oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Tuli tämä juttu mieleen tuosta yhdestä kertomuksesta, jossa jouduttiin mökillä elämään pelkillä sipseillä... Exäni vei minut ensimmäistä kertaa tapaamaan vanhempiaan, jotka asuivat ihan keskellä ei mitään, ja siellä oli tarkoitus viipyä viikonloppu. Nämä vanhemmat hakivat meidät rautatieasemalta ja matkalla kävimme kaupassa, mistä he ostivat pussikaupalla sipsejä ja pinon isoja suklaalevyjä. Perillä kävi ilmi, että kaikki nämä sipsit ja suklaat oli tarkoitettu minulle ja exälleni, ja ihmettelin että miten he kuvittelevat meidän voivan kahdestaan syödä niitä noin järkyttävät määrät. Itse en pysty syömään kumpaakaan paljoa, koska tulee huono olo, joten naureskellen sanoin exälleni, että hänellä on ainakin viikonlopuksi mielin määrin herkkuja.
No, koitti ruoka-aika ja koin pienen järkytyksen, kun ruokana oli jokaiselle yksi pieni peruna ja yksi uunissa paistettu grillitassu, sekä neljälle hengelle jaettavaksi sellainen kaupan rasia punajuurisalaattia. En ole suuriruokainen, joten tässä vaiheessa en ollut huolissani, ihmettelin vain ankeaa "ateriaa", mutta sitten kävi ilmi, ettei heillä syöty tuon päiväaterian lisäksi mitään muuta kuin aamupala, jolloin tarjolla oli yksi viipale leipää jokaiselle. Ilmeisesti nämä vanhemmat olivat tosi pieniruokaisia, ja meidän oli tarkoitus syödä lisäkkeeksi niitä sipsejä ja suklaata. Varsinaisesti en siis joutunut olemaan nälässä, mutta olin koko viikonlopun tosi huonovointinen syötyäni nälkääni näitä herkkuja. Exä sen sijaan mussutti niitä tyytyväisenä eikä kommentoinut asiaa mitenkään, joten tuo oli ilmeisesti heillä kotona ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tarjoa kohta enää mitään.
Ei ihmisillä ole mitään kunnioitusta toisten tarjoamalle, valitetaan en syö sitä ja tätä.
On ideologiat ja kaikki
Tai meidän tapauksessa olen keskittynyt tarjoamaan laadukasta ja terveellistä ruokaa, eivät monet ole tottunut syömään sitäkään.Ensikerralla lämmitän maksalaatikon se on vissi!
Minule kyllä kelpaa maksalaatikko puolukalla. Nam!
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini on samanlainen. Hyvätuloinen eikä mitenkään pihi ihminen, mutta jotenkin hän tuntuu ajattelevan että on taitavan emännän merkki osata tehdä ruokaa juuri sopivasti. Tai niin olen päätellyt, muuta selitystä en ole keksinyt.
Hyvä huomio! Varmaan jostain tuollaisesta on kyse. Eli hävikkiä ei saa tulla, ja mielellään ruuat saa olla sellaiisa jätteistä raapaistuja, ettei tarvitse ostaa varta vasiten mitään.
Oma äitini on hieman samanlainen. Kun meille tulee vieraita, ruokaa on yleensä aina liian vähän. Olen usein ihmetellyt, että kun hän laittaa ruokaa, hän voi jättää keittiön pöydälle esim. puolikkaan sipulin. Eikö olisi järkevää vain käyttää se kaikki, eikä jättää puolikasta sipulia jääkaappiin nahistumaan? Mutta kun ei, tärkeintä on se, että ruokaa ei ole liikaa. No ei sitä kyllä olekaan. Esim. perunamuusi tehdään niin, että yksi peruna per syöjä. No se muusihan kutistuu ihan olemattomiin, jokainen saa ehkä ruokalusikallisen.
Lisäksi hänellä on vielä sellainen tapa, että kaikkea ruokaa ei tuoda kerralla pöytään. Eli sitä muusia voi olla kattilassa vielä yksi annos, mutta pöytään tuodaan sen verran, että kaikki saavat juuri ja juuri lautaselle jotain.
Joskus olen vähän jopa hävennyt hänen tarjottaviaan. Esim. kerran vieraille oli alkukeitto, joka oli tehty Finduksen pakastevihanneksista. Siis oikeasti vain vähän jotain lihasuikaletta ja Finduksen pakastevihannekset siihen sekaan. En kehtaisi tarjota vieraille tuollaista.
