Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajattomat lapset, äh en jaksa!

Vierailija
09.02.2022 |

Pian alkaa taas työpäiväni varhaiskasvatuksessa. Olen jo valmiiksi uupunut kun mietin miten raskas se tulee olemaan. Ja syy: rajattomat lapset. Lapset joille ei ole kotona opetettu mikä on oikein ja mikä väärin. Lapset, jotka tuodaan päiväkotiin kasvatettavaksi, vaikka vanhempi olisi kotona. Ongelmana on vaan se, että he eivät kunnioita aikuista auktoriteettina.
Ja tarkoitan muuten normaalisti kehittyneitä lapsia, joskin jo tuon ikäisenä täysin kieroon kasvaneita. Miksi vanhemmat haluatte, että lapsenne kasvaa kieroon? Voisiko joku tällainen vanhempi vastata tai kommentoida. Näitä on niin paljon.

Kommentit (727)

Vierailija
661/727 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voi pitää rajoja ilman väkivaltaakin. Miksi aina nämä väkivaltajankkaajat ilmestyvät näihin keskusteluihin? Se, että sinulla ei ole sellaiseen taitoja, ei tarkoita sitä etteikö muilla olisi.

Jos ei sydän sano että väkivalta on väärin, niin pitäisi tarkistaa mitä Suomen laki tästä säätää.

Vierailija
662/727 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui noin pari viikkoa sitten. Lapseni pyörä varastettiin. Pyörän vienyt pentu jäi verekseltään kiinni paikalla olleelle aikuiselle, joka lapseni kanssa pyysi saada pyörän takaisin. Tämä lapsi mussutti vastaan ja jatkoi pyörällä ajelua ja keuli tällä. Väitti että oli saanut pyörän joltain hieman vanhemmalta kaveriltaan.

Kotona huomattiin että pyörästä oli väännetty jarrukahva juuresta poikki.

Selvittelyn jälkeen saatiin lapsen vanhemmat tietoon ja soitin verekseltään lapsen isälle. Tämä oli että ilman muuta korvataan ja sovittiin että seuraavana päivänä tavataan huollon hoitavan firman pihassa ja hän saisi vielä katsoa mitä pyörästä on rikottu. Meni tovi ja sain illasta lapsen äidiltä viestin joka kiisti kaiken, sanoi kyllä sanoneensa lapselle että soosoo, mutta muuten he eivät ole mielestään korvausvastuussa, koska uskoi lapsen syöttämää hölynpölyä, että olisi saanut lapsen isommalta lapselta lainaan. Juttu muuttui vielä hovissa, että isomman lapsen nimi muuttui joksikin muuksi, mitä tämä oli pyörää takaisin pyytäneelle aikuiselle. He väittivät vielä että pyörä olikin heidän lapsensa mukaan jo entuudesta rikki ja leimasivat meidät kusettajiksi. Mietin nyt tässä millaisen "opetuksen" varasteleva lapsi sai ja millainen kansankynttilä tästä vielä kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/727 |
08.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä kasvattaa ja nyt niitetään satoa! Monien vanhempien kannattaisi hieman tutustua millaista materiaalia lapset jakavat kännyköissään toisista ihmisistä. Useita kertoja olen nähnyt kun teinit menevät muka ulos pyöräilemään ja sitten istuvat puolitoista tuntia ja ylikin jossain penkillä porukalla puhumatta toisilleen sanaakaan. Räpeltävät vain kännykkää. Sveitsissä ollessa ihmettelin kun nuoret olivat reissussa yksin. Eräs tyttö pyöri yhdellä ainoalla torilla selfie-kepin kanssa kaksi tuntia vähintään metsästämässä täydellistä kuvaa itsestään. Nähtiin sama tyttö mennessä ja tullessa nähtävyyksiä katsomaan. Nuorista huomaa muutoksen, että niistä on tullut ihan todella narsistisia, empatiakyvyttömiä ja tyhmiä. Samalla kiinalaiset TikTokin kehittäjät nauraa myhäilevät. Siellä ruutuaikaa rajoitetaan valtiollisella tasolla ja algoritmit näyttävät kiinalaisille nuorille ikätoverien menestystarinoita ja hehkutetaan menestystä tieteen kehittämisen saralla. Muualla maailmalla asuville teineille näytetään kuvia lähinnä salakuvattujen ihmisten nöyryyttämisestä, toinen toistaan aivottomampia ja typeriä haasteita ja opetetaan sillä että hankinnainen psykopatia on suorastaan ihanne. Näistä lapsista ei tule ikäpäivänä sairaanhoitajia, poliiseja tai ainakaan mitään erityisasiantuntijoita, korkeintaan "influenssereita", jotka ovat valmiita tekemään mitä tahansa tyhmää saadakseen tykkäyksiä ja seuraajia. Viis siitä kuka joutuu tulilinjalle. Useimmilla on nappisilmäisiä lemmikkejä kotona, joita kuvaamalla saa lisää tykkäyksiä, mutta lenkillä ulkosalla näitä eläimiä ei näe koskaan. Huomattu on kun naapurissa asutaan. Jaan todellakin huolen aloittajan kanssa. Missä vanhempien vastuu ja missä koko vanhemmat ylipäänsä itse ovat? Perheen kesken ei tehdä enää yhtään mitään. Vanhemmat istuvat itse öyhöttämässä facebookissa milloin bensan hinnasta ja vinkumassa vihreestä siirtymästä ja väijymässä netin ruokaohjeistakin "ropagandaa". Toivon että ihmisrotu loppuu jonkin onnekkaan sattuman ansiosta.

Vierailija
664/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni on pari tällaista lasta, joita vanhemmat kasvattavat lällysti. Sanovat aikuisille aika tylystikin vastaan ja käyttäytyvät kyläpaikassa röyhkeästi, mm. paiskovat suutuspäissään ovia. Olin itsekin temperamenttinen lapsi, mutta ei olisi kyllä tullut mieleenkään käyttäytyä noin, ja aikuisia piti aina vähän "pelätä". Luulen, että tässä voi olla taustalla se, että vanhemmat haluavat lapsen oppivan pitämään puoliaan, mutta lopputulos on sitten tuollainen rähisijä.

Vierailija
665/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään kaverini 6-vuotias on saanut kasvaa melko rajattomasti, ja hänestä on tullut sietämätön. On jo muutenkin melko vilkas ja voimakastahtoinen, joten tarvitsisi todellakin kunnon opastusta vanhemmiltaan. Kun he olivat meillä viimeksi kylässä, lapsi vain rellesti miten huvitti, eikä äitinsä puuttunut mihinkään.

Pahinta oli se, miten hän koko ajan kiusasi paljon pienempää lastani. Useinhan isommat tytöt suhtautuvat pikkulapsiin jopa hoivaavasti, mutta tässä meni juuri päin vastoin. Hän muun muassa ajoi lastani takaa ja huusi samalla kovaa (vaikka lapseni ei selvästi tykännyt), repi tätä vaatteista ja yritti koko ajan töniä kumoon. Heidän yhteinen "leikkimisensä" oli sitä, että hän otti lapseltani kädestä jokaisen lelun, sanoi "Et sä saa leikkiä tällä", ja heitti lelun jonnekin kauas. Koska kaveri ei sanonut mihinkään mitään, minä sain olla koko ajan pitämässä heitä silmällä ja kieltämässä. Vierailun loppua kohden minun oli jo todella vaikea hillitä kiukkua ja pari kertaa tuli ärähdettyäkin tytölle. Ei ole tehnyt mieli kutsua heitä sen jälkeen.

Vierailija
666/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee. Minun äiti ja isäni eivät koskaan kurittaneet minua yhtä ankarasti kuin heidän omat vanhempansa heitä. Kyse on myös aivokemiasta eli geeneistä. Minua ei tarvinnut vetää korville jotta tajusin olla menemättä häiriköimään toisen lapsen luo. Nykyiset häiriköt ovat milleniaali häirikköjen lapsi. Me niin sanotut luuserit emme lisäänny.

Vierailija
667/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat eivät kasvata lainkaan lapsiaan ja syyttävät sitten sosiaalista mediaa kun tulee ongelmia. Tätä näkee päivittäin.

Vierailija
668/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille voi pitää rajoja ilman väkivaltaakin. Miksi aina nämä väkivaltajankkaajat ilmestyvät näihin keskusteluihin? Se, että sinulla ei ole sellaiseen taitoja, ei tarkoita sitä etteikö muilla olisi.

Jos ei sydän sano että väkivalta on väärin, niin pitäisi tarkistaa mitä Suomen laki tästä säätää.

Ei ne suomalaiset talvisotaan ja muihin sotiin menneet huvikseen. Venäläisen naapurini mummo veteli lastenlastaan korville reippaasti. Totteleehan se Venäjälläkin ihminen kun ensin alistetaan. Suomessa ilkeät luonteet saa kukoistaa kurin puutteen takia. Välillä säälittää piippalakit. Toivottavasti Juhis ei nyt ole piippalakkien riveissä Ukrainassa. Olenat on yhtä ankaria kuin Svetlanat ja Marinat. Kurin puute on Suomen tuho.

Vierailija
669/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä kasvattaa ja nyt niitetään satoa! Monien vanhempien kannattaisi hieman tutustua millaista materiaalia lapset jakavat kännyköissään toisista ihmisistä. Useita kertoja olen nähnyt kun teinit menevät muka ulos pyöräilemään ja sitten istuvat puolitoista tuntia ja ylikin jossain penkillä porukalla puhumatta toisilleen sanaakaan. Räpeltävät vain kännykkää. Sveitsissä ollessa ihmettelin kun nuoret olivat reissussa yksin. Eräs tyttö pyöri yhdellä ainoalla torilla selfie-kepin kanssa kaksi tuntia vähintään metsästämässä täydellistä kuvaa itsestään. Nähtiin sama tyttö mennessä ja tullessa nähtävyyksiä katsomaan. Nuorista huomaa muutoksen, että niistä on tullut ihan todella narsistisia, empatiakyvyttömiä ja tyhmiä. Samalla kiinalaiset TikTokin kehittäjät nauraa myhäilevät. Siellä ruutuaikaa rajoitetaan valtiollisella tasolla ja algoritmit näyttävät kiinalaisille nuorille ikätoverien menestystarinoita ja hehkutetaan menestystä

Kuulehan, boomerit ne mukulat sotki. Kuri ja järjestys tuhottiin sotien jälkeen. Ne Päätalojen, Linnojen ja muiden jutut on laimeita siihen verrattuna mitä minä olen kuullut. 1930-luvulla lapsia kasvatettiin säännöllisesti tukistamalla ja ruokkimalla remmillä.

Vierailija
670/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain olin käym'ssä päiväkodissa oman työni vuoksi (en ole varhaiskasvattaja) ja olin todella ällistynyt, miten 4-5 vuotiaat lapset käyttäytyvät. Mitään aikuisen antamia ohjeita he eivät kuunneelle/ymmärtäneet/totelleet.  Oli menossa ruokailuhetki ja meno oli kuin villissä lännessä. Ruokaa sotkettiin toisten tukkaan ja naamaan, maitoa kaadettiin kaverin ruuan sekaan, yksi lapsista kiipesi pöydälle ruokien sekaan. Kaikesta näki, ettei lapsilla ollut mitään pöytätapoja ja mielestäni ne kuuluu opettaa jo kotona. 

Vierailija
671/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuri on todella tärkeää, mutta ei se väkivallan käyttö tai pelottelukaan tervettä ole. Lapsille voi oikein hyvin pitää kuria ilman niitäkin. Noihin "ahdistelukeinoihin" turvautuminen tarkoittaa vain, että aikuisella ei ole kykyjä muunlaiseen kasvattamiseen. Omat vanhempani käyttivät minuun ysärillä ja 2000-luvulla juuri tuota pelottelua kurinpitona, ja se aiheutti vain sen, että en pitänyt heitä turvallisina. Nyt aikuisena minulla onkin heihin etäiset välit. 

Vierailija
672/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutun lapselle ei saanut sanoa: nyt olit tuhma, kun tämä oli äidin mielestä negatiivista leimaamista. Ko äiti on vielä päikyssä töissä. Nyt on sitten lastensuojelu mukana kuvioissa, kun lapsilla ongelma käytöstä ym. 

Vierailija
673/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutun lapselle ei saanut sanoa: nyt olit tuhma, kun tämä oli äidin mielestä negatiivista leimaamista. Ko äiti on vielä päikyssä töissä. Nyt on sitten lastensuojelu mukana kuvioissa, kun lapsilla ongelma käytöstä ym. 

Niin, ja ko äiti ei meinaa "uskoa", kun kerron jostain hyväkäytöksisestä lapsesta, joka käynyt kylässä. Selittää asiat itselleen niin, että lasten kuuluukin kiukutella jatkuvasti, silloin tuntevat olevansa turvassa ja miten hyvin käyttäytyvä lapsi ei vaan uskalla näyttää tunteitaan. Nyt jälkikäteen oikein oksettaa, miten joku voi kääntää asiat niin päälaelleen. 

Vierailija
674/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erään kaverini 6-vuotias on saanut kasvaa melko rajattomasti, ja hänestä on tullut sietämätön. On jo muutenkin melko vilkas ja voimakastahtoinen, joten tarvitsisi todellakin kunnon opastusta vanhemmiltaan. Kun he olivat meillä viimeksi kylässä, lapsi vain rellesti miten huvitti, eikä äitinsä puuttunut mihinkään.

Pahinta oli se, miten hän koko ajan kiusasi paljon pienempää lastani. Useinhan isommat tytöt suhtautuvat pikkulapsiin jopa hoivaavasti, mutta tässä meni juuri päin vastoin. Hän muun muassa ajoi lastani takaa ja huusi samalla kovaa (vaikka lapseni ei selvästi tykännyt), repi tätä vaatteista ja yritti koko ajan töniä kumoon. Heidän yhteinen "leikkimisensä" oli sitä, että hän otti lapseltani kädestä jokaisen lelun, sanoi "Et sä saa leikkiä tällä", ja heitti lelun jonnekin kauas. Koska kaveri ei sanonut mihinkään mitään, minä sain olla koko ajan pitämässä heitä silmällä ja kieltämässä. Vierailun loppua kohden minun

Ja miksi perkeleessä et itse sanonut mitään sille kaverillesi, että pistä nyt saatana pentusi kuriin??? Inhoan tuollaista munattomuutta. Minä en välittäisi tuollaisesta kaverista. Tuhoutukoon kaverisuhde, tuollaista kaveria en edes haluaisi, joka ei pidä kuria pennulleen.

Vierailija
675/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sää höpötät? Eihän rajojen asettaminen ja niistä kiinni pitäminen tarkoita väkivaltaa.

Vierailija
676/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda alaa, nykyinen ei selvästikään sovi sinulle.

Ei tuo ala sovi enää kenellekään. Häirikkölapsia on yksinkertaisesti liikaa, ei kukaan normaali jaksa kurittomia, sekopäisenä riekkuvia mölyapinoita. 

En ymmärrä miksi pitää tehdä lapsia jos ei jaksa niitä kasvattaa, noissa häirikköperheissä on yleensä useita lapsia, eikö vanhemmat osaa käyttää ehkäisy vai mistä on kysymys. 

Vierailija
677/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain olin käym'ssä päiväkodissa oman työni vuoksi (en ole varhaiskasvattaja) ja olin todella ällistynyt, miten 4-5 vuotiaat lapset käyttäytyvät. Mitään aikuisen antamia ohjeita he eivät kuunneelle/ymmärtäneet/totelleet.  Oli menossa ruokailuhetki ja meno oli kuin villissä lännessä. Ruokaa sotkettiin toisten tukkaan ja naamaan, maitoa kaadettiin kaverin ruuan sekaan, yksi lapsista kiipesi pöydälle ruokien sekaan. Kaikesta näki, ettei lapsilla ollut mitään pöytätapoja ja mielestäni ne kuuluu opettaa jo kotona. 

Jos halua olisi, niin kyllä tuollaisen lauman saisi nopeastikin aisoihin. Jokainen mukula hihnalla kiinni penkkiinsä ruokailun ajaksi, ja jos joku ei noudata pöytätapoja niin ruokailu loppuu hänen osaltaan siihen ja loppuajaksi ruokailua päätyy nurkkaan seisomaan. Selkeät ja yksinkertaiset komennot, ja jos joku ei niitä noudata niin rangaistus tulee välittömästi.

Näin ei kuitenkaan haluta nykyisessä kasvatuskulttuurissa toimia, koska sen koetaan olevan "väkivaltaa" tms.

Vierailija
678/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole jännä, että kuusivuotiaana huonosti kasvatettu rajaton lapsi saa diagnoosin ja lääkkeen ja käytös alkaa parantua. Kouluun kun menee niin lääkeannosta nostetaan ja bim, lapsi onkin hyvin kasvatettu.

Vierailija
679/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole jännä, että kuusivuotiaana huonosti kasvatettu rajaton lapsi saa diagnoosin ja lääkkeen ja käytös alkaa parantua. Kouluun kun menee niin lääkeannosta nostetaan ja bim, lapsi onkin hyvin kasvatettu.

Ei haluta kasvattaa, mutta onneksi nykylääketiede tarjoaa ratkaisut millä lapsi saadaan rauhalliseksi. Ei ihme, että pelkästään adhd-diagnoosilla on jo viidesosa lapsista.

80-luvulla levoton lapsi sai remmiä, 90-luvulla sitä tukistettiin, 2000-luvun alussa se laitettiin jäähylle ja nykyään taas sille syötetään lääkkeitä.

Vierailija
680/727 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paine on kova, että diagnooseja ja lääkkeitä voitaisiin antaa mahdollisimman nuorille. 6v on liian myöhään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä