Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava

Vierailija
18.06.2015 |

Suomalaiset aliarvioivat painoaan – Tutkija: Ylipainoisia pidetään jo normaalipainoisina
PHOTOGRAPHER: GEORGE DOLGIKH

KOTIMAA | 19.5.2015 | 18:23 | PÄIVITETTY 18:2714

STT

Vain viisi prosenttia suomalaisista kontrolloi painoaan ruokavalion avulla. Muualla Euroopassa keskimäärin joka viides toimii näin, selviää Euroopan laajuisesta kyselytutkimuksesta.

Suomessa lihavuus nähdään ihmisten omana elämäntapavalintana sen sijaan, että asioiden pitäisi muuttua yhteiskunnan tai yksilön tasolla, sanoo Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja, dosentti Kirsi Virtanen. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää huonoa ruokavaliota suurimpana syynä ylipainoon. Harva tunnistaa perinnöllisyyden, hormonitoiminnan häiriöt ja mielenterveyssyyt.

- Painonhallinnan sijaan pitäisi puhua elämänhallinnasta ja hyvinvoinnista. Jos keskitytään painoon, se on kosmeettista. Mutta jos katsotaan terveysnäkökulmaa, tilanne on toinen, Virtanen sanoo.

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg toteaa, että moni suomalainen tietää, että painoon vaikuttavat myös riittävä uni, stressi ja ihmissuhteet.

Suomalaisista yli puolet tiesi, että liikalihavuus lyhentää elinikää noin kymmenen vuotta.

Suomalainen ei hahmota painoaan

Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava. Suomalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa ylipainoaan. Hieman yli puolet suomalaisvastaajista piti itseään normaalipainoisena, vaikka olikin ylipainoinen eli painoindeksi on yli 25. Ylipainoiseksi itsensä mieltäneistä suomalaisista lähes puolet oli todellisuudessa liikalihavia eli heidän painoindeksinsä oli yli 30. Virtasen mukaan tämä kertoo siitä, että ylipainoiset aletaan käsittää jo normaalipainoisiksi.

Tutkimus osoitti, että suomalaiset eivät ole tässä yksin. Monet eurooppalaiset aliarvioivat omaa painoaan. Kolmasosa kaikista ylipainoisina itseään pitävistä oli todellisuudessa liikalihavia.

Euroopan maissa ylipaino ja liikalihavuus lisääntyvät eri tavoin. Jo yhdeksän kymmenestä irlantilaisesta ennustetaan olevan vuonna 2030 ylipainoisia, kun belgialaisista ylipainoisia olisi tuolloin reilusti alle puolet.

Eurooppalaisten lihavuuskäsityksiä selvittävässä kyselytutkimuksessa oli mukana seitsemän maata. Suomesta vastaajia oli noin 2 000.

Suomen Lihavuustutkijat ry on tieteellinen yhdistys, joka aloitti toimintansa vuonna 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää lihavuuteen liittyvää tutkimusta Suomessa.

Tutkimuksen teetti Lihavuustutkijat ry ja sen eurooppalainen kattojärjestö European Assosiation for the Study of Obesity.
Aamulehti.fi
Kyllästyttää tämä pullamössö av-mammojen iän ikuinen kaunistelu omasta painosta. "Oon ihan normaalipainoinen, vaikka käytän L-kokoa"

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:00"]

Onhan ne urheilijat usein ylipainoisia vaikka lihasta onkin enemmän. Yleensä kun urheilu vähenee niin läski heille lisääntyy todella nopeasti ja vaarallisella tavalla. Nykyään ihan tosi nuorillakin urheilijoilla on ruokailuun liittyviä sairausongelmia mutta niistä ei vaan puhuta. Tämä nykyinen fitness-systeemi luo tosi  sairaan porukan kun katsotaan parin vuoden päähän. 

Mä olen aina ihmetellyt että suomalainen nainen kun alkaa trenaamaan niin miksi on keskityttävä kasvattamaan lihasta käsivarsiin ja reisiin? Se on ihan suomalaistnaisten oma juttu. Ei keskitytä kropan kiinteytymiseen vaan lihaksiin. Miksi?

[/quote]

Totta! Mutta urheilioista tulee aina mielikuva "terveellinen" Voimalajeja harrastavilla on usein ylimääräistä lihasmassaa ja ihan puhdasta läskiäkin. Ja moni kova kilpatason ammattiurheilia lihoaa todella paljon, kun lopettaa kilpailemisen. Hyvänä esimerkkinä vaikka Jani Sievinen, jonka paino oli välillä aika korkealla, kun urheilu loppui hetkeksi.

Lajeja jos rupeaa miettimään, niin esim kuulantyöntö, painonnosto. Voimaa on kyllä ja lihasmassaa, mutta kroppa ei ole yhtä timmi ja "atleettinen" kun airobisia lajeja harrastavat, vaikkapa juoksijat, uimarit tms. Joiden laji kuluttaa erilailla ja kokonaisvaltaisesti ja pitkäkestoisesti koko vartaloa. Ja ei, en vähättele tai väitä etteikö painonnosto olisi urheilua. Se on vaan erilainen tekniikka laji!

Mutta oli urheilulajai mikä tahaansa, on se aina parempi.. Kun ettei harrasta mitään. Oli kyse sitten ammattimaisesta urheilusta, tai vapaa-ajalla tapahtuvasta omasta aktivoinnista. 

[/quote]

Suomen kuulantyöntäjät vs. jenkkien J. Godina tai A. Nelson. Löytyy eroa kuin yöllä ja päivällä mitä vyön mittaan tulee.

Vierailija
22/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:00"]

Painoindeksi ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Esimerkiksi koko jääkiekon maajoukkueemme on painoindeksin mukaan ylipainoisia. Eikä bmi kerro mitään ihmisen terveydestä, koko mittari on kaikinpuolin vanhentunut.

[/quote]

Asian voi mitata yksinkertaisemmin. Otat pituutesi mittaisen pätkän narua ja laitat sen puoliksi. Jos se puolikas ei riitä solmuun vatsasi ympärille olet liian lihava.
[/quote]
Ei ruokaa toimi. Minä en ole koskaan ollut niin lihava että vyötäröni olisi ollut >80 cm vaikka ylipainoa on välillä ollutkin. Pituuteni on on 166 cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:25"]Syön 1600kcal/vrk ja silti lihon. Vähemmän ei pysty syömään koska lääkkeiden sivuvaikutukset käy liian voimakkaaksi. Ei joka ihminen toimi samalla tavalla. Kiitä onneasi että sinulla on asiat hyvin![/quote]

Tässäpä malliesimerkki itsellensä valehtelusta. 1600kcal päivittäisellä saannilla ei liho juuri kukaan, ellet sitten aivan pätkä ole. Lääkkeet eivät myöskään ketään lihota, (niissä ei ole kaloreita) vaan liiallinen syöminen. Jätä sokerit ja muu roska pois ja ala syödä oikeaa ruokaa. Yritä liikkua niin paljon kuin pystyt.
[/quote]
Joo näinhän se menee.
Hermokipuihin joudun toisinaan syömään lääkettä joka aiheuttaa ruokahaluttomuutta ja painonnousua. Kumpikin yleisiä haittavaikutuksia. Onneksi olen pärjännyt kohtuullisen pienillä annostuksilla ja lyhyillä kuureilla.

