Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava

Vierailija
18.06.2015 |

Suomalaiset aliarvioivat painoaan – Tutkija: Ylipainoisia pidetään jo normaalipainoisina
PHOTOGRAPHER: GEORGE DOLGIKH

KOTIMAA | 19.5.2015 | 18:23 | PÄIVITETTY 18:2714

STT

Vain viisi prosenttia suomalaisista kontrolloi painoaan ruokavalion avulla. Muualla Euroopassa keskimäärin joka viides toimii näin, selviää Euroopan laajuisesta kyselytutkimuksesta.

Suomessa lihavuus nähdään ihmisten omana elämäntapavalintana sen sijaan, että asioiden pitäisi muuttua yhteiskunnan tai yksilön tasolla, sanoo Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja, dosentti Kirsi Virtanen. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää huonoa ruokavaliota suurimpana syynä ylipainoon. Harva tunnistaa perinnöllisyyden, hormonitoiminnan häiriöt ja mielenterveyssyyt.

- Painonhallinnan sijaan pitäisi puhua elämänhallinnasta ja hyvinvoinnista. Jos keskitytään painoon, se on kosmeettista. Mutta jos katsotaan terveysnäkökulmaa, tilanne on toinen, Virtanen sanoo.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg toteaa, että moni suomalainen tietää, että painoon vaikuttavat myös riittävä uni, stressi ja ihmissuhteet.

Suomalaisista yli puolet tiesi, että liikalihavuus lyhentää elinikää noin kymmenen vuotta.

Suomalainen ei hahmota painoaan

Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava. Suomalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa ylipainoaan. Hieman yli puolet suomalaisvastaajista piti itseään normaalipainoisena, vaikka olikin ylipainoinen eli painoindeksi on yli 25. Ylipainoiseksi itsensä mieltäneistä suomalaisista lähes puolet oli todellisuudessa liikalihavia eli heidän painoindeksinsä oli yli 30. Virtasen mukaan tämä kertoo siitä, että ylipainoiset aletaan käsittää jo normaalipainoisiksi.

Tutkimus osoitti, että suomalaiset eivät ole tässä yksin. Monet eurooppalaiset aliarvioivat omaa painoaan. Kolmasosa kaikista ylipainoisina itseään pitävistä oli todellisuudessa liikalihavia.

Euroopan maissa ylipaino ja liikalihavuus lisääntyvät eri tavoin. Jo yhdeksän kymmenestä irlantilaisesta ennustetaan olevan vuonna 2030 ylipainoisia, kun belgialaisista ylipainoisia olisi tuolloin reilusti alle puolet.

Eurooppalaisten lihavuuskäsityksiä selvittävässä kyselytutkimuksessa oli mukana seitsemän maata. Suomesta vastaajia oli noin 2 000.

Suomen Lihavuustutkijat ry on tieteellinen yhdistys, joka aloitti toimintansa vuonna 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää lihavuuteen liittyvää tutkimusta Suomessa.

Tutkimuksen teetti Lihavuustutkijat ry ja sen eurooppalainen kattojärjestö European Assosiation for the Study of Obesity.
Aamulehti.fi
Kyllästyttää tämä pullamössö av-mammojen iän ikuinen kaunistelu omasta painosta. "Oon ihan normaalipainoinen, vaikka käytän L-kokoa"

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:55"]En puhunut laihtumisesta vaan aineenvaihdunnasta.

[/quote]

TDEE antaa hyvän arvion kulutuksestasi. Haluatko ehkä selventää mitä kuvittelet aineenvaihdunnan tarkoittavan?
[/quote]

Jos vaikka muuten samankokoiset hlöt x ja y ovat ruumiinlämmöltään asteen erilämpöiset, on kulutus eri. Jos toisen suoli käsittelee ravinteet ja toisella imeytymishäiriö, on samalla ruualla eri tulos. Jos toisella on häiriö insuliinissa, rasvaa varastoituu eri intensiteetillä ja eri paikkaan. Jos toisella on kilpirauhanen liikatoiminnalla ja toisella vajaatoiminnalla, samalla safkalla eri tulos. Eri stressitaso, eri kuntotaso jne. Jatkanko vielä?

Vierailija
82/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti av-lehmien suurin huoli maailmassa on se että joku painaa kaksi kiloa alle jonkun hatusta repäistyä suosituspainon. Lyllertävät laardikasat saa tsemppiä ja peukkuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Minua itseäni alkoi myös kyllästyttää oma selittely ja valitus. Koko oli kasvanut kymmenessä vuodessa siitä S-koosta L-kokoon ja mitä taidokkaampia valeita kerroin itselleni. Nyt on peiliin katseltu ja painoa pudotettu viimeiset 3kk. Ymmärrän, että tämä on koko loppuelämän muutos, ei mikään pikadieetti. Koko elämäntapaa pitää muuttaa ja saada ne tiputetut kilot myös pidettyä poissa.

Vierailija
84/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin helppoa valehdella itselleen, ettei muka olisi lihonnut.. Vaan vaatteiden malli tms on nykyisin kaupoissa niin erilainen kuin ennen.. Että pitää ostaa isompaa kokoa tms. 

Itse en ole edes tajunnut, miten paljon olen lihonnut vuosien mittaan.. Kunnes näin vanhan lapsuuden ystäväni, hän oli pysynyt entisissä mitoissaan.. Minä en.. Ennen minä olin meistä se laihempi.. En halunnut myöntää itselleni että olen turvonnut joka suunnasta.. :(

Vierailija
85/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmä, laardikasa, läski, siiderivalas, fläsä, löllerö, punkero, laiskapaska, tyhmä huono paskakasa, jne jne jne.

Mistähän voisi johtua etteivät ihmiset halua pitää itseään ylipainoisina? Mistähän voisi johtua? Miettikääs vähän tuota retoriikkaanne normaalit ja laihat.

Vierailija
86/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksi ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Esimerkiksi koko jääkiekon maajoukkueemme on painoindeksin mukaan ylipainoisia. Eikä bmi kerro mitään ihmisen terveydestä, koko mittari on kaikinpuolin vanhentunut.

Vierailija
87/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:56"]

Lehmä, laardikasa, läski, siiderivalas, fläsä, löllerö, punkero, laiskapaska, tyhmä huono paskakasa, jne jne jne.

Mistähän voisi johtua etteivät ihmiset halua pitää itseään ylipainoisina? Mistähän voisi johtua? Miettikääs vähän tuota retoriikkaanne normaalit ja laihat.

[/quote]

Pakkasenraiskaama pulkannaru, vinkuheinä jne on sit ok?

Siinä on vaan se ero, että ylipaino on oma valinta. Vaikka sitä yritetään selitellä vaikka millä. Mutta 90% tapauksista johtuu väärästä ruokavaliosta ja liian vähästä liikunnasta. On helppoa olla tekemättä mitään. 10% ylipainosta johtuu lääketieteellistä sairauksista/sairauden hoidosta kuten kortisonista.

On surullista katsottavaa, kun osa lapsistakin alkaa olla lihavia. Ei vain pyöreitä, vaan oikeasti lihavia. Ei omalla luokalla/koulussa vaan ollut lihavia luokkakavareita, eikä omista kouluajoista ole kuin vajaa 20v. Surullista. Tämä aiheuttaa vain lisää kiusaamista yms. :(

Vierailija
88/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:00"]

Painoindeksi ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Esimerkiksi koko jääkiekon maajoukkueemme on painoindeksin mukaan ylipainoisia. Eikä bmi kerro mitään ihmisen terveydestä, koko mittari on kaikinpuolin vanhentunut.

[/quote]

BMI on mittarina ihan hyvä, niin kauan kun sillä mitataan oikeaa asiaa. Eli väestötason keskiarvoja.

Vierailija
89/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallinta yllättävän helppoa jos on vahva mieli :-)

Vierailija
90/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eli sun mukaan suomalaisista joka kolmas ei ole liikalihava vaan urheilija? Ja näin ollen vain joka neljäs liikalihava, eikä ylipainoinen? Huvittaa kun tämä otetaan aina esiin näissä "läski" keskusteluissa. :D

Vierailija
91/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:10"]

[/quote]

Eli sun mukaan suomalaisista joka kolmas ei ole liikalihava vaan urheilija? Ja näin ollen vain joka neljäs liikalihava, eikä ylipainoinen? Huvittaa kun tämä otetaan aina esiin näissä "läski" keskusteluissa. :D

[/quote]

Minun mielestäni BMI ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Ylipaino on ongelma nykymaailmassa, mutta tuijottamalla vanhentunutta käyrää, jota ei ole tarkoitettu lihavuuden mittaamiseen, ei saada luotettavia faktoja kansan tilasta, mutta sitäkin kivemmat kohuotsikot klikkijournalismille.

Vierailija
92/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kropan kiinteytyminen on nimenomaan rasvan palamista ja lihasten kasvamista. Ei ole olemassa mitään mystistä kropan kiinteytymistä.

Vierailija
93/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on että tuo bmi on aikansa elänyt juttu, mutta totta on myös se että on paljon liian lihavia ihmisiä.

Kenenkään terveyttä ei edistä paskan vertaa tuo jatkuva haukkuminen ja vittuilu.

Ei ketään saa myöskään haukkua vinkuheinäksikään.

Pitäkää haukkujat se vitun paska turpanne kiinni ja huolehtikaa omista ongelmistanne. Niitä nimittäin on. Muuten ette haukkuisi.

Vierailija
94/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kokoa M ja olen pullea. 10kg ylipainoa, tunnen oloni valaaksi, ja yritän todellakin tehdä asialle jotain. En tiedä mistä nuo ylimääräiset kilot tulivat, olin vielä pari vuotta sitten täysin normaalipainoinen.

Vierailija
95/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:30"]

[/quote]

Miksi ihmiset haluavat olla siinä ylipainossa? Itse entisenä katkerana ja kateellisena myös käytin energiaa erilaisten tekosyiden keksimiseen ja uhriutumiseen, mutta loppupeleissä olen itse se henkilö, joka sitä ruokaa laittaa suuhuni tai päättää liikkumiseni. Piti tehdä päätös ja pysyä siinä. Ja huomioida, että tämä päätös etenee hitaasti mutta sitäkin varmemmin kohti sitä normaalipainoa.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut ruokariippuvaisuudesta? Ihan kuin nikotiini-, alkoholi- tai mikä muu tahansa riippuvuus? On lohtusyöjiä, masentuneita, jotka syövät kuka mihinkin tarpeeseensa ym. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Taitaa olla vaan se syy, että saa täällä haukkua nimettömänä? Kukaan ei halua olla lihava! Ei kukaan varmaan halua olla narkomaanikaan, tai juoppo, menettäen koko elämänsä, tai keuhkoahtaumatautinen, hiljaa tukehtuen???

Mistään ei yhteiskunnassa näytä olevan niin suuri "huoli", kuin ylipainosta, JOKA ON TODELLA VAKAVA ASIA!!!!! MUTTA rakkikoiran lailla täällä räyhäten ja suu vaahdosta pärskyen EI VOI ASIALLE MITÄÄN!!!! Vaikka ilta illan jälkeen huutaisi siiderivalasta ja sotanorsua, niin yksikään lihava ihminen ei huomenna paina grammaakaan enemmän!!!

Vierailija
96/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paina grammaakaan vähemmän siis. 67

Vierailija
97/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:19"]

Käytän kokoa M ja olen pullea. 10kg ylipainoa, tunnen oloni valaaksi, ja yritän todellakin tehdä asialle jotain. En tiedä mistä nuo ylimääräiset kilot tulivat, olin vielä pari vuotta sitten täysin normaalipainoinen.

[/quote]

Stressi? Liian vähäinen uni? Tsempiä, kyllä se siitä! :)

Vierailija
98/123 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi ihmiset haluavat olla siinä ylipainossa? Itse entisenä katkerana ja kateellisena myös käytin energiaa erilaisten tekosyiden keksimiseen ja uhriutumiseen, mutta loppupeleissä olen itse se henkilö, joka sitä ruokaa laittaa suuhuni tai päättää liikkumiseni. Piti tehdä päätös ja pysyä siinä. Ja huomioida, että tämä päätös etenee hitaasti mutta sitäkin varmemmin kohti sitä normaalipainoa.

Vierailija
99/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli kuinka voi paino nousta ja vaatekoko muuttua parissa vuodessa. Kylläpä vain voi ja paljon nopeammassa tahdissa. Tuossa C. Powellin hurja painonpudotus sarjassa jotkut repsahtavat hetkellisesti ja paino nousee jopa 15-25 kg 3 kuukaudessa.

Vierailija
100/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:06"]Jos vaikka muuten samankokoiset hlöt x ja y ovat ruumiinlämmöltään asteen erilämpöiset, on kulutus eri. Jos toisen suoli käsittelee ravinteet ja toisella imeytymishäiriö, on samalla ruualla eri tulos. Jos toisella on häiriö insuliinissa, rasvaa varastoituu eri intensiteetillä ja eri paikkaan. Jos toisella on kilpirauhanen liikatoiminnalla ja toisella vajaatoiminnalla, samalla safkalla eri tulos. Eri stressitaso, eri kuntotaso jne. Jatkanko vielä?[/quote]

Millään luettelemallasi asialla ei ole vaikutusta jos olet alikaloreilla. Et kertonut mittojasi, mutta 1600kcal on lähes kaikille niin pieni määrä että sillä ei lihota. Kehosi ei pysty tekemään energiaa tyhjästä. Jos et anna sille tarpeeksi energiaa ruoan muodossa ottaa se sitä rasvavarastoista. Yksi varastoitunut kilo rasvaa on kehosi kannalta noin 7500kcal energiaa joten äkkiä se ei sula, mutta jos keskimäärin 100kcal jää vajaaksi esim. seuraavan 300 päivän aikana niin laihdut 300*100 / 7500 = 4kg.

Lukema on tietysti suuntaa antava. Perusaineenvaihdunnassa voi olla muutamien prosenttien eroja, mutta niillä ei ole merkitystä sillä seuraamalla tilannettasi toki säädät samalla saantia niin että laihtuminen on jatkuvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi