Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Minä oletan myös, että miehen lähellä asuva sisko hoitaa heidän äitinsä. Tämä äiti eli anoppini on vihannut minua koko elämänsä, eikä ole suostunut auttamaan meitä missään. Miehen sisko on sen sijaan saanut jokapäiväistä lastenhoito-, kuskaus-, remontti- ja taloudellista apua vähintään jätskirahoina lapsenlapsille. Joten he hoitaa, me pysymme nytkin kaukana ja etäisinä.
Mummi lienee yksi niistä ihmisistä, jotka tekee lapsia, jotta joku sitten hoitaa heitä vanhana.
Nykyaikainen mummi, kun osaa uhriutua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilta vanhusilta todellakaan ole mitään perintöä tulossa. Omat rahat hassattu ja lapset joutuu maksamaan menot ja hautajaiset.
Välttämättömiin hautauskuluihin voi hakea toimeentulotukea , pitää olla liitteinä perunkirja, tositteet kuluista. Viimeisin työnantaja ja ammattiliitto voivat maksaa hautajaisavustusta.
Muutaman satasen sai vaikka rahaa ei ollut lainkaan, eihän se riitä edes halvimpaan arkkuun. Eikä joku pikkutyönantaja mitään maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti sellaista, että hoidettaisiin rikkaita paremmin ei enää ole. Hyvätuloiset ovat ahnehtimisellaan suututtaneet nuoremman sukupolven. Se, että olet toimitusjohtaja ei merkitse mitään.
Eikö ole täysin luonnollista, että kaikki asemaan tms katsomatta saavat hyvän arvokkaan hoidon? Ei tietenkään sen toimitusjohtajan pidä saada parempaa hoitoa, muttei huonompaakaan eikä mitään yhteiskunnallista kostoa
Miksi haukutte työttömiä. Tiedät varmaan mitä koulukiusaaminen tarkoittaa, työttömille tehdään samaa.
Valitettavasti ei kiinnosta vaikka hoitokodissa olisi lääkäri hoidettana. Enää ei kunnioiteta ammatin perusteella ketään ja vielä vähemmän niitä jotka ahnehtivat itselle rahaa ja muilta leikkaavat työttömyystuet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummu kirjoitti:
Ikävä kyllä huomaa että mummon todellisuudentaju on sairauden myötä hämärtynyt. Syyllisyyttä älkää tunteko, tehkää niinkuin teille paras. Ennen oli ennen silloin ikäihmiset hoidettiin kotiin ja maataloutta kun oli, työtkin tehtiin kotona. Nyt on nyt, työt muualla, harrastukset ym. Ja jos kotihoidon turvin ei enää pärjää, pyytäkää kotihoidosta asiakasohjaajan kotikäynti. Hän kartoittaa palvelutarpeen ja paikka hoitokotiin vetämään. Ajatelkaa niinpäin, että huolehditte äitistänne takaamalla hoitokodissa hänelle jokapäivisen puhtauden sekä ravitsevan ruuan, ihmisiä ympärillä.
Jokainen päättäköönitse, arvostaako enemmän kotioloja ja omaa rauhaa, vai mainitsemiasi asioita.
Tiedoksi, että ehkä kerta viikkoon pääsee nopeaan suihkuun hoitokodissa.
Ja saa koronan ja keuhkokuumeen parissa viikossa ja kuolee. Tai kaatuu kun lähtee vieraassa paikassa yöllä vessaan ja kuolee. Tai kuolee ikävään. Joka tapauksessa kuolee ja lääkäri toteaa että kuoleehan se vanhus.
Kuten meidän mummo joka oli terve mennessään hoivakotiin mutta menehtyi 2 kuukaudessa.
Terve mennessään hoivakotiin, eli todennäköisesti joitakin perussairauksia ja muutakin toimintakyvyn alenemaa taustalla - eihän sinne muuten pääse.
Usein jo ympäristön vaihtuminen on vanhukselle iso asia, ja vaikuttaa merkittävästi vointiin.
Kokoomus on taas leikkaamassa ansiosidonnaista. Jos menen tarhaan töihin palkkatuella niin huolehdin hyvien köyhien lapsista, ha saavat parhaimmat lelut ja vaippa vaihdetaan usein. Nuo rikkaiden perheet ei kiinnosta.
Kylmä maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin täällä kukaan tarkoittaa että pitäisi omaishoitajaksi ryhtyä. Itse aion siinä vaiheessa kun en kykene hoitamaan hygienia-asioita yrittää hakeutua palvelukotiin. Siihen asti tiedän, että lapseni auttavat ostoksissa ym. Enemmänkin minua surettaa ihmisten kova, kylmä ja tunteeton asenne joka täällä huokuu monista kommenteista. Missä on lämpö vanhusta kohtaan? Hoisin äitiäni 300 km päässä veljieni ja kotipalvelun yhteistyössä. Olimme tuolloin kaikki vielä työelämässä mutta asioiden tärkeysjärjestys!!! Ihan aina hänkään ei ollut helppo tapaus, mutta silti rakas ja ainoa äitini. Koko yhteiskunnassa, erityisesti nuorten keskuudessa elää käsittämätön vanhusviha.
Kaverini on viimeisen neljän vuoden ajan ajanut joka viikonloppu kaksi tuntia entiselle kotipaikkakunnalleen hoitamaan iäkkään vanhempansa asioita. Alkaa olla jo täysin rikki, kun ei ikinä pääse lepäämään. Kohta varmaan sairaslomalla työkyvyttömänä, sitten onkin hyvin aikaa muuttaa vanhemman luo huolehtimaan hänestä.
En usko aiemman kirjoittajan tarkoittaneen, että koska he sisarusten kanssa saivat järjestymään oman äitinsä hoidon vaikka itsellä oli matkaa pitkähkösti, että kaikkien näin tulisi tehdä. Tai että umpiväsyneenä pitäisi ajaa itsensä loppuun.
Mitenhän kaverisi tapauksessa mahtaa olla, onko kotihoito kuvioissa? Onko intervallihoidon mahdollisuus selvitetty? Onko muita sukulaisia? Sekin on fakta, että omaishoitajien (ja muiden tiiviisti läheistensä asioista huolehtivien) keskuudessa on paljon uupumusta. Tosi tärkeää olisi päästä myös itse lepäämään.
Muita sukulaisia hoitamaan ei ole. Sama ongelma kaverilla kuin muillakin joiden erittäin huonokuntoinen vanhempi asuu kotona, ja joilla ei ole varaa ostaa kotihoidon päälle tusinoittain erillisiä ostopalveluita tai henkilökohtaista avustajaa vanhemmalle. On ruuan ostamista ja laittamista koska kaikki ei hoidu ostoaterioilla, pyykkäystä, siivoamista, vaatteiden ostamista, pankki-, vakuutus- ja muiden vastaavien asioiden tarkistamista, puolison haudalla käyttämistä, seurustelua, mökin ja sen pihan hoitamista... Ja tietysti sekä kova syyllistäminen että syyllisyys, jos yhtenä viikonloppuna ei olisikaan menossa.
Mitenkäs ihan normaalit kotihoidon käynnit? Eihän kaverin niitä pidäkään kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus on taas leikkaamassa ansiosidonnaista. Jos menen tarhaan töihin palkkatuella niin huolehdin hyvien köyhien lapsista, ha saavat parhaimmat lelut ja vaippa vaihdetaan usein. Nuo rikkaiden perheet ei kiinnosta.
Kylmä maailma.
Niin se maailma muuttuu. Köyhät saavat paremman hoidon ja rikkaat huonomman ja rikas saa silti maksaa hoidosta huomattavasti enemmän.
Työnantajat ei ota pitkäaikaistyöttömiä töihin niin miksi hoitaisin johtajien ja muiden hyvätuloisten lapsia hyvin tarhassa palkkatuella?
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat ei ota pitkäaikaistyöttömiä töihin niin miksi hoitaisin johtajien ja muiden hyvätuloisten lapsia hyvin tarhassa palkkatuella?
Juu, voidaan tehdä myös blokkausta kuka saa enemmän ruokaa, kenelle vaihdetaan vaippa usein, kenelle parhaimmat lelut, kuka lapsista vahditaan parhaiten ja kehutaan, no köyhien lapset tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin täällä kukaan tarkoittaa että pitäisi omaishoitajaksi ryhtyä. Itse aion siinä vaiheessa kun en kykene hoitamaan hygienia-asioita yrittää hakeutua palvelukotiin. Siihen asti tiedän, että lapseni auttavat ostoksissa ym. Enemmänkin minua surettaa ihmisten kova, kylmä ja tunteeton asenne joka täällä huokuu monista kommenteista. Missä on lämpö vanhusta kohtaan? Hoisin äitiäni 300 km päässä veljieni ja kotipalvelun yhteistyössä. Olimme tuolloin kaikki vielä työelämässä mutta asioiden tärkeysjärjestys!!! Ihan aina hänkään ei ollut helppo tapaus, mutta silti rakas ja ainoa äitini. Koko yhteiskunnassa, erityisesti nuorten keskuudessa elää käsittämätön vanhusviha.
Millainen elämäntilanne sinulla muuten oli, jos saa kysyä? Kerroitkin, että olitte kaikki tuolloin työelämässä... Kiinnostaa kuulla, oliko sinulla/teistä jollain vielä tuossa vaiheessa kotona asuvia lapsia? Entä miten käytännössä tuo hoito pitkän matkan takaa järjestyi? Ihan kiinnostuksesta kyselen.
Itselläni oli lukioikäiset lapset. Kotipalvelu huolehti viikolla, paitsi veljet veivät tuoreruokia. Viikonloput vuorottelimme. Vkl pyykkihuolto, ruokaostoksia, ruokien valmistusta pakkaseenyms. Itse kykeni syömään, sluksi myös viikolla lämmittämäänkin ruoat, muöhemmin lämmittämisen huolehti kotipalvelu. Myös suihkuteltiin hänet tarvittaessa, peruskodinhoitotöitä ja ulkoilua mikäli hänen vointinsa antoi myöden. Eli pe illasta su iltaan ja sitten kotiin ja ma töihin.
Ihan kiitettävää, mutta en nyt hattua nostan kuitenkaan. Kauanko tuota kesti?
Ja sinulla oli ne veljet kumminkin, jotka suostuivat systeemiin.
Minä olen tehnyt tuota jo kaksikymmentä vuotta, siitä asti kun olin 50. Ensin yli kymmenen vuotta työssäkäyvän, nyt eläkkeellä ollessani. Loppua ei näy, äiti jo yli 100 v.
Kun pystyy liikkumaan itse ja kun on tytär, niin kaikki hienosti. Kovasti saan kiitosta palvelutyönhoitajalta sun muilta.
En pääse koskaan mihinkään, olen aina kiinni tässä.
Veli ei ota vastuuta, asuu kaukana, käy töissä ja käyttää vapaansa ja loma-aikansa mökkeilyyn ja ulkomaanmatkoihin. "Kun eihän täältä asti pääse, ja mitä minä sille osaisin tehdä?"
Niinpä.
Äidillä on kaikki kunnan palvelut, ei siinä mitään. Käy siivoojat, ruoan tuovat ja fyssarit sun muut.
Mutta se kaikki muu, mitä ei virallisiin palveluihin kuuluu, on minun niskoillani.
Minulle soitetaan koko ajan, kysellään ja ohjeistetaan, pyydetään toimittamaan milloin sitä milloin tätä. On uskomattoman paljon asioita, joita joutuu hoitamaan toisen puolesta. Joka ikinen kirje ja lomake ja ilmoitus on käytävä tutkimassa, mitä ne on ja kuuluuko tehdä jotain. On käytävä kuulotutkimuksissa, silmälääkärissä, lääkärissä milloin minkäkin asian takia, otattamassa kokeita, oltava kuulevana korvana koko ajan ja kaikessa. Ja jos tulee joku vierailija käymään, silloinkin on minun lähdettävä vastaanottamaan, olemaan paikalla ja huolehtimaan kahvipullista. Mikään ei enää toimi ilman minua. Kukkien hoitaminen, mattojen vaihtaminen, verhojen ripustaminen, oltava yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään milloin mistäkin asiasta, soitettava pankkiin kun sieltä tulee joku ilmoitus jostakin, vahvan tunnistautumisen kanssa piti renata monet kerrat ennen kuin onnistui ilman että piti lähteä melkein satavuotiasta ihmistä kuljettamaan 90 km:n päähän vieraaseen kaupunkiin, jossa en olisi osannut edes ajaa saatu löytää parkkipaikkaa juuri siihen aikaan kun olisi ollut sovittu, karjaisin viimein jo että laittakaa edes kauniimpaa odotusmusiikkia, kun täällä melkein koko päivän joudun istumaan ja sitä kuuntelemaan.
Ja äiti tietysti haluaa asua kotona. Kun kerran vielä voi.
Joskus tuntuu että minulla ei ole mitään omia oikeuksia, olen täysin orjan asemassa, jatkuvasti passissa ja puomien sisällä.
Ja ei, en ota äitiäni kotiini asumaan. Siinä menisi viimeinenkin oma aika ja rauha. Onneksi kotini ei sovikaan noin iäkkään vanhuksen asunnoksi.
Olet varmasti uupunut. Eihän se kuitenkaan tee tyhjäksi aiemman kirjoittajan tekemää työtä oman äitinsä kanssa; ei tämä ole kilpailu jonka voittajan päähän kirkkain kruunu painetaan.
Kuinka monta kertaa päivässä kotihoito äitisi luona käy? Jos ei maksimimäärää, olisiko aiheellista lisätä käyntimääriä? Miksi kotihoidon käynneillä ei oteta mainitsemiasi kokeita? Ja kun äitisi on kotihoidon piirissä ja saa sitä kautta myös jonkinlaisen lääkäripalvelun, mikä ajatus ulkopuolisen lääkärin paketilla kulkemisessa on; onko ne kaikki korva- ja silmälääkärit todella relevantteja? Useimmiten noin iäkkäille ei kuitenkaan sen ihmeellisempiä operaatioita lähdetä toipumisprosessien vuoksi tekemään.
Kirjoitit näin: "Joskus tuntuu ettei minulla ole mitään omia oikeuksia, olen täysin orjan asemassa."
Miksi sinä et pidä kiinni omista oikeuksistasi? On kaunis ajatus hoitaa omat vanhempansa, mutta itse en haluaisi, että omilta lapsiltani jäisi oma elämä elämättä minun hoitamiseni vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on paljon myös työttömien lapsia, voit toki hoitaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viekää nyt tämä päiväkotikeskustelu johonkin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä on 8 lasta ja 1 hoitaja. Työttömien lapset pitää vahtia hyvin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sanon että vaipat vaihdettu, vaikka hyvätuloisen lapselle ei olisikaan, kai heillä on pyykkikone kotona.
Kokoomus on leikkaamassa ansiosidonnaista eli ei silloin ole rahaa vaihtaa tarhassa rikkaiden lapsille vaippoja. Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä on 8 lasta ja 1 hoitaja. Työttömien lapset pitää vahtia hyvin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sanon että vaipat vaihdettu, vaikka hyvätuloisen lapselle ei olisikaan, kai heillä on pyykkikone kotona.
Kokoomus on leikkaamassa ansiosidonnaista eli ei silloin ole rahaa vaihtaa tarhassa rikkaiden lapsille vaippoja. Sääli.
Ruokakin on kallista eli köyhän lapselle iso annos.
Rikkaan lapselle voidaan sanoa, että sinä saat vähemmän, Suomessa on rahatilanne vähän huono ja kaikille ei nyt riitä.
niin, ongelmahan on pääosin siinä ettei niihin hoivakoteihin/ympärivuorokautiseen hoitoon ei edes pääse ennenkuin kotihoito käy 5 kert päivässä ja potilas on täysin vuodepotilas. Yli yhdeksänkymppinen, osittain halvaantunut ,sokea vanha rouvakaan ei päässyt. Yksityisiin pääsee mutta edellyttää vähintään yli kahden tonnin nettoeläkettä, plus omia säästöjä vielä lisäksi. Jos omainen on yhtään ollut apuna kun kunto ei ole vielä ollut yhtä huono, niin kunta kyllä viimeiseen asti panttaa hoivakotipaikkaa, ja omaisten omallatunnolla on sitten se avuttoman vanhuksen pärjääminen. Itse tämän läheltä nähnyt ja jos en olisi ollut osa-aikaeläkkeellä, olisi tuo hoitamistaakka ollut mahdoton. Kaikki aika ja jaksaminen meni siihen. Ihmiset elävät hyvin iäkkäiksi nykyään, vaikka nämä vanhat ihmiset itsekin toivoisivat jo pääsevänsä pois kun elämänlaatu on jo todella huono.Lääketiede on tässä kohtaa tehnyt karhunpalveluksen. Hoitotahtokaan ei juuri auta, kun lehdissäkin hiljan kerrottiin että vaikka monisairas mies oli tatuoittanut rintaansa "älä elvytä", niin ensihoito ei voi sitä noudattaa kun ei ole "virallinen asiakirja". Myötätuntoni ja empatiani teille kaikille omaishoitajille.