Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Meillä asui mummo vastaavassa tilanteessa. Meillä oli 3 h ja keittiö (ehkä 70 m2 omakotitalo), viisihenkinen perhe ja mummo otettiin siihen, tehtiin olohuoneeseen peti hänelle.
Se oli tosi kivaa kun tuli koulusta ja mummo oli siellä koira seuranaan. Petipotilashan se oli täysin. En tiedä kuka vaippoja vaihtoi, äitini todennäköisesti vaihtoi anopin kuiviin.
Kuulostaa siltä, että mummin on aika kuulla sukujyrkkämästä.
Vierailija kirjoitti:
Sanot te että nyky-yhteiskunta on kiristänyt vaatimuksiaan niin paljon että entisenkaltaiselle perheen sisäiselle hoitotyölle ei enää löydy sijaa, nykyisin pitää olla niin tehokasta että hoivakoti on ainoa malli.
Ja tässähän on nyky-yhteiskunnan VIRHE. Yhteiskunta pitää järjestää niin, että mahdollisimman monessa tilanteessa hoito onnistuu kotona. Koneiden ja kylmyyden tilalle ihmissuhteet ja läheisyys.
Ihmisarvoa ei tule määritellä "kokoomuslaisittain" tuottavuuden mukaan. Keskustallekin kokoomuksen lisäksi tiedoksi, että ihminen ei ole roska.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asui mummo vastaavassa tilanteessa. Meillä oli 3 h ja keittiö (ehkä 70 m2 omakotitalo), viisihenkinen perhe ja mummo otettiin siihen, tehtiin olohuoneeseen peti hänelle.
Se oli tosi kivaa kun tuli koulusta ja mummo oli siellä koira seuranaan. Petipotilashan se oli täysin. En tiedä kuka vaippoja vaihtoi, äitini todennäköisesti vaihtoi anopin kuiviin.
Läheiselläni oli samanlaiset asumisjärjestelyt, kun hän oli lapsi. Sillä erotuksella, että ilkeä ja valittava mummo teki kaikkien elämästä helvettiä. Lopuksi raaskivat heittää mummon hoivakotiin, kun mummo oli tarpeeksi terrorisoinut koko perhettä.
Paras vaihtoehto joskus se hoitokoti. Turvallista ja seuraa lähellä. Etsikää kiva paikka, jos rahaa niin vielä parempi mummulle.
Vierailija kirjoitti:
Hän ei siis valvonut öitä liikkuen ympäri asuntoa? Eikä epäillyt miten häntä säteilytetään ikkunoiden kautta? Ei kärsinyt sähköallergiasta? Kieltänyt mikron käyttöä?
Vierailija kirjoitti:
Paras vaihtoehto joskus se hoitokoti. Turvallista ja seuraa lähellä. Etsikää kiva paikka, jos rahaa niin vielä parempi mummulle.
Sinä koet näin. Joku muu kokee toisella tavalla. Sinä et voi päättää toisen puolesta.
Ihminen ei ole roska kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot te että nyky-yhteiskunta on kiristänyt vaatimuksiaan niin paljon että entisenkaltaiselle perheen sisäiselle hoitotyölle ei enää löydy sijaa, nykyisin pitää olla niin tehokasta että hoivakoti on ainoa malli.
Ja tässähän on nyky-yhteiskunnan VIRHE. Yhteiskunta pitää järjestää niin, että mahdollisimman monessa tilanteessa hoito onnistuu kotona. Koneiden ja kylmyyden tilalle ihmissuhteet ja läheisyys.
Ihmisarvoa ei tule määritellä "kokoomuslaisittain" tuottavuuden mukaan. Keskustallekin kokoomuksen lisäksi tiedoksi, että ihminen ei ole roska.
Mitkä ihmeen ihmissuhteet ja läheisyys? Lapset ovat muuttaneet ajat sitten opiskeluiden ja töiden perässä pois lapsuuden kotikaupungista. Ovat töissä ja omat lapset huolehdittavana.
- ohis
Minä itse en halua, että jos joskus olisin vaipoissa, että vaippojani vaihtaisi omaishoitaja. Olen erittäin tarkka yksityisyydestä varsinkin kehollisesta. Tämän takia vain ja ainoastaan lääkäri yms ammattilainen saa nähdä minut heikoimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä pitäisi välittömästi korjata ja auttaisi omaisia hoidossa: Kotihoitajat takaisin ja heti.
