Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1581/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ei ota pitkäaikaistyöttömiä töihin niin miksi hoitaisin johtajien ja muiden hyvätuloisten lapsia hyvin tarhassa palkkatuella?

Päiväkodissa on paljon myös työttömien lapsia, voit toki hoitaa heitä.

Kyllä, sanon että vaipat vaihdettu, vaikka hyvätuloisen lapselle ei olisikaan, kai heillä on pyykkikone kotona.

Kokoomus on leikkaamassa ansiosidonnaista eli ei silloin ole rahaa vaihtaa tarhassa rikkaiden lapsille vaippoja. Sääli.

Vaipathan viedään sinne itse. Myös ne rikkaat.

Vierailija
1582/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ei ota pitkäaikaistyöttömiä töihin niin miksi hoitaisin johtajien ja muiden hyvätuloisten lapsia hyvin tarhassa palkkatuella?

Kyllä, sanon että vaipat vaihdettu, vaikka hyvätuloisen lapselle ei olisikaan, kai heillä on pyykkikone kotona.

Kokoomus on leikkaamassa ansiosidonnaista eli ei silloin ole rahaa vaihtaa tarhassa rikkaiden lapsille vaippoja. Sääli.

Juu, rikkaalta lapselta voidaan lainata uutta vaippaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1583/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lainaa. Nyt keskustellaan vanhuksista.

Vierailija
1584/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsette mummista eroon kun kehoitatte häntä ulkoilemaan paljon.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009407742.html

Vierailija
1585/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on rahaa jotta voi vanhana palkata kotiin oman hoitajan. Ei tarvitse mennä hoitokotiin. Hoitokoti on vanhusten keskitysleiri.

Vierailija
1586/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on rahaa jotta voi vanhana palkata kotiin oman hoitajan. Ei tarvitse mennä hoitokotiin. Hoitokoti on vanhusten keskitysleiri.

Juu, meitä työttömiä lukee lähihoitajaksi ja voidaan olla noissa yksityisissä yrityksissäkin ja muistetaan työttömien haukkuminen.

Vierailija
1587/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä ja vuokralla asuvia haukutaan niin me voidaan hoitaa huonosti noita hyvätuloisia

Eikös jokaisella tule vastoinkäymisiä joskus eikä sitten saa apua.

Vierailija
1588/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä ja vuokralla asuvia haukutaan niin me voidaan hoitaa huonosti noita hyvätuloisia

Eikös jokaisella tule vastoinkäymisiä joskus eikä sitten saa apua.

Rikkaat luottavat, että rahalla saa hyvää, välttämättä EI.

Vierailija
1589/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaille voi tulle mielenterveysongelmia, kun he ei voikaan kaikkeen vaikuttaa.

Vierailija
1590/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitokodit tappavat vanhuksia hiljalleen koska raha vain mielessä. Ok kunnossa oleva mummeli joutuu teholle yhtäkmkiä kun joutuu hoivakotiin

Vierailija
1591/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ironista: moni tekee lapsia sen takia, että ne sitten huolehtisivat susta, kun tulet vanhaksi.

Totuus on, että eivät huolehdi.

Käyvät katsomassa hoivalaitoksessa sen pakollisen puoli tuntia jouluna ja synttäreinä.

Vierailija
1592/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaille voi tulle mielenterveysongelmia, kun he ei voikaan kaikkeen vaikuttaa.

Voi voi, Suomella on rahat loppu, ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois ja taas leikataan lisää.

Itse tulkitsen asian niin, että rikkaille ei siis riitä ruokaa tarhoissa ja hoitokodeissa.

Olemme köyhä maa.

Vierailija
1593/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hoitokodit tappavat vanhuksia hiljalleen koska raha vain mielessä. Ok kunnossa oleva mummeli joutuu teholle yhtäkmkiä kun joutuu hoivakotiin

Ei tehohoitoon pääse, ellei ole hyväkuntoinen ihminen ennen äkillistä sairastumistaan. Kroppa ei kestä vanhuksilla tehohoitoa.

Vierailija
1594/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi, Suomella on rahat loppu, ansiosidonnaisesta leikattiin 100 päivää pois ja taas leikataan lisää.

Itse tulkitsen asian niin, että rikkaille ei siis riitä ruokaa tarhoissa ja hoitokodeissa.

Olemme köyhä maa.

Jossain se on säästettävä eli rikkaiden ruoissa.

Hyvännäköistä jälkiruokaa on sairaaloissa esim. pullaa, kai se pitää työkokeilijan syödä, kun ei saa palkkaakaan.

Ruokaa ei vain riitä kaikille.

Vierailija
1595/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kaksi monessa suhteessa aika hyvää eli inhimillistä hoivakotia, useammassa en kai ole edes käynyt. Tosin toinen näistä kahdesta muuttui sittemmin huonoksi.

Mummille puhuminen ei varmasti auta, puhuminen voi lisätä vastustusta entisestään. Pitäisi voida viedä tutustumisjaksoille.

Vierailija
1596/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin täällä kukaan tarkoittaa että pitäisi omaishoitajaksi ryhtyä. Itse aion siinä vaiheessa kun en kykene hoitamaan hygienia-asioita yrittää hakeutua palvelukotiin. Siihen asti tiedän, että lapseni auttavat ostoksissa ym. Enemmänkin minua surettaa ihmisten kova, kylmä ja tunteeton asenne joka täällä huokuu monista kommenteista. Missä on lämpö vanhusta kohtaan? Hoisin äitiäni 300 km päässä veljieni ja kotipalvelun yhteistyössä. Olimme tuolloin kaikki vielä työelämässä mutta asioiden tärkeysjärjestys!!! Ihan aina hänkään ei ollut helppo tapaus, mutta silti rakas ja ainoa äitini. Koko yhteiskunnassa, erityisesti nuorten keskuudessa elää käsittämätön vanhusviha.

Millainen elämäntilanne sinulla muuten oli, jos saa kysyä? Kerroitkin, että olitte kaikki tuolloin työelämässä... Kiinnostaa kuulla, oliko sinulla/teistä jollain vielä tuossa vaiheessa kotona asuvia lapsia? Entä miten käytännössä tuo hoito pitkän matkan takaa järjestyi? Ihan kiinnostuksesta kyselen.

Itselläni oli lukioikäiset lapset. Kotipalvelu huolehti viikolla, paitsi veljet veivät tuoreruokia. Viikonloput vuorottelimme. Vkl pyykkihuolto, ruokaostoksia, ruokien valmistusta pakkaseenyms. Itse kykeni syömään, sluksi myös viikolla lämmittämäänkin ruoat, muöhemmin lämmittämisen huolehti kotipalvelu. Myös suihkuteltiin hänet tarvittaessa, peruskodinhoitotöitä ja ulkoilua mikäli hänen vointinsa antoi myöden. Eli pe illasta su iltaan ja sitten kotiin ja ma töihin.

Ihan kiitettävää, mutta en nyt hattua nostan kuitenkaan. Kauanko tuota kesti?

Ja sinulla oli ne veljet kumminkin, jotka suostuivat systeemiin.

Minä olen tehnyt tuota jo kaksikymmentä vuotta, siitä asti kun olin 50. Ensin yli kymmenen vuotta työssäkäyvän, nyt eläkkeellä ollessani. Loppua ei näy, äiti jo yli 100 v.

Kun pystyy liikkumaan itse ja kun on tytär, niin kaikki hienosti. Kovasti saan kiitosta palvelutyönhoitajalta sun muilta.

En pääse koskaan mihinkään, olen aina kiinni tässä.

Veli ei ota vastuuta, asuu kaukana, käy töissä ja käyttää vapaansa ja loma-aikansa mökkeilyyn ja ulkomaanmatkoihin. "Kun eihän täältä asti pääse, ja mitä minä sille osaisin tehdä?"

Niinpä.

Äidillä on kaikki kunnan palvelut, ei siinä mitään. Käy siivoojat, ruoan tuovat ja fyssarit sun muut.

Mutta se kaikki muu, mitä ei virallisiin palveluihin kuuluu, on minun niskoillani.

Minulle soitetaan koko ajan, kysellään ja ohjeistetaan, pyydetään toimittamaan milloin sitä milloin tätä. On uskomattoman paljon asioita, joita joutuu hoitamaan toisen puolesta. Joka ikinen kirje ja lomake ja ilmoitus on käytävä tutkimassa, mitä ne on ja kuuluuko tehdä jotain. On käytävä kuulotutkimuksissa, silmälääkärissä, lääkärissä milloin minkäkin asian takia, otattamassa kokeita, oltava kuulevana korvana koko ajan ja kaikessa. Ja jos tulee joku vierailija käymään, silloinkin on minun lähdettävä vastaanottamaan, olemaan paikalla ja huolehtimaan kahvipullista. Mikään ei enää toimi ilman minua. Kukkien hoitaminen, mattojen vaihtaminen, verhojen ripustaminen, oltava yhteydessä taloyhtiön isännöitsijään milloin mistäkin asiasta, soitettava pankkiin kun sieltä tulee joku ilmoitus jostakin, vahvan tunnistautumisen kanssa piti renata monet kerrat ennen kuin onnistui ilman että piti lähteä melkein satavuotiasta ihmistä kuljettamaan 90 km:n päähän vieraaseen kaupunkiin, jossa en olisi osannut edes ajaa saatu löytää parkkipaikkaa juuri siihen aikaan kun olisi ollut sovittu, karjaisin viimein jo että laittakaa edes kauniimpaa odotusmusiikkia, kun täällä melkein koko päivän joudun istumaan ja sitä kuuntelemaan.

Ja äiti tietysti haluaa asua kotona. Kun kerran vielä voi.

Joskus tuntuu että minulla ei ole mitään omia oikeuksia, olen täysin orjan asemassa, jatkuvasti passissa ja puomien sisällä.

Ja ei, en ota äitiäni kotiini asumaan. Siinä menisi viimeinenkin oma aika ja rauha. Onneksi kotini ei sovikaan noin iäkkään vanhuksen asunnoksi.

Kukaan ei pakota olemaan orja, olet itse itsesi siihen asemaan laittanut. Jollet ole virallinen omaishoitaja voit vain ilmoittaa Kotihoitoon ja Palveluohjaukseen, että nyt riitti.

Vierailija
1597/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi, on ajatellut, että rahalla saa hyvää hoitoa ja se hoitaja onkin sitten vihainen työtön jota ei tippaakaan kiinnosta, että olet aikanaan ollut lääkäri tai asianajaja.

Vierailija
1598/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi voi, on ajatellut, että rahalla saa hyvää hoitoa ja se hoitaja onkin sitten vihainen työtön jota ei tippaakaan kiinnosta, että olet aikanaan ollut lääkäri tai asianajaja.

Sinäkö se olit joka vei meidän ansiosidonnaisen.

Vierailija
1599/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai huoli-ilmoitus ja nimenomaan kun on huoli vaikka on kotihoidon asiakas. Ainoa keino, jolla saa viranomaisten huomion asialle.

Vierailija
1600/1980 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OSTA MUMMILLE SATISFYER JA SANO ETTÄ KÄYTTÄÄ SITÄ HOITOKODISSA JOS ON TYLSÄÄ XDDDDDD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän