oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Vierailija kirjoitti:
Ihan mukava anoppi,ylisäästäväinen tosin,eikä halua olla vaivaksi. Mieheni veli leikattiin, anoppi asui meillä pari arkipäivää,asuu muuten ulkomailla.Olimme mieheni kanssa päivät töissä ja lapsemme koulussa.Anoppi vuorostaan sairaalassa.Töistä tultuamme teimme ruokaa tietty perheelle+anopille,jotta sai syödäkseen sairaalasta tultuaan.Anoppi alkoikin käymään meidän lähi pizeeriassa ennenkun tuli meille.Söi siellä.Kerran söi pizzan mistä nyt jäi pieni pala, toi mukanaan meille,ajatteli että jos joku meidän kolmesta lapsesta haluaisi sen palan, pienen siivun.
Minä stressaannuin tilanteesta mietin miksei ruuat meillä kelpaa.Pälkähti mieleen sitten että pizerialla on täydet oikeudet. Anoppi tottunut etelässä jakamaan päivittäin 1-2 punaviinipulloa apen kanssa ja drinkit päälle.Kävi siellä ottamassa pari lasii, ei kehdannut meiltä pyytää viiniä arki-iltaisin.
Pisteen jälkeen, ennen seuraavaa sanaa laitetaan välilyönti. Se on se pitkä näppäin tietokoneesi näppäimistössä. Myös pilkun jälkeen laitetaan välilyönti. Muuten sinulla on tekstissäsi kamalasti pitkiä "yhdyssanoja", joissa on ihme piste tai pilkku keskellä. Vai mitä tarkoittaa sanat "koulussa.anoppi", "tultuaan.anoppi", "kelpaa.pälkähti" yms.
Pizzeria kirjoitetaan pizzeria tai suomeksi pitseria, ei pizeria.
Tämä ketju on jotain aivan uskomatonta. En voi käsittää, miten joku voi pitää vieraitaan nälässä!
Ja entä toinen puoli, vierailijat sitten!? Itselläni on joitakin ruokarajoitteita, ja sen vuoksi pidän jotain itselleni sopivaa välipalaa mukanani tai vien ruokaa mukanani. Pidän kyllä huolen, että sitten niitä myös saan syödäkseni. Vien toki myös tuliaisia kyläpaikkaan erikseenkin.
Ja lasten ruokailut on ihan sitten asia erikseen. Lapset syövät aina säännöllisesti, joten heille ruokaa on joko mukana tai sitten hankitaan tai pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että käännät tämän äidin syyksi...Taidat itse olla kyseisen emännän kaltainen..
En, vaan savo-karjalaisesta suvuststa, jossa emännän ja isännän kunnia-asia on syöttää ja juottaa vieraat ylenpalttisesti. Vanhemman tehtävä on hankkia lapselle ruokaa jos emäntä on niin typerä ettei siitä ole huolehtinut vaikka ottamalla ruokaa siitä seuraavan päivän juhlatarjoilusta.
Sekään ei aina ole ihan helppoa, jos menet pikkupaikkakunalle, jossa ei ole kauppaa. Kaikilla kun ei ole autoa ja jos menet illan viimeisellä bussilla.
Näin juuri..olimme junalla liikenteessä.. kauppoja ei ihan lähellä..
...kaikki mitä kaapista löytyi oli seuraavan päivän juhliin... eli kaapissa oli ruokaa, jota olisit voinut antaa lapsillesi. Tosin emäntä olisi suuttunut, mutta eikö lastesi hyvinvointi ole tärkeämpää?
Hohhoijaa...kun siellä kaapeissa ei ollut mitään...ei edes leipää...jääkaapissa oli tehty valmiiksi leivät, joissa mm.kinkkutäyte...ei ihan uppoa 1veelle..ja juhlat oli samana ei seuraavana päivänä..
Miten sinä kehtaat pitää lapsiasi nälässä? Jo iltapalan puute olisi pitänyt saada sinut masinoimaan ihmiset ja kulkuvälineet liikkeelle, syömään tai hankkimaan sitä ruokaa. Millainen tonttu lähtee reissuun ettei ole evästä mukana tai tarpeeksi rahaa ruokkia pentunsa. Et voi laittaa tätä vieraspaikan emännän vastuulle koska sinä olet vastuussa lapsistasi. Käsittämättömän vastuutonta touhua sinulta. Emäntä oli häpeällisen välinpitämätön ja ymmärtämätön mutta sinun vastuulla on ruokkia lapsesi. Oletko sinä niin tyhmä ettei ole iltapalaa, aamupalaa ja sitten vielä juhlintaan - milloin ne lapset saivat ruokaa ensimmäisen kerran kun lähditte kotoa? Entä milloin seuraavan kerran yön jälkeen. Huh huh mitä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että käännät tämän äidin syyksi...Taidat itse olla kyseisen emännän kaltainen..
En, vaan savo-karjalaisesta suvuststa, jossa emännän ja isännän kunnia-asia on syöttää ja juottaa vieraat ylenpalttisesti. Vanhemman tehtävä on hankkia lapselle ruokaa jos emäntä on niin typerä ettei siitä ole huolehtinut vaikka ottamalla ruokaa siitä seuraavan päivän juhlatarjoilusta.
Sekään ei aina ole ihan helppoa, jos menet pikkupaikkakunalle, jossa ei ole kauppaa. Kaikilla kun ei ole autoa ja jos menet illan viimeisellä bussilla.
Näin juuri..olimme junalla liikenteessä.. kauppoja ei ihan lähellä..
...kaikki mitä kaapista löytyi oli seuraavan päivän juhliin... eli kaapissa oli ruokaa, jota olisit voinut antaa lapsillesi. Tosin emäntä olisi suuttunut, mutta eikö lastesi hyvinvointi ole tärkeämpää?
Hohhoijaa...kun siellä kaapeissa ei ollut mitään...ei edes leipää...jääkaapissa oli tehty valmiiksi leivät, joissa mm.kinkkutäyte...ei ihan uppoa 1veelle..ja juhlat oli samana ei seuraavana päivänä..
Miten sinä kehtaat pitää lapsiasi nälässä? Jo iltapalan puute olisi pitänyt saada sinut masinoimaan ihmiset ja kulkuvälineet liikkeelle, syömään tai hankkimaan sitä ruokaa. Millainen tonttu lähtee reissuun ettei ole evästä mukana tai tarpeeksi rahaa ruokkia pentunsa. Et voi laittaa tätä vieraspaikan emännän vastuulle koska sinä olet vastuussa lapsistasi. Käsittämättömän vastuutonta touhua sinulta. Emäntä oli häpeällisen välinpitämätön ja ymmärtämätön mutta sinun vastuulla on ruokkia lapsesi. Oletko sinä niin tyhmä ettei ole iltapalaa, aamupalaa ja sitten vielä juhlintaan - milloin ne lapset saivat ruokaa ensimmäisen kerran kun lähditte kotoa? Entä milloin seuraavan kerran yön jälkeen. Huh huh mitä vanhempia.
Ei voi olla totta tuo tarina. Tulivat alkuillalla, sitten seuraavana päivänä juhlat, lähtivät sitä seuraavana päivänä ja heti syömään. Lapsia pidetty nälässä tämän mukaan lähes 42 tuntia
Minä syön joka aamu ison kulhollisen graham-puuroa ja laitan siihen suuren palan voita. Ei ole tarvinnut nälässä olla, kyläpaikoissakaan.
Menin mieskaverini luo Ristiinaan, joka on pieni kuntapahanen Mikkelin lähellä. Mieskaveri oli tehnyt ruokaa, todella tulista nuudeliwokkia jota en voinut syödä kun minulla on herkkä suu. Ja ruokajuomaksi oli punkkua, josta saan aina päänsäryn. Kaiken lisäksi mies kehtasi suuttua ja meni murjottamaan makkariin. En tiennyt missä olin lähin ruokakauppa, tai oliko niitä edes lauantai-iltana auki ! Nolona ja itkuisena paahdoin sitten itselleni voileivän ja keitin kahvia. Paahtoleipähän on tunnetusti höttöä joka ei vie eikä pidä nälkää, enkä kehdanut syödä kahta palaa enepää joten suolet kuristen meni se yö.
Itse olen ollut parikymppisenä niin outo emäntä, etten tarjonnut vieraalleni ruokaa. Sanoin etten itse ole nälkäinen ja kysyin halusiko hän jotain. Hän sanoi ettei halua ja en sitten tarjonnut ruokaa. Jälkikäteen tajusin, että oli hän varmasti nälkäinen. Minulla siis oli syömishäiriötaustaa ja söin yleensäkin vain yhden aterian päivässä, lisäksi aamu- ja iltapalan. Jotenkin en siis ymmärtänyt, että ihmisillä on tapana syödä useammin. Opin sen vasta työelämään siirryttyäni, että useimmat syövät lounaan ja päivällisen sekä jatkuvasti välipaloja.
Vuosia sitten oli harrastuskerhon kansainvälinen tapaaminen. Urpo tuttava oli haalinut taloonsa näitä ulkomailta saapuneita harrastajia jonkun ehkä 6-8 kpl. Lisäksi lajin tuomarin, jolla sattui vielä olemaan krooninen sairaus, josta syystä hänen piti syödä säännöllisesti. Tämän tuttavan vaimo oli viisaasti lähtenyt evakkoon sukulaisille lasten kanssa.
Menimme sinne sitten jonkintyyppiseen illanviettoon ja otimme reilusti grillattavaa sekä lisukkeita mukaan. Siis reilusti kahdelle hengelle.
Paikalle päästyäni aloin grillailemaan ruokia ja mies lähti yhden ulkomaisen vieraan mukaan piipahtamaan harrastusjutussa, palasi sieltä n. tunnin päästä. Siinä safkaa valmistellessani tajusin, ettei tällä isännöivällä urpolla ollut kuin yksi kasslerpihvipaketti. Ja vieraita oli siis se 6-8 + hän itse, iso mies. Minä grillasin vastaavan paketin sekä kanaa, lisäksi oli perunaa sekä patonkia. Tajusin, ettei tuomari tule saamaan mitään kunnollista ruokaa jos en ruoki häntä omistani. Siinä sitten kun safka oli pöydässä ja kehotin häntä ottamaan, mitä tekee tuo vieraskööri? Käy tarjoilujen kimppuun tietenkin! Sen verran hyvin kasvatettu olen, etten kehdannut kieltää. Ja tuomarin ruokkimisesta kun olin huolissani, en edes tajunnut laittaa sivuun ruokaa miehelleni tai itselleni. Kyllä jurppi ja siellä oltiin pari tuntia nälkäisenä kun omat ruuat menivät muiden kitaan.
Seuraavana päivänä oli pienimuotoinen Hki site seeing ulkomaisten vieraiden kanssa. Samainen tuomari tuli ensimmäiseksi luoksemme ja totesi, että ensin mennään syömään ennen mitään muuta. Selvästi siis tajusi edellisen illan kuvion. Ja menimme. Oli aamupäivä eli tämä häntä isännöinyt urpo ei siis selvästikään tajunnut edes tuomarille aamupalaa tehdä/tarjota.
Eli toiset vaan ovat joko pa tai sitten vain jumalattoman tyhmiä.
Nostelen tätä, jos jollain vielä olisi hyviä tarinoita :) Tämä ketju on parasta viihdettä!
Muistin nolona oman unohdukseni. Syömään vieraiden ei pitänyt tulla, kahville vain ja tarjottavaa oli kyllä pöydässä. Sikäli siis ei ihan tämän ketjun asia, mutta kerron kuitenkin..
Kaveripariskunta tuli pienen poikansa kanssa meillä käymään kesällä ja toivat tullessaan paketin jäätelöä. Koska oli lämmin eikä vielä aika kahvitella, laitoin sen pakkaseen ettei sula. Muuten hyvä, mutta sinne sen sitten unohdin eli en tarjonnut heille ko. jäätelöä lainkaan vaikka sitä odottivat. Unohdin ihan kokonaan.
Toivon, että olisivat voineet avata suunsa. Harmittaa eniten että pieni poika jäi ilman odottamaansa jäätelöä. Enkä todellakaan halua kuulua niihin jotka pimittää tuliaiset vierailta.
Tämä nyt ei ole mitään verrattuna noihin muiden kirjoutuksiin, mutta pakko siltikin avautua asiasta.
Mun monivuotinen ja erittäin hyvä ystävä on kasvissyöjä ja sen lisäksi melkoinen sokerihiiri.
Joka ikinen kerta, kun hän tulee käymään luonani kahvilla tai viikonlopuksi yöksi, olen ostanut jääkaappiin kaikkea mahdollista nimenomaan häntä varten. On kasvisruokaa, leipää, pullaa, jogurtteja, karkkia, suklaata ja ties mitä muuta yllin kyllin häntä varten. Mielissään on ja kiittelee vuolaasti kun olen ajatellut häntä.
MUTTA, sitten kolikon toinen puoli, kun minä menen hänen luokseen :D joudun itse syömään gluteenitonta ruokaa. Kaveri tietää tämän liiankin hyvin. Siitäkin huolimatta hän ei ole kuin yhden ainoan kerran varannut mulle kahvipöytään gluteenitonta. Siis yhden kerran :D :D miljoonat muut kerrat hän kattaa itselleen kahvipöytään lautasen joka on täynnä pullaa, keksejä ja ties mitä muuta ja harmittelee samalla kun minä en voi syödä. Onneksi mulla on kuitenkin omat herkut mukana kaiken varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin raskaana lukioaikana ja menin yökylään ystäväni luokse. Hän tiesi raskaudestani. Illalla katsottiin elokuvaa ja syötiin ranskalaisia, joita oli yksi pienehkö lautasellinen. Tämä jaettiin ystäväni ja hänen pikkuveljensä kanssa. No, illalla se tuntui vielä ihan riittävältä, vaikka olikin niukka määrä. Seuraus näkyi sitten vasta aamulla kun nousimme sängystä ja minulla musteni ihan täysin silmissä ja kaikki äänet kuuluivat sellaisina kaukaisina ja kaikuvina ääninä. En siis pyörtynyt, mutta pakko oli mennä maaten, että tämä heikotus meni ohi. Voihan se olla, että tämä kohtaus olisi tullut runsaasta iltapalasta huolimatta, mutta olen aika varma, että tuosta se johtui. En kuitenkaan ole mitenkään katkera, vaikka nyt aikuisiällä olemme etääntyneet, niin muistelen tätä ystävää aina lämmöllä.
Siis onko tämä vitsi? :D
"Ystävä tarjosi aterian, joka tuntui ihan riittävältä, mutta minulla olisi hyvä syy olla hänelle katkera, koska aamulla minua vähän heikotti, vaikkei se todennäköisesti johtunutkaan mitenkään ystävästäni. Olen kuitenkin jalomielinen ja muistelen ystävää kaikesta huolimatta hyvällä!"
Miksi tuo olisi vitsi? Tarjotaan raskaana olevalle todella epäterveellistä ruokaa ja sitäkin erittäin vähän, vaikka toinen syö kahden edestä. Seuraavana päivänä raskaana oleva lähes pyörtyy aliravitsemuksen vuoksi, riskinä mm. keskenmeno. Mutta eihän siinä mitään?
Joo, aina mummolassa. Juuri koskaan mitään syötävää, naposteltavaa, jälkiruokaa, kahvipullaa ja keksejä tai muita herkkuja.
Olin juhlissa, jossa oli niin olemattomat tarjoilut, kuin olla voi. Ensinnäkin alussa tarjottiin lasi kuohuvaa, mutta sen jälkeen ei mitään talon puolesta. Lukuisat vieraat toivat alkoholia, minä mukaan lukien. Jotenkin kai kaikki vieraat tajusivat jo tullessaan miten käy. Oman viinipullon tuominen olisi tuntunut töykeältä.
Kakku tarjoiltiin seitsemältä, kahvia ja teetä ei keitetty ollenkaan. Kakku oli niin pieni, että siitä riitti n. viidelle 25 vieraasta. Lähinnä perheen omille lapsille.
Kului tunteja ja tarjoiltiin ruoka (yöllä), mikä loppui kesken. Kaikki valittelivat nälkäänsä. Olin siinä vaiheessa niin nälkäinen, etten jaksanut välittää saivatko kaikki sitä ruokaa, mitä itse sain pienen kupillisen.
En viitsi kertoa kaikkia yksityiskohtia, ettei tunnisteta :-D
Kun itse pidän bileet, mulla on tapana tarjoilla jokaiselle vieraalle. Alkur., salaatti, pääruoka, jälkiruoka, juomat. Täytän ihmisten kahvikuppeja, juomalaseja, kysyn otatko lisää pääruokaa ja annostelen toiveiden mukaan.
Kai siellä bileissä oli jotain juomia, mut ei vieraille. Ne oli oudoimmat juhlat, missä olen ikinä ollut.
Olen joitakin kertoja eri paikoissa ja eri syistä. Kukaan ei onneksi jättänyt ruokkimatta ilkeyttään. Se olisikin ollut vaikeampi pala sulattaa. Toiset eivät vain itse syö juuri mitään. eivätkä sitten tajua toistenkaan syövän ja joskus ihmisellä ei ole rahaa omaankaan ruokaansa saati sitten nälkäisiä vieraita täyttää. Otin kalorittomat kyläilytapaukset minidieetteinä. Kerran kyllä söin nälkääni lemmikkihamsterin auringonkukansiemeniä, kun anorektisen emännän silmä vältti.
Käyttäjä28063 kirjoitti:
Olen joitakin kertoja eri paikoissa ja eri syistä. Kukaan ei onneksi jättänyt ruokkimatta ilkeyttään. Se olisikin ollut vaikeampi pala sulattaa. Toiset eivät vain itse syö juuri mitään. eivätkä sitten tajua toistenkaan syövän ja joskus ihmisellä ei ole rahaa omaankaan ruokaansa saati sitten nälkäisiä vieraita täyttää. Otin kalorittomat kyläilytapaukset minidieetteinä. Kerran kyllä söin nälkääni lemmikkihamsterin auringonkukansiemeniä, kun anorektisen emännän silmä vältti.
OHO! Minulle on näköjään jotenkin tehty nimimerkki ja profiili, vaikka haluan olla vain vierailija ja kommentoida asiallisesti mielenkiintoisia juttuja silloin tällöin. Miten tämä on edes mahdollista?! Tämä oli sitten viimeinen kommenttini täällä ikinä. Hyvästi vauva-palsta!
Sukulaisen luona kyläilemässä minä ja mun taaperoikäinen lapsi sekä toinen aikuinen taaperonsa kanssa. Eli pöydän ääressä yhteensä kolme aikuista ja kaksi lasta.
Emäntä oli keittänyt koko porukalle yhteen neljä perunaa, joiden kanssa sai ehkä parin sentin viipaleen lihamureketta.
Jälkiruuaksi paistettiin kolme vohvelia, jotka jaettiin sitten sille porukalle.
Tämä sukulainen on todella pihi kaikessa muussakin, mutta kyllähän tuo nyt oli sen verran käsittämätöntä, että jälkikäteen vähän naurattaa se, että mun piti jakaa se yksi ja ainoa peruna lapsen kanssa. Vähän jäi nälkä.
Kerran matkustin myös kaverin luo useamman tunnin junamatkan lapseni kanssa. Oltiin koko päivä siellä kylässä ja illalla kotiin. Tarjosivat kaksi palaa leipää ja banaanin. Onneksi paluumatkalle sentään ehti ostamaan evästä, niin pysyi tajuissaan kotiin asti.
Juu, yökylässä kaverin luona, perjantaina iltapäivällä menin, ja La aamulla tarjosi vaan kahvia.Oli pakko lähteä la heti aamusta pois ja äkkiä lähikauppaan hakemaan safkaa....tää mimmi oli sitä enne itse meillä kylässä viikonlopun.Hänellä pahoja "ruoka-rajoitteita".Hänelle tarjosin 2x lämmintä ateriaa, aamupalan ja päiväkahvit.Kaikki ruokarajoitteet huomioiden, itse tehtyä kotiruokaa.Ei kertaakaan kylässä meillä ollessa edes kiittänyt ruuasta. Enpä kyllä enää kylään mennyt hänen luokseen....
Exäni sisko teki aina aivan uskomattoman pieniä ruoka-annoksia. Meitä oli syömässä 6 aikuista ja lapsi, ruokaan oli aina varattu se 400g jauhelihaa tai yksi paketti kanaa tms. Proteiinia aina max. 0,5kg koko porukalle. Päälle pari perunaa ja pieni määrä salaattia. Yleensä söin leipää pahimpaan nälkään, koska syön yleensä kunnon lämpimän ruuan enkä harrasta välipaloja. He taas söivät ruuan välissä sitten sokerisia jogurtteja ja muuta epäterveellistä. Kyseessä oli muutenkin erittäin pihi (vaikkakin hyvätuloinen) tapaus, jolta oli joululahjaksi aina tavaraa, jonka olisi hyvin voinut kierrättää suoraan roskiin. esimerkkinä Tiimarin - RIP - paperinukke.
Siis onko tämä vitsi? :D
"Ystävä tarjosi aterian, joka tuntui ihan riittävältä, mutta minulla olisi hyvä syy olla hänelle katkera, koska aamulla minua vähän heikotti, vaikkei se todennäköisesti johtunutkaan mitenkään ystävästäni. Olen kuitenkin jalomielinen ja muistelen ystävää kaikesta huolimatta hyvällä!"