Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotin pojan perkaamaan

Vierailija
20.06.2015 |

onkimansa kalat. 9 - vuotias osasi kyllä onkia, mutta ei uskaltanut tappaa kaloja.
Nyt on poika opetettu tavoille. Ei pidä mennä onkimaan jos ei meinaa hyödyntää saalista. Toivottavasti muistaa ikänsä. Maha auki ja sisukset pihalle. Paistoin pojalle fileet, jotka nikotellen nieli.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä tapat myös käytät on arvokas opetus tässä kulutusyhteiskunnassa. Täällä muutenkin tapetaan teollisesti eläimiä vaan päätyäkseen kaatopaikalle koska menekki on arvioitu väärin.

Monen kukkahattutädin ja miksei myös Pleisteisson Petenkin olisi syytä muistaa että se jauheliha on ollut joskus tuntevaa eläintä ja joku senkin on teurastanut.

Vierailija
82/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 05:45"]

Itsekin tietysti teurastat jokaisen syömäsi eläimen, eikö niin ap?

[/quote]

En ole ap, mutta tässä perheessä varmaan jokainen kykenisi sen tarvittaessa tekemään. Joku joutuisi tyytymään ahveneen tai ehkä kaniin, mutta kyllä henki on lähtenyt niin sonnilta kuin hevoselta. Viimeksimainitulta tosin hätäteurastuksessa tapaturman jälkeen ja ison itkun kanssa, mutta sekin syötiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran pijan kaveri, yli 10 -vuotias mökkikylässä ja alkoivat siinä sitten kalastaa yhteistuumin. Ämpärillinen ahvenia tuli laiturinnokasta. Vieras poika oli naama valkoisena, kun tajusi että perkaamme saaliin myös. Oli tottunut huvikseen reppana vetelemään kaloja järvestä. Ei suostunut syömään kyläillessään kun nakkeja! Oma onki oli kuitenkin mukana.
Vieläkin naurattaa tämä tapaus.
En tiedä, joko elämä on opettanut vai vieläkö vain nakit kelpaa.

Vierailija
84/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:13"]

Meillä oli kerran pijan kaveri, yli 10 -vuotias mökkikylässä ja alkoivat siinä sitten kalastaa yhteistuumin. Ämpärillinen ahvenia tuli laiturinnokasta. Vieras poika oli naama valkoisena, kun tajusi että perkaamme saaliin myös. Oli tottunut huvikseen reppana vetelemään kaloja järvestä. Ei suostunut syömään kyläillessään kun nakkeja! Oma onki oli kuitenkin mukana. Vieläkin naurattaa tämä tapaus. En tiedä, joko elämä on opettanut vai vieläkö vain nakit kelpaa.

[/quote]

Kunpa vaan joskus näkis alusta loppuun asti mistä ne nakit tehdään. :)

Vierailija
85/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:09"]

Haluatko tietää, mistä tämä paljastui provoksi? Jos olisit itse omin käsin yhdenkään kalan hankkinut vedestä fileeksi lautaselle, tietäisit varmaan itsekin.

Tyttäreni käväisi tuossa iässä noutamassa ongella kalan rannasta ja toi sen keittiöön, isän valmistettavaksi kun ei äiti sattunut olemaan kotona. Hirvimetsällä hän paarusti siitä alkaen kun oppi kävelemään, ja ensimmäiset hirvet nylki alle kouluikäisenä. Mikä siinä muka niin kauheaa on?

[/quote]

Oma tyttäreni tuossa iässä osaa ihan itsekin valmistaa kalastamansa kalat, oli kyseessä  sitten hauki, ahven tai ihan särki. Ei tarvita äitiä tai isää edes fileoimiseen, koska hän on senkin taidon opetellut jo alle kouluikäisenä. 

Hupikalastusta en hyväksy laisinkaan (c&r). On eri asia päästää alamittaiset kalat menemään kuin huvin vuoksi käydä noukkimassa ylös kaloja ja päästää sitten pois. Meillä kaikki kalat päätyvät ruuaksi, ihan särjestä lähtien ja sen periaatteen olen lapsillekin opettanut. Ylös otetaan kalaa sen verran, mitä syödään. Haaskuun ei mene mitään.

Vierailija
86/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:09"]Haluatko tietää, mistä tämä paljastui provoksi? Jos olisit itse omin käsin yhdenkään kalan hankkinut vedestä fileeksi lautaselle, tietäisit varmaan itsekin.

Tyttäreni käväisi tuossa iässä noutamassa ongella kalan rannasta ja toi sen keittiöön, isän valmistettavaksi kun ei äiti sattunut olemaan kotona. Hirvimetsällä hän paarusti siitä alkaen kun oppi kävelemään, ja ensimmäiset hirvet nylki alle kouluikäisenä. Mikä siinä muka niin kauheaa on?

[/quote]
Höpöhöpö.
Kala tainnoksiin, vatsa auki. Sisukset ulos. Tässä vaiheessa sätkii vielä. Kun pää on kunnolla irti ei enää pompi.
Ap

Vierailija
87/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti maalaislapset ovat oppineet sekä kalan että lihan käsittelyn jostakin muusta vaiheesta kuin tappamisesta. Minäkin seurasin pienenä tyttönä kalanperkausta. Se oli suurta huvia, kun sai polkaista rikki särjen ilmarakkoja! Myös metsästys on aloitettu valmiiksi tapetun saaliin käsittelystä, eli hirven nylkeminen ja linnun kyniminen oli lasten hommaa.

Kala ei kuole vain päähän lyömällä. Ainakin iso hauki saattaa virota hyvinkin henkiin. Varmempi tapa on verestää ja niksauttaa niska.

Vierailija
88/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, sairasta meininkiä. Kiva juhannus pojallasi varmaan!

Vierailija
89/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"]Lähtökohtaisesti kalastaja perkaa itse saaliinsa. Jos tämä ei sovi, ongitaan ilman koukkua.
[/quote]
Mistä iästä alkaen? Voiko lasta pakottaa tappamaan? Kamalat traumat jäi varmasti!
[/quote]
Itse olen 4-vuotiaana perannut ensimmäisen kalan. Ei jäänyt traumoja. Kauheita pullamössökakaroita nykyään.
N24

Vierailija
90/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:31"]Just joo, sairasta meininkiä. Kiva juhannus pojallasi varmaan!
[/quote]
Sairas olet itse. Normaalia toimintaa.

Vierailija
91/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"]Lähtökohtaisesti kalastaja perkaa itse saaliinsa. Jos tämä ei sovi, ongitaan ilman koukkua. [/quote] Mistä iästä alkaen? Voiko lasta pakottaa tappamaan? Kamalat traumat jäi varmasti! [/quote] Itse olen 4-vuotiaana perannut ensimmäisen kalan. Ei jäänyt traumoja. Kauheita pullamössökakaroita nykyään. N24

[/quote]

Älä muuta sano!

Olen sitä mieltä, että jos on valmis onkimaan, on tarpeeksi kypsä myös tappamaan ja perkaamaan ne kalat. Pienemmän lapsen kohdalla tietenkin aikuinen auttaa jos tarve vaatii mutta kyllä lapsen täytyy nähdä, mitä sille kalalle (joka muuten tuntee kipua siitä koukusta...) tehdään.

Vierailija
92/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi pakotit? Mitä koet hyötyväsi tästä? Olisihan tuon myöhemmin ehtinyt oppia, jos haluaa.

Vierailija
93/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea meininki. Jos tykkää kalaa onkia pitää se myös osata käsitellä asianmukaisesti eikä nakata jänkään kitukuolemaan tai päästää takaisin veteen suu repaleina.

Vierailija
94/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui kamala mikä tappaja olet ja lapsestakin tekemässä sellaisen! Meillä ainakin kala tulee paketissa pakasteesta ;)
Te kauhistelijat, syöttekö eläinperäisiä tuotteita? Tai juotteko maitoa? Mistäs ne tulee?

Vierailija
95/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Catch & release on perseestä, minkä kalastat niin sen syöt.

Vierailija
96/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut todella aktiivinen kalastuksen harrastaja. Silti (tai juuri siksi) olen AP:n linjoilla.

Vanhempi poika tahtoo kalastaa, ja olen sanonut että sopii heti kun hän laittaa itse madon koukkuun ja auttaa tappamaan ja perkaamaan kalat. Sekä 100% varmuudella syö ne.

Siinä iässä kun osaa kalastaa, pitää ymmärtää jo mitä se oikeasti tarkoittaa.

Vierailija
97/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse näin 9-vuotiaana kun pässi, jonka lihat myöhemmin söimme, teurastettiin. Ei tullut paha mieli ja syön edelleen lihaa. Minusta ap teki ihan oikein, kunhan lapsi tiesi ongelle mennessään että joutuu perkaamaan kalat. On hyvä että oppii mistä se ruoka lautaselle oikeasti tulee, jos on valmis syömään lihaa, niin pitää olla valmis ottamaan vastuu siitä että ruokasi on joskus ollut elävä olento. Eikä 9-vuotias ole niin pieni, ettei ymmärtäisi mitä elämä ja kuolema on.

Vierailija
98/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:21"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:07"]

Ja mielenkiintoista olisi kuulla, että olisitko kohdellut tytärtäsi yhtä julmasti? Onko tämä nyt taas näitä oletuksia, että pienten poikien pitää olla ihan MIEHIÄ heti pienenä.

Parhaimmassa tapauksessa teit AP pojastasi juuri kasvissyöjän. Luultavasti aikuisena ei syö mitään lihaa kun sai nyt traumoja. 

[/quote]

Mitä helvetin traumoja saa kalan perkaamisesta?!? Ei vittu tätä pullamössö-sukupolvea!!! Eiköhän tuokin muksu vedä pihviä ja kalaa taas hyvällä omallatunnolla huomenissa. Kalan perkaamisen "traumat" ovat taakse jäänyttä elämää.

Kyllä mekin jouduimme (tytöt) lapsina osallistumaan tappamiseen ja perkaamiseen onkiretken päätteeksi. Tiedettiin sen kuuluvan onkimiseen, tietenkin. Ei siinä mitään, ihan mielenkiinnolla toimitusta seurasimme. Ja ollaan edelleen kaikki ns. lihansyöjiä.

[/quote]

Kyse onkin nyt siitä, että sinua ei ole haitannut pistää kalaa lihoiksi. Mutta ap:n poikaa haittasi, hän itki ja hänen teki pahaa. Hän on siis erilainen ihminen kuin sinä. Hän on samanlainen kuin minä ja minä todella "traumatisoiduin" kalan tappamisesta lapsena ja olen kasvissyöjä nyt aikuisena. olisin saattanut tosiaan olla ilman tuotakin tapausta, mutta katkera olen edelleen sille aikuiselle joka pakotti minut kalat tappamaan, kun en olisi halunnut. Meitä kun on niin monenlaisia ihmisiä täällä pallolla. 

[/quote]

No asiassahan on sitten win-win -tilanne. Joko poika kunnioittaa luontoa niin paljon, että ryhtyy kasvissyöjäksi tai sitten kunnioittaa edelleen luontoa, ymmärtää mistä ruoka tulee ja on jatkossa valmiina tappamaan sen kalan, kun haluaa onkia.

Jos asia vaatii traumoja, niin sitten se vaatii. On muuten tutkimusta siitä, että ilman näitä "traumoja" lapset eivät kehity kovinkaan hyvin. Myös motoriset taidot eivät kehity, kun äitsykät pelkää vahinkoja, joita sattuu vaikka  kiipeilyssä, joten sitten kielletään sekin, vaikka hyödyt ovat haittoja paljon suuremmat.

Vierailija
99/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:09"]Haluatko tietää, mistä tämä paljastui provoksi? Jos olisit itse omin käsin yhdenkään kalan hankkinut vedestä fileeksi lautaselle, tietäisit varmaan itsekin. Tyttäreni käväisi tuossa iässä noutamassa ongella kalan rannasta ja toi sen keittiöön, isän valmistettavaksi kun ei äiti sattunut olemaan kotona. Hirvimetsällä hän paarusti siitä alkaen kun oppi kävelemään, ja ensimmäiset hirvet nylki alle kouluikäisenä. Mikä siinä muka niin kauheaa on?   [/quote] Höpöhöpö. Kala tainnoksiin, vatsa auki. Sisukset ulos. Tässä vaiheessa sätkii vielä. Kun pää on kunnolla irti ei enää pompi. Ap

[/quote]

Et sitten vastannut kysymykseeni, jonka toistan tässä: Mistä paljastui provoksi? Tai minähän kysyin oikeastaan "haluatko tietää ...". Kyllä minä tiedän, että kala voi sätkiä vielä kattilassakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi