Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotin pojan perkaamaan

Vierailija
20.06.2015 |

onkimansa kalat. 9 - vuotias osasi kyllä onkia, mutta ei uskaltanut tappaa kaloja.
Nyt on poika opetettu tavoille. Ei pidä mennä onkimaan jos ei meinaa hyödyntää saalista. Toivottavasti muistaa ikänsä. Maha auki ja sisukset pihalle. Paistoin pojalle fileet, jotka nikotellen nieli.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:27"]

Omasta mielestäni en ole julma. Minusta olisi julmaa tappaa vain tappamisen ilosta. Ap

[/quote]

No miksi sitten menet tappamisen ilosta tappamaan lapsesi ilon kalastamiseen? Kunnioitusta on hankala opettaa tavoilla, jotka eivät kunnioita lasta tai piittaa muiden näkemyksistä. Joskus paukapäisimmille halveksunnan uhka on tehokas opettaja, mutta useimmille meistä se on liikaa. Poikasi vaikuttaisi kuuluvan jälkimmäiseen ryhmään.
[/quote]
En ole vakuuttunut, että ilo meni kalastamiseen.
Jos ei uskalla koskea oikeaan kalaan, on parempi kun heittää vaikka tikkaa.

Vierailija
42/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meilläkin opetettu 8 v tyttö perkaaman kalat. Mutta pointti lienee se, miten homma esitetään. Onko se, että tapa se s....tana nyt, vai jotenkin sivistyneemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:27"]

Omasta mielestäni en ole julma. Minusta olisi julmaa tappaa vain tappamisen ilosta. Ap

[/quote]

No miksi sitten menet tappamisen ilosta tappamaan lapsesi ilon kalastamiseen? Kunnioitusta on hankala opettaa tavoilla, jotka eivät kunnioita lasta tai piittaa muiden näkemyksistä. Joskus paukapäisimmille halveksunnan uhka on tehokas opettaja, mutta useimmille meistä se on liikaa. Poikasi vaikuttaisi kuuluvan jälkimmäiseen ryhmään.
[/quote]
Outo ajatuskuvio tuo, että kalastaa täytyy voida, vaikka ei olisi aikomustakaan edes hyödyntää eläintä. Ajatteletko nisäkkäistä ja linnuista samalla tavalla?

Vierailija
44/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:55"]On meilläkin opetettu 8 v tyttö perkaaman kalat. Mutta pointti lienee se, miten homma esitetään. Onko se, että tapa se s....tana nyt, vai jotenkin sivistyneemmin.
[/quote]
Tappaa sivistyneemmin?

Vierailija
45/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen on hyvä oppia, ettei meressä asu kalapuikkoja ja ettei file ole mikään oma kalalajinsa vaan se täytyy tehdä elävästä fisusta aloittaen.

Vierailija
46/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:38"]

Luulen että suurimman säikähdyksen aiheutti kalan sätkiminen, vaikka sisuskalut olivat jo pihalla ja pää irti. Poika ei tiennyt, että kalan refleksit toimivat niin. Ensi kerralla osaa varautua siihenkin. Miksi tämän jaan?! Mielenkiinnosta. Ajattelinkin täällä liikkuvan luonnosta vieraantuneita vanhempia, jotka eivät uskaltaisi itsekkään koskea kalaan. Ja en ole äiti vaan isä. Ap

[/quote]

No sehän on selvä, että isä. Sovitteko etukäteen, että sitten perataan, ja kerroitko mitä perkaaminen on, kerrotko niistä reflekseistä? Vai ojensitko yllättäen puukon ja aloit pakottamalla "Opettaa"?

Niin miksi kerrot meille tämän? Siksikö siis, että oletat täällä olevan luonnosta vieraantuneita ihmisiä, ja luulet meitä järkyttäväsi. Lasten kohtelua nyt valitettavasti on kaikenlaista.  Poikasi kyllä voi vauhdilla vieraantua luonnosta.

Vierailija
47/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:55"]On meilläkin opetettu 8 v tyttö perkaaman kalat. Mutta pointti lienee se, miten homma esitetään. Onko se, että tapa se s....tana nyt, vai jotenkin sivistyneemmin. [/quote] Tappaa sivistyneemmin?

[/quote]

Esittää asia sivistyneemmin. Pyytää tekemään jotakin. Opettaa ystävällisesti. Ei pakottaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
48/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:14"]

Ei herranjestas kuinka luonnosta vieraantunutta sakkia täälläkin liikkuu. Jos kalastat, kunnioitat eläintä ja hyödynnät sen. Tai vaihtoehtoisesti et kalasta. Ap

[/quote]

Kunnioitus ei liity asiaan mitenkään, vaan käytännön pakko.

Vierailija
49/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle mummo opetti kalojen perkaamisen 4-vuotiaana. Jos ap:n pojalla on vaikeaa asian kanssa niin se johtuu siitä että ap oli liikkeellä liian myöhään. Tuohon ikään sitä on jo vieraannuttu luonnosta, niin että syytä vaan ap kuule itteäs. Brutaali olet, etkä mikään kasvattaja. Ota peili käteen ja katso sinne.

Vierailija
50/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:56"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:09"]Haluatko tietää, mistä tämä paljastui provoksi? Jos olisit itse omin käsin yhdenkään kalan hankkinut vedestä fileeksi lautaselle, tietäisit varmaan itsekin. Tyttäreni käväisi tuossa iässä noutamassa ongella kalan rannasta ja toi sen keittiöön, isän valmistettavaksi kun ei äiti sattunut olemaan kotona. Hirvimetsällä hän paarusti siitä alkaen kun oppi kävelemään, ja ensimmäiset hirvet nylki alle kouluikäisenä. Mikä siinä muka niin kauheaa on?   [/quote] Höpöhöpö. Kala tainnoksiin, vatsa auki. Sisukset ulos. Tässä vaiheessa sätkii vielä. Kun pää on kunnolla irti ei enää pompi. Ap

[/quote]

Et sitten vastannut kysymykseeni, jonka toistan tässä: Mistä paljastui provoksi? Tai minähän kysyin oikeastaan "haluatko tietää ...". Kyllä minä tiedän, että kala voi sätkiä vielä kattilassakin.
[/quote]
Tottakai voi, on lihaksissa olevaa refleksiä. Mutta usko mitä uskot, mutta olisihan se mahdoton ajatus että joku vanhempi opettaisi lastaan näin brutaalilla tavalla.

Vierailija
51/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:45"]

Olen itse ollut todella aktiivinen kalastuksen harrastaja. Silti (tai juuri siksi) olen AP:n linjoilla. Vanhempi poika tahtoo kalastaa, ja olen sanonut että sopii heti kun hän laittaa itse madon koukkuun ja auttaa tappamaan ja perkaamaan kalat. Sekä 100% varmuudella syö ne. Siinä iässä kun osaa kalastaa, pitää ymmärtää jo mitä se oikeasti tarkoittaa.

[/quote]

Mutta sanoiko Ap vai yllättikö puukon kanssa pakottaen? Siitähän tässä on kyse. Sivuraiteille on mennyt tämä keskustelu.

Vierailija
52/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu mikä paska vanhempi. 

Vierailija
53/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:45"]

Olen itse ollut todella aktiivinen kalastuksen harrastaja. Silti (tai juuri siksi) olen AP:n linjoilla. Vanhempi poika tahtoo kalastaa, ja olen sanonut että sopii heti kun hän laittaa itse madon koukkuun ja auttaa tappamaan ja perkaamaan kalat. Sekä 100% varmuudella syö ne. Siinä iässä kun osaa kalastaa, pitää ymmärtää jo mitä se oikeasti tarkoittaa.

[/quote]

Mutta sanoiko Ap vai yllättikö puukon kanssa pakottaen? Siitähän tässä on kyse. Sivuraiteille on mennyt tämä keskustelu.
[/quote]
Tottakai poika tiesi, että kala on tapettava. Ei hän idiootti ole. Alkoi vain jänistää viimehetkellä. En antanut periksi vaan autoin poikaa perkaamaan kalan. Apua tarvitsi fileerauksessa, sillä olisi varmaan sössinyt koko aterian ilman kokeneempaa puukonkäyttäjää. Nämä jutut vain täytyy tietää, eikä niitä opi jossei kukaan opeta. Kuten sanottu, ei traumoja. Poika oli jo
uudelleen kalassa.
Ap

Vierailija
54/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:45"] Olen itse ollut todella aktiivinen kalastuksen harrastaja. Silti (tai juuri siksi) olen AP:n linjoilla. Vanhempi poika tahtoo kalastaa, ja olen sanonut että sopii heti kun hän laittaa itse madon koukkuun ja auttaa tappamaan ja perkaamaan kalat. Sekä 100% varmuudella syö ne. Siinä iässä kun osaa kalastaa, pitää ymmärtää jo mitä se oikeasti tarkoittaa. [/quote] Mutta sanoiko Ap vai yllättikö puukon kanssa pakottaen? Siitähän tässä on kyse. Sivuraiteille on mennyt tämä keskustelu. [/quote] Tottakai poika tiesi, että kala on tapettava. Ei hän idiootti ole. Alkoi vain jänistää viimehetkellä. En antanut periksi vaan autoin poikaa perkaamaan kalan. Apua tarvitsi fileerauksessa, sillä olisi varmaan sössinyt koko aterian ilman kokeneempaa puukonkäyttäjää. Nämä jutut vain täytyy tietää, eikä niitä opi jossei kukaan opeta. Kuten sanottu, ei traumoja. Poika oli jo uudelleen kalassa. Ap

[/quote]

No se on hyvä sitten jos näin on. Terkkuja pojalle ja hyvää kesää eräältä kriittiseltä kirjoittajalta!

Vierailija
55/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi juma mikä topikki!
Aivan dillejä kommentteja!

Vierailija
56/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:55"]

On meilläkin opetettu 8 v tyttö perkaaman kalat. Mutta pointti lienee se, miten homma esitetään. Onko se, että tapa se s....tana nyt, vai jotenkin sivistyneemmin.

[/quote]

Just näin. Uimaan opettamisessa paras tapa ei ole se, että heittää lapsen veteen jotta se räpiköi rantaan ettei huku. Asia kannattaa käydä läpi jo ennen onkimaan lähtö. Että jos onkii se tarkittaa että kala kuolee ja päätyy pannulle. Minut opetti isä laittamaan madot koukkuun ja vääntämään niskat nurin heti ensionkireissulla joskus 4-5v:nä. Nätisti. Omien lasten kanssa myös sama, mies opettanut, kalastajasukua lisäksi että ovat nähneet kun pappa rantahuoneella touhuaa kalojen kanssa.

Lapsen tahtoa voi kunnioittaa jos tuntuu pahalta, mutta silloin voi tehdä selväksi että kalat jää syömättä sitten. Tai ainakin niin, että jos kalan tappaja tuntuu murhaajalta niin sitten kannattaa pitäytyä kasviksissa. Ei ole oikein sysätä ikävää homaa ulkopuoliselle ja syyllistää vielä lisäksi. Sama homma lihan kanssa. Jos pitää teurastajaa julmurina tai murhaajana, niin ei ole oikeutta lihansyöntiin. Teurastaja teurastaa jotta pihvin saa lautaselle. JOkainen pihvi on aina ollut ensin kaunis ja tunteva luontokapple.

Vierailija
57/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 15:04"]

Mutta usko mitä uskot, mutta olisihan se mahdoton ajatus että joku vanhempi opettaisi lastaan näin brutaalilla tavalla.

[/quote]

En minä väitä, että kukaan vanhempi ei opettaisi lastaan näin brutaalilla tavalla. Aloituksessa vaan oli muuan yksityiskohta, joka sai vahvasti epäilemään, tokkopa poika noin vaan huitaisi kalan syöntikuntoon.

Ja palasihan aloittaja tarkentamaan asiaa 95. viestissä. Nyt vaikuttaa jo paljon uskottavammalta. Olen sitä mieltä, että kyllä kalaa ja lihaa syövän pitää pystyä itse hankkimaan ruokansa. Aloittajan tapa pakottaa ei varmaan ole paras mahdollinen, vaan se perkauksesta aloittaminen voi olla parempi kuin ongesta otettavan kalan tappaminen. Ei nimittäin ole mitenkään helppoa ja nopeaa, ja saalis on kymmenkiloinen hauki.

Vierailija
58/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"]Lähtökohtaisesti kalastaja perkaa itse saaliinsa. Jos tämä ei sovi, ongitaan ilman koukkua. [/quote] Mistä iästä alkaen? Voiko lasta pakottaa tappamaan? Kamalat traumat jäi varmasti!

[/quote] No voi helvetti. Tätä se kaupunkilaistumien teettää.

Vierailija
59/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä jysäys tätä ketjua! :D
Kylläpä minäki olen itse onkimat kalani perannut jo 7 vuotiaasta lähtien.
Ja 5 vuotiaana oli isin mukana hirvimetsällä ja katsoin vierestä ku hirvi suolestettiin. Veret valutettiin ulos ja sisuskalut otettiin pois.
Samoin meillä on AINA jänistyskaudella riippunu 1-3 jänistä ladossa, jossa kävin muksuna puita usein hakemassa sisälle. Olen myös ollut mukana seuraamassa kun jänis on nyletty.
Miten ihmeessä tämän ketjun mammojen muksut selviääkään elämästä jos kalapuikot tulee pakastealtaasta ja jauhelihapihvitkin löytyy kaupasta. Ruuan alkuperästä ei ole havaintoa ja järkytytään kun kerrotaankin sen jauhelihapihvin joskus olleen ihan elävä eläin. Sama koskee niitä kalapuikkojakin.
Pointsit ap:lle!! Arvostan suuresti tuota ajatusmaailmaa! Samoin ajattelen itsekin. :)

Vierailija
60/99 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 01:00"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:27"] Omasta mielestäni en ole julma. Minusta olisi julmaa tappaa vain tappamisen ilosta. Ap [/quote] No miksi sitten menet tappamisen ilosta tappamaan lapsesi ilon kalastamiseen? Kunnioitusta on hankala opettaa tavoilla, jotka eivät kunnioita lasta tai piittaa muiden näkemyksistä. Joskus paukapäisimmille halveksunnan uhka on tehokas opettaja, mutta useimmille meistä se on liikaa. Poikasi vaikuttaisi kuuluvan jälkimmäiseen ryhmään. [/quote] Outo ajatuskuvio tuo, että kalastaa täytyy voida, vaikka ei olisi aikomustakaan edes hyödyntää eläintä. Ajatteletko nisäkkäistä ja linnuista samalla tavalla?

[/quote]

Mistäs pirusta sait päähäsi, että minä niin ajattelisin? Päin vastoin, pidän periaatettasi erittäin arvostettavana ja tärkeänä opettaa. Sitä enemmän ihmettelen, miksi sitten menet opettamaan vasemmalla kädellä ja tölvien. Kun kerran poikasi ei vaikuta tolvanalta vaan vähän herkältä. Yrität koulia, ettei tule pojasta neitiä? Siihenhän juuri joudutaan, kun isä kovistelee eikä ymmärrä, tulee kielteinen ja mitätöivä miehenmalli ja kastraatioahdistus. Jätä paappojen hommiksi pojan opettaminen, jos ei itseltäsi löydy myötätuntoa ja ymmärrystä lasta kohtaan. Eläkeläisillä on rauhallisempi tahti ja enemmän kokemusta. Näytä rauhallisesti mallia ja puhu hiljempaa asioista, jotka ovat suuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi