Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotin pojan perkaamaan

Vierailija
20.06.2015 |

onkimansa kalat. 9 - vuotias osasi kyllä onkia, mutta ei uskaltanut tappaa kaloja.
Nyt on poika opetettu tavoille. Ei pidä mennä onkimaan jos ei meinaa hyödyntää saalista. Toivottavasti muistaa ikänsä. Maha auki ja sisukset pihalle. Paistoin pojalle fileet, jotka nikotellen nieli.

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:37"]Sairas olet!
[/quote]
Mitenniin?
Olisiko ok antaa lapsen onkia ihan huvikseen ja muut hoitaisivat tappamisen?
[/quote]

Itsekin tietysti teurastat jokaisen syömäsi eläimen, eikö niin ap?

Vierailija
62/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 05:40"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 01:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:27"] Omasta mielestäni en ole julma. Minusta olisi julmaa tappaa vain tappamisen ilosta. Ap [/quote] No miksi sitten menet tappamisen ilosta tappamaan lapsesi ilon kalastamiseen? Kunnioitusta on hankala opettaa tavoilla, jotka eivät kunnioita lasta tai piittaa muiden näkemyksistä. Joskus paukapäisimmille halveksunnan uhka on tehokas opettaja, mutta useimmille meistä se on liikaa. Poikasi vaikuttaisi kuuluvan jälkimmäiseen ryhmään. [/quote] Outo ajatuskuvio tuo, että kalastaa täytyy voida, vaikka ei olisi aikomustakaan edes hyödyntää eläintä. Ajatteletko nisäkkäistä ja linnuista samalla tavalla?

[/quote]

Mistäs pirusta sait päähäsi, että minä niin ajattelisin? Päin vastoin, pidän periaatettasi erittäin arvostettavana ja tärkeänä opettaa. Sitä enemmän ihmettelen, miksi sitten menet opettamaan vasemmalla kädellä ja tölvien. Kun kerran poikasi ei vaikuta tolvanalta vaan vähän herkältä. Yrität koulia, ettei tule pojasta neitiä? Siihenhän juuri joudutaan, kun isä kovistelee eikä ymmärrä, tulee kielteinen ja mitätöivä miehenmalli ja kastraatioahdistus. Jätä paappojen hommiksi pojan opettaminen, jos ei itseltäsi löydy myötätuntoa ja ymmärrystä lasta kohtaan. Eläkeläisillä on rauhallisempi tahti ja enemmän kokemusta. Näytä rauhallisesti mallia ja puhu hiljempaa asioista, jotka ovat suuria.
[/quote]
Et sinä voi mitään tietää tyylistä, jolla asian hoidin.
Poika on muuten kalalla jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"]Lähtökohtaisesti kalastaja perkaa itse saaliinsa. Jos tämä ei sovi, ongitaan ilman koukkua.
[/quote]
Mistä iästä alkaen? Voiko lasta pakottaa tappamaan? Kamalat traumat jäi varmasti!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:33"]onkimansa kalat. 9 - vuotias osasi kyllä onkia, mutta ei uskaltanut tappaa kaloja.
Nyt on poika opetettu tavoille. Ei pidä mennä onkimaan jos ei meinaa hyödyntää saalista. Toivottavasti muistaa ikänsä. Maha auki ja sisukset pihalle. Paistoin pojalle fileet, jotka nikotellen nieli.
[/quote]
Itkikö edes?
[/quote]
Jotain yritti tuhertaa, mutta kun uhkasin ottaa ongen pois, alkoi vastahakoisesti raapia kalaa puukolla. Opettaahan se piti ihan alusta pitäen, kuinka niskat taitetaan nurin ja vatsa leikataan auki.
Huomenna nähdään, vieläkö tekee mieli ongelle.
[/quote]

Siis uhkasit ottaa lapselta hengen pois??

Vierailija
64/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"]Lähtökohtaisesti kalastaja perkaa itse saaliinsa. Jos tämä ei sovi, ongitaan ilman koukkua.
[/quote]
Mistä iästä alkaen? Voiko lasta pakottaa tappamaan? Kamalat traumat jäi varmasti!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:33"]onkimansa kalat. 9 - vuotias osasi kyllä onkia, mutta ei uskaltanut tappaa kaloja.
[/quote]
Itkikö edes?
[/quote]
Jotain yritti tuhertaa, mutta kun uhkasin ottaa ongen pois, alkoi vastahakoisesti raapia kalaa puukolla. Opettaahan se piti ihan alusta pitäen, kuinka niskat taitetaan nurin ja vatsa leikataan auki.
[/quote]

[/quote]

Ai, siinä lukikin ongen. Huh. No mutta silti, kamalalta kuulostat. Olisit kertonut ennen kalastamaan menoa että pitää itse perata saaliit.

Vierailija
65/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikkutytöstä lähtien seurasin vierestä kun kaloja perattiin joka viikonloppu ja kaikki lomat.Hyvä että opetat hankkimaan ruokaa niin sanotusti!Muista opettaa napakat iskut päähän,meillä kalojen annettiin yleensä tukehtua.Siksi itse annan kunnon iskuja päähän.

Vierailija
66/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"]Lähtökohtaisesti kalastaja perkaa itse saaliinsa. Jos tämä ei sovi, ongitaan ilman koukkua.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itkikö edes?
[/quote]
[/quote]

[/quote]
Niin luulisi näistä reaktioista päätellen, mitä täällä on esitetty.

Vierailija
67/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap teki aivan oikein. Jos meinaa kalastaa, on osattava käsitellä kalat (jos ei nyt sitten mitään c&r touhua harrasta).  Meillä se on lapsille tehty selväksi heti siitä lähtien kun ovat halunneet onget käteensä.

Meillä 5-vuotias oppi juuri äskettäin perkaamaan kalat ja nyt kovasti yrittää opetella fileoimaan ne myös. 9v. taasen sai synttärilahjaksi kunnon filetin kun sellaista pyysi. 

Meillä siis koko perhe kalastaa aktiivisesti niin virvelillä, verkoilla kuin mato-ongellakin.

Vierailija
68/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:11"]

Mäkin nikottelisin ruuan suhteen jos sen laittaja puhuisi minulle tuohon sävyyn. Mieluummin laittaisin kalani itse tai 9-viotiaana ne olisi päätynyt (ja päätyikin pääsääntöisesti) kissalle.

[/quote]

Kannattaa ne perata kissallekin sillä tämä voi saada kalasta matoja. Lisäksi ahvenissa on terävät selkäevät. Kalat säilyvät lisäksi paremmin perattuna jääkaapissa.

[/quote]

Lähinnä järvikaloissa on matovaara, niitä ei pidä antaa edes kissoille raakana. 

Perata kalat toki täytyy (mieluiten heti kun on nostettu vedestä).

Vierailija
69/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pakotit myös syömään?  :(

Vierailija
70/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on pakottaminen
Ihmisiä ei kuulu pakottaa
Saman asian saa aikaan hyvällä

Vierailija
71/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok, että lapselle opetetaan perkaminen. Kuuluu kalastamiseen. Mutta reiluinta lasta kohtaan olisi ollut, että olisi nähnyt jo aikaisemmin sivusta kuinka isi perkaa kalat, tiennyt että joutuu joskus itsekin. Ja kun sen aika olisi koittanut, lapsi olisi ollut henkisesti valmis asiaan. Nyt vain yllätit lapsen, että nyt sä perat tai et ongi enään koskaan.

Asia joka taisi olla lapsellesi aivan vieras yllätti hänet ja sai voimaan pahoin. Ennakointi ja esivalmistelu on lapsille tärkeää.

Vierailija
72/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:15"]Ja pakotit myös syömään?  :(
[/quote]
Tietysti tarjoilin päivällisellä oma onkimat ja perkaamat fileet! Enemmin otan tästä olalle taputuksia kuin moitteita. En tehnyt numeroa asiasta, siihen lautaselle ne kippasin.

Vierailija
73/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vajaa 5v tyttö sai eilisen kalareissun ainoan kalan, alle 10cm särjen.. Toi kalan kotiin ja isänsä kanssa perkas ja paisto pannulla. Isoveljet oli katkeria, kun vain yksi sai kalaa.. :) tyttö arveli kalan syötyään, että aika paljon pieniä piikkejä siinä oli..

Vierailija
74/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä koko tätä ketjua. Minulle on ensimmäisestä ongitusta kalasta alkaen ollut selvää, että minun tehtäväni onkijana on se päästää päiviltä eikä jättää kitumaan koukku kiduksissa. Olen ollut noin 4v ja pappani kanssa kalassa, joten miten tämä 9v on selvinnyt tähän asti tajuamatta sitä, mitä kaloille tulee tehdä, kun ne on vedestä nostettu.

Perata meillä ei pienenä tarvinnut, koska ongitut kalat sai naapurin kissa.

Vierailija
75/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt saman. Jos onkii niin sitten myös tappaa ja perkaa ne kalat. Huvikseen ei kaloja kiusata.

Vierailija
76/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koko lapsuuteni perannut kaloja jo ihan pienestä saakka.

Mulle siinä ei ollut mitään kummallista.

Ja mun sisarukset, kun tykkäsuvät kalastaa, niin osasivat myös perata saaliinsa.

Tän päivän lapset ja aikuiset on ihan outoja  -  kalan peruussa ei ole kyse mistään tappamisesta, siitäkin huolimatta, että se kala pitää kopsattaa ensin kuolleeksi.

Nössöjä.

Vierailija
77/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ap! Kaikista ei ole kalamiehiksi, näin se menee. Hienoa jos teillä on nyt sellainen. Tämänpäivän pullamössöpenskat eivät uskalla koskea paljain käsin edes valmisfileisiin, saati elävään kalaan.

Vierailija
78/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyntämisestä en tiedä, mutta jos onkii kalan ylös ja vahingoittaa sitä koukuilla niin pitää olla kanttia myös lopettaa se kärsimyksistään. Toisaalta jos et ole opettanut pojalle ennen onkimista mitä saaliille kuuluu tehdä niin tuo oli hieman liian julma tapa opettaa elämän tosiasioita.

Sinänsä pojot tuosta että annat ehdon jos ongit niin myös käsittelet saaliin. Eläimen kärsimykset pitää lopettaa mahdollisimman pian ja sitä painottaisin pojallekin.

Vierailija
79/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai poikaa ole syytä pakottaa tekemään itse, voi seurata vierestä. Itse 7-vuotiaana tyttönä tapoin ja perkasin kaloja innolla. Ei tuntunut pahalta, jännää oli. En ehkä silloin vielä ymmärtänyt kalojen olevan tuntevia olioita. Nykyään ei se tappaminen kivalta tunnu mutta se on osa luonnon kiertokulkua.

Vierailija
80/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko tietää, mistä tämä paljastui provoksi? Jos olisit itse omin käsin yhdenkään kalan hankkinut vedestä fileeksi lautaselle, tietäisit varmaan itsekin.

Tyttäreni käväisi tuossa iässä noutamassa ongella kalan rannasta ja toi sen keittiöön, isän valmistettavaksi kun ei äiti sattunut olemaan kotona. Hirvimetsällä hän paarusti siitä alkaen kun oppi kävelemään, ja ensimmäiset hirvet nylki alle kouluikäisenä. Mikä siinä muka niin kauheaa on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi