oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju.
Aikuiset, suurimmaksi osaksi terveet ihmiset muistelevat kyläreissua, jossa oli tarjolla vain kahvia. Tai ristiäisiä, jossa ei oltu otettu huomioon maitoallergista.
Lapset, vanhukset ja sairaat tarvitsevat ruokaa ja juomaa tasaisella aikavälillä, sen ymmärtää jokainen. Mutta suurimmilla osalla suomalaisista on vararengas siinä vyötärön ympärille, joten hyvin voi mennä sen mökkiviikonlopun ilman lämmintä ruokaa, pelkkien sipsien ja karkkien voimalla, mitään kamalaa ei kropalle siinä vielä tapahdu.Mulla on aika reilusti ylipainoa ja suuria vaikeuksia pitää ruokailurytmi järkevänä ja se ruokailurytmi on oleellinen osa sitä että saisin painoa alemmaksi. Nälkä ei saa kasvaa liian suureksi tai siitä seuraa ahmimista ja herkkujen ylenmääräistä syömistä.
Ei kyse ole siitä etteikö selviytyisi, vaan siitä tuntuuko olo hyvältä.
Ja tuo yksi kyläily tai viikonloppu laittaa koko homman pois raiteiltaan, vai? Jos olet lihonut pitkällä aikavälillä niin varmaan laihdut samalla kaavalla. Pieni lipsuminen suuntaan tai toiseen tuskin kaataa monen kuukauden tai vuoden projektia.
Ja jos tiedät että tarvitset ruokaa tasaisin väliajoin niin voisi olla fiksua pitää jotain pientä syötävaa aina mukana.
Joo ei välttämättä saa raiteiltaan, joskaan tuskin hyvääkään tekee. Ja vaikka päivän syömättömyyteen ei kuole, miksi pitäisi väkisin olla ikävää, kun voisi olla mukavaa? Kauhean kiva vierailla jossain kun se nyt väkisin vaikuttaa yleismielentilaan ja oloon. Lisäksi ruokailu ei ole pelkkää tankkausta, vaan myös sosiaalinen tapahtuma yleensä. Helpostihan siitä tulee se olo ettei ole lainkaan tervetullut, ja sittenpä vasta mukavaa onkin.
Olen saattanut itse pitää siskon porukkaa nälässä ja kyllä sen ansaitsivat. Aikaa n 20v kun ei ollu sunnuntaisin muuta auki kun bensa-asemat ja soitetaan yllättäen 40 km päästä että ollaan kylään tulossa. Talvi ,mulla ei autoa heitä 4 henkeä. Sanoin tuokaa ruokaa tullessa ja leipää ym mulla jääkaappi tyhjä. 1 hengen talous ja itsellä vielä keliakia. No toivat, 2 litraa maitoa ja kissalle naksuja. Huoltis paahtoleivät ei kelvannu. Ketutti kun pientä oravaa jolla käpy jäässä. No aamulla ennen töihin lähtöäni iskin ne kissan Naksut pöytään ja toivotin makoista aamupalaa kun läksin töihin. Olivat häipyneet päivän aikana. Yllätys vieraat ei voi odottaa gourmettia. Eikä välttämättä aina varsa sukua syötellä
Minä olen pitänyt nälässä miehen kaveria ja sen vaimoa. Tulivat joulun välipäivinä käymään (tuolloin kaupat eivät olleet "aina" auki). Soittivat ja sanoivat, että ovat menossa vaimon sisarelle syömään ja että tulevat meille kahville matkalla. Keitin kahvit ja kaivelin kaapeista pipareita, suklaita yms. pientä ja ajattelin sen riittävän, kun syömään ovat menossa eikä meillä oikein muuta ollutkaan.
Ei mennyt kauaakaan, kun alettiin valittelemaan nälkää. Minä kaivelin hädissäni pakkasesta kaksi valkosipulipatonkia, otimme miehen kanssa palat ja vieraat söivät ne loput. Mutta eihän se riittänyt, hirveä valitusta ja narinaa kun kauhea nälkä eikä auttanut, vaikka sanoin ettei meillä ole nyt oikein muuta, kun on laskettu että ruoat riittää juuri, kun huomenna taas on kaupat auki ja ettekö te ole menossa syömään (että tervemenoa, voisittekin jo mennä sitä ruokapaikkaa kohti)...
Aamuvirkkuna nuorena oli kurja olla yötä kyläpaikassa, jossa emäntä heräsi ehkä muutamaa tuntia myöhemmin.
Nälkä ylipainoisen ruokariippuvaisen kotiin ajaa helpoiten.
Lasagnea santsauksen kera,hapankorppuja,pannukakkua, no ei tartte ihmetellä naisten ylipainoa.
Varmaan kotimatkalle tarjottiin vielä välipalapatukat ja munkit ettei verensokeri laske ja kilppari ala oireileen.Vai oliko se ferritiini.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus teidän allergikkojen kanssa. Etkö käsitä, että laktoosittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin tavalliset? Ilmeisesti et ole myöskään ilmoittanut rajoitteestasi, kuten ei kukaan muukaan jos kerran laktoosittomia tuotteita ei ollut tarjolla. Miksi ihmeessä niistä pitäisi siinä tapauksessa tehdä laktoosittomia?
Laktoositonta maitoa saa ihan 1,30 e-hintaan eikä se laktoositon kermakaan kovin paljon enempää maksa. Sulla on vanhaa tietoa, ehkä joskus 90-luvun lopulla olikin laktoositon kallista. Laktoositon ruoka myös maistuu nykyään samalta kuin laktoosia sisältävä. Siitä ei ole yhtään sen enempää vaivaa jos tekee laktoosittomana kaiken.
Olisihan se kivempaa kaikille, että vieraalle ei tule ripuli tai pahoja ilmavaivoja kesken juhlien. Laktoosi-intoleranssi on niin yleinen, että juhliin tulee varmasti joku vieras joka kärsii siitä.
Yleensä meidän perheen juhlissa on laktoositon ja myös gluteeniton vaihtoehto. Kun kuitenkin leivotaan paljon, voidaan samaan syssyyn leipoa jotain mikä sopii kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Minä ilmeisesti pidin kaveriani kerran nälässä, tai en tiedä. Oikein hyvä ystävä kyseessä, ja nykyään kun asutaan eri paikkakunnilla niin kyläilyt on ihan yökyläilyjä. Kerran kaveri oli luonani kylässä, ja kävimme yhdessä kaupassa hakemassa ruokaa aamupaloiksi, lounaiksi ja illallisiksi ja vielä herkkuja lisäksi. Aamuisin syötiin aamupala, lounasaikaan lounas jne aina jomman kumman ehdotuksesta. No, kun lähti pois niin oli vissiin vahingossa unohtanut karkkipaperikätkönsä vuodesohvalle lakanan alle! En laskenut montako paperia oli, aika monta. En tiedä missä välissä oli niitä vetänyt, olisikohan kun olin suihkussa/kokkasin tms. Vähän hämmennyin, en viitsinyt kysyä. Kaveri on todella ylipainoinen, joten ehkä hänellä sitten jäi nälkä tms, mutta en ajatellut että tällaisesta ei voitaisi jutella.
Kaverillasi on syömishäiriö. Itsellä on ahmintahäiriö ja otan yleensä karkkia mukaan, jotka syön sitten yöllä kun kukaan ei ole näkemässä. Sen tottuu salaamaan, koska ihmiset huolestuvat/tuomitsevat asiasta. En suosittele sanomaan kaverille mitään, koska näistä asioista puhuminen on aika ahdistavaa. Jos hän pystyisi puhumaan niin ottaisi itse puheeksi.
Vika ei ole siis sinussa ja tarjoamisissa, vaan kaverisi on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus teidän allergikkojen kanssa. Etkö käsitä, että laktoosittomat tuotteet ovat kalliimpia kuin tavalliset? Ilmeisesti et ole myöskään ilmoittanut rajoitteestasi, kuten ei kukaan muukaan jos kerran laktoosittomia tuotteita ei ollut tarjolla. Miksi ihmeessä niistä pitäisi siinä tapauksessa tehdä laktoosittomia?
Laktoositonta maitoa saa ihan 1,30 e-hintaan eikä se laktoositon kermakaan kovin paljon enempää maksa. Sulla on vanhaa tietoa, ehkä joskus 90-luvun lopulla olikin laktoositon kallista. Laktoositon ruoka myös maistuu nykyään samalta kuin laktoosia sisältävä. Siitä ei ole yhtään sen enempää vaivaa jos tekee laktoosittomana kaiken.
Olisihan se kivempaa kaikille, että vieraalle ei tule ripuli tai pahoja ilmavaivoja kesken juhlien. Laktoosi-intoleranssi on niin yleinen, että juhliin tulee varmasti joku vieras joka kärsii siitä.
Yleensä meidän perheen juhlissa on laktoositon ja myös gluteeniton vaihtoehto. Kun kuitenkin leivotaan paljon, voidaan samaan syssyyn leipoa jotain mikä sopii kaikille.
Joskus voi käydä niin, että johonkin ruokaan menee vahingossa tavallista maitoa tai kermaa, tai laktoositonta ei vain ole käytettävissä. Tällöin esimerkiksi häissä ja sukukokouksissa tilanteen voi pelastaa hauskalla seuraleikillä, jossa tippuu kisasta pois jos pieraisee. Se vieras joka pystyy sinnitteleään pisimpään pieraisematta voittaa sitten esimerkiksi kahvipaketin, herkkukorin, pyyhkeitä tai saunatuotepaketin. Näin juhlien tunnelma ei turhaan latistu ja kaikki ovat hyvällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi käydä niin, että johonkin ruokaan menee vahingossa tavallista maitoa tai kermaa, tai laktoositonta ei vain ole käytettävissä. Tällöin esimerkiksi häissä ja sukukokouksissa tilanteen voi pelastaa hauskalla seuraleikillä, jossa tippuu kisasta pois jos pieraisee. Se vieras joka pystyy sinnitteleään pisimpään pieraisematta voittaa sitten esimerkiksi kahvipaketin, herkkukorin, pyyhkeitä tai saunatuotepaketin. Näin juhlien tunnelma ei turhaan latistu ja kaikki ovat hyvällä tuulella.
:D :D Vaatii kyllä melkoista rohkeutta vierailta, monia pieru hävettää valtavasti.
Laktoosi-intoleranssi voi olla myös vakava ja aiheuttaa pahan ripulin. Ilman muuta on hyvä mainita missä ruoissa on laktoosia ja missä ei.
Vierailija kirjoitti:
En tarjoa ruokaa vieraille. Näin toimimalla olen päässyt yöpaikkaa vastaan usein ravintolaan syömään (meillä ravintolan ehdottaa maksaa). Siitä vinkkiä kaikille.
Melkein jo luulin että olet yksi sukulainen, mutta niin ei voi olla koska hänen luonaan ei mahdu yöpymään. Hän tulee koko perheen voimin kylään ja tilaa, ruokaa yms tarjottavaa kyllä löytyy ja jos ei tajua tarjota, niin sitä kyllä pyydetään.
Heille ei voi mennä yöksi, kun on pienet tilat (ymmärrän kyllä). Kahvin kanssa saadaan vain keksiä vaikka ollaan toiselta puolen maata tultu. Usein ehdottaa että mentäisiin ravintolaan syömään, muuten hyvä, mutta valkkaa kalliin paikan ja heille pitää tarjota kun "hän vie meidät ulos syömään". Eli ravintolan valitseminen riittää perusteeksi saada ilmainen ruoka. Tämä on ihan vitsi sukulaisten keskuudessa, jopa eläkeläisvanhempansa päivittelevät, mutta maksavat kiltisti hyväpalkkaisen insinööriperheen ravintolaruoat pienistä eläkkeistään. Hekään eivät asu samassa kaupungissa.
Mukava kuitenkin olisi nähdä, mutta kulut nousevat aina hotellin yms takia isoksi, joten kerta vuoteen max. Parasta oli kun heillä oli juhlat ja olimme siis ajaneet yli 400 km tähän kaupunkiin, olimme hieman ajoissa koska emme halunneet myöhästyä. Meillepä ilmoitettiin että juhlavalmistekälut on myöhässä ja aloitusta siirrettiin surutta eteenpäin. Nyt jos vastaava tilanne kävisi, niin sanoisin että tullaan auttamaan kun ollaan jo paikkakunnalla, ja jos se ei heille kävisi lähtisin takaisin kotiin.
Mukavia ihmisiä, mutta joillekin vain on äärimmäisen vaikea asettua toisten asemaan. Mennään pelkästään oma agenga edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liioitteletteko vai olenko erikoinen teinieni kanssa? En tunne KETÄÄN joka söisi sen 5 kertaa päivässä, vaikka omat juuret ovat savo- karjalaiset.
Lisäksi, ymmärrättehän mammat rakkaat, että köyhälle vieraiden syöttäminen tulee kalliiksi? Kyse ei ole nuukuudesta vaan realiteetaista.
Omassa suvussa ja perheessä ruokarytmi on aamupala ( joku syö, suurin osa juo vain kahvia), ruoka n. klo 14, iltapala 19-21. Miten voi tulla nälkä tässä välissä?
Lähisuvussa porukka tuo omia eväitä ( voileipiä, pullaa, hedelmiä, pähkinöitä yms), tai käydään ulkona syömässä ( kerran päivässä), minusta ihan normaalia.
Vähän naurettavaa jos ei aikuinen ihminen kestä muutaman tunnin syömättömyyttä!En tiedä seuraako tämän viestin kirjoittaja ketjua, mutta tuo sinun ruokailurytmi kuulostaa hullulta minun korvaani.
5 tuntia ei ole enää muutama tunti, enkä itse pystyisi olemaan syömättä tuollaista aikaa.Syön aamupalan arkisin siinä klo 7 aikaan ja lounaan töissä puolen päivän jälkeen. Tuossa välissä on pitänyt joko banaani tai kahvi laittaa suuhun ettei ihan heikko olo tule ennen lounasta.
Kotiin tullessa kahden aikoja kahvit juon ja päivällisen teen siinä n. klo 17 aikaan. Iltapalalla syödään sitten jotain pientä, tyyliin leipää, siinä klo 21 aikaan. Viikonloppuisin taas vähän myöhemmin aamupalan syön kun ei ole aikaista herätystä, mutta se on kevyempää kun lounaan teen puolen päivän kieppeillä, mutta muutoin ateriarytmi on sama kuin arkisin.
Ja ihan normaalipainoisia ollaan. Meillä ei "turhaan" kukaan roiku kaapeilla, kun ruokailurytmi pysyy ja se on täyttävää, sekä terveellistä. Itselläni on savolaiset juuret myös, jos se nyt määrittää paljonko kukanin maakuntalainen syö.
Huomaa kyllä että kansa on ylipainoista, jos tälle ja monelle muulle vastaavalle viestille ollaan annettu monta alapeukkua.
Normaali ateriarytmi tuntuu olevan vieras käsite, ei ihme että kärsitään sitten ylipainon lisäksi monista kansansairauksista kun ei haluta syödä terveellisesti ja säännöllisesti.
Lappakaan vaan pitkin päivää ruokaa naamaan tai olkaa piilosyöppöjä, että varmana voitte olla aluesairaaloiden kanta-asiakkaita ja laihdutuskuurit tekevät kauppansa kun jossain vaiheessa havahdutaan todellisuuteen.
- Eri
Jestas miten pihejä ja epäkohteliaita ihmisiä onkaan!
Lapsena huomasin itsekin, ettei ollut kaikilla lapsilla asiat ihan niin hyvin juuri noiden yökyläilyjen kautta. Joillakin ei tosiaan kotona syöty mitään, ei todellakaan vanhemmat tehneet lämpimiä ruokia ja jääkaappi oli tyhjä. Jotain koittivat muksut löytää aina välillä kaapeista. Usein silti vanhemmat/ vanhempi ylipainoinen.
En enää koskaan käy "suomalaisessa" ravintolassa.
Koko paska kastikkeineen lisäainetäytettyä moskaa, kaikki "vähärasvaista".
Tuostako epäterveellisestä moskasta vielä maksamaan?
Minulla on päinvastainen ongelma koska minulla on IBS. En halua pilata kyläilyä sillä, että vatsa menee tarjottavien vuoksi sekaisin.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu kyllä yleensä liiankin yltäkylläinen tarjoilu havaintojeni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
En enää koskaan käy "suomalaisessa" ravintolassa.
Koko paska kastikkeineen lisäainetäytettyä moskaa, kaikki "vähärasvaista".
Tuostako epäterveellisestä moskasta vielä maksamaan?
Katsoin eilen uteliaisuuttani Youtube-videon, jossa Texasista Suomeen neljäksi vuodeksi muuttanut kertoi kulttuurishokeistaan. Hän kehui vuolaasti sitä, että suomalaisilla on huomattavasti terveellisemmät ruokatottumukset kuin texasilaisilla ja ruokaa tarjotaan sopiva määrä ravintolassa. Vain Juhla-mokan juominen oli tökkinyt hänellä Suomessa.
Suomalaiset ovat varmasti maailman eniten omaa kansaansa ja maataan vihaavaa väkeä. Ulkomailta Suomeen syystä tai toisesta muuttaneet ovat usein ihastuneet ikihyviksi moniin suomalaisiin asioihin. He pitävät niitä paljon parempina kuin kotimaansa asioita. Mutta jos suomalaiselle kelpaa niin sitten ei voi mitään.
Lapsena joo. Kävin jonkun koulukaverin luona ja heillä ei kuulemma saanut antaa ruokaa vieraille. Tämä ihmetti itseäni suuresti. Meillä sai vieraat olla kuin kotonaan ja ruokaa tarjottiin AINA. Nytkin kun olen "köyhä" opiskelija ei tulisi mieleenkään olla tarjoamatta ruokaa jos joku tulee kylään. Tää kyseinen perhe oli muistaakseni juokseenkin sairaalloisen uskovainen. Samanlainen kokemus oli kun vierailin lessuluokkakaverini luona.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä ihmisiä, jotka yökyläilevät. OK, jos sukulainen asuu Lapissa ja sinä Helsingissä, ehkä sitten. Mutta kun hotellitkin on keksitty?!
Mä taas en käsitä sitä, että mennään jonkun luo ja sitten nukuttaisiin hotellissa, vaikka kaverin luona voisi nukkua ilmaiseksi ja kaveri itse kutsunut.
Jos meille tuppautuvat kutsumatta, niin kahviin ja voileipiin/kahvileipiin saavat tyytyyä. Kutsuttuja vieraita taas odottaa pöytä katettuna ja runsaasti ,. Toki etukäteen varmistetaan ,etteivät ole juuri tullessa syöneet ja sen mukaan rahteeraataan. Samoin aamiainen katetaan valmiiksi, jotta saavat nousta valmiiseen pöytään.