Vierailija
24/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä on ihan asiallisiin vastauksiin laitettu alapeukkuja? Se nyt on surkea tosiasia, että ihmisen paino nousee, jos saa liikaa kilokaloreita päivän kulutukseen nähden. Kuka voi käsi sydämellä sanoa, että punnitsee jokaisen ruoka-annoksen eri komponetit, ja pitää todellista kirjaa päivän kaloreista? Tästä esimerkkinä on ystäväni, joka söi terveellisesti, mutta annoskoot olivat tietämättään hukassa. Punnitsi ottamansa lohen, joka näytti hänelle silmämääräisesti kohtuulliselta annokselta, ja vaaka näytti 300g. Siinä on puolet liikaa. Kourallinen pähkinöitä voi olla 20g tai 40g, ja pähkinöiden sisältämän runsaan kilokalorimäärän vuoksi tuo 20 gramman ero pitkässä juoksussa tekee paljon. Tohdin todellakin epäillä ihmisten "hiirenannoksia", kun olen sen niin monesti nähnyt menevän täydellisesti metsään. Punnitkaa jokainen suuhunmenevä raakapainona ja kirjatkaa kaikki ylös, ja tulkaa sitten sanomaan syövänne 1600kcal. Se on jokaisen oma valinta, mitä painaa, mutta syyn vierittäminen pois omilta harteilta on asia, mikä ärsyttää muita ihmisiä, eikä varsinaisesti se ylipaino.

Vierailija
25/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkä kokoisia annoksia ihmiset söivät joskus vaikka nelisenkymmentä vuotta sitten ja syötiinkö silloin välipaloja. Olen itse nelikymppinen, mutta en kyllä pysty muistamaan mitään annoskokoja aikuisilla. Oma veikkaukseni yhdeksi isoimmista lihomisen syistä ovat kasvaneet annoskoot, mutta tämä on vain arvailua. Sen muistan, kuinka joskus 15-vuotiaana olimme jossain tapahtumassa, missä eteemme kannettiin jokaiselle iso pizza. Suurin osa tytöistä katseli sitä tyrmistyneenä ja totesi, että eihän tuon kokoista VOI kukaan syödä, eikä sitten syötykään kuin ehkä alle puolet. Muistan vieläkin sen ällistyksen tunteen, melkein, että onko tämä jotain pilaa. Ja luulen, että ne pizzat olivat nykyajan normaalikokoisia pizzoja, joita myös naiset vetävät joskus ex tempore iltapalaksi, kun päivän ateriat on jo syöty...

Ja kyllä, olen itsekin ylipainoinen, painoindeksi himpun verran alle 30. Syön säännöllisesti ja herkuttelen ns. luvan kanssa (siis en vahingossa tule mutustelleeksi rasiallista keksejä, vaan otan jo etukäteen pöydälle yhden keksin, jos sen aion itselleni suoda). Ruokavaliossani on varmasti hyviä puolia, mutta nyt alan olla tosi tympääntynyt ylipainooni! Ennen kaikkea terveyden takia, toissijaisesti ulkonäön takia. Luulen, että isoin syy on se syömäni ruoan MÄÄRÄ. Kyllähän se mahalaukku venyy, kun venyttää, ja sitten onkin aina syötävä vaan lisää. Saas nähdä, saako sen myös kutistumaan.

Vierailija
26/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen oikein hyvin kärryillä annoskoosta ja ruuan määrästä. Punnitsen koirien ruuat grammalleen joka päivä ja omaakin ruokaa olen punninnut ihan riittävän paljon elämässäni, joten tässä alkaa kyllä jo olla aika harjaantunut silmä painon arviointiin.

Omalla kohdallani voi puhua hiirenannoksista, kun sain kuulla siitä jatkuvaa kommenttia keittiöhenkilökunnalta sekä kanssaruokailijoilta. Kyllä silloin näkee itsekin, että oma annos on muiden annosta pienempi eikä vain kerran vaan ihan yleensä ottaen. 

Minä näkisin ruuan bensana ja aineenvaihdunnan moottorina. Jos tunget moottorin kulutukseen ja kokoon nähden liikaa bensaa, tankki täyttyy ja polttoainetta kertyy varastoon. Jos taas saat autoosi uuden moottorin ja sen tilavuus nousee ykskutosesta kakspuolikkaaseen, alkaa bensaakin huveta ihan eri tavalla ja koneesta irtoaa myös tehoa. Lihavaa ja lihovaa väsyttää siksikin, että elimistö ei anna ulos välttämättä edes sitä normaalia tehoa vaan mielummin varastoi energian vastaisuuden varalle. Laihtuvalla tai muuten elinvoimaisella ja terveellä taas energian suunta on toinen, elimistö luopuu siitä mielellään ja energiaa riittää vaikka pienen kylän siirtämiseen eikä jokainen syöty suupala takerru takapuoleen tai vyötärölle. Eli voit syödä vähän, mutta jos elimistösi mielummin pitää sinut väsyneenä ja ottaa energian varastoihinsa, eli ei auta, koska moottori on yskivä tehoton luuska. 

Vierailija
28/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma paino on pysynyt samana teini-iästä lähtien, mutta vaatekoko on silti muuttunut M:stä S:ään. Että jos teillä on koko muuttunut isommaksi on lihomista tapahtunut.

Yksi syy ihmisten lihomiseen voi olla istumatyö. Itse olen tallilla töissä ja siinä kyllä tulee liikuttua siihen malliin että kalorit kuluu, toisin kuin toimistossa.

Vierailija
29/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:48"]

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkä kokoisia annoksia ihmiset söivät joskus vaikka nelisenkymmentä vuotta sitten ja syötiinkö silloin välipaloja. Olen itse nelikymppinen, mutta en kyllä pysty muistamaan mitään annoskokoja aikuisilla. Oma veikkaukseni yhdeksi isoimmista lihomisen syistä ovat kasvaneet annoskoot, mutta tämä on vain arvailua. Sen muistan, kuinka joskus 15-vuotiaana olimme jossain tapahtumassa, missä eteemme kannettiin jokaiselle iso pizza. Suurin osa tytöistä katseli sitä tyrmistyneenä ja totesi, että eihän tuon kokoista VOI kukaan syödä, eikä sitten syötykään kuin ehkä alle puolet. Muistan vieläkin sen ällistyksen tunteen, melkein, että onko tämä jotain pilaa. Ja luulen, että ne pizzat olivat nykyajan normaalikokoisia pizzoja, joita myös naiset vetävät joskus ex tempore iltapalaksi, kun päivän ateriat on jo syöty...

Ja kyllä, olen itsekin ylipainoinen, painoindeksi himpun verran alle 30. Syön säännöllisesti ja herkuttelen ns. luvan kanssa (siis en vahingossa tule mutustelleeksi rasiallista keksejä, vaan otan jo etukäteen pöydälle yhden keksin, jos sen aion itselleni suoda). Ruokavaliossani on varmasti hyviä puolia, mutta nyt alan olla tosi tympääntynyt ylipainooni! Ennen kaikkea terveyden takia, toissijaisesti ulkonäön takia. Luulen, että isoin syy on se syömäni ruoan MÄÄRÄ. Kyllähän se mahalaukku venyy, kun venyttää, ja sitten onkin aina syötävä vaan lisää. Saas nähdä, saako sen myös kutistumaan.

[/quote]

Ainakin jenkeissä hampurilaisten koko on kasvanut 1950-luvulta 3-kertaiseksi. Myös ravintoloissa lautasten koko on kasvanut. Jos asiakas söi lautasen tyhjäksi, hankittiin isompia ettei vain jää nälkäiseksi eli olisi tyytymätön saamaansa palveluun.

Vierailija
30/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:48"]

[/quote]

Ainakin jenkeissä hampurilaisten koko on kasvanut 1950-luvulta 3-kertaiseksi. Myös ravintoloissa lautasten koko on kasvanut. Jos asiakas söi lautasen tyhjäksi, hankittiin isompia ettei vain jää nälkäiseksi eli olisi tyytymätön saamaansa palveluun.

[/quote]

No jenkeissä nyt jälkkäritkin tuodaan tavallisen ruokalautasen kokoisesti annosteltuina. 

Vierailija
31/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:34"]

Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, ettei suurin ongelma ole ihmisen tahdonvoimassa vaan yleisesti ottaen ravinnossamme (siis lähes kaikessa teollisessa ja nykyisin keinon tuotetuissa raaka-aineissa, ei pelkästään karkissa ja hampparissa) ja siinä, että työ ja autoilu on pakottanut meidät paikoillemme. Ei voi mitenkään olla, että yli puolet koko läntisen maailman väestöstä on vaan yhtäkkiä heittäytynyt ihan vastuuttomiksi ahmateiksi. Myös hoikkien ruumiinrakenne poikkeaa menneiden vuosikymmenten hoikista. Eli kyseessä on vähän laajemman mittaluokan asia. 

[/quote]

Menneinä vuosikymmeninä ei koskaan olla istuttu näin paljon, kuin nykypäivänä. Siinä missä ennen suurin osa töistä oli fyysistä, istutaan nykyään valvomassa, kun kone tekee työt. Työpäivän istumisen jälkeen siirrytään autossa istuen kotiin istumaan viihde-elektroniikan ääreen. Ja tämä alkaa jo lapsuudesta. Ennen pyöräiltiin kavereiden luokse ja leikittiin ulkona, nykyään "leikitään" kavereiden kanssa älypuhelinten ja tietokonepelien välityksellä. Ja kuinkas muuten, kuin istuen.

Vierailija
32/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 21:56"]

Lehmä, laardikasa, läski, siiderivalas, fläsä, löllerö, punkero, laiskapaska, tyhmä huono paskakasa, jne jne jne.

Mistähän voisi johtua etteivät ihmiset halua pitää itseään ylipainoisina? Mistähän voisi johtua? Miettikääs vähän tuota retoriikkaanne normaalit ja laihat.

[/quote]

Miksi ihmiset haluavat olla siinä ylipainossa? Itse entisenä katkerana ja kateellisena myös käytin energiaa erilaisten tekosyiden keksimiseen ja uhriutumiseen, mutta loppupeleissä olen itse se henkilö, joka sitä ruokaa laittaa suuhuni tai päättää liikkumiseni. Piti tehdä päätös ja pysyä siinä. Ja huomioida, että tämä päätös etenee hitaasti mutta sitäkin varmemmin kohti sitä normaalipainoa.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut ruokariippuvaisuudesta? Ihan kuin nikotiini-, alkoholi- tai mikä muu tahansa riippuvuus? On lohtusyöjiä, masentuneita, jotka syövät kuka mihinkin tarpeeseensa ym. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Taitaa olla vaan se syy, että saa täällä haukkua nimettömänä? Kukaan ei halua olla lihava! Ei kukaan varmaan halua olla narkomaanikaan, tai juoppo, menettäen koko elämänsä, tai keuhkoahtaumatautinen, hiljaa tukehtuen???

Mistään ei yhteiskunnassa näytä olevan niin suuri "huoli", kuin ylipainosta, JOKA ON TODELLA VAKAVA ASIA!!!!! MUTTA rakkikoiran lailla täällä räyhäten ja suu vaahdosta pärskyen EI VOI ASIALLE MITÄÄN!!!! Vaikka ilta illan jälkeen huutaisi siiderivalasta ja sotanorsua, niin yksikään lihava ihminen ei huomenna paina grammaakaan enemmän!!!

[/quote] Enpä ole kellekkään noita huudellut ja jos luet tekstini uudelleen, niin huomaat että olen itsekin entinen lihava.  Selittelin ja keksin tekosyitä melkein kymmenen vuotta. Myös ruokariippuvuuden kuten muunkin riippuvuuden voi saada kuriin. Yliapaino on vakava ongelma ja siitä koituvat kustannukset lankeavat kaikkien niskaan..

Vierailija
33/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:34"]

Itse olisin taipuvainen ajattelemaan, ettei suurin ongelma ole ihmisen tahdonvoimassa vaan yleisesti ottaen ravinnossamme (siis lähes kaikessa teollisessa ja nykyisin keinon tuotetuissa raaka-aineissa, ei pelkästään karkissa ja hampparissa) ja siinä, että työ ja autoilu on pakottanut meidät paikoillemme. Ei voi mitenkään olla, että yli puolet koko läntisen maailman väestöstä on vaan yhtäkkiä heittäytynyt ihan vastuuttomiksi ahmateiksi. Myös hoikkien ruumiinrakenne poikkeaa menneiden vuosikymmenten hoikista. Eli kyseessä on vähän laajemman mittaluokan asia. 

[/quote]

Menneinä vuosikymmeninä ei koskaan olla istuttu näin paljon, kuin nykypäivänä. Siinä missä ennen suurin osa töistä oli fyysistä, istutaan nykyään valvomassa, kun kone tekee työt. Työpäivän istumisen jälkeen siirrytään autossa istuen kotiin istumaan viihde-elektroniikan ääreen. Ja tämä alkaa jo lapsuudesta. Ennen pyöräiltiin kavereiden luokse ja leikittiin ulkona, nykyään "leikitään" kavereiden kanssa älypuhelinten ja tietokonepelien välityksellä. Ja kuinkas muuten, kuin istuen.
[/quote]

Niinpä. Mun on työssäni istuttava 7 - 9 h eikä paljon naurata, kun keski-ikää lähestyessä alkaa muistuttaa michelinukkoa. Eikä keksi, mille alalle itsensä pikakouluttaisi eläkeikää odottamaan.

Vierailija
34/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 02:23"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:00"] Painoindeksi ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Esimerkiksi koko jääkiekon maajoukkueemme on painoindeksin mukaan ylipainoisia. Eikä bmi kerro mitään ihmisen terveydestä, koko mittari on kaikinpuolin vanhentunut. [/quote] Asian voi mitata yksinkertaisemmin. Otat pituutesi mittaisen pätkän narua ja laitat sen puoliksi. Jos se puolikas ei riitä solmuun vatsasi ympärille olet liian lihava. [/quote] Ei ruokaa toimi. Minä en ole koskaan ollut niin lihava että vyötäröni olisi ollut >80 cm vaikka ylipainoa on välillä ollutkin. Pituuteni on on 166 cm.

[/quote]

mäkin saan puolet pituudestani olevan narun kevyesti solmuun tai kahteen vyötärölle ja olen silti 5 kg ylipainoinen

Vierailija
35/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:48"]

Lehmä, laardikasa, läski, siiderivalas, fläsä, löllerö, punkero, laiskapaska, tyhmä huono paskakasa, jne jne jne.

Mistähän voisi johtua etteivät ihmiset halua pitää itseään ylipainoisina? Mistähän voisi johtua? Miettikääs vähän tuota retoriikkaanne normaalit ja laihat.

[/quote]

Miksi ihmiset haluavat olla siinä ylipainossa? Itse entisenä katkerana ja kateellisena myös käytin energiaa erilaisten tekosyiden keksimiseen ja uhriutumiseen, mutta loppupeleissä olen itse se henkilö, joka sitä ruokaa laittaa suuhuni tai päättää liikkumiseni. Piti tehdä päätös ja pysyä siinä. Ja huomioida, että tämä päätös etenee hitaasti mutta sitäkin varmemmin kohti sitä normaalipainoa.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut ruokariippuvaisuudesta? Ihan kuin nikotiini-, alkoholi- tai mikä muu tahansa riippuvuus? On lohtusyöjiä, masentuneita, jotka syövät kuka mihinkin tarpeeseensa ym. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Taitaa olla vaan se syy, että saa täällä haukkua nimettömänä? Kukaan ei halua olla lihava! Ei kukaan varmaan halua olla narkomaanikaan, tai juoppo, menettäen koko elämänsä, tai keuhkoahtaumatautinen, hiljaa tukehtuen???

Mistään ei yhteiskunnassa näytä olevan niin suuri "huoli", kuin ylipainosta, JOKA ON TODELLA VAKAVA ASIA!!!!! MUTTA rakkikoiran lailla täällä räyhäten ja suu vaahdosta pärskyen EI VOI ASIALLE MITÄÄN!!!! Vaikka ilta illan jälkeen huutaisi siiderivalasta ja sotanorsua, niin yksikään lihava ihminen ei huomenna paina grammaakaan enemmän!!!

[/quote] Enpä ole kellekkään noita huudellut ja jos luet tekstini uudelleen, niin huomaat että olen itsekin entinen lihava.  Selittelin ja keksin tekosyitä melkein kymmenen vuotta. Myös ruokariippuvuuden kuten muunkin riippuvuuden voi saada kuriin. Yliapaino on vakava ongelma ja siitä koituvat kustannukset lankeavat kaikkien niskaan..

[/quote]

No paljon rakentavampaa olisi kertoa vaikka se, että mitä ne tekosyyt ja selitykset olivat ja miten ne loppuivat. 

Itse olen jotenkin taipuvainen ajattelemaan, että vain osalla lihavista on tekosyitä. Osalla on syitä. Vai tarkoitetaanko tekosyillä niitä syitä, joilla peitetään oikeat syyt. Ja oikeilla syillä en tarkoita sitä, että joku syö enemmän kuin kuluttaa vaan sitä, että joku haluaa piiloutua, joku rankaista itseään, joku syö ahdistukseensa tai suruunsa, joku ei ole oppinut oikeita ravitsemusasioita ja joku taas vaan on ahne ja laiska, joku oikeasti sairas ja jollain elämäntilanne vie hallinnasta ruokaan ja omaan terveyteen liittyvät asiat. Aina vaan syyllistetään lihavia siitä, että kaikki syyt ovat tekosyitä blaa blaa blaa. Koen sen loukkaavaksi lihavia kohtaan.  

Vierailija
36/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan puhtaasti, lainkaan syyttelemättä, ihmettelen ihmisiä jotka "eräänä päivänä vain heräsivät lihavina." Jotenkin en ymmärrä miten ihminen, joka kolme vuotta sitten käytti vaikka koon 36 housuja, pari vuotta sitten koko oli 38, viime vuonna 40 ja tänä kesänä piti ostaa koon 42 housut, ei ole tajunnut kolmen vaatekoon perusteella että ylimääräistä on tullut. Eikö sitä ole haluttu huomata?

Itse olen keikkunut niin normaalipainon ala- kuin ylärajoilla. Loppuraskaudessa sanoin kaverille, reilusti yli satakiloiselle, etten ole koskaan aiemmin tajunnut arvostaa sitä että pystyy itse vaivatta solmimaan kengännauhansa. Tajusin vasta jälkeenpäin etten muuten ole koskaan tällä ihmisellä nähnyt nauhakenkiä.. Kun puhutaan noin pienistä arjen asioista, niin kuinka vaikeaa elämä vaikka vaikeasti ylipainoisena on?

Vierailija
37/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu aika kovilta prosenteilta jos neljäsosan BMI on yli 30..... No oma valinta. Liikunnalla pysyy myös paino hyvin kurissa.

Vierailija
38/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 11:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No paljon rakentavampaa olisi kertoa vaikka se, että mitä ne tekosyyt ja selitykset olivat ja miten ne loppuivat. 

Itse olen jotenkin taipuvainen ajattelemaan, että vain osalla lihavista on tekosyitä. Osalla on syitä. Vai tarkoitetaanko tekosyillä niitä syitä, joilla peitetään oikeat syyt. Ja oikeilla syillä en tarkoita sitä, että joku syö enemmän kuin kuluttaa vaan sitä, että joku haluaa piiloutua, joku rankaista itseään, joku syö ahdistukseensa tai suruunsa, joku ei ole oppinut oikeita ravitsemusasioita ja joku taas vaan on ahne ja laiska, joku oikeasti sairas ja jollain elämäntilanne vie hallinnasta ruokaan ja omaan terveyteen liittyvät asiat. Aina vaan syyllistetään lihavia siitä, että kaikki syyt ovat tekosyitä blaa blaa blaa. Koen sen loukkaavaksi lihavia kohtaan.  

[/quote]

No mikä on sellainen syy, joka 100% varmasti estää laihtumasta ikinä. Koskaan. Mielestäni suurinosa syistä on tekosyitä: melkein jokaiseen juttuun löytyy joku keino pudottaa se paino. Mikään ruokariippuvuus ei ole loppuelämän lihavuustuomio. Ehkä joku prader-willin oireyhtymä joo, mutta nykyään lihavia on niin paljon, että nämä vakavat sairaudet ovat vähemmistö.

Selittelyjä joita itseeni käytin olivat esimerkiksi se, että syön tavallista kotiruokaa, en tajua miten lihon. Kaikki erilaiset tunne-elämän selitykset, joiden vuoksi niitä herkkuja sai mättää. Liikkumisen lopettaminen, koska polvi/selkä/nilkka ei kestä. Myös se, että uskottelin koko ajan olevani normaalipainossa ja hyväkuntoisten ihmisten olevan jotain anorektikkoja. Nuo piiloutumiseen ja rankaisemiseen liittyvät syyt ovat myös sellaisia, jotka kannattaisi hoidattaa kuntoon vaikkapa mielenterveyspuolella, jos ne estävät normaalipainon. Eihän tuokaan kuulosta siltä, että he voivat hyvin.

Itselläni ei siis ollut mitään vakavaa sairautta, vaan pelkästään väärää ruokaa ja vääriä määriä. Liikkumattomuuteen liittyvät polven ja selän oireet saatiin kuntoon fyssarilla ja lääkärillä ja nyt voin liikkua itselleni sopivia lajeja. Parempi kuin se, että olisin lopettanut kokonaan.

Vierailija
39/123 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:24"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:36"]

Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :(

[/quote]

Tiedäthän, että ylipaino ja liikkumattomuus vain pahentavat kipujasi?

[/quote]

Jätettäisiinkö tämän henkilön hoito hänen ja lääkärinsä väliseksi asiaksi, eikä tulla tänne pätemään vieraille asian yksityiskohtia tuntematta. 
[/quote]

Olen alkuperäinen kirjoittaja. Aika monella reumapotilaalla päästään nykyään hyviin hoitotuloksiin. Potilas tulee oireettomaksi tai ainakin hyvin lähelle sitä. Minulla asia ei ole edennyt näin. Kaikista lääkkeistä huolimatta olen koko ajan erittäin kipeä, väsynyt ja jäykkä. Kevyet arkiaskareetkin on joskus liikaa. Olen yrittänyt liikkua mutta jo muutaman kilometrin rauhallinen kävelylenkin aiheuttaa viikon sietämättömät nivelkivut. Olen ennen ollut aktiivinen urheilja. Nyt 30v:nä invalidisoidun pikkuhiljaa.... :(

Vierailija
40/123 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

104: Me lähestytään tätä asiaa ihan eri kulmasta. Sinä jotenkin ehkä aggressiivisesti tai syyllistävästi, tai se kuulostaa siltä. Jokainen tupakoitsijakaan ei ole valmis sillä hetkellä lopettamaan. Jokainen lihava ei ole sillä hetkellä valmis menemään mentaalivalmennukseen, jossa ratkaistaan hänen perimmäinen syynsä sille, miksi hän on valmis olemaan lihava, vaikka joutuu siitä syystä paarialuokkaan. Harvalla on mahdollisuus heittäytyä 'suurinpudottaja'-tyyliin puoleksi vuodeksi irti omasta elämästään. On pakko odottaa oikeaa hetkeä tai odottaa, että edes herää halu sen oikean hetken löytämiselle. 

En voi ymmärtää tätä läskivihaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän