, siis oikeasti nälkäinen, kyläpaikassa ja vaikka on oltu yötä, on saatu vain vähän ruokaa tai ei ollenkaan. Ei siitä että olin kaksi tuntia kylässä eikä mitään tarjottu.
Ihmisten pitää syödä useamman kerran päivässä, se kuuluu ihan suosituksiinkin. Ihmiset lihovat enemmän jos syövät vain pari kertaa päivässä, pienet annokset useamman kerran päivässä pitävät verensokerin tasaisena ja mahan kylläisenä. Tämä pitäisi ottaa huomioon silloin kun on vieraita.
Sitten pitää ottaa omat eväät jos meinaa pidenpään viipyä riesana. Yhden lämpimän ruuan voi olettaa saavansa, jos pitkään notkuu vaivoina, muut syömisensä saa huolehtia itse
Miksi? Onko niin iso vaiva laittaa ruokaa muillekin, jos kuitenkin itsekin syö?
Anoppila: jos vieraita 6 niin keitetään 5 perunaa (oletus, ettei joku halua kuitenkaan perunaa), lihaa / kalaa / kanaa VAIN aikuisvieraiden mukaan laskettu (oletus, ei lapset tykkää), jne! yleensä siis minä äitinä en ota ruokaa, jotta lapsi saa sen perunan ja lihapalan. EI, TÄMÄ EI ole mikään provo, eikä kyseessä ole taloudelliset tekijät, ihan korkeasti koulutettujakin ovat: eivät vaan TAJUA! varata ruokaa, jotta kaikille riittää. Ollaan kysytty, että voidaanko tuoda jotain, ja ollan viety pyytämättä: hirveä jupina ettei saa tuoda mitään, eikä laiteta tuomisia pöytään...
Pahaminiä kirjoitti:
Olen. Appivanhemmat ovat äärimmäisen pihejä. Jos jotain ruoka-tuliaisia viemmekin, emme me niitä saa syödäksemme. Viimeeksi kun jouduimme olemaan yötä, olimme pitkän ajomatkan jälkeen perillä n, klo 18. Soitimme matkalta, että pysähdymme syömään, niin se ei käynyt ollenkaan. "meillä on täällä ruoka valmiina, tulette nyt vaan suoraan! Muuten menee hukkaan nämä meidän ruuat". Tuo "ruoka" oli sitten PUOLIKAS karjalanpiirakka teekupin kera. Siinä kaikki! Ei edes mitään päällisiä, ei voita ei juustoa jne.... Olimme tuoneet iltakahville pullaa, pasteijaa jne, mutta ne oli piilotettu (taas) jonnekin. Miehen kanssa annoimme omat karjalanpiirakkamme lapsille, kun valittivat nälkää. Muuta ei siis saatu sinä iltana.
Olin kylläkin jo arvannut, että näin varmaan käy. Olin piilottanut yöpymiskassiin pienen kylmälaukun, johon olin tehnyt eväsleipiä. Kun appivanhemmat vetäytyivät yöpuulle, kaivoin leivät esiin. Kun mies näki leivät, hän katsoi minua liikuttuneena silmiin ja huokaisi sydämensä pohjasta "mä sitten rakastan sua!"
Mä en ymmärrä, mikä niiden ongelma on. Mies on kertonut kärsineensä lapsena nälkää, kun vanhemmat olivat sitä mieltä, että kaksi lämmintä ruokaa on liikaa. Mies oli (ja on vieläkin) kova urheilemaan, ja kertomansa mukaan söi kotonaan muroja ja leipää nälkäänsä. Viikolla ei ruokaa laitettu. Miehelle valitettiin koko ajan, että syö liikaa jne. Jokainen jolla on poikalapsia tietää, että aktiiviset pojat voi tosiaan syödä ihan jäätäviä määriä. Mutta millainen vanhempi KIELTÄÄ lasta syömästä/kieltäytyy antamasta lapselle ruokaa jos lapsi oikeasti pyytää ruokaa nälkäänsä? Kyseessä ei siis ole mitkään köyhät ihmiset, kaikkea muuta. Ymmärtäisin jos perhe on niin köyhä, ettei ole rahaa ostaa ruokaa, mutta siitä ei tässä ollut kyse. Niin ihme porukkaa. Onneksi osaan nykyään jo varautua.
Jos tämä heidän käytös on ollut iät ja ajat jo tiedossa, niin miksi ihmeessä soitatte heille ja kerrotte aikeistanne? Olisitte vaan menneet kyselemättä syömään ensin niin ei olisi tarvinu olla nälissään ja salassa nutustella eväsleipiä. Omille vanhemmilleni itse kyllä kehtaan sanoa suoraan jos on nälkä ja ruokaa ei ole tarpeeksi tms. mutta tämän ketjun perusteella kovinkaan monet eivät omille vanhemmilleen uskalla suoraan puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan pitää syödä, 5 kertaa päivässä ?? En ymmärrä. Aikuiset ihmiset ja puputipuputi mässynmässyn..
Jotenkin lapsellinen kommentti. Jospa ihmiset ovat tottuneet syömään aamiaisen, lounaan ja illallisen lisäksi 2 välipalaa. Tämä ei tarkoita, että he syövät paljon kerralla vaan että he syövät säännöllisesti. Useasti syövät tuttavapiirissäni on aina muuten niitä kevytrakenteisempia. Itse syön 2krt päivässä ja oon lihava. Ei heidän tyylinsä syödä ole väärä vaan sun ja mun."
Kun ruokailuväli on liian pitkä, tulee helposti mätettyä kaksin käsin eikä välttämättä terveellisimmästä päästä. Todennäköisesti myös niiden oikeiden aterioiden välillä napostellaan jotain, mahdollisesti paljonkin, itse sitä edes tajuamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mies36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakolliset "Ei ihme että kansa on ylipainoista" kommentit. Kummasti eksyvät kaikkiin ruokaa vähänkin sivuaviin keskusteluihin.
Jos tämä pitää vääntää rautalangasta, niin tässä ketjussa puhutaan siitä että on nälässä, siis oikeasti nälkäinen, kyläpaikassa ja vaikka on oltu yötä, on saatu vain vähän ruokaa tai ei ollenkaan. Ei siitä että olin kaksi tuntia kylässä eikä mitään tarjottu.
Ihmisten pitää syödä useamman kerran päivässä, se kuuluu ihan suosituksiinkin. Ihmiset lihovat enemmän jos syövät vain pari kertaa päivässä, pienet annokset useamman kerran päivässä pitävät verensokerin tasaisena ja mahan kylläisenä. Tämä pitäisi ottaa huomioon silloin kun on vieraita.
Sitten pitää ottaa omat eväät jos meinaa pidenpään viipyä riesana. Yhden lämpimän ruuan voi olettaa saavansa, jos pitkään notkuu vaivoina, muut syömisensä saa huolehtia itse
Miksi? Onko niin iso vaiva laittaa ruokaa muillekin, jos kuitenkin itsekin syö?
Ei. Sitä yhtä lämmintä ruokaa, minkä jo mainitsinkin. Mutta en minä rupea vieraita varten toista saati kolmatta ruokaa päivässä vääntämään, kun en muutenkaan niin tekisi. jos pitää pitkin päivää jotain olla syömässä, saa syödä omia eväitä. Eikä sen puoleen, en todellakaan haluaisi vieraita tuntia kahta pidemmäksi aikaa nurkkiin pyörimään
Kerran yhdenyönpanomiehen luona.
Hiivin katsomaan keittiöstä mitä siltä löytyisi, kun se oli nukahtanut. En löytänyt kuin ison rasian suklaarusinoita pöydältä, mätin niitä kourallisen aina kerrallaan suuhun.
Oli myös häivyttävä samantien, ennen kuin alkaa ihmiset liikkua, olin sen verran räjähtänyt ettei tehnyt mieli ketään kohdata, eikä sitä panomiestäkään enäöä aamulla senpuoleen.
Nappasin sen ison suklaarusinarasian kouraani ja lähdin kävelemään kotia kohti, jonne oli pari kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Pahaminiä kirjoitti:
Olen. Appivanhemmat ovat äärimmäisen pihejä. Jos jotain ruoka-tuliaisia viemmekin, emme me niitä saa syödäksemme. Viimeeksi kun jouduimme olemaan yötä, olimme pitkän ajomatkan jälkeen perillä n, klo 18. Soitimme matkalta, että pysähdymme syömään, niin se ei käynyt ollenkaan. "meillä on täällä ruoka valmiina, tulette nyt vaan suoraan! Muuten menee hukkaan nämä meidän ruuat". Tuo "ruoka" oli sitten PUOLIKAS karjalanpiirakka teekupin kera. Siinä kaikki! Ei edes mitään päällisiä, ei voita ei juustoa jne.... Olimme tuoneet iltakahville pullaa, pasteijaa jne, mutta ne oli piilotettu (taas) jonnekin. Miehen kanssa annoimme omat karjalanpiirakkamme lapsille, kun valittivat nälkää. Muuta ei siis saatu sinä iltana.
Olin kylläkin jo arvannut, että näin varmaan käy. Olin piilottanut yöpymiskassiin pienen kylmälaukun, johon olin tehnyt eväsleipiä. Kun appivanhemmat vetäytyivät yöpuulle, kaivoin leivät esiin. Kun mies näki leivät, hän katsoi minua liikuttuneena silmiin ja huokaisi sydämensä pohjasta "mä sitten rakastan sua!"
Mä en ymmärrä, mikä niiden ongelma on. Mies on kertonut kärsineensä lapsena nälkää, kun vanhemmat olivat sitä mieltä, että kaksi lämmintä ruokaa on liikaa. Mies oli (ja on vieläkin) kova urheilemaan, ja kertomansa mukaan söi kotonaan muroja ja leipää nälkäänsä. Viikolla ei ruokaa laitettu. Miehelle valitettiin koko ajan, että syö liikaa jne. Jokainen jolla on poikalapsia tietää, että aktiiviset pojat voi tosiaan syödä ihan jäätäviä määriä. Mutta millainen vanhempi KIELTÄÄ lasta syömästä/kieltäytyy antamasta lapselle ruokaa jos lapsi oikeasti pyytää ruokaa nälkäänsä? Kyseessä ei siis ole mitkään köyhät ihmiset, kaikkea muuta. Ymmärtäisin jos perhe on niin köyhä, ettei ole rahaa ostaa ruokaa, mutta siitä ei tässä ollut kyse. Niin ihme porukkaa. Onneksi osaan nykyään jo varautua.
Jos tämä heidän käytös on ollut iät ja ajat jo tiedossa, niin miksi ihmeessä soitatte heille ja kerrotte aikeistanne? Olisitte vaan menneet kyselemättä syömään ensin niin ei olisi tarvinu olla nälissään ja salassa nutustella eväsleipiä. Omille vanhemmilleni itse kyllä kehtaan sanoa suoraan jos on nälkä ja ruokaa ei ole tarpeeksi tms. mutta tämän ketjun perusteella kovinkaan monet eivät omille vanhemmilleen uskalla suoraan puhua.
Aivan niin! On muuten myös aika jännää, ettei tuo pariskunta ole vuosien varrella tajunnut sen miehen vanhempien kykenevän hallitsemaan heidän syömisiään jopa silloin, kun eivät ole edes fyysisesti paikalla, vaan ainoastaan luurin toisessa päässä. Miehen lapsuus jatkuu ovelasti sillä tavoin: vanhemmat kykenevät edelleen pitämään poikaansa nälässä, jos vain haluavat. Kaupanpäällisiksi he pystyvät tekemään saman myös poikansa perheen muille jäsenille, jopa pienille lapsille, omille lapsenlapsilleen.
Henkistä väkivaltaahan sellainen on ja ihan pähkähullua. Minulla nousee kaksi kysymystä mieleeni:
1. Miksi tilanteen on annettu jatkua vuositolkulla?
2. Mitä tapahtuisi, jos tuo perhe söisi kerrankin niin, että nämä vanhemmat/appivanhemmat/isovanhemmat saisivat tietää siitä?
Suomalaiset (ei kaikki, mutta enemmistö) ovat nuukia. Itse olen kotoisin Virosta ja silloin kun muutin Suomeen, järkytyin monesta mulle oudosta tavasta - ei tuoda tuliaisia, otetaan omat alkoholijuomat bileisiin ja syntymäpäiväjuhlissa usein ei mitään suolaista syötävää, vaan ainoastaan kakku. (Ikäihmisillä on kyllä ollut kunnon tarjoilut, tarkoitan juuri ikähaarukkaa 20-40) ja ollaan järkyttyneitä, kun haluan tarjota vaikka kahvin ja pullan. No mutta maassa maan tavalla ja olen tottunut. Itse laitan aina paljon ruokaa, kun tulee vieraita ja vien tuliaisia. Ilokseni olen huomannut, että mun käytöstavat on vaikuttaneet mun aluksi saitojen suomalaisten ystävien käytöstapoihin ja on tullut positiivista muutosta. Saan varmasti hirveästi alapeukkuja, koska Virosta, mutta kirjoitan kuitenkin. En ymmärrä niitä oikein saitoja ihmisiä ollenkaan. Se piirre tekee ihmisestä todella ruman. Ruoka on ihmisoikeus ja jos jättää kutsutut vieraat nälkään, se on vallankäyttöä. Mua satuttaa lukea, että lapsien vieraille ei anneta kylässä ruokaa. Se on todella sairasta.
265 kirjoitti:
Suomalaiset (ei kaikki, mutta enemmistö) ovat nuukia. Itse olen kotoisin Virosta ja silloin kun muutin Suomeen, järkytyin monesta mulle oudosta tavasta - ei tuoda tuliaisia, otetaan omat alkoholijuomat bileisiin ja syntymäpäiväjuhlissa usein ei mitään suolaista syötävää, vaan ainoastaan kakku. (Ikäihmisillä on kyllä ollut kunnon tarjoilut, tarkoitan juuri ikähaarukkaa 20-40) ja ollaan järkyttyneitä, kun haluan tarjota vaikka kahvin ja pullan. No mutta maassa maan tavalla ja olen tottunut. Itse laitan aina paljon ruokaa, kun tulee vieraita ja vien tuliaisia. Ilokseni olen huomannut, että mun käytöstavat on vaikuttaneet mun aluksi saitojen suomalaisten ystävien käytöstapoihin ja on tullut positiivista muutosta. Saan varmasti hirveästi alapeukkuja, koska Virosta, mutta kirjoitan kuitenkin. En ymmärrä niitä oikein saitoja ihmisiä ollenkaan. Se piirre tekee ihmisestä todella ruman. Ruoka on ihmisoikeus ja jos jättää kutsutut vieraat nälkään, se on vallankäyttöä. Mua satuttaa lukea, että lapsien vieraille ei anneta kylässä ruokaa. Se on todella sairasta.
Ei se ole samanlaista kaikkialla Suomessa. Minulla suku on Karjalasta ja Pohjois-Savosta ja siellä on kunnia-asia, että vieraat ovat kylläisiä. Ruokaa tuputetaan enemmän kuin jaksaa syödä. Olin jo melkein 20 v, kun mökillä oli isän kavereita Länsi-Suomesta kylässä. Ruoka-aikaan perheen poika kysyi onko pihvejä lukupalat. En ymmärtänyt kysymystä. Äidin piti selittää, että poika kysyi onko pihvejä jokaiselle vain yksi. Ei ollut, vaan niin paljon että kaikki sai syödä kyllikseen ja jäi myös yli.
Joo, uskon. Virossakin on yksi alue etelässä, josta sanotaan, että siellä ihmiset ovat pääosin nuukia ja riittää niitä saitoja siellä varmasti muuallekin, koska ihmiset ovat niin erilaisia. Suomalainen anoppini on erittäin antelias ja mukava ja ymmärrän, että olen onnekas, kun luen piheistä anopeista täällä palstalla.
265 kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta oletko koskaan pohtinut olevasi etnofobinen? Ylimielinen kirjoitus mielestäni. En ole törmännyt Suomessa missään ikäryhmässä tuollaiseen saituuteen, mitä väität. Tarjoilut koko 42 vuotisen elämäni ajan olleet ystävieni ja sukulaisteni luona yltäkylläiset, ja se mitä ei syödä laitetaan mukaan pieneen pussiin. Jopa muutoin erittäin pihit lapsuusystäväni vanhemmat tarjosivat silti aina pullaa ja itsetehtyä pizzaa ja mehua ja itse kuivattamiaan hedelmiä pähkinöiden kanssa, kun yökyläilin. Törkeä olet ja korotat itseäsi.
Jos olisin etnofobinen, en pystyisi olemaan Suomessa aidosti onnellinen, mutta olen kuitenkin. Suomalaisissa on paljon hyviä piirteitä, joita arvostan. Kirjoitin minun kokemuksistani 14 vuoden ajalta, jolloin olen asunnut Suomessa. Ymmärrän, että jos Sinä et ole kokenut samaa ja luet mitä kirjoitin, se vaikuttaa Sinulle ylimieliseltä ja varmasti monelle muullekin. Saatan olla törkeä, koska sanon asiat aina tosi suoraan. En halunnut korottaa itseäni, mutta kun luen oman viestin ja kuvittelen, että olen suomalainen, ymmärrän senkin pointin.
Ymmärrän kirjoitti:
Jos olisin etnofobinen, en pystyisi olemaan Suomessa aidosti onnellinen, mutta olen kuitenkin. Suomalaisissa on paljon hyviä piirteitä, joita arvostan. Kirjoitin minun kokemuksistani 14 vuoden ajalta, jolloin olen asunnut Suomessa. Ymmärrän, että jos Sinä et ole kokenut samaa ja luet mitä kirjoitin, se vaikuttaa Sinulle ylimieliseltä ja varmasti monelle muullekin. Saatan olla törkeä, koska sanon asiat aina tosi suoraan. En halunnut korottaa itseäni, mutta kun luen oman viestin ja kuvittelen, että olen suomalainen, ymmärrän senkin pointin.
Suoraan voi sanoa olla olematta törkeä. Ne eivät ole synonyymi.
No sitä mä yritin mielestäni. Kai minä sitten epäonnistuin jonkun mielestä, mutta kaikkia ei saa miellyttää. Mielestäni minun kommenti ei ollut törkeä. Kirjoitin, että saatan olla törkeä, koska ihmiset ymmärtävät asiat eri tavalla.
Kyllä! Alakouluikäisenä olin kaverini luona kyläilemässä, eikä kukaan edes kysynyt, haluaisinko jotain!
Kyllähän se tuntui vähän oudolta seisoa siinä ja katsoa vierestä, kun muut syövät...
Iloinen fläsä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kun olin exäni luona tämän kesämökillä, saaressa. Kun saavuimme sinne kello oli noin 13 ja mies keitti kahvit, miula vähän jo kurni maha kun olin syönyt aamupalan klo 10. Koetin pariinkin otteeseen vihjaista ruuan teosta, mutta mies sanoi että päivällinen on kello 17. Olihan keittiössä leipää, mutten viitsinyt ahmia sitä ja join vettä tyhjyyttään kirkuvaan vatsaani. Piti vielä siinä laitella terassia, siistiä pihaa ym ! Kun mies lopulta valmisti ruuan, pussi-italiapadan se teollinen mössö maistui niin taivaalliselta että vedin kaksi isoa lautasellista ja mies moitti, ettei tarvitse nyt sentään kaikkea syödä. Aamupalalla oli jugurttia ja leipää , mies ilmoitti että tekee ruuan sitten viideltä ja aloin olla valmis uimaan maihin ja lähimpään mäkkäriin ! Kävimme veneellä jossain pienessä kioskissa jossa myytiin lähinnä vessanpaperia ja karkkia, ostin ison karkkipussin ja söin sen nälkääni. Tasan kello 17 mies aloitti taas ruuan laiton, tai siis laittoi pyttipannun uuniin. Eihän siitä pussista meinannut kahdelle riittää ! Yöllä kävin pihistämässä leipää nälkääni. Aamulla olin kiljua riemusta kun tiesin, että kohta pääsee kotiin ja syömään ! Heti kotiin päästyä painelin viereiseen räkälään, josta saa kaupungin parhaat pitsat ja ostin ison pitsan mukaan.
Erottiin pian tuon mökkireissun jälkeen, oli varmaan yksi syy se että söin melkein kaikki ruuat kun sitä sai . En vain ymmärrä miten joku jaksaa olla aamupalasta iltaan asti syömättä!
Tämä.
Kävimme espanjassa tuttavapariskunnan luona kylässä ja aamiainen syötiin noin 9.30 ja sen jälkeen mentiin heidän kanssaan ostoksille, nähtävyyksiin tms. Syömään menimme joka päivä n. kello 18. Ei kuulemma tarvinnut.
En millään pystynyt tällaiseen, eikä puolisoni. Ostimme kaupasta itsellemme pientä syötävää, josta ei langanlaiha talon emäntä oikein tuntunut pitävän, mutta emme välittäneet. Joku tolkku sentään.
Joo, etelänmaalaisilla on omituinen ruokarytmi. Aamusella elelevät lähestulkoon pyhällä hengellä, esim. Espanjassa tyyliin chuorro & cafe con leche, päivisin eivät jouda syömään juuri ollenkaan ja iltasella, lähes yöaikaan, ahmivat sitten ruokaa kaksin käsin kuin pienet nälkäiset porsaat.
Kuvailit juuri minut, perisuomalaisen nuorehkon naisen.
Aamutuimaan kahvia, siitä fyysisiin töihin. Täytetty ruisleipä noin yhdeksältä. Kotiin päästyä jotain pientä välipalaa ja vasta illalla kunnon herkkuateria.
Sopii vain itselleni parhaiten. Ja ei, en todellakaan jätä vieraita huomioimatta tämän takia ja vapaapäivät muutenkin etenevät hieman erilaisella syömistahdilla kuin nuo työpäivät.
Mies36 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sinua, että olet köyhä ja ihmiset tuppautuvat yöksi. Mutta kun tässä ketjussa on kyse ihmisistä, jotka tulevat kutsuttuna normaalituloisiin talouksiin, joissa on luvattu tai ainakin yökyläkutsun myötä rivien välistä luvattu ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Näläkä kirjoitti:
Olen joutunut, aika useinkin. Miesystäväni ei tarjoa mitään ruokaa kun sinne perjantai-iltana menee. Hän ei ole nälkäinen ennen iltaa. Olen alkanut syömään töissä reilummin perjantaisin ja sunnuntaina lähden kotiin aikaisemmin koska edellispäivän ruoka pysyy jääkaapissa vaikka sitä reilusti olisikin jäljellä. Mies haluaa ilmeisesti nauttia siitä yksin viikolla. Olen melko ärsyyntynyt tästä ettei hän ota huomioon muita ihmisiä vaikka ollaan hänen kotonaan. Siinä sitten kyselen että josko voisi voileivän tehdä. Asiaa auttaa jos ostaa itse ruokatarvikkeet ja tekee itse ruokaa, kehtaa ottaa lisääkin. En tiedä mistä on kyse, onko hän pihi vai onko jonkunlainen ongelma naisen ruokailun kanssa ettei vaan pääse eukko lihomaan?
Et sitten ajatellut laittaa tuollaista äijää kiertoon?
Kyllä vaikuttaa olevan niin kehnolaatuinen ettei hyövää laittaa kiertoon, polttokelpoiseen vaan suoraan...