Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ei vastaa wilma-viesteihin

Vierailija
09.02.2022 |

Onko muilla samoja kokemuksia.

Opettaja ei vastaa wilma-viesteihin.

Koulun ja kodin yhteistyö toimii pääasiassa wilma-viestien varassa. Kyse on siis ihan asiallisista ja ystävällisistä viesteistä, jotka liittyy kouluun esim. mitkä sivut tulee kokeeseen. Opettaja ei laita niitä wilmaan kokeen yhteyteen, vaan sanoo vain tunnilla. Ei mitään henkilökohtaista opettajaa koskevaa.

Kysyisin erikseen:

Vastaako teidän lapsen opettaja lapsenne viesteihin ?

Vastaako opettaja vanhemman viesteihin ?

Tai jos oot lukiossa opiskelijana, vastaako opettajat sun viesteihin ?

Kiitos, jos pystyt vastaamaan. Mietin, onko tää kovin yleistä. Hyvä keino sinänsä estää wilma-viestit jatkossa, varsinkin oppilailta. Toivottavasti lapseni koulu on poikkeus. Kaikkea ei ehdi, halua tai muista kysyä tunnilla.

Kommentit (353)

Vierailija
261/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla vanhemmista on aivan hämärtynyt kuva minkä verran opettaja ehtii yhteen perheeseen panostaa. Yksikin äiti lähetteli viikottain kyselyjä, että miten tällä viikolla hänen adhd-pojallaan on mennyt, mitä haasteita oli, mitkä vahvuudet. Voi hitto, että meni hermot sekä äitiin että poikaan. Ensin päivän katselet sitä säätämistä ja ryhmän häirintää ja illatkin olisi pitänyt vielä analysoida mussukan toimintaa. Vastasin kerran, sinnikkäästi jatkoi koko syyslukukauden silti tätä ahdistelua.

Eli ap, riippuu varmaan aina aiheesta ja viestipommituksen määrästäkin se, että vastaako opettaja aina. Fiksuille vanhemmille ja fiksuihin asioihin yritän aina ehtiä ja muistaa kuitata jotain.

Onneksi et ole minun lapseni opettaja. Lapsellani on tehostettu tuki koulussa ja adhd tutkimukset alkamassa. Opettaja on aivan ihana ja yrittää yhreistyössä kanssani saada lapseni koulutaipaleen alkamaan mahdollisimman hyvin. Viestittelemme opettajan kanssa joko tekstareilla tai Wilman kautta useamman kerran viikossa ja puhelimessakin puhumme muutaman kerran kuukaudessa. Arvostan todella suuresti tätä opettajan antamaa aikaa ja panosta. Ja sitä, että hänelle minun lapseni koulun sujuminen on tärkeää.

Vierailija
262/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppitunti alkaa 8.00. Klo 8.05 viesti vanhemmalta. Klo 8.10 uusi viesti samalta vanhemmalta: "Miksi et vastaa." Klo 8.15 rehtori tulee kertoman luokkaan, että vanhempi on yrittänyt tavoittaa sinua...

Perjantai klo 21.45 viesti Wilmassa. Lauantaiaamuna uusi viesti, jossa ihmetellään opettajan toimintaa, kun ei lue viestejä. Maanantaiaamuna viestejä on 12 ja taas on rehtori saanut vihaista viestiä...

Olen ilmoittanut vanhemmille, että vastaan viesteihin virka-ajalla heti kun ehdin. Ja aina olen vastannut.

Tällaisia vanhempi on sattunut itsellekin. Osa kuvittelee Wilmaa jonkinlaiseksi Whatsappiksi. Eivät ymmärrä, että 5 minuuttia tunnin alkamisen jälkeen opettajalla on varmasti muutakin tekemistä kuin vastata heille. "Parhaita" ovat nämä pyynnöt Wilman kautta: lähdemme hammaslääkäriin, laitatko lapsen heti ulos.

No jos sulle tulee vanhemmalta pyyntö lähettää lapsi ulos jotta hän pääsee hammaslääkäriin niin sun velvollisuutena on laittaa se lapsi ulos. Muutenhan sä rikot virka velvollisuutta.

Vastuu lapsen hammaslääkäristä on vanhemmalla, ei opettajalla. Opettajan virkavelvollisuuksiin ei todellakaan kuulu huolehtia hammaslääkäreistä. Hae lapsi luokasta, jos lapsi ei itse osaa lähteä.

On varmasti totta että tuollaiset tehtävät ei kuulu opettajan velvollisuuksiin.

Mutta kun on näitä, varsinkin nykykoluja, joissa kukaan ei pääse ovista sisään ilman ovikoodia. Vaikka ekasta ovesta pääsisitkin, törmäät heti toiseen numerokoodi-oveen, koska nykyään sisätilat on eristetty toisistaan näin. Moni vanhempi ei varmasti edes löydä lastaan siitä sekamelskasta, kun koulussa on 1000 oppilasta ja leikkipuisto ja päiväkoti päälle. Oppitunti voi olla melkein missä vaan luokkahuoneista, joihin ei pääse ilman numerokoodia. 

Joistain tiloista ei edes pääse ulos ilman koodia.

Nykyään se meneekin niin, että mitään tarkkaa toimenkuvaa ei ole oikein kenelläkään. Kaikki tekevät kaikkea yhdessä häröpallossa, ja koko ajan keksitään jotain uuttakivaa unelmahöttöä, mutta kun tulee eteen se kysymys että sehän maksaakin rahaa, kun pitää palkata joku tekemään.... tehtävät jaetaan taas häröpallona milloin kenellekin. Itse juurisyihin ei puututa eikä niitä organisoida. Päälle vain kasataan lisää työlästä unelmahötöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa on koulusihteeri ja kouluisäntä. Heidän numeronsa löytyy koulun kotisivuilta, isännän myös ulko-ovelta. Sieltä löytyy apua oppituntien aikaan äkillisissä tilanteissa. Minulla on oma kännykkä usein äänettömällä oppitunnilla. En todellakaan vastaa viesteihin ja puheluihin.

Vierailija
264/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa on koulusihteeri ja kouluisäntä. Heidän numeronsa löytyy koulun kotisivuilta, isännän myös ulko-ovelta. Sieltä löytyy apua oppituntien aikaan äkillisissä tilanteissa. Minulla on oma kännykkä usein äänettömällä oppitunnilla. En todellakaan vastaa viesteihin ja puheluihin.

Virka velvollisuuteesi kuuluu vastata. Piste.

Vierailija
265/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan kuulu.

Vierailija
266/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee asiasta kantelu aluehallintovirastoon.

Vierailija
267/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalla osalla opettajista ei ole työpuhelinta. Opella ei ole velvollisuutta käyttää omaansa.

Vierailija
268/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla opettajista ei ole työpuhelinta. Opella ei ole velvollisuutta käyttää omaansa.

Ompas!

Vierailija
269/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuosityöaika 1500h/vuosi joka on jaettu 40 viikkoon, työaika 37,5h/vko, keskimäärin päivä 7,5/h.

Työaikani ei siis ole 24/7.

Ei tarvitse olla tavoitettavissa koko ajan. Tiedän kollegoita jotka jättävät työpuhelimen ja tietokoneen työpaikalle ja tekevät työtä vain oppilaitoksen tiloissa.

Itse kuljetan työvälineitä aina mukana työkännykkä ja läppäri. Sitomatonta työaikaa voi tehdä haluamanaan ajankohtana haluamassaan paikassa. Eilen tein kotona etätöitä koska ei ollut kontaktiopetusta.

lehtori

Vierailija
270/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppitunneilla ei vastailla puheluihin tai viestitellä yhtään mitään. Ei oppilaat eikä opettajat.

Piste.

Vierailija
271/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vastaa, osa ei. Vielä oikeastaan ne, jotka eivät vastaa, ovat ns. hankalan maineessa muutenkin. Vääntävät joka asiasta ja aina on joku vika niissä parhaimmissakin oppilaissa.

Välillä tulee mietittyä, että olisi hyvä olla joka opettajan kohdalla vuotuinen nimetön kysely, miten on hommansa hoitanut. Pahat pääsevät välillä tosi pahoiksi.

Onneksi 95% on mukavia opettajia.

Samoin. Onneksi huoltajista 90 % on asiallisia.

Sinne mahtuu niitä hankalia joukkoon varmaan enemmän luin opettajiin.

Hankalien valittavien huoltajien määrä on kasvanut.

Kun minä olin lapsi, minä

Olin hyvä. Miksi lapseni ei saa liikunnasta kymppiä, kun minä

Itse olin kympin oppilas?!

Vierailija
272/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppitunneilla ei vastailla puheluihin tai viestitellä yhtään mitään. Ei oppilaat eikä opettajat.

Piste.

Vastataampas. Piste, pilkku ja huutomerkki.;!

Vierailija
273/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas!

Anteeksi nyt vaan. Olet käsittänyt väärin.

Ei ole.

Meidän koulussa ei kellään paitsi rehtoreilla.

Terv. Ope

Vierailija
274/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piste.

Vastataampas. Piste, pilkku ja huutomerkki.;!

Älä enää vastaile

Vastaampas tai Ompas.

Ihme avaruuskieltä….

Kirjoita ihan tavallista suomea.

Vierailija
275/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa vastaa, osa ei. Vielä oikeastaan ne, jotka eivät vastaa, ovat ns. hankalan maineessa muutenkin. Vääntävät joka asiasta ja aina on joku vika niissä parhaimmissakin oppilaissa.

Välillä tulee mietittyä, että olisi hyvä olla joka opettajan kohdalla vuotuinen nimetön kysely, miten on hommansa hoitanut. Pahat pääsevät välillä tosi pahoiksi.

Onneksi 95% on mukavia opettajia.

Samoin. Onneksi huoltajista 90 % on asiallisia.

Sinne mahtuu niitä hankalia joukkoon varmaan enemmän luin opettajiin.

Hankalien valittavien huoltajien määrä on kasvanut.

Kun minä olin lapsi, minä

Olin hyvä. Miksi lapseni ei saa liikunnasta kymppiä, kun minä

Itse olin kympin oppilas?!

Miksi lapseni ei saanut kymppiä liikunnasta? Käyhän hän viisi kertaa viikossa paikallisen jalkapalloseuran harjoituksissa.

Vierailija
276/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppitunti alkaa 8.00. Klo 8.05 viesti vanhemmalta. Klo 8.10 uusi viesti samalta vanhemmalta: "Miksi et vastaa." Klo 8.15 rehtori tulee kertoman luokkaan, että vanhempi on yrittänyt tavoittaa sinua...

Perjantai klo 21.45 viesti Wilmassa. Lauantaiaamuna uusi viesti, jossa ihmetellään opettajan toimintaa, kun ei lue viestejä. Maanantaiaamuna viestejä on 12 ja taas on rehtori saanut vihaista viestiä...

Olen ilmoittanut vanhemmille, että vastaan viesteihin virka-ajalla heti kun ehdin. Ja aina olen vastannut.

Tällaisia vanhempi on sattunut itsellekin. Osa kuvittelee Wilmaa jonkinlaiseksi Whatsappiksi. Eivät ymmärrä, että 5 minuuttia tunnin alkamisen jälkeen opettajalla on varmasti muutakin tekemistä kuin vastata heille. "Parhaita" ovat nämä pyynnöt Wilman kautta: lähdemme hammaslääkäriin, laitatko lapsen heti ulos.

No jos sulle tulee vanhemmalta pyyntö lähettää lapsi ulos jotta hän pääsee hammaslääkäriin niin sun velvollisuutena on laittaa se lapsi ulos. Muutenhan sä rikot virka velvollisuutta.

Vastuu lapsen hammaslääkäristä on vanhemmalla, ei opettajalla. Opettajan virkavelvollisuuksiin ei todellakaan kuulu huolehtia hammaslääkäreistä. Hae lapsi luokasta, jos lapsi ei itse osaa lähteä.

On varmasti totta että tuollaiset tehtävät ei kuulu opettajan velvollisuuksiin.

Mutta kun on näitä, varsinkin nykykoluja, joissa kukaan ei pääse ovista sisään ilman ovikoodia. Vaikka ekasta ovesta pääsisitkin, törmäät heti toiseen numerokoodi-oveen, koska nykyään sisätilat on eristetty toisistaan näin. Moni vanhempi ei varmasti edes löydä lastaan siitä sekamelskasta, kun koulussa on 1000 oppilasta ja leikkipuisto ja päiväkoti päälle. Oppitunti voi olla melkein missä vaan luokkahuoneista, joihin ei pääse ilman numerokoodia. 

Joistain tiloista ei edes pääse ulos ilman koodia.

Nykyään se meneekin niin, että mitään tarkkaa toimenkuvaa ei ole oikein kenelläkään. Kaikki tekevät kaikkea yhdessä häröpallossa, ja koko ajan keksitään jotain uuttakivaa unelmahöttöä, mutta kun tulee eteen se kysymys että sehän maksaakin rahaa, kun pitää palkata joku tekemään.... tehtävät jaetaan taas häröpallona milloin kenellekin. Itse juurisyihin ei puututa eikä niitä organisoida. Päälle vain kasataan lisää työlästä unelmahötöä.

Jos kakara ei tunne kellonaikoja, niin opeta.

Ja kännykkä hänellä on kuitenkin. Voit laittaa sinne hälytyksen, jonka soidessa kakara pakkaa tavaransa, pukee ulkovaatteet päälle ja tulee ulos.

Vaikeaa?

Vierailija
277/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas!

Ei ole.

Terv. Ope

Ai että vain rehtorilla on velvollisuus vastata... Ei se kuule niin mee.

Vierailija
278/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kouluisäntä??? Ei ole todellakaan kaikissa kouluissa.

Koulusihteerillä tarkoittanet koulun kanslistia?

Vierailija
279/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tulisi mieleenkään jaella omaa puhelinnumeroani oppilaiden vanhemmille.

Vierailija
280/353 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompas!

Ei ole.

Terv. Ope

Ai että vain rehtorilla on velvollisuus vastata... Ei se kuule niin mee.

Etkö osaa lukea? Vain rehtorilla on työpuhelin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi