Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava
Suomalaiset aliarvioivat painoaan – Tutkija: Ylipainoisia pidetään jo normaalipainoisina
PHOTOGRAPHER: GEORGE DOLGIKH
KOTIMAA | 19.5.2015 | 18:23 | PÄIVITETTY 18:2714
STT
Vain viisi prosenttia suomalaisista kontrolloi painoaan ruokavalion avulla. Muualla Euroopassa keskimäärin joka viides toimii näin, selviää Euroopan laajuisesta kyselytutkimuksesta.
Suomessa lihavuus nähdään ihmisten omana elämäntapavalintana sen sijaan, että asioiden pitäisi muuttua yhteiskunnan tai yksilön tasolla, sanoo Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja, dosentti Kirsi Virtanen. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää huonoa ruokavaliota suurimpana syynä ylipainoon. Harva tunnistaa perinnöllisyyden, hormonitoiminnan häiriöt ja mielenterveyssyyt.
- Painonhallinnan sijaan pitäisi puhua elämänhallinnasta ja hyvinvoinnista. Jos keskitytään painoon, se on kosmeettista. Mutta jos katsotaan terveysnäkökulmaa, tilanne on toinen, Virtanen sanoo.
Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg toteaa, että moni suomalainen tietää, että painoon vaikuttavat myös riittävä uni, stressi ja ihmissuhteet.
Suomalaisista yli puolet tiesi, että liikalihavuus lyhentää elinikää noin kymmenen vuotta.
Suomalainen ei hahmota painoaan
Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava. Suomalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa ylipainoaan. Hieman yli puolet suomalaisvastaajista piti itseään normaalipainoisena, vaikka olikin ylipainoinen eli painoindeksi on yli 25. Ylipainoiseksi itsensä mieltäneistä suomalaisista lähes puolet oli todellisuudessa liikalihavia eli heidän painoindeksinsä oli yli 30. Virtasen mukaan tämä kertoo siitä, että ylipainoiset aletaan käsittää jo normaalipainoisiksi.
Tutkimus osoitti, että suomalaiset eivät ole tässä yksin. Monet eurooppalaiset aliarvioivat omaa painoaan. Kolmasosa kaikista ylipainoisina itseään pitävistä oli todellisuudessa liikalihavia.
Euroopan maissa ylipaino ja liikalihavuus lisääntyvät eri tavoin. Jo yhdeksän kymmenestä irlantilaisesta ennustetaan olevan vuonna 2030 ylipainoisia, kun belgialaisista ylipainoisia olisi tuolloin reilusti alle puolet.
Eurooppalaisten lihavuuskäsityksiä selvittävässä kyselytutkimuksessa oli mukana seitsemän maata. Suomesta vastaajia oli noin 2 000.
Suomen Lihavuustutkijat ry on tieteellinen yhdistys, joka aloitti toimintansa vuonna 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää lihavuuteen liittyvää tutkimusta Suomessa.
Tutkimuksen teetti Lihavuustutkijat ry ja sen eurooppalainen kattojärjestö European Assosiation for the Study of Obesity.
Aamulehti.fi
Kyllästyttää tämä pullamössö av-mammojen iän ikuinen kaunistelu omasta painosta. "Oon ihan normaalipainoinen, vaikka käytän L-kokoa"
Kommentit (123)
Pakko mainita että itse käytän L kokoa, olen 165/49kg. Olen hoikka mutta vartaloni malli on jotenkin leveä. Kaikki L kokoa käyttävät eivät todellakaan ole ylipainoisia
Minun tuntemilla ylipainoisilla on ruokarytmi aivan hukassa. Monet skippaavat duunissakin lounaan, juovat kahvia ja ehkä syövät jonkun "proteiinirahkan" siihen päälle. Mietin, että millaisethan työpäivän jälkeiset mätöt heillä oikein on kotona? Ei ihme, että illalla tekee mieli ahmia.
Toinen ryhmä koostuu sitten näistä napostelijoista. Laskevat kaloreita ja ihmettelevät kun eivät laihdu suosituksen mukaisella ruokavaliolla. Kuitenkin suuhun eksyy kahvitauolla "vain pari pientä keksiä", iltapäivällä "muutama kourallinen pähkinöitä" ja loppupäivästä en tiedä. Sitten arvioidaan, että naposteluista tuli "ehkä se 100 kaloria vaan". Just.
Onko tärkeämpää olla laiha vai elinvoimainen? 50-kiloisena olin ihan nuutunut ja päänsärkyinen jatkuvasti. 70-kiloisena jaksan urheilla ja tunnen itseni voimakkaammaksi ja voin paremmin.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:37"]Elämässä on muutakin kuin se ulkonäkö ja paino. Vittuako se teitä kiinnostaa jos joku on lihava.
Teidän ei tarvitse niitä läskejä kantaa.
Muistakaa nyt vielä mainita kuinka paljon maksatte veroja-
[/quote] maksan 56000euroa vuodessa, mutta miten verot liittyy tähän?
Ei ihmisten tarvitse olla mitään fitness malleja, mutta kyllä välillä ihmettelen kuinka tietyt ihannoi ja puolustelevat ylipainoisia. Hypetetään xxxl malleja. Liikalihavuus kostautuu jossain vaiheessa elämää. Jos ei muuten, niin tuki- ja liikuntaelinsairauksina.
On äärimmäisen harvinaista, että lihavuus on jonkun sairauden syy, eikä sille voi mitään. On vain äärettömän paljon tekosyitä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:47"]Minun tuntemilla ylipainoisilla on ruokarytmi aivan hukassa. Monet skippaavat duunissakin lounaan, juovat kahvia ja ehkä syövät jonkun "proteiinirahkan" siihen päälle. Mietin, että millaisethan työpäivän jälkeiset mätöt heillä oikein on kotona? Ei ihme, että illalla tekee mieli ahmia.
Toinen ryhmä koostuu sitten näistä napostelijoista. Laskevat kaloreita ja ihmettelevät kun eivät laihdu suosituksen mukaisella ruokavaliolla. Kuitenkin suuhun eksyy kahvitauolla "vain pari pientä keksiä", iltapäivällä "muutama kourallinen pähkinöitä" ja loppupäivästä en tiedä. Sitten arvioidaan, että naposteluista tuli "ehkä se 100 kaloria vaan". Just.
[/quote]
Kun joskus opiskeluaikoina olin 10 kg muita painavampi, ärsytti tuo muiden oletus. En todellakaan mättänyt mitään iltaisin, vaikka päivisinkin söin hiirenannoksia. Kroppa oli vaan jotenkin sekaisin, paha sanoa mistä johtui.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:47"]Minun tuntemilla ylipainoisilla on ruokarytmi aivan hukassa. Monet skippaavat duunissakin lounaan, juovat kahvia ja ehkä syövät jonkun "proteiinirahkan" siihen päälle. Mietin, että millaisethan työpäivän jälkeiset mätöt heillä oikein on kotona? Ei ihme, että illalla tekee mieli ahmia.
[/quote]
Kun joskus opiskeluaikoina olin 10 kg muita painavampi, ärsytti tuo muiden oletus. En todellakaan mättänyt mitään iltaisin, vaikka päivisinkin söin hiirenannoksia. Kroppa oli vaan jotenkin sekaisin, paha sanoa mistä johtui.
[/quote]
No jos tosiaan noin oli, niin keho oli ehkä säästöliekillä tai sitten sulla saattoi olla vikaa kilpparissa tms. Harvassa kuitenkin ovat nämä ylipainoiset, jotka joka päivä söisivät liian vähän.
Ei L-koon käyttäminen kerro lihavuudesta, pöljä ap! Itse käytin L-koon paitoja isojen rintojen ja leveiden hartioiden takia normaalipainoisena, mutta nyt lihavana koko on XXL. Ja totta kai tiedän olevani lihava.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:47"]Minun tuntemilla ylipainoisilla on ruokarytmi aivan hukassa. Monet skippaavat duunissakin lounaan, juovat kahvia ja ehkä syövät jonkun "proteiinirahkan" siihen päälle. Mietin, että millaisethan työpäivän jälkeiset mätöt heillä oikein on kotona? Ei ihme, että illalla tekee mieli ahmia.
[/quote]
[/quote]
No jos tosiaan noin oli, niin keho oli ehkä säästöliekillä tai sitten sulla saattoi olla vikaa kilpparissa tms. Harvassa kuitenkin ovat nämä ylipainoiset, jotka joka päivä söisivät liian vähän.
[/quote]
Itseasiassa aika yleistäkin. Syödään väärää ruokaa väärään aikaan. Aineenvaihdunta sekaisin. Toki jos miinuskaloreilla pitkään, niin kyllähän se alkaa näkyäkin. Usein kun syödään vähän ja väärin, eikä paino ala tippua, niin sitten retkahdetaan.
Lisäksi osa näistä "vähän syöjistä" napostelee ties mitä. Eihän se täyrekeksi, pari lasia mehua, sulkaapatukka jne ole ravintoa..
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:47"]Minun tuntemilla ylipainoisilla on ruokarytmi aivan hukassa. Monet skippaavat duunissakin lounaan, juovat kahvia ja ehkä syövät jonkun "proteiinirahkan" siihen päälle. Mietin, että millaisethan työpäivän jälkeiset mätöt heillä oikein on kotona? Ei ihme, että illalla tekee mieli ahmia.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta tajuutko kuinka loukkaavalta tuo asenne toisten taholta tuntuu. Ihan kuin he tietäisivät minua paremmin jotain mitä eivät voi tietää. Elämässä oli muutenkin kaikkea raskasta ja sitten vielä opiskelu ja sen ohella duuni. Laihduin sitten kyllä myöhemmin sen 10 kg, jonka opiskeluaikana sain.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 20:02"]
Niin & mitä välii ?! Nälkä mikä ihana tekosyy :) + nyt rillataan ! Kai jokainen omat kilonsa kantaa , eikä siitä tarvitse muiden ottaa mitään päänpattia , mutta ottavat kuitenkin näköjään !
[/quote]
Samalla logiikalla kait voidaan unohtaa myös alkoholistien, tupakoitsijoiden ja muiden nistien murheet. Mitäpä niistäkään pattia ottamaan. Oletan että suhtaudut suopeasti seuraavaan alkoholistiin joka kertoo lehtien sivuilla miten hänen toimissaan ei ole mitään vikaa vaan muun yhteiskunnan tulee muuttua hänen tarpeitaan tukevaksi.
Me Naiset jutun naisella ei ole sairuksia 21-vuotiaana, joten ei syytä huoleen, sanoo hän? Just näin. Diabetes tulee yleensä keski-iässä, enimmäkseen huonojen elämäntapojen johdosta, sydän- ja verisuonisairauksista puhumattakaan. Ehkä hän ei halua elää pitkään. Se on oma valinta, joskin huono esimerkki. Ihmettelen, että naistenlehti puffaa tällaista.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:36"]Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :(
[/quote]
No kyllä se silti on oma valinta. Itsekin olen reumaatikko ja pitkät kuukausien kestäneet kortisonihoidot tuttuja. Teen silti kaikkeni etten liho -se rasittaa myös niveliä!!!! Kortisoni kasvattaa ruokahalua ja ylimääräinen rasva jämähtää vatsaan... tuttua. Mutta omilla valinnoilla painonnousun voi estää/pitää mahdollisimman vähän ja liikkua enemmän (joka muuten tekee hyvää reumaatikolle erityisesti!!!). Vaatii itsekuria, helpompi on mättää huonoa ruokaa ja pahentaa omaa sairautta.
[/quote]
Syön 1600kcal/vrk ja silti lihon. Vähemmän ei pysty syömään koska lääkkeiden sivuvaikutukset käy liian voimakkaaksi. Ei joka ihminen toimi samalla tavalla. Kiitä onneasi että sinulla on asiat hyvin!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:36"]Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :( [/quote] No kyllä se silti on oma valinta. Itsekin olen reumaatikko ja pitkät kuukausien kestäneet kortisonihoidot tuttuja. Teen silti kaikkeni etten liho -se rasittaa myös niveliä!!!! Kortisoni kasvattaa ruokahalua ja ylimääräinen rasva jämähtää vatsaan... tuttua. Mutta omilla valinnoilla painonnousun voi estää/pitää mahdollisimman vähän ja liikkua enemmän (joka muuten tekee hyvää reumaatikolle erityisesti!!!). Vaatii itsekuria, helpompi on mättää huonoa ruokaa ja pahentaa omaa sairautta.
[/quote]
Oletko onnistunut estämään painonnousun vai kuinka paljon on tullut kiloja kortisonin aloituksen jälkeen ja missä ajassaa? Missä nivelissä erityisesti reuma jyllää?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:46"]
Pakko mainita että itse käytän L kokoa, olen 165/49kg. Olen hoikka mutta vartaloni malli on jotenkin leveä. Kaikki L kokoa käyttävät eivät todellakaan ole ylipainoisia
[/quote]
Tuossahan puhuttiin siitä, jos paino on noussut ja koot kasvaneet muka "huomaamatta". Itse olin L-kokoa käyttäessäni 155/69kg ja todellakin olin löllykkä. Vartalonmallini on kyllä sellainen, että hoikkana se S-menee. En olisi huolissani, jos pituus/paino suhde oilsi normaali ja vaatteiden koot pysynneet tasaisesti suht samana. Mutta muutos S-koosta L-kokoon kyllä huomaa. Tai minä huomasin itsessäni. Silti kuitenkin yritin selittää asiaa itselleni.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:25"]Syön 1600kcal/vrk ja silti lihon. Vähemmän ei pysty syömään koska lääkkeiden sivuvaikutukset käy liian voimakkaaksi. Ei joka ihminen toimi samalla tavalla. Kiitä onneasi että sinulla on asiat hyvin![/quote]
Tässäpä malliesimerkki itsellensä valehtelusta. 1600kcal päivittäisellä saannilla ei liho juuri kukaan, ellet sitten aivan pätkä ole. Lääkkeet eivät myöskään ketään lihota, (niissä ei ole kaloreita) vaan liiallinen syöminen. Jätä sokerit ja muu roska pois ja ala syödä oikeaa ruokaa. Yritä liikkua niin paljon kuin pystyt.
[/quote]
Ja sinun lääketieteellinen koulutuksesi on mikä?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:50"]Ja sinun lääketieteellinen koulutuksesi on mikä?
[/quote]
Laihtuminen ei ole tiedettä. TDEE (Total Daily Energy Expenditure) arvosi voit arvioida millä tahansa netistä löytyvällä laskimella. Mitkäs ne mitat olikaan niin ihmetellään yhdessä arvojasi?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:54"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:50"]Ja sinun lääketieteellinen koulutuksesi on mikä?
[/quote]
Laihtuminen ei ole tiedettä. TDEE (Total Daily Energy Expenditure) arvosi voit arvioida millä tahansa netistä löytyvällä laskimella. Mitkäs ne mitat olikaan niin ihmetellään yhdessä arvojasi?
[/quote]
En puhunut laihtumisesta vaan aineenvaihdunnasta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:55"]En puhunut laihtumisesta vaan aineenvaihdunnasta.
[/quote]
TDEE antaa hyvän arvion kulutuksestasi. Haluatko ehkä selventää mitä kuvittelet aineenvaihdunnan tarkoittavan?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:34"]Liian isot annoskoot ja sokeri ovat lähipiirini lihavien lihomisen ja lihavana pysymisen pääsyyt. Vituttaa katsoa sitä mässäilyä ja mahan täyteen syömistä. Silloin on syönyt jo liikaa jos syödään maha täyteen! Vuodesta toiseen samaa mahan täyteen ahtamista ja sitten voivotellaan kun on tuota painoa päässyt kertymään. Voi vittu!
Keho varastoi rasvan ja sokerin siitä valtavasta ruokamäärästä talteen ja muuttuu läskiksi. Pienemmät annokset ja sokerin käyttö minimiin niin ei kerry ylipainoa. Ei se ole sen vaikeampaa.
[/quote]
No jo on sulla vaikea elämä, jos rupeaa oikein vituttamaan toisten syömisen?! Miten jaksat vaivata päätäsi moisella ja ottaa siitä vielä kierroksia?