Pakotin pojan perkaamaan
onkimansa kalat. 9 - vuotias osasi kyllä onkia, mutta ei uskaltanut tappaa kaloja.
Nyt on poika opetettu tavoille. Ei pidä mennä onkimaan jos ei meinaa hyödyntää saalista. Toivottavasti muistaa ikänsä. Maha auki ja sisukset pihalle. Paistoin pojalle fileet, jotka nikotellen nieli.
Kommentit (99)
Kalojen perkaaminen oli mun suurinta hupiani joskus alle kouluikäisenä. Sittemmin aikuisiällä en mielellään ole laittanut edes matoraukkaa koukkuun.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:07"]
Ja mielenkiintoista olisi kuulla, että olisitko kohdellut tytärtäsi yhtä julmasti? Onko tämä nyt taas näitä oletuksia, että pienten poikien pitää olla ihan MIEHIÄ heti pienenä.
Parhaimmassa tapauksessa teit AP pojastasi juuri kasvissyöjän. Luultavasti aikuisena ei syö mitään lihaa kun sai nyt traumoja.
[/quote]
Mitä helvetin traumoja saa kalan perkaamisesta?!? Ei vittu tätä pullamössö-sukupolvea!!! Eiköhän tuokin muksu vedä pihviä ja kalaa taas hyvällä omallatunnolla huomenissa. Kalan perkaamisen "traumat" ovat taakse jäänyttä elämää.
Kyllä mekin jouduimme (tytöt) lapsina osallistumaan tappamiseen ja perkaamiseen onkiretken päätteeksi. Tiedettiin sen kuuluvan onkimiseen, tietenkin. Ei siinä mitään, ihan mielenkiinnolla toimitusta seurasimme. Ja ollaan edelleen kaikki ns. lihansyöjiä.
[/quote]
Kyse onkin nyt siitä, että sinua ei ole haitannut pistää kalaa lihoiksi. Mutta ap:n poikaa haittasi, hän itki ja hänen teki pahaa. Hän on siis erilainen ihminen kuin sinä. Hän on samanlainen kuin minä ja minä todella "traumatisoiduin" kalan tappamisesta lapsena ja olen kasvissyöjä nyt aikuisena. olisin saattanut tosiaan olla ilman tuotakin tapausta, mutta katkera olen edelleen sille aikuiselle joka pakotti minut kalat tappamaan, kun en olisi halunnut. Meitä kun on niin monenlaisia ihmisiä täällä pallolla.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:15"]Sä olet kyllä ihan kamala äiti, ap. Hirveää ajatella miten julmasti kohtelet lapsiasi muissa tilanteissa. Sitäpaitsi sinähän hänet olet ongelle päästänyt.
[/quote]
Et ole tosissasi!
Tottakai päästin onkimaan. Kun kala söi, opetin ottamaan irti koukusta ja tappamaan, tai vaihtoehtoisesti päästämään alamittaisena takaisin järveen. Mitä julmaa ja hirveää tässä on?!
Miten kuvittelet oman kala-ateriasi oikein valmistuneen? Luuletko että kalat hyppivät pannulle itsestään?
ihme kun kukaan ei valvo näitä juttuja olis kyllä syytä...sairasta touhua..hui hirveetä..tuo p...myynti olisi tutkittava mikä tuon jutun takana on?
AP kantaa sitten itse seuraukset siitä mitä teit tuolle pienelle pojalle! Poikasi ei luultavasti koskaan tule kunnioittamaan enää sinua.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:14"]
Ei herranjestas kuinka luonnosta vieraantunutta sakkia täälläkin liikkuu. Jos kalastat, kunnioitat eläintä ja hyödynnät sen. Tai vaihtoehtoisesti et kalasta. Ap
[/quote] Luuletko että 9 vuotias, siis 9! Ajattelee tuollalailla?
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:47"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:39"]Lähtökohtaisesti kalastaja perkaa itse saaliinsa. Jos tämä ei sovi, ongitaan ilman koukkua. [/quote] Mistä iästä alkaen? Voiko lasta pakottaa tappamaan? Kamalat traumat jäi varmasti! [/quote] [quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:33"]onkimansa kalat. 9 - vuotias osasi kyllä onkia, mutta ei uskaltanut tappaa kaloja. Nyt on poika opetettu tavoille. Ei pidä mennä onkimaan jos ei meinaa hyödyntää saalista. Toivottavasti muistaa ikänsä. Maha auki ja sisukset pihalle. Paistoin pojalle fileet, jotka nikotellen nieli. [/quote] Itkikö edes? [/quote] Jotain yritti tuhertaa, mutta kun uhkasin ottaa ongen pois, alkoi vastahakoisesti raapia kalaa puukolla. Opettaahan se piti ihan alusta pitäen, kuinka niskat taitetaan nurin ja vatsa leikataan auki. Huomenna nähdään, vieläkö tekee mieli ongelle.
[/quote]
Ehkäpä ei tee. Jos minua kohdeltiin lapsena noin. niin lopetin kyseisen asian harrastamisen tai tekemisen sitten siihen, enkä palannut enää asiaan. Eikä kyse ole nimenomaan kalan perkaamisesta, vaan tuollaisesta henkisestä väkivallasta. Enkä ole nykyajan pullamössöä, vaan 70-luvun lapsi.
Omasta mielestäni en ole julma. Minusta olisi julmaa tappaa vain tappamisen ilosta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:14"]
Ei herranjestas kuinka luonnosta vieraantunutta sakkia täälläkin liikkuu. Jos kalastat, kunnioitat eläintä ja hyödynnät sen. Tai vaihtoehtoisesti et kalasta. Ap
[/quote]
Syytä olisi. Ei 9-vuotias ole enää mikään pikkulapsi, eikä hänen voi antaa leikkiä elävillä eläimillä.
ohis
Miksi muuten kerrot meille tämän? Ylpeilet kun sait lapsen nujerrettua, vai mikä tässä oli tarinan syy?
Ei voi kun nauraa teille mammoille! :D Ei hyvä luoja... Traumoja, ei kunnioitusta enää, henkistä väkivaltaa, julmaa, sairasta jne... Oikeesti, menkää nyt nukkumaan jo ja muistakaa ottaa ne iltalääkkeenne, niin ehkä , EHKÄ!, olette huomenna taas normi järjellä varustettuja. :D
Niin ja muistakaa peitellä pumpuliin ne muksunne, niin eivät saa traumoja. Hah haa :D
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:14"]
[/quote]
En. Se on opetettava siihen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:21"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:07"]
Ja mielenkiintoista olisi kuulla, että olisitko kohdellut tytärtäsi yhtä julmasti? Onko tämä nyt taas näitä oletuksia, että pienten poikien pitää olla ihan MIEHIÄ heti pienenä.
Parhaimmassa tapauksessa teit AP pojastasi juuri kasvissyöjän. Luultavasti aikuisena ei syö mitään lihaa kun sai nyt traumoja.
[/quote]
Mitä helvetin traumoja saa kalan perkaamisesta?!? Ei vittu tätä pullamössö-sukupolvea!!! Eiköhän tuokin muksu vedä pihviä ja kalaa taas hyvällä omallatunnolla huomenissa. Kalan perkaamisen "traumat" ovat taakse jäänyttä elämää.
Kyllä mekin jouduimme (tytöt) lapsina osallistumaan tappamiseen ja perkaamiseen onkiretken päätteeksi. Tiedettiin sen kuuluvan onkimiseen, tietenkin. Ei siinä mitään, ihan mielenkiinnolla toimitusta seurasimme. Ja ollaan edelleen kaikki ns. lihansyöjiä.
[/quote]
Kyse onkin nyt siitä, että sinua ei ole haitannut pistää kalaa lihoiksi. Mutta ap:n poikaa haittasi, hän itki ja hänen teki pahaa. Hän on siis erilainen ihminen kuin sinä. Hän on samanlainen kuin minä ja minä todella "traumatisoiduin" kalan tappamisesta lapsena ja olen kasvissyöjä nyt aikuisena. olisin saattanut tosiaan olla ilman tuotakin tapausta, mutta katkera olen edelleen sille aikuiselle joka pakotti minut kalat tappamaan, kun en olisi halunnut. Meitä kun on niin monenlaisia ihmisiä täällä pallolla.
[/quote]
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD ei helvetti
Kyllähän sitä kalamies omat kalansa perkaa! Ukki/vaari tuon yleensä opettaa.
Luulen että suurimman säikähdyksen aiheutti kalan sätkiminen, vaikka sisuskalut olivat jo pihalla ja pää irti. Poika ei tiennyt, että kalan refleksit toimivat niin. Ensi kerralla osaa varautua siihenkin. Miksi tämän jaan?!
Mielenkiinnosta. Ajattelinkin täällä liikkuvan luonnosta vieraantuneita vanhempia, jotka eivät uskaltaisi itsekkään koskea kalaan.
Ja en ole äiti vaan isä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:11"]
Mäkin nikottelisin ruuan suhteen jos sen laittaja puhuisi minulle tuohon sävyyn. Mieluummin laittaisin kalani itse tai 9-viotiaana ne olisi päätynyt (ja päätyikin pääsääntöisesti) kissalle.
[/quote]
Kannattaa ne perata kissallekin sillä tämä voi saada kalasta matoja. Lisäksi ahvenissa on terävät selkäevät. Kalat säilyvät lisäksi paremmin perattuna jääkaapissa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:27"]
Omasta mielestäni en ole julma. Minusta olisi julmaa tappaa vain tappamisen ilosta. Ap
[/quote]
No miksi sitten menet tappamisen ilosta tappamaan lapsesi ilon kalastamiseen? Kunnioitusta on hankala opettaa tavoilla, jotka eivät kunnioita lasta tai piittaa muiden näkemyksistä. Joskus paukapäisimmille halveksunnan uhka on tehokas opettaja, mutta useimmille meistä se on liikaa. Poikasi vaikuttaisi kuuluvan jälkimmäiseen ryhmään.
Meillä on opeteltu kalojen perkuuta kun pojat ovat olleet 5-6v.
Itse olen metsästänyt fasaaneja jousella eskari ikäisenä.
Paistettinnn niitä nuotiolla 4. luokkalaisten kanssa.
Muistan kun olin 1. luokalla ja pappa pyysi lyömään kireellä kanalta pään veke.
Kana räpiköi päättömänä pari metriä.
Yksi parhaimmista kana aterioistani.
Minusta pitää tietää mistä ruoka tulee.
m41
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 00:11"]
Mäkin nikottelisin ruuan suhteen jos sen laittaja puhuisi minulle tuohon sävyyn. Mieluummin laittaisin kalani itse tai 9-viotiaana ne olisi päätynyt (ja päätyikin pääsääntöisesti) kissalle.
[/quote]
Kannattaa ne perata kissallekin sillä tämä voi saada kalasta matoja. Lisäksi ahvenissa on terävät selkäevät. Kalat säilyvät lisäksi paremmin perattuna jääkaapissa.
[/quote]
Kirjoitinko että en olisi niitä perannut tai keittänyt/kuumentanut? Kannattaa myös opetella lukutaito.
Aikakone taitaakin olla jo keksitty, luulin eläväni vuotta 2015