Olen yrittänyt kouluttaa häntä, ja sitkeällä motkottamisella olenkin saanut häntä koulutettua vähän näissä asioissa eteenpäin! Itse kammoan tilanteita, joissa ruoka loppuu kesken. Teen aina mieluummin liikaa kuin liian vähän!
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kyllä. Matkustin silloisen mieskaverin luo toiseen kaupunkiin, emme käyneet kaupassa sillä mies sanoi ostaneensa kaikkea ja lupasi tehdä ruuan. Ja oli tehnytkin , ison kattilallisen mutta kun se oli vetistä, suolaista riisiä johon viskottu sitkeitä nakinpaloja... Join sitten nälkääni lonkeroa ja tuli hirveän huono olo, miehen käydessä suihkussa pihistin jääkaapista metukkasiivuja.
Aamulla oli tarjolla todella pahaa kahvia enkä yhtään ihmettele, sillä keitin oli törkeän likainen ! Ja vain sitä kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Meidät oli exäni kanssa pyydetty kyläilemään erään pariskunnan luo. Välit olivat hieman tulehtuneet, mutta ajattelin naispuolisen kaverin haluavan lämmitellä niitä. Heille oli tulossa lapsi.
Menimme bussilla keskustan kautta. Edellisenä päivänä nainen oli soittanut että voimmeko käydä tullessamme Alkossa, antoi listaa. Suostuimme siihen ja ostimme vielä jotain ohi listan tuliaisiksi. He kuulemma maksaisivat sitten heillä. Ostettiin myös kukkakimppu meiltä.
Mentiin ja olimme olettaneet että ruoka olisi jo valmista. Joo eivät he ole ehtineet kauppaan vielä, mutta mennään me naiset nyt yhdessä. En muista mitä piti ostaa, mutta melko suuria määriä siksi ettei heidän tarvitse taas heti lähteä huomenissa ostoksille, kun nainen on raskaana. Kassalla nainen sanoi että hänen lompsansa jäikin kotiin että jos minä voisin maksaa. Oliko vaihtoehtoa?
Tehtiin sitten yhdessä ruokaa. Meillä oli jo kova nälkä koska oletimme ruuan olevan valmis tullessamme, meidät hän oli pyydetty syömään heille.
Ruokaa laittaessa huomasin että nainen pisti tarpeita sivuun, ei tarvittukaan tuota eikä tuota, takaisin kaappiin. Saatiin vihdoin ruokaa pöytään eikä sitä ollut riittävästi neljälle hengelle.
Sitten juomien kimppuun. Nainen ei juonut kuin pari lasillista, mutta itseäni ja exääni nyppi siinä vaiheessa jo niin paljon että tuli tempaistua.
Mies halusi kuunteluttaa jotain omia lempilevyjään. Tuli vaikutelma, että meitä katsellaan vain sen vuoksi että hekin saavat ruokaa ja juomaa.
Exä oli jo melko jurrissa ja olin itsekin kyllä. Lopuksi he viimein suostuivat tilaamaan meille taksin että pääsemme kotiin. Mitään eivät maksaneet meille takaisin. Puoli iltaa nälässä ja saatiin tarjota heille ruokatarpeet ja juomat. Kaikki jäivät heidän käyttöönsä. Tuli kallis ja nälkäinen ilta. Taksi, ruokakassit ja juomat maksoivat aika paljon meille. Tietenkin tuliaisviinit ja kukat, joita emme olisi panneet kimppaa..
Exä sanoi taksissa että hän ei sitten ikinä enää mene näille kylään. Minunkin osaltani kaveruus loppui.Kun nainen oli menossa erään toisen miehen kanssa naimisiin, sain kutsun häihin vain huomatakseen että olin täyteporukkaa, jolta piti saada lahjoja/rahaa. Minulta jäi juhlapaikalle eräs koru, jota kyselin naiselta puhelimitse. Se kuulemma löytyi ja hän laittaa sen postissa minulle. Kirje ei koskaan saapunut perille. Minkäs sille sitten voi ....
Nyt jos soittaisi kaikkien vuosien jälkeen niin olisin luurin kiinni välittömästi.
No hyvä että raskaana ollut joi vain pari lasia.
Olin muutama vuosi sitten 1v ja 11v lapsieni kanssa miehen siskon luona.. Asumme muutaman sadan km päässä..Menimme heille alkuillasta ( seuraavana pv perheessä juhlat)
Iltapalaksi ei ollut mitään..( perheen tytön poikaystäväkin kyseli syömistä ja tyttö totesi että kaikki mitä jääkaapista löytyy on seuraavan pv juhliin...luulin vitsiksi..)
Aamulla ei ollut mitään aamupalaa..Perheen äiti elää kahvilla ja tupakalla...ja poika joi ison mukin mehua.. noh muiden lähtiessä talosta minun oli pakko etsiä syömistä..en löytänyt hedelmää, leipää, puurohiut...en mitään..
Vanhin lapsi oksensi koko päivän kun niin kova nälkä..päivällä sitten oli jtn leipiä, kun juhlat, mutta eipä niistä vatsa täyttynyt..Seuraavana päivänä lähdimme aikaisin pois ja suoraan syömään..
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama vuosi sitten 1v ja 11v lapsieni kanssa miehen siskon luona.. Asumme muutaman sadan km päässä..Menimme heille alkuillasta ( seuraavana pv perheessä juhlat)
Iltapalaksi ei ollut mitään..( perheen tytön poikaystäväkin kyseli syömistä ja tyttö totesi että kaikki mitä jääkaapista löytyy on seuraavan pv juhliin...luulin vitsiksi..)
Aamulla ei ollut mitään aamupalaa..Perheen äiti elää kahvilla ja tupakalla...ja poika joi ison mukin mehua.. noh muiden lähtiessä talosta minun oli pakko etsiä syömistä..en löytänyt hedelmää, leipää, puurohiut...en mitään..
Vanhin lapsi oksensi koko päivän kun niin kova nälkä..päivällä sitten oli jtn leipiä, kun juhlat, mutta eipä niistä vatsa täyttynyt..Seuraavana päivänä lähdimme aikaisin pois ja suoraan syömään..
Liten kädetön pitää vanhemman olla että antaa lapsensa oksentaa nälästä. Jos haluaa itse olla nälässä emännän huonojen tapojen takia niin siitä vaan mutta lapselle pitää hankkia syömistä.
Hienoa, että käännät tämän äidin syyksi...Taidat itse olla kyseisen emännän kaltainen..
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että käännät tämän äidin syyksi...Taidat itse olla kyseisen emännän kaltainen..
En, vaan savo-karjalaisesta suvuststa, jossa emännän ja isännän kunnia-asia on syöttää ja juottaa vieraat ylenpalttisesti. Vanhemman tehtävä on hankkia lapselle ruokaa jos emäntä on niin typerä ettei siitä ole huolehtinut vaikka ottamalla ruokaa siitä seuraavan päivän juhlatarjoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä..oli..melkoinen..tekstioksennus..
Olin raskaana lukioaikana ja menin yökylään ystäväni luokse. Hän tiesi raskaudestani. Illalla katsottiin elokuvaa ja syötiin ranskalaisia, joita oli yksi pienehkö lautasellinen. Tämä jaettiin ystäväni ja hänen pikkuveljensä kanssa. No, illalla se tuntui vielä ihan riittävältä, vaikka olikin niukka määrä. Seuraus näkyi sitten vasta aamulla kun nousimme sängystä ja minulla musteni ihan täysin silmissä ja kaikki äänet kuuluivat sellaisina kaukaisina ja kaikuvina ääninä. En siis pyörtynyt, mutta pakko oli mennä maaten, että tämä heikotus meni ohi. Voihan se olla, että tämä kohtaus olisi tullut runsaasta iltapalasta huolimatta, mutta olen aika varma, että tuosta se johtui. En kuitenkaan ole mitenkään katkera, vaikka nyt aikuisiällä olemme etääntyneet, niin muistelen tätä ystävää aina lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan savo-karjalaisesta suvuststa, jossa emännän ja isännän kunnia-asia on syöttää ja juottaa vieraat ylenpalttisesti. Vanhemman tehtävä on hankkia lapselle ruokaa jos emäntä on niin typerä ettei siitä ole huolehtinut vaikka ottamalla ruokaa siitä seuraavan päivän juhlatarjoilusta.
Sekään ei aina ole ihan helppoa, jos menet pikkupaikkakunalle, jossa ei ole kauppaa. Kaikilla kun ei ole autoa ja jos menet illan viimeisellä bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan kyllä, omassa kodissa. :D Kaveripariskunta oli tulossa kylään pitkän matkan takaa ja tarkoitus oli istua iltaa yhdessä. He laittoivat viestiä, että jos tekisivät tullessaan ruokaisan salaatin sitten meillä. Usein syötiin yhdessä. No sehän sopi, me miehen kanssa ostettiin muuta tykötarvetta siihen kylkeen.
Olikin melkoinen yllätys, kun he alkoivat ruoanlaittoon keittiössämme ja selvisi, että kulhollinen kalasalaattia oli tarkoitettu vain heille kahdelle. Miehen kanssa seurattiin luultavasti monttu auki, kun ruokapöytään laitettiin kaapista kaksi lautasta ja he tyytyväisenä istuivat syömään kahdestaan. Me sitten siirryttiin olohuoneeseen nälkäisinä odottamaan ja miettimään, että mitä just tapahtuu? 😅
Se jäi kyllä mieleen ja on usein sen jälkeen naurettu asialle. Kahdestaan, ei yhdessä.
Teillä ei ollut kotona mitään ruokaa?
Pysähdy nyt oikein hetkeksi miettimään. Pinnistät. Voisiko olla, että ehtoon ruoka oli se ruokaisa salaatti tykötarpeineen, kun juttukin vähän niinku siihen liittyi? Voisko mitenkään?
Ehkä tuo kirjoittaja ihmetteli eikö heillä todella ollut kotona edes leipää tai makaronia tai jotain, kun todella jäivät kodissaan nälkäisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekään ei aina ole ihan helppoa, jos menet pikkupaikkakunalle, jossa ei ole kauppaa. Kaikilla kun ei ole autoa ja jos menet illan viimeisellä bussilla.
Näin juuri..olimme junalla liikenteessä.. kauppoja ei ihan lähellä..
Mulla on laukussa aina mukana ”salaruokaa”, jos kyläpaikassa ei tarjoilua ole tarpeeksi. Mutustelen niitä aina sopivan paikan tullen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...kaikki mitä kaapista löytyi oli seuraavan päivän juhliin... eli kaapissa oli ruokaa, jota olisit voinut antaa lapsillesi. Tosin emäntä olisi suuttunut, mutta eikö lastesi hyvinvointi ole tärkeämpää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...kaikki mitä kaapista löytyi oli seuraavan päivän juhliin... eli kaapissa oli ruokaa, jota olisit voinut antaa lapsillesi. Tosin emäntä olisi suuttunut, mutta eikö lastesi hyvinvointi ole tärkeämpää?
Hohhoijaa...kun siellä kaapeissa ei ollut mitään...ei edes leipää...jääkaapissa oli tehty valmiiksi leivät, joissa mm.kinkkutäyte...ei ihan uppoa 1veelle..ja juhlat oli samana ei seuraavana päivänä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä minut kutsuttiin hyvän ystäväni vanhempien mökille, joka oli saaressa josta ei siis päässyt pois muuten kuin veneellä, jota ei tietenkään saa tai osaa muut ajaa kuin isäntäväki. Ystäväni on aina ollut isoruokainen kuten minäkin, syödään monta kertaa päivässä molemmat ja aika paljon kerralla vaikkei mitään ylipainoisia ollakaan. Tarkoitus oli viipyä 1-2 vuorokautta säästä riippuen.
Kysyin, mitä voin tuoda tullessani ja sain tehtäväkseni tuoda sipsit ja limsoja, he toisivat kaikki ruuat. Ostin 4 henkilölle 10 isoa pussia sipsejä ja 10 isoa pulloa limsaa.
Ajoin mökille 3 tunnin matkan päästä ja siihen päälle puolen tunnin veneily saareen, perillä ei tarjottu mitään. Onneksi minulla oli varalla myslipatukoita ja banaaneja laukussa.
Illalla klo 21 aikaan ”grillattiin” eli jokaiselle oli 2 ohutta olutnakkia, nälkä jäi mutta muuta ruokaa ei koko saarella ollut. Sen jälkeen söimme yhdet muffinsit ja pussillisen karkkia neljään pekkaan. Yöllä nakersin banaanejani. Juomakelpoista vettä oli neljää henkilöä varten varattu koko ajalle 5 litraa, itse juon normaalisti 3 litraa päivässä tai enemmän jos olen nauttinut alkoholia/harrastanut liikuntaa. Saarella ei ollut siis vesijohtoja ja merivettä ei oikein voi juoda. Janoon juotiin sitten tuomiani limsoja, kun vesi loppui.
Aamulla nousin noin tunnin muiden jälkeen pienessä krapulassa vieläpä (pyysin heitä herättämään minut kun herään itse, nukuttiin erillisissä mökeissä niin toisten ääniin ei herännyt). Eivät herättäneet. Menin mökkiin kahvinjanoisena ja hirmunälässä huonovointisena, kävi ilmi että muut olivat kahvinsa juoneet eivätkä tehneet elettäkään että keittäisivät minulle, varmaan kaikki loputkin vedet oli jo menneet. Mitään ruokaa ei ollut lähimaillakaan, nakersimme kilpaa tuomiani sipsejä jotka loppuivatkin sitten aamun aikana (huom. toin 10 PUSSIA, jotka vedimme 1 vrk aikana).
Enme todellakaan olisi selvinneet siellä kahta päivää, onneksi alkoi sataa kaatamalla ja lähdimme kaikki koteihimme. Kotimatkalla kävin hakemassa kaksi hampurilaisateriaa ja vedin ne autossa.
Toivon, että ystäväni olisi sanonut, että tuo omat ruuat jos heillä oli rahat niin tiukalla tms. En keksi muuta syytä kuin rahanpuute, sillä ystäväni on myös tosiaan ruuan perään kuten minäkin, ja miehensä on urheilullinen nuori mies joka tietääkseni syö 3 valtavaa lämmintä ateriaa päivässä normaalisti.
Tämä nyt kuulostaa epäuskottavalta. Jos tosiaan söit vajaassa vuorokaudessa 2,5 isoa sipsipussia, et ole taatusti nälkää nähnyt. Olet kiskonut siis vuorokaudessa 2500-3000 kcal pelkistä sipseistä ja siihen päälle alkoholit ja nakit, patukan ja banaanit. Ja kotimatkalla 2 hampurilaisateriaa.
Tää on just niin parasta tällä palstalla. Et jollain on oikeesti aikaa ja mielenkiintoa niin paljon, et vaivautuu tekemään tällasia laskelmia, joilla yrittää todistaa toisen olevan valehtelija 😁😁😁
Minuakin kyllä ihmetytti (ihan laskelmia tekemättäkin) miten voi olla muka suunnilleen nälkäkuoleman partaalla, jos noin pieni porukka vetää noin lyhyessä ajassa noin hirveän määrän sipsejä ja limsaa. Veden loppuminen kesken kuulostaa kieltämättä hirveältä.
Niin, oleellinen asiahan tässä kommentissa oli se, ettei kylässä tarjottu ruokaa, joten kyläilijä eli tuomillaan sipseillä. Nyt meni taas ohi korkealta ja kovaa...
Tässäpä kertomuksen kirjoittajalta kommentti, että ketjussa kysyttiin olenko nähnyt nälkää kyläpaikassa, vastaukseni tämän kertomuksen muodossa oli kyllä, olen nähnyt. Kuten mainitsin, olen normaalistikin isoruokainen, vaikken kuitenkaan ylipainoinen. Tunsin tällä mökkireissulla nälkää ja huonoa oloa, koska en syönyt vrk aikana normaaleja tukevia lämpimiä aterioita+välipaloja (illallinen, iltapala, aamupala, lounas, välipala) vaan nimenomaan pelkkiä naposteltavia ja hedelmiä sekä pari nakkia. Toki energiantarve oli varmasti pelkästä alkoholin tissuttelustakin täyttynyt, mutta näläntunne oli todellinen, kun vatsaan ei tullut täytettä siten kuin olen tottunut. 😬 Tarkoitus ei ollut varmaan tässä ketjussa arvostella ihmisten syömätottumuksia, jokainen syö oman mielensä mukaan. Ideana oli minun kertomuksessani se, että isäntäväki oli sanonut huolehtivansa KOKO viikonlopun lämpimistä ruuista 4 hengelle, joka oli tuo yksi olutnakkipaketti. Naposteltavat oli alun perin tarkoitettu naposteluun eikä illalliseksi.
Kyllä, jopa niin että minut kutsuttiin syömään. Olivat unohtaneet sen ja mitään syötävää ei ollut tarjolla.
Kaveri muutti Lappeenrannasta Juvalle ja lupasin tulla muuttoavuksi, emme pitäneet mitään kahvitaukoja kun oli paljon tavaraa ja meitä vain kaksi naisihmistä henkilöauto ja pakettiauto täynnä tavaraa. Olimme perillä illan jo hämärtyessä ja suolet kurni. Kaveri kiitteli avusta, keitti kahvit ja totesi sitten "sä voit sit mennä kun oot sen juonu, mä käyn lepäämään ". Passitti minut tiehensä kuin palvelijan, ja minä kun olin kuvitellut että tilataan pitsat tai jotain ennenkuin ajan kotiin ! Ja kaveri oikeasti kävi lepäämään, rojahti sohvalle ja alkoi kuorsata. Tuijotin vain muki kädessä suu auki .
Lähdin sitten kettuntuneena ajamaan kotiin ja matkalla vedin huoltsikalla burgerin.