Joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava
Suomalaiset aliarvioivat painoaan – Tutkija: Ylipainoisia pidetään jo normaalipainoisina
PHOTOGRAPHER: GEORGE DOLGIKH
KOTIMAA | 19.5.2015 | 18:23 | PÄIVITETTY 18:2714
STT
Vain viisi prosenttia suomalaisista kontrolloi painoaan ruokavalion avulla. Muualla Euroopassa keskimäärin joka viides toimii näin, selviää Euroopan laajuisesta kyselytutkimuksesta.
Suomessa lihavuus nähdään ihmisten omana elämäntapavalintana sen sijaan, että asioiden pitäisi muuttua yhteiskunnan tai yksilön tasolla, sanoo Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja, dosentti Kirsi Virtanen. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista pitää huonoa ruokavaliota suurimpana syynä ylipainoon. Harva tunnistaa perinnöllisyyden, hormonitoiminnan häiriöt ja mielenterveyssyyt.
- Painonhallinnan sijaan pitäisi puhua elämänhallinnasta ja hyvinvoinnista. Jos keskitytään painoon, se on kosmeettista. Mutta jos katsotaan terveysnäkökulmaa, tilanne on toinen, Virtanen sanoo.
Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg toteaa, että moni suomalainen tietää, että painoon vaikuttavat myös riittävä uni, stressi ja ihmissuhteet.
Suomalaisista yli puolet tiesi, että liikalihavuus lyhentää elinikää noin kymmenen vuotta.
Suomalainen ei hahmota painoaan
Tutkimuksen mukaan joka kolmas suomalainen on ylipainoinen ja joka neljäs liikalihava. Suomalaisilla on vaikeuksia hahmottaa omaa ylipainoaan. Hieman yli puolet suomalaisvastaajista piti itseään normaalipainoisena, vaikka olikin ylipainoinen eli painoindeksi on yli 25. Ylipainoiseksi itsensä mieltäneistä suomalaisista lähes puolet oli todellisuudessa liikalihavia eli heidän painoindeksinsä oli yli 30. Virtasen mukaan tämä kertoo siitä, että ylipainoiset aletaan käsittää jo normaalipainoisiksi.
Tutkimus osoitti, että suomalaiset eivät ole tässä yksin. Monet eurooppalaiset aliarvioivat omaa painoaan. Kolmasosa kaikista ylipainoisina itseään pitävistä oli todellisuudessa liikalihavia.
Euroopan maissa ylipaino ja liikalihavuus lisääntyvät eri tavoin. Jo yhdeksän kymmenestä irlantilaisesta ennustetaan olevan vuonna 2030 ylipainoisia, kun belgialaisista ylipainoisia olisi tuolloin reilusti alle puolet.
Eurooppalaisten lihavuuskäsityksiä selvittävässä kyselytutkimuksessa oli mukana seitsemän maata. Suomesta vastaajia oli noin 2 000.
Suomen Lihavuustutkijat ry on tieteellinen yhdistys, joka aloitti toimintansa vuonna 1998. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää lihavuuteen liittyvää tutkimusta Suomessa.
Tutkimuksen teetti Lihavuustutkijat ry ja sen eurooppalainen kattojärjestö European Assosiation for the Study of Obesity.
Aamulehti.fi
Kyllästyttää tämä pullamössö av-mammojen iän ikuinen kaunistelu omasta painosta. "Oon ihan normaalipainoinen, vaikka käytän L-kokoa"
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:25"]Syön 1600kcal/vrk ja silti lihon. Vähemmän ei pysty syömään koska lääkkeiden sivuvaikutukset käy liian voimakkaaksi. Ei joka ihminen toimi samalla tavalla. Kiitä onneasi että sinulla on asiat hyvin![/quote]
Tässäpä malliesimerkki itsellensä valehtelusta. 1600kcal päivittäisellä saannilla ei liho juuri kukaan, ellet sitten aivan pätkä ole. Lääkkeet eivät myöskään ketään lihota, (niissä ei ole kaloreita) vaan liiallinen syöminen. Jätä sokerit ja muu roska pois ja ala syödä oikeaa ruokaa. Yritä liikkua niin paljon kuin pystyt.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:00"]
Painoindeksi ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Esimerkiksi koko jääkiekon maajoukkueemme on painoindeksin mukaan ylipainoisia. Eikä bmi kerro mitään ihmisen terveydestä, koko mittari on kaikinpuolin vanhentunut.
[/quote]
Eli sun mukaan suomalaisista joka kolmas ei ole liikalihava vaan urheilija? Ja näin ollen vain joka neljäs liikalihava, eikä ylipainoinen? Huvittaa kun tämä otetaan aina esiin näissä "läski" keskusteluissa. :D
[/quote]
Jokainen tietää BMIn puutteet kun mittauksen kohteena on poikkeuksellisen lihaksikas yksilö. Olen itse samaa kategoriaa.
Liian isot annoskoot ja sokeri ovat lähipiirini lihavien lihomisen ja lihavana pysymisen pääsyyt. Vituttaa katsoa sitä mässäilyä ja mahan täyteen syömistä. Silloin on syönyt jo liikaa jos syödään maha täyteen! Vuodesta toiseen samaa mahan täyteen ahtamista ja sitten voivotellaan kun on tuota painoa päässyt kertymään. Voi vittu!
Keho varastoi rasvan ja sokerin siitä valtavasta ruokamäärästä talteen ja muuttuu läskiksi. Pienemmät annokset ja sokerin käyttö minimiin niin ei kerry ylipainoa. Ei se ole sen vaikeampaa.
Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :(
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:00"]
Painoindeksi ei ole luotettava mittari lihavuudesta puhuttaessa. Esimerkiksi koko jääkiekon maajoukkueemme on painoindeksin mukaan ylipainoisia. Eikä bmi kerro mitään ihmisen terveydestä, koko mittari on kaikinpuolin vanhentunut.
[/quote]
BMI on kohtalaisen hyvä tapa arvioida terveyteen vaikuttavaa ylipainoa väestötasolla, ja sen ohjeistuksessa nimenomaan mainitaan, että BMI-lukema on urheilijoilla, etenkin lihaskuntoa harjoittavilla, yleensä liian suuri. Tosin vielä parempi tapa on huomioida painoindeksin lisäksi vyötärönympärys.
https://www.nhlbi.nih.gov/health/educational/lose_wt/BMI/bmi_dis.htm
Onhan ne urheilijat usein ylipainoisia vaikka lihasta onkin enemmän. Yleensä kun urheilu vähenee niin läski heille lisääntyy todella nopeasti ja vaarallisella tavalla. Nykyään ihan tosi nuorillakin urheilijoilla on ruokailuun liittyviä sairausongelmia mutta niistä ei vaan puhuta. Tämä nykyinen fitness-systeemi luo tosi sairaan porukan kun katsotaan parin vuoden päähän.
Mä olen aina ihmetellyt että suomalainen nainen kun alkaa trenaamaan niin miksi on keskityttävä kasvattamaan lihasta käsivarsiin ja reisiin? Se on ihan suomalaistnaisten oma juttu. Ei keskitytä kropan kiinteytymiseen vaan lihaksiin. Miksi?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:00"]
Ei keskitytä kropan kiinteytymiseen vaan lihaksiin. Miksi?
[/quote]
Mitä tarkoittaa "kropan kiinteytyminen"? Lihakset kasvavat ja ihonalainen rasva vähenee?
Onistuuko av-mammoilta napahaaste?
http://www.iltalehti.fi/elintavat/2015061719881644_el.shtml
Omasta mielestä tämä on tosin notkeushaaste.. Itsellä meni käsi kevyesti navanluokse. Saan kädet myös ristiin seläntaakse, ja kädet lattiaan kun seisotaan suorassa.. Ylipainoa 10kg. :D
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:07"]
Ei keskitytä kropan kiinteytymiseen vaan lihaksiin. Miksi?
[/quote]
Mitä tarkoittaa "kropan kiinteytyminen"? Lihakset kasvavat ja ihonalainen rasva vähenee?
[/quote]
Läski kun lähtee kropasta niin kyllä kiinteytyy kun liikkuu tarpeeksi, ilman lihasten kasvatusta. Itse olen näin tehnyt. Laihduin viitisen vuotta sitten 20kg. Olen 167cm, nykyään 49kg ja naiselliset muodot vaikka hoikka. Lihakset löytyy kun vähän koukistaa käsivartta ja reisitä luonnollisesti näkyy kiinteän ihon alta kun ei ole ylimääräristä läskiä. En kuihduttanut mutten myöskään kasvattanut lihasta. Söin vähemmän, liikuin enemmän. Totaalisen terveelliset elämäntavat. Kahdessa vuodessa kroppa kiinteytyi laihduttamisen jälkeen. En nauti maitotuotteita ollenkaan. Kalaa, kananmunia, pähkinöitä ja marjoja;)
Meillä kaikilla on lihakset, on sitten liikaa laardia tai ei. Hyvin häviävän pienellä määrällä ihmisiä on niin surkastuneet lihakset että niitä olisi terveyden takia pakko kasvattaa kun laihduttaa
Onhan ne urheilijat usein ylipainoisia vaikka lihasta onkin enemmän. Yleensä kun urheilu vähenee niin läski heille lisääntyy todella nopeasti ja vaarallisella tavalla. Nykyään ihan tosi nuorillakin urheilijoilla on ruokailuun liittyviä sairausongelmia mutta niistä ei vaan puhuta. Tämä nykyinen fitness-systeemi luo tosi sairaan porukan kun katsotaan parin vuoden päähän.
Mä olen aina ihmetellyt että suomalainen nainen kun alkaa trenaamaan niin miksi on keskityttävä kasvattamaan lihasta käsivarsiin ja reisiin? Se on ihan suomalaistnaisten oma juttu. Ei keskitytä kropan kiinteytymiseen vaan lihaksiin. Miksi?
[/quote]
Totta! Mutta urheilioista tulee aina mielikuva "terveellinen" Voimalajeja harrastavilla on usein ylimääräistä lihasmassaa ja ihan puhdasta läskiäkin. Ja moni kova kilpatason ammattiurheilia lihoaa todella paljon, kun lopettaa kilpailemisen. Hyvänä esimerkkinä vaikka Jani Sievinen, jonka paino oli välillä aika korkealla, kun urheilu loppui hetkeksi.
Lajeja jos rupeaa miettimään, niin esim kuulantyöntö, painonnosto. Voimaa on kyllä ja lihasmassaa, mutta kroppa ei ole yhtä timmi ja "atleettinen" kun airobisia lajeja harrastavat, vaikkapa juoksijat, uimarit tms. Joiden laji kuluttaa erilailla ja kokonaisvaltaisesti ja pitkäkestoisesti koko vartaloa. Ja ei, en vähättele tai väitä etteikö painonnosto olisi urheilua. Se on vaan erilainen tekniikka laji!
Mutta oli urheilulajai mikä tahaansa, on se aina parempi.. Kun ettei harrasta mitään. Oli kyse sitten ammattimaisesta urheilusta, tai vapaa-ajalla tapahtuvasta omasta aktivoinnista.
Ruokavalio on kaiken a ja o jos haluaa timmin kropan. Pulleakin voi treenata lihaksiaan ja aerobista liikuntaa ja olla tosi hyvässä kunnossa, mutta silti pullea.
Suurimmalla osalla aikuisista lihavuus on täysin oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 22:37"]
Elämässä on muutakin kuin se ulkonäkö ja paino. Vittuako se teitä kiinnostaa jos joku on lihava.
Teidän ei tarvitse niitä läskejä kantaa.
Muistakaa nyt vielä mainita kuinka paljon maksatte veroja-
Oikeassa olet, ei tarvitse muiden läskejä kantaa, mutta se ällöttää, kun bussissa oikein läski istuu viereen ja liistraa läskinsä tiukasti minuun kiinni. Yäk.
Ei minulla muuta lihavia vastaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 08:36"]Minä olen reuman takia syönyt isoja annoksia kortisonia ja lihonnut 20kg. Kortisoni ja liikkumattomuus kivun takia syy ylipainoon. Onneksi olen ällöttävä laardikasa ja ylipaino on valinta! :(
[/quote]
No kyllä se silti on oma valinta. Itsekin olen reumaatikko ja pitkät kuukausien kestäneet kortisonihoidot tuttuja. Teen silti kaikkeni etten liho -se rasittaa myös niveliä!!!! Kortisoni kasvattaa ruokahalua ja ylimääräinen rasva jämähtää vatsaan... tuttua. Mutta omilla valinnoilla painonnousun voi estää/pitää mahdollisimman vähän ja liikkua enemmän (joka muuten tekee hyvää reumaatikolle erityisesti!!!). Vaatii itsekuria, helpompi on mättää huonoa ruokaa ja pahentaa omaa sairautta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:21"]Onistuuko av-mammoilta napahaaste?
Omasta mielestä tämä on tosin notkeushaaste.. Itsellä meni käsi kevyesti navanluokse. Saan kädet myös ristiin seläntaakse, ja kädet lattiaan kun seisotaan suorassa.. Ylipainoa 10kg. :D
[/quote]
Minulla ei ylety napaan, BMI 19. :D
Ei siihen mitään BMI mittaria tarvita tietääkseen onko lihava vai ei. Sokea reettakin sen näkee paljaalla silmällä. Katsaus peiliin riittää vallan mainiosti. On aivan ihme mussutusta että urheilijat sitä tai tätä. Lihaksikas ihminen näyttää eriltä kuin läski. Lapsetkin tämän ymmärtävät.
Syytetään milloin geenejä, milloin lääkkeitä oi voi. Joka ikininen ihminen laihtuu kun saa kaloreita vähemmän kuin kuluttaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:21"]
[/quote]
Toi haaste testaa vain olkanivelen liikkuvuutta... t. joogaope
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 09:21"]
[/quote]
Toi haaste testaa vain olkanivelen liikkuvuutta... t. joogaope
[/quote]
Näinpä. Olen 165/48 ja en todellakaan saa napaan. Olkapäiden liikkuvuus tosi rajottunutta.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 12:10"]
104: Me lähestytään tätä asiaa ihan eri kulmasta. Sinä jotenkin ehkä aggressiivisesti tai syyllistävästi, tai se kuulostaa siltä. Jokainen tupakoitsijakaan ei ole valmis sillä hetkellä lopettamaan. Jokainen lihava ei ole sillä hetkellä valmis menemään mentaalivalmennukseen, jossa ratkaistaan hänen perimmäinen syynsä sille, miksi hän on valmis olemaan lihava, vaikka joutuu siitä syystä paarialuokkaan. Harvalla on mahdollisuus heittäytyä 'suurinpudottaja'-tyyliin puoleksi vuodeksi irti omasta elämästään. On pakko odottaa oikeaa hetkeä tai odottaa, että edes herää halu sen oikean hetken löytämiselle.
En voi ymmärtää tätä läskivihaa.
[/quote]
Ei tietenkään ole heti valmis! Luitko tekstini? Itselleni selittelin 10 vuotta ennen kuin sain tehtyä elämäntapoihini minkäänlaista remonttia. Asiat eivät todellakaan ratkea hetkessä, enkä koe kommentteiheni liittyvän minkäänlaista vihaa. Itsekritiikkiä kylläkin, varmasti mentaalinen työ on itsellänikin kesken, koska nyt se oma entinen toiminta vaikuttaa ihan täysin järjettömältä.
Ei ole vihaa sanoa, että lihavuus on suuri kansanterveydellinen ongelma. Jos lihavuutta normalisoidaan (mitä on jo tapahtunut osittain) ei monikaan nää tarvetta pudottaa painoa,koska muutkin ovat ylipainoisia. Kaikkia lihavuuteen liittyvät terveysongelmat eivät välttämättä vaivaa niin paljoa, että niiden eteen tekisi elämäntapamuutoksia. Haukkumista en ymmärrä ollenkaan, sitä sain kuulla itsekin ja ei se koskaan lisännyt halua ryhtyä toimeen, vaan toi ärtymystä ja häpeää. Syyllistäminen kyllä toi lopulta sisuuntumista ja sen avulla tavallaan sain elämäntaparempan käyntiin. Syyllistäminen tulisi kuitenkin tulla sellasestä lähteestä, jonka sanaan luottaa ja uskoo. Omassa tapauksessani lääkäriltä, joka on myös perhetuttu.