Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsijärjestelmää on nyt kokeiltu yli 40 vuotta

Vierailija
18.06.2015 |

ja käytännössä kansan ruotsin osaamistaso on jossain naurettavan ja säälittävän välimaastossa.

Voisiko mitenkään olla mahdollista myöntää, että pakkoruotsijärjestelmä ei toimi, eikä sitä saada kuntoon lisäämällä/aikaistamalla pakkoruotsia?

Kommentit (134)

Vierailija
121/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:20"]

Heti alkuun sellaisia terveisiä Lappeenrannasta että ruotsia en ole tarvinnut missään. Sen sijaan täällä on paljonkin kylttejä venäjäksi ja paikoin venäjä on ensimmäisenä kielenä, joissain jopa ainoana.

Ja jos ihan kansainvälisestä kanssakäymisestä puhutaan niin ruotsiin törmää vain telkkarissa ja venäjään joka päivä ihan livenä. Luin itse valinnaisena venäjää mutta sillä ei pitkälle pötkitä töissäkään. Mieluusti olisin vaikka ruotsintunnit käyttänyt venäjänkielen syventämiseen. On se silti kiva kun osaan edes yleisimmät fraasit venäjäksi niin heittelen niitä itänaapureille. Ovat mielissään siitä :)

Jos historiasta puhutaan että Ruotsin vallan alla oltiin niin mikäköhän maa tässä nyt viimeeksi on meitä pitänyt otteessaan? Tuskin Ruotsista on uhkaa tulevaisuudessakaan.

Kannatan kahden vieraan kielen pakkoa ja ymmärrän että toinen voi loogisesti olla englanti mutta hukkaan on mennyt minulta ja suurimmalta osalta muitakin täkäläisiä tuo länsinaapurin murre. No hukkaan ja hukkaan mutta uskoisin että on niitä hyödyllisempiäkin kieliä kuin kallekustaan pöhinät.

[/quote]

Pohjoisesta terve. Ruotsia en ole tarvinnut sen 30 vuoden aikana, kun olen ylioppilaaksi kirjoittanut. Mutta saamea olisin tarvinnut monesti. Olen välttämättömiä sanoja ja lauseita opiskellut itse. Lisäksi yllättävä kyllä venäjää olen tarvinnut näillä leveyksillä. Vaikka Norjan raja on lähellä, ei siellä suomenruotsilla tee yhtään mitään. Englannilla siellä tulee toimeen.

Joten kohdallani pakkoruotsi ja pakollinen ruotsin kirjoittaminen on mennyt täysin hukkaan

Vierailija
122/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:30"]

No kerrohan kenelle on hyötyä pakkoruotsista sitten? Vai onko sen tarkoitus olla vain kiusana ja rasitteena?

[/quote]
Ruotsista on yhtä paljon hyötyä kuin muistakin aineista. Opettaa kieleten opiskelua ja kielten rakenteita, naapurimaan kulttuuria jne. Itse olen erittäin tyytyväinen, että olen SAANUT lukea ruotsia, ja ei en ole ruotsinkielinen enkä ole edes hyvä kielissä. Ruotsia en tarvitse työssä mutta on hienoa kun ymmärtää mitä toinen puhuu. 
Ja jos puhutaan pakkoaineista niitä on kaikkialla muuallakin. Jopa yliopistossa on pakkoaineita, jolla ei ole mitään käyttöä kurssin jälkeen. 

[/quote]

Eli sinusta ruotsista on yhtä paljon hyötyä kuin esimerkiksi ranskasta sellaiselle, joka aikoo isona ranskan kääntäjäksi tai vaikka kokiksi, joka saattaisi käydä vaikka harjoittelussa Ranskassa. Ihan sama siis mitä kieltä tai minkä maan kulttuuria opiskelee.

[/quote]
Mistä lapsi tietää mikä siitä tulee isona ja mitä tarvitsee? Moni ei tiedä edes aikuisenakaan mitä tekee isona. Siksi kannattaakin opiskella kaikkea mitä vain saa. Aivojen kapasiteetti on rajaton edes pakkoruotsi ei siitä vie kuin pienen osuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:40"]

Muita kieliä voi peruskoulussa opiskella mielin määrin jos vain haluaa. Valitettavasti moni ei edes halua ja siltikin ruikutetaan.

[/quote]

Ja sinä ruikutat siitä, että toiset haluaisivat lapsilleen samat oikeudet kuin vaikka Ahvenanmaalla on. Ovatko hekin ruikuttajia?

[/quote]
Maailma ei ole tasa-arvoinen. Mäkin haluan samat oikeudet kuin Helsingissä missä tarjotaan kymmeniä kieliä valittavaksi, missä on musiikki luokat, missä voi opiskella A1 kielenä vaikka ranskaa jne. 
Muuta Ahvenanmaalle jo siellä on kaikki niin paljon paremmin. 

Vierailija
124/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:23"]

No kerrohan kenelle on hyötyä pakkoruotsista sitten? Vai onko sen tarkoitus olla vain kiusana ja rasitteena?

[/quote]
Ruotsista on yhtä paljon hyötyä kuin muistakin aineista. Opettaa kieleten opiskelua ja kielten rakenteita, naapurimaan kulttuuria jne. Itse olen erittäin tyytyväinen, että olen SAANUT lukea ruotsia, ja ei en ole ruotsinkielinen enkä ole edes hyvä kielissä. Ruotsia en tarvitse työssä mutta on hienoa kun ymmärtää mitä toinen puhuu. 
Ja jos puhutaan pakkoaineista niitä on kaikkialla muuallakin. Jopa yliopistossa on pakkoaineita, jolla ei ole mitään käyttöä kurssin jälkeen. 

[/quote]

Eli sinusta ruotsista on yhtä paljon hyötyä kuin esimerkiksi ranskasta sellaiselle, joka aikoo isona ranskan kääntäjäksi tai vaikka kokiksi, joka saattaisi käydä vaikka harjoittelussa Ranskassa. Ihan sama siis mitä kieltä tai minkä maan kulttuuria opiskelee.

[/quote]
Mistä lapsi tietää mikä siitä tulee isona ja mitä tarvitsee? Moni ei tiedä edes aikuisenakaan mitä tekee isona. Siksi kannattaakin opiskella kaikkea mitä vain saa. Aivojen kapasiteetti on rajaton edes pakkoruotsi ei siitä vie kuin pienen osuuden.

[/quote]

Jos ei tiedä mitä tarvitsee isona, niin miksi juuri ruotsia sitten pitäisi pakottaa kaikille? Sehän on kaikkein tarpeettomin kieli, koska ruotsalaiset osaavat hyvin englantia ja suomenruotsalaiset suomea, eli käytännössä ei tule tilannetta eteen, jossa ei pärjäisi suomella tai englannilla, mutta pärjäisi ruotsilla.

Vierailija
125/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:57"]

Muita kieliä voi peruskoulussa opiskella mielin määrin jos vain haluaa. Valitettavasti moni ei edes halua ja siltikin ruikutetaan.

[/quote]

Ja sinä ruikutat siitä, että toiset haluaisivat lapsilleen samat oikeudet kuin vaikka Ahvenanmaalla on. Ovatko hekin ruikuttajia?

[/quote]
Maailma ei ole tasa-arvoinen. Mäkin haluan samat oikeudet kuin Helsingissä missä tarjotaan kymmeniä kieliä valittavaksi, missä on musiikki luokat, missä voi opiskella A1 kielenä vaikka ranskaa jne. 
Muuta Ahvenanmaalle jo siellä on kaikki niin paljon paremmin. 

[/quote]

Sinunkin kotikunnassasi olisi enemmän valinnanvaraa sen jälkeen, kun pakkoruotsia poistuisi.

Pakkoruotsin poistaminenhan ei ole keneltkään pois, koska edelleen olisi mahdollista halutessaan lukea ruotsia.

Vierailija
126/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:24"]

Fiksut vanhemmat haluavat, loput haluavat lapsensa menevän siitä mistä aita on matalin ja sitten jaksavat ruikuttaa pakkoruotsista.

[/quote]

Niin, onhan se kauheaa, jos joku haluaisi lapsensa opiskelevan koulussa joitain muita kieliä kuin ruotsia. Vaikka olisi ottanutkin A2-kielen, niin sittenkin saattaisi haluta valita jonkin muun kielen. Sillä kielivalikoimalla voisi jopa menestyä maailmassa.

[/quote]

[/quote]

Ei voi, oppitunteja ei voi olla rajattomasti. Ja jos voisi ja haluaisi opiskella vaikka neljää kieltä, niin siltikin pakkoruotsi vie yhden kielen paikan.

[/quote]
Kieli se on ruotsikin ainakin minun tietääkseni. Todella harva lukee neljää kieltä ja kieliä voi lukea lisää lukiossa tai vaikka kansalaisopitossa.

Vierailija
127/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 17:24"]

Fiksut vanhemmat haluavat, loput haluavat lapsensa menevän siitä mistä aita on matalin ja sitten jaksavat ruikuttaa pakkoruotsista.

[/quote]

Niin, onhan se kauheaa, jos joku haluaisi lapsensa opiskelevan koulussa joitain muita kieliä kuin ruotsia. Vaikka olisi ottanutkin A2-kielen, niin sittenkin saattaisi haluta valita jonkin muun kielen. Sillä kielivalikoimalla voisi jopa menestyä maailmassa.

[/quote]

[/quote]

Ei voi, oppitunteja ei voi olla rajattomasti. Ja jos voisi ja haluaisi opiskella vaikka neljää kieltä, niin siltikin pakkoruotsi vie yhden kielen paikan.

[/quote]
Kieli se on ruotsikin ainakin minun tietääkseni. Todella harva lukee neljää kieltä ja kieliä voi lukea lisää lukiossa tai vaikka kansalaisopitossa.

[/quote]

Ruotsi ei ole kieli, vaan jotain uskontoon verratavissa olevaa. Samanlaisella fanaattisuudellahan sekä valheilla pakkoruotsia puolustetaan kuin joitain uskontoja.

Vierailija
128/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos ei tiedä mitä tarvitsee isona, niin miksi juuri ruotsia sitten pitäisi pakottaa kaikille? Sehän on kaikkein tarpeettomin kieli, koska ruotsalaiset osaavat hyvin englantia ja suomenruotsalaiset suomea, eli käytännössä ei tule tilannetta eteen, jossa ei pärjäisi suomella tai englannilla, mutta pärjäisi ruotsilla.

[/quote]
Yhtä tarpeeton aine on uskonto tai historia tai vaikka matikan derivoinnit. Harva tarvitsee mutta kaikki lukevat siltikin pakkoaineina.

Vierailija
129/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksiani:

1. Olen varma että tällä sivustolla on pakkoruotsitrolleja, sillä täällä kuulee paljon enemmän pakkoruotsimyönteisiä kommentteja kuin omalla nimellä tai omalla naamalla käytävissä keskusteluissa.

2. Itä-Suomalaiset hoi! Älkää missään nimessä markkinoiko venäjän opiskelua pakkoruotsin vaihtoehtona. Ei esim länsisuomalaisilla ja pääkaupunkiseutulaisilla ole jostain syystä halua tajuta "vihollisen kieli osattava ensin" ja "kielen opiskelu vain pragmaattisista syistä" ajattelumallia. 

3.Itse asuin Kaakkois-Suomessa 25 vuotta ja kuulin ruotsia puhuttavan sinä aikana 3 lausetta.

4. Pakkoruotsin kannattajat hoi! Matkuskelkaa hieman niin näette että lähes kaikkien maailman maiden historiat nitoutuvat jossain määrin yhteen naapurimaiden kanssa. Vastaavanlaista jälrjestelmää kuin Suomen pakkoruotsin opiskelu ei silti ole MISSÄÄN muulla.

5. Asun Keskieuroopassa. Ruotsin osaamisestani oli vain haittaa kun ryhdyin kommunikoimaan saksaksi. Sanat menivät jatkuvasti sekaisin. En myöskään näe että saksaa opiskellessani olisin hyötynyt ruotsin osaamisestani oikeastaan millään lailla.

Vierailija
130/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eli kaikkien pitää opiskella ruotsia, koska jotkut eivät tiedä, mitä haluavat. Eikö sitten ruotsia opi aikuisena? Ja kielten oppimiskyky ei todellakaan ole rajaton, sillä eri äänteiden tunnistaminen ja muodostaminen tulee vaikeammaksi sen jälkeen, kun herkkyysikä on ohitettu. Koskee erityisesti sellaisia kieliä kuin ranskaa ja venäjää. Suomenruotsihan on pelkkää ruotsia suomeksi lausuttuna, joten sitä ei olisi vaikeuksia opetella aikuisenakaan.

Vierailija
131/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ketään haittaa, että suomalaiset eivät opi ruotsia, koska eihän sitä missään tarvitse. Tärkeää on vain se, ettei niillä tunneilla voi opiskella mitään muutakaan ainetta, sillä siitä voisi olla meille hyötyä. Jos kielitaito olisi päätarkoitus, niin silloin pakkoruotsia ei olisi aikaistettu.

Vierailija
132/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Minä opiskelin pakkoruotsin ja vähän enemmänkin, ja nyt viime työpaikanvaihdon yhteydessä sain (hyvän) työpaikan, osin koska pystyn hoitamaan työni ruotsiksi.

Vierailija
133/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 16:37"]

Hmm. Minä opiskelin pakkoruotsin ja vähän enemmänkin, ja nyt viime työpaikanvaihdon yhteydessä sain (hyvän) työpaikan, osin koska pystyn hoitamaan työni ruotsiksi.

[/quote]

Ja tÄmä ei olisi mitenkään onnistunut, jos olisit lukenut valinnaista ruotsia?

Vierailija
134/134 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni varmaan saisi hyvän työpaikan, jos osaisi jotain muuta kieltä kuin ruotsia. Sitä paitsi kouluruotsillahan ei edelleenkään tee mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi