Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava

Vierailija
18.06.2015 |

Suomalaiset aliarvioivat painoaan – Tutkija: Ylipainoisia pidetään jo normaalipainoisina
PHOTOGRAPHER: GEORGE DOLGIKH

KOTIMAA | 19.5.2015 | 18:23 | PÄIVITETTY 18:2714

STT

Vain viisi prosenttia suomalaisista kontrolloi painoaan ruokavalion avulla. Muualla Euroopassa keskimäärin joka viides toimii näin, selviää Euroopan laajuisesta kyselytutkimuksesta.

Suomessa lihavuus nähdään ihmisten omana elämäntapavalintana sen sijaan, että asioiden pitäisi muuttua yhteiskunnan tai yksilön tasolla, sanoo Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja, dosentti Kirsi Virtanen. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää huonoa ruokavaliota suurimpana syynä ylipainoon. Harva tunnistaa perinnöllisyyden, hormonitoiminnan häiriöt ja mielenterveyssyyt.

- Painonhallinnan sijaan pitäisi puhua elämänhallinnasta ja hyvinvoinnista. Jos keskitytään painoon, se on kosmeettista. Mutta jos katsotaan terveysnäkökulmaa, tilanne on toinen, Virtanen sanoo.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg toteaa, että moni suomalainen tietää, että painoon vaikuttavat myös riittävä uni, stressi ja ihmissuhteet.

Suomalaisista yli puolet tiesi, että liikalihavuus lyhentää elinikää noin kymmenen vuotta.

Suomalainen ei hahmota painoaan

Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava. Suomalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa ylipainoaan. Hieman yli puolet suomalaisvastaajista piti itseään normaalipainoisena, vaikka olikin ylipainoinen eli painoindeksi on yli 25. Ylipainoiseksi itsensä mieltäneistä suomalaisista lähes puolet oli todellisuudessa liikalihavia eli heidän painoindeksinsä oli yli 30. Virtasen mukaan tämä kertoo siitä, että ylipainoiset aletaan käsittää jo normaalipainoisiksi.

Tutkimus osoitti, että suomalaiset eivät ole tässä yksin. Monet eurooppalaiset aliarvioivat omaa painoaan. Kolmasosa kaikista ylipainoisina itseään pitävistä oli todellisuudessa liikalihavia.

Euroopan maissa ylipaino ja liikalihavuus lisääntyvät eri tavoin. Jo yhdeksän kymmenestä irlantilaisesta ennustetaan olevan vuonna 2030 ylipainoisia, kun belgialaisista ylipainoisia olisi tuolloin reilusti alle puolet.

Eurooppalaisten lihavuuskäsityksiä selvittävässä kyselytutkimuksessa oli mukana seitsemän maata. Suomesta vastaajia oli noin 2 000.

Suomen Lihavuustutkijat ry on tieteellinen yhdistys, joka aloitti toimintansa vuonna 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää lihavuuteen liittyvää tutkimusta Suomessa.

Tutkimuksen teetti Lihavuustutkijat ry ja sen eurooppalainen kattojärjestö European Assosiation for the Study of Obesity.
Aamulehti.fi
Kyllästyttää tämä pullamössö av-mammojen iän ikuinen kaunistelu omasta painosta. "Oon ihan normaalipainoinen, vaikka käytän L-kokoa"

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen, mutta paitojeni ollessa kokoa S housut ovat kokoa L. Kaikki eivät ole tiimalaseja tai omppuja ja siksi se vaatekoko ei nyt kerro yksinään juuri mitään.

Vierailija
122/123 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkä kokoisia annoksia ihmiset söivät joskus vaikka nelisenkymmentä vuotta sitten ja syötiinkö silloin välipaloja. Olen itse nelikymppinen, mutta en kyllä pysty muistamaan mitään annoskokoja aikuisilla. Oma veikkaukseni yhdeksi isoimmista lihomisen syistä ovat kasvaneet annoskoot, mutta tämä on vain arvailua. Sen muistan, kuinka joskus 15-vuotiaana olimme jossain tapahtumassa, missä eteemme kannettiin jokaiselle iso pizza. Suurin osa tytöistä katseli sitä tyrmistyneenä ja totesi, että eihän tuon kokoista VOI kukaan syödä, eikä sitten syötykään kuin ehkä alle puolet. Muistan vieläkin sen ällistyksen tunteen, melkein, että onko tämä jotain pilaa. Ja luulen, että ne pizzat olivat nykyajan normaalikokoisia pizzoja, joita myös naiset vetävät joskus ex tempore iltapalaksi, kun päivän ateriat on jo syöty...

Ja kyllä, olen itsekin ylipainoinen, painoindeksi himpun verran alle 30. Syön säännöllisesti ja herkuttelen ns. luvan kanssa (siis en vahingossa tule mutustelleeksi rasiallista keksejä, vaan otan jo etukäteen pöydälle yhden keksin, jos sen aion itselleni suoda). Ruokavaliossani on varmasti hyviä puolia, mutta nyt alan olla tosi tympääntynyt ylipainooni! Ennen kaikkea terveyden takia, toissijaisesti ulkonäön takia. Luulen, että isoin syy on se syömäni ruoan MÄÄRÄ. Kyllähän se mahalaukku venyy, kun venyttää, ja sitten onkin aina syötävä vaan lisää. Saas nähdä, saako sen myös kutistumaan.

90-luvulla nelihenkinen perhe, jossa 1 murrosikäinen poika, söi yhdellä aterialla 500g jauhelihaa. Tai kaksi aikuista ja murrosikäinen tyttö yhden maksalaatikkopaketin. Ei siinä päässyt kyllä lihomaan kukaan. Muistan hyvin, koska ennen muinoin jauheliha ostettiin lihatiskiltä. Nykyään taitaa olla kahden aikuisen ja yhden lapsen annos tuo 500g jauhelihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkä kokoisia annoksia ihmiset söivät joskus vaikka nelisenkymmentä vuotta sitten ja syötiinkö silloin välipaloja. Olen itse nelikymppinen, mutta en kyllä pysty muistamaan mitään annoskokoja aikuisilla. Oma veikkaukseni yhdeksi isoimmista lihomisen syistä ovat kasvaneet annoskoot, mutta tämä on vain arvailua. Sen muistan, kuinka joskus 15-vuotiaana olimme jossain tapahtumassa, missä eteemme kannettiin jokaiselle iso pizza. Suurin osa tytöistä katseli sitä tyrmistyneenä ja totesi, että eihän tuon kokoista VOI kukaan syödä, eikä sitten syötykään kuin ehkä alle puolet. Muistan vieläkin sen ällistyksen tunteen, melkein, että onko tämä jotain pilaa. Ja luulen, että ne pizzat olivat nykyajan normaalikokoisia pizzoja, joita myös naiset vetävät joskus ex tempore iltapalaksi, kun päivän ateriat on jo syöty...

Ja kyllä, olen itsekin ylipainoinen, painoindeksi himpun verran alle 30. Syön säännöllisesti ja herkuttelen ns. luvan kanssa (siis en vahingossa tule mutustelleeksi rasiallista keksejä, vaan otan jo etukäteen pöydälle yhden keksin, jos sen aion itselleni suoda). Ruokavaliossani on varmasti hyviä puolia, mutta nyt alan olla tosi tympääntynyt ylipainooni! Ennen kaikkea terveyden takia, toissijaisesti ulkonäön takia. Luulen, että isoin syy on se syömäni ruoan MÄÄRÄ. Kyllähän se mahalaukku venyy, kun venyttää, ja sitten onkin aina syötävä vaan lisää. Saas nähdä, saako sen myös kutistumaan.

90-luvulla nelihenkinen perhe, jossa 1 murrosikäinen poika, söi yhdellä aterialla 500g jauhelihaa. Tai kaksi aikuista ja murrosikäinen tyttö yhden maksalaatikkopaketin. Ei siinä päässyt kyllä lihomaan kukaan. Muistan hyvin, koska ennen muinoin jauheliha ostettiin lihatiskiltä. Nykyään taitaa olla kahden aikuisen ja yhden lapsen annos tuo 500g jauhelihaa.

Ai yksi 400g maksalaatikkopaketti kolmelle? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan