oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Vierailija kirjoitti:
En käsitä ihmisiä, jotka yökyläilevät. OK, jos sukulainen asuu Lapissa ja sinä Helsingissä, ehkä sitten. Mutta kun hotellitkin on keksitty?!
Meillä käy yökylävieraita lähinnä mökillä tai Jazzien aikaan, jolloin kaikki hotellit on täyteen varattu jo vuotta ennen.
Olen joutunut, aika useinkin. Miesystäväni ei tarjoa mitään ruokaa kun sinne perjantai-iltana menee. Hän ei ole nälkäinen ennen iltaa. Olen alkanut syömään töissä reilummin perjantaisin ja sunnuntaina lähden kotiin aikaisemmin koska edellispäivän ruoka pysyy jääkaapissa vaikka sitä reilusti olisikin jäljellä. Mies haluaa ilmeisesti nauttia siitä yksin viikolla. Olen melko ärsyyntynyt tästä ettei hän ota huomioon muita ihmisiä vaikka ollaan hänen kotonaan. Siinä sitten kyselen että josko voisi voileivän tehdä. Asiaa auttaa jos ostaa itse ruokatarvikkeet ja tekee itse ruokaa, kehtaa ottaa lisääkin. En tiedä mistä on kyse, onko hän pihi vai onko jonkunlainen ongelma naisen ruokailun kanssa ettei vaan pääse eukko lihomaan?
Joo, ex mieskaverin luona. Asui jossain maakunnassa kuppaisessa kerrostalossa jonka lähellä oli tehdas, muttei mitään kauppaa . Ajettiin 20 km eikä edes kahvitaukoa pidetty kun hoki että kahvia saa kotonakin, en saanut edes polttaa autossa kunnes huusin että no pysäytä nyt sitten että pääsen röökille! Ja kun näin sen tehdasmiljöön olin että ei vit tu.... Mies esitteli ylpeänä mokkamasteriaan ja tuntui suuttuvan, kun sanoin että joo mun vanhemmillakin on tuollainen. Luuli minun kai pyörtyvän hurmoksesta, vaikkei sillä edes tule kummoista kahvia. Alkoi sitten vihaisesti paistaa perunoita, otti itse valtavan annoksen ja jätti minulle nokareen. Suuttui entisestään kun sanoin että olisi vielä nälkä ja heitti porkkanan eteen sekä avasi itse kaljan. Kysyin olisko minulle kaljaa, ei kuulemma ollut. Kysyin missä kauppa ja mies osoitti kädellä että 10 km tuohon suuntaan. Minulle riitti ja kun mies meni suihkuun, häivyin ja liftasin kotiin. Mukava vanha nainen halusi viedä minut perille, oli kauhuissaan että joku nykyään vielä liftaa! Minä taas ihmettelin että joku nykyään otti ylipäätään kyytiin... kännykkä alkoi piristä hulluna kun mies havaitsi minun kadonneen, laitoin viestin että pidä porkkanas ja hyvää jatkoa. Itkettää ja naurattaa kun muistelee tuota mokkamasteri-miestä "onko nälkä? ota porkkana!"
Näläkä kirjoitti:
Olen joutunut, aika useinkin. Miesystäväni ei tarjoa mitään ruokaa kun sinne perjantai-iltana menee. Hän ei ole nälkäinen ennen iltaa. Olen alkanut syömään töissä reilummin perjantaisin ja sunnuntaina lähden kotiin aikaisemmin koska edellispäivän ruoka pysyy jääkaapissa vaikka sitä reilusti olisikin jäljellä. Mies haluaa ilmeisesti nauttia siitä yksin viikolla. Olen melko ärsyyntynyt tästä ettei hän ota huomioon muita ihmisiä vaikka ollaan hänen kotonaan. Siinä sitten kyselen että josko voisi voileivän tehdä. Asiaa auttaa jos ostaa itse ruokatarvikkeet ja tekee itse ruokaa, kehtaa ottaa lisääkin. En tiedä mistä on kyse, onko hän pihi vai onko jonkunlainen ongelma naisen ruokailun kanssa ettei vaan pääse eukko lihomaan?
Etkö voi ihan vain sanoa että mulla on nälkä, tehään ruokaa, haluutko sinä? Sanot että mulla on sit nälkä kun tuun töistä, mitä toisin, syönkö valipalaa vai tehdäänkö ihan ruokaa? Saako tota eilistä ruokaa syödä vai tahotko säästää evääksi? Jne.
Ei miesystävän kanssa pidä olla niin vieraskorea ettei voi ruuasta puhua.
Miehes todennäköisesti ajattelee et jos oot nälkäinen niin sanot sen ja syöt. Ei tiedä että odotat että hänen pitäs tarjoilla ja kysellä sun ruokahaluja. Ja ois ihan monttu auki kun sais tietää et epäilet jotain piheyttä, naisen lihomista tms heh hee.
Mun avomies eli aikoinaan tupakalla, leivällä ja kahvilla ja muutenki söi harvakseltaan. Jos mä olisin odotellu sen syömisiä tai ruuan tarjoamisia, ei olis tullu edes seurusteluajasta kyllä yhtään mitään :D
Jotkut ihmiset eivät vain tajua, että ovat huomattavasti pieniruokaisempia kuin muut. Muistan miten joskus menimme appiukon luo syömään koko perheellä, ja hän oli kutsunut myös miehen siskon perheineen. Ruoka oli kyllä hyvää, mutta sitä oli niin vähän että jos minun mieheni ja hänen siskonsa mies olisivat ottaneet normaalit annoksensa, niin muille ei olisi jäänyt mitään. Onneksi sentään appiukon lapset tietävät jo oikein hyvin isänsä käsitykset riittävästä ruuasta, joten kaikki olivat syöneet jo ennakkoon. :D
Kyllä olen. Ja kerran isäntäväki kokkasi metripizzan ja pyysi siitä vielä maksua pankkitililleen. Minusta olisivat voineet maksaa meille siitä että syötiin sitä einestä. Mielestäni todella noloa.
Kerran kaveri tuli extempore kylään, enkä ehtinyt käymään kaupassa. Hänell oli tiukka ruokavalio ettei voinut syödä hiilareita. Tarjosin teetä ja vihanneksia. Porkkanaa ja jotakin muuta. Taisi olla iso virhe.
En minä vaadi kenellekään kylään mennessä mitään. Ei ole pakko tarjota yhtään mitään. Vien pullaa mukanani, jos jotakin haluan.
Olen joutunut olemaan. Olen vegaani ja tämä ollut tiedossa myös isäntäväellä. Nyt usein ollut tilanne jossa talon isäntä on paistanut pihvit/lihaa muille ja olettanut että otan vain perunaa ja salaattia. En siis ole saanut mitään proteiini lisäkettä. Kauhein tilanne oli jossa minulle paistettiin halloumia lihan tilalta! Miten koulutettu ihminen tarjoaa eläinperäisiä tuotteita vegaanille "eihän se ole lihaa". Se halloumi ei kelvannut sitten kenellekään vaan meni roskiin. Mielestäni ruoka pitäisi olla sellaista jota kaikki voi syödä eikä mitään erillisiä. Esimerkiksi kasvispihvit jos se pihvi on saatava.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut olemaan. Olen vegaani ja tämä ollut tiedossa myös isäntäväellä. Nyt usein ollut tilanne jossa talon isäntä on paistanut pihvit/lihaa muille ja olettanut että otan vain perunaa ja salaattia. En siis ole saanut mitään proteiini lisäkettä. Kauhein tilanne oli jossa minulle paistettiin halloumia lihan tilalta! Miten koulutettu ihminen tarjoaa eläinperäisiä tuotteita vegaanille "eihän se ole lihaa". Se halloumi ei kelvannut sitten kenellekään vaan meni roskiin. Mielestäni ruoka pitäisi olla sellaista jota kaikki voi syödä eikä mitään erillisiä. Esimerkiksi kasvispihvit jos se pihvi on saatava.
Tämä johtuu siitä että kaikki eivät ymmärrä kasvispihvien olevan paremman makuisiakin. Maailma muuttuu ja onneksi lapsena opetettu kasvissyönti muuttaa käsityksiä ja tapoja. Minun kaveripiirissäni ei ole enää yhtään lihansyöjää vaan kasvissyönti on se juttu.
Olen, lähdimme käymään miehen kanssa kyläilyn aikana päivän kestävällä matkalla viereisellä paikkakunnalla, sanottiin oikein että he laittaa ruokaa kun tullaan takaisin, joten ei käyty syömässä.
Jes, ruokana oli perunaa ja ruskeaa kastiketta, jokaiselle kaksi perunaa. Salaattia kera tomaatin ja kurkun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Liioitteletteko vai olenko erikoinen teinieni kanssa? En tunne KETÄÄN joka söisi sen 5 kertaa päivässä, vaikka omat juuret ovat savo- karjalaiset.
Lisäksi, ymmärrättehän mammat rakkaat, että köyhälle vieraiden syöttäminen tulee kalliiksi? Kyse ei ole nuukuudesta vaan realiteetaista.
Omassa suvussa ja perheessä ruokarytmi on aamupala ( joku syö, suurin osa juo vain kahvia), ruoka n. klo 14, iltapala 19-21. Miten voi tulla nälkä tässä välissä?
Lähisuvussa porukka tuo omia eväitä ( voileipiä, pullaa, hedelmiä, pähkinöitä yms), tai käydään ulkona syömässä ( kerran päivässä), minusta ihan normaalia.
Vähän naurettavaa jos ei aikuinen ihminen kestä muutaman tunnin syömättömyyttä!
En tiedä seuraako tämän viestin kirjoittaja ketjua, mutta tuo sinun ruokailurytmi kuulostaa hullulta minun korvaani.
5 tuntia ei ole enää muutama tunti, enkä itse pystyisi olemaan syömättä tuollaista aikaa.
Syön aamupalan arkisin siinä klo 7 aikaan ja lounaan töissä puolen päivän jälkeen. Tuossa välissä on pitänyt joko banaani tai kahvi laittaa suuhun ettei ihan heikko olo tule ennen lounasta.
Kotiin tullessa kahden aikoja kahvit juon ja päivällisen teen siinä n. klo 17 aikaan. Iltapalalla syödään sitten jotain pientä, tyyliin leipää, siinä klo 21 aikaan. Viikonloppuisin taas vähän myöhemmin aamupalan syön kun ei ole aikaista herätystä, mutta se on kevyempää kun lounaan teen puolen päivän kieppeillä, mutta muutoin ateriarytmi on sama kuin arkisin.
Ja ihan normaalipainoisia ollaan. Meillä ei "turhaan" kukaan roiku kaapeilla, kun ruokailurytmi pysyy ja se on täyttävää, sekä terveellistä. Itselläni on savolaiset juuret myös, jos se nyt määrittää paljonko kukanin maakuntalainen syö.
Kerran kaverin luona, pelkkää näkkileipää oli vaan siellä onneksi vain yhden yön olin. Tämä kaveri usein vanhempien luona syömässä jotka asui vastapäisessä talossa
Mielestäni on kohteliasta tarjota vieraalle ruokaa varsinkin kun on yökylässä monta päivää ja voi vieras itsekin ostaa ruokaa
Itsekään en tajua sitä et pitää olla koko ajan syömässä ja tällä tarkoitan just sitä et esim tunnin välein pitää jatkuvasti syödä. 2-3 krt/päivässä riittää syöminen, aamupala ja päivällinen tärkeimmät:)
Suomalaisessa kulttuurissa minä itsekkyys näkyy just tuossa ruoassa, tyytyväisenä itse syödään ahneeseen suuhun kun vieraalle ei esim tarjota mitään ei edes sitä kuuluisaa vesi lasillista:D, ja jos vieras edes uskaltaa kysyä et on nälkä saisinko jotakin niin katsotaan oudosti ja tarjotaan leipäpalaa
Jotenkin ristiriidassa tää ns kulttuuri ystävällisyys.
Itsekkn muistan et nälkäsenä on saanut mennä nukkumaan ja ujona ja arkana ala asteelaisena ei edes kehdannut kysyä et saako ruokaa ja jos tarjottiin ei kehdannut ottaa lisää
Huvittava ketju.
Aikuiset, suurimmaksi osaksi terveet ihmiset muistelevat kyläreissua, jossa oli tarjolla vain kahvia. Tai ristiäisiä, jossa ei oltu otettu huomioon maitoallergista.
Lapset, vanhukset ja sairaat tarvitsevat ruokaa ja juomaa tasaisella aikavälillä, sen ymmärtää jokainen. Mutta suurimmilla osalla suomalaisista on vararengas siinä vyötärön ympärille, joten hyvin voi mennä sen mökkiviikonlopun ilman lämmintä ruokaa, pelkkien sipsien ja karkkien voimalla, mitään kamalaa ei kropalle siinä vielä tapahdu.
Näläkä kirjoitti:
Ehkä olettaa ettet kysele, vaan teet sen voileivän jos sellaisen tahdot? Näin meillä on ihan kavereidenkin kanssa, varsinkin jos yökylässä toistemme luona ollaan, niin ei sitä tarvitse odottaa että toinenkin on halukas syömään, vaan syödään silloin kun huvittaa. Yhteiset ruokailut sovitaan etukäteen tietenkin.
Itse olen kyllä niin röyhkeä, että sanon ihan ääneenkin, että "nyt olis nälkä", jos pidempään jossain kylässä olen. Paitsi jos olen vieraskorea, silloin on joutunut olemaan nälkäisenäkin kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju.
Aikuiset, suurimmaksi osaksi terveet ihmiset muistelevat kyläreissua, jossa oli tarjolla vain kahvia. Tai ristiäisiä, jossa ei oltu otettu huomioon maitoallergista.
Lapset, vanhukset ja sairaat tarvitsevat ruokaa ja juomaa tasaisella aikavälillä, sen ymmärtää jokainen. Mutta suurimmilla osalla suomalaisista on vararengas siinä vyötärön ympärille, joten hyvin voi mennä sen mökkiviikonlopun ilman lämmintä ruokaa, pelkkien sipsien ja karkkien voimalla, mitään kamalaa ei kropalle siinä vielä tapahdu.
Mulla on aika reilusti ylipainoa ja suuria vaikeuksia pitää ruokailurytmi järkevänä ja se ruokailurytmi on oleellinen osa sitä että saisin painoa alemmaksi. Nälkä ei saa kasvaa liian suureksi tai siitä seuraa ahmimista ja herkkujen ylenmääräistä syömistä.
Ei kyse ole siitä etteikö selviytyisi, vaan siitä tuntuuko olo hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju.
Lapset, vanhukset ja sairaat tarvitsevat ruokaa ja juomaa tasaisella aikavälillä, sen ymmärtää jokainen. Mutta suurimmilla osalla suomalaisista on vararengas siinä vyötärön ympärille, joten hyvin voi mennä sen mökkiviikonlopun ilman lämmintä ruokaa, pelkkien sipsien ja karkkien voimalla, mitään kamalaa ei kropalle siinä vielä tapahdu.Mulla on aika reilusti ylipainoa ja suuria vaikeuksia pitää ruokailurytmi järkevänä ja se ruokailurytmi on oleellinen osa sitä että saisin painoa alemmaksi. Nälkä ei saa kasvaa liian suureksi tai siitä seuraa ahmimista ja herkkujen ylenmääräistä syömistä.
Ei kyse ole siitä etteikö selviytyisi, vaan siitä tuntuuko olo hyvältä.
Ja tuo yksi kyläily tai viikonloppu laittaa koko homman pois raiteiltaan, vai? Jos olet lihonut pitkällä aikavälillä niin varmaan laihdut samalla kaavalla. Pieni lipsuminen suuntaan tai toiseen tuskin kaataa monen kuukauden tai vuoden projektia.
Ja jos tiedät että tarvitset ruokaa tasaisin väliajoin niin voisi olla fiksua pitää jotain pientä syötävaa aina mukana.
On käsittämätöntä miten törkeitä voivat olla ne ihmiset jotka ei älyä/tajua/ei tahdo ruokkia vieraita/sukulaisia jotka tulee yökylään just vaikka useammaksi päiväksi, varsinkin kauempaa. Ja vaikka nämä vieraat sanoisivatkin että on nälkä yms, niin silti ei älytä tai ruveta mököttämään
Niin missä näkyikään se suomalainen ystävällisyys ja vierainvaraisuus?
Yhtä pölhöjä kuin nekin joille tarjotaan ruokaa/kahvileipää yms ja ei 'kehdata' ottaa vaikka vatsa kurisis kilometrien päähän:D typerää
Olen suomalainen:p kirjoitti:
On käsittämätöntä miten törkeitä voivat olla ne ihmiset jotka ei älyä/tajua/ei tahdo ruokkia vieraita/sukulaisia jotka tulee yökylään just vaikka useammaksi päiväksi, varsinkin kauempaa. Ja vaikka nämä vieraat sanoisivatkin että on nälkä yms, niin silti ei älytä tai ruvetaan mököttämään
Niin missä näkyikään se suomalainen ystävällisyys ja vierainvaraisuus?
Yhtä pölhöjä kuin nekin joille tarjotaan ruokaa/kahvileipää yms ja ei 'kehdata' ottaa vaikka vatsa kurisis kilometrien päähän:D typerää
Siis ruvetaan mököttämään jos toisilla nälkä ja haluasi muutakin syödä kuin omia kynsiä
En käsitä ihmisiä, jotka yökyläilevät. OK, jos sukulainen asuu Lapissa ja sinä Helsingissä, ehkä sitten. Mutta kun hotellitkin on keksitty?!