"Niitä vanhanaikaisia kodinhoitajia, jotka osasivat pestä pyykit ja mankeloida, valmistaa silakkapihvejä ja vispipuuroa, pestä ikkunat ja puhdistaa uunin luukun laseja myöten. Sen lisäksi kodinhoitaja pystyi hoitamaan säärihaavan, pistämään insuliinin, jakamaan lääkkeet, hoivaamaan koliikkivauvaa, leikittämään isompia, kuuntelemaan, täyttämään lomakkeita, leipomaan pullaa, käymään kaupassa. Sitten joku suuressa viisaudessaan keksi, että kodinhoitajan sijaan pitää saada lähihoitaja. Kodinhoitajien koulutus lakkautettiin. Kohta lakkasi myös kodinhoitajien toiminta sellaisena kuin se oli. Työ pirstaloitui. Vanhuksen luona saattaa ravata väkeä kuin hollituvassa: yksi käy siivoamassa, toinen tuo ruoan, kolmas toimii saattoapuna lääkärireissulla, neljäs pesee ja pukee ja niin edelleen. Tätä perustellaan tehokkuudella, mutta kaukanahan se on tehokkuudesta, kun työntekijät ajavat korttelirallia ympäri kaupunkia kunkin käydessä pikaisesti hutaisemassa sen oman pienen viipaleen "kokonaisvaltaiseksikin" kehutusta vanhustyöstä."
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/merjanurmiostuomi/218477-olipa-kerran-…
Tää johtuu yksinkertaisesti sen vuoksi, että ennen niitä hoidettavia oli 100 kpl ja kodinhoitajia 50 kpl. Sitten vuosien saatossa tilenne on mennyt siihin, että nykyään niitä asiakkaita saattaa samassa paikassa olla 2500 ja niitä kodinhoitajia edelleen vain se 50kpl.
Ennen jokaista kodinhoitajaa kohden oli kaksi hoitajaa eli työpäivän aikana yksi hoitaja vietti sen yhden asiakkaan kanssa 3,5h. Nykyään yhdellä hoitajalla on 50 asiakasta. Eli per asiakas hän viettää aikaa 6,5min. Mut sekään ei ole todellisuus, koska oikeesti yhdellä hoitajalla on 20-25 asiakasta päivän aikaan mutta osalle tehdään vuoron aikana 2 6,25 käyntiä ja osalle 1, 10min käynti. Ei ihan enää tunnit ja aika riitä.
Mummi on useimmiten hoitanut lapsensa ja lastenlapset ihan itse ilman lastenkoteja. Nyt kun hän toivoo näiltä samaa palvelua itselleen, niin se ei käykään. Ei muuta kun mummu "vaivaistaloon" ja heti. Onko tämä muka oikein? Kannattaa varmaan vähän miettiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä pitäisi välittömästi korjata ja auttaisi omaisia hoidossa: Kotihoitajat takaisin ja heti.
"Niitä vanhanaikaisia kodinhoitajia, jotka osasivat pestä pyykit ja mankeloida, valmistaa silakkapihvejä ja vispipuuroa, pestä ikkunat ja puhdistaa uunin luukun laseja myöten. Sen lisäksi kodinhoitaja pystyi hoitamaan säärihaavan, pistämään insuliinin, jakamaan lääkkeet, hoivaamaan koliikkivauvaa, leikittämään isompia, kuuntelemaan, täyttämään lomakkeita, leipomaan pullaa, käymään kaupassa. Sitten joku suuressa viisaudessaan keksi, että kodinhoitajan sijaan pitää saada lähihoitaja. Kodinhoitajien koulutus lakkautettiin. Kohta lakkasi myös kodinhoitajien toiminta sellaisena kuin se oli. Työ pirstaloitui. Vanhuksen luona saattaa ravata väkeä kuin hollituvassa: yksi käy siivoamassa, toinen tuo ruoan, kolmas toimii saattoapuna lääkärireissulla, neljäs pesee ja pukee ja niin edelleen. Tätä perustellaan tehokkuudella, mutta kaukanahan se on tehokkuudesta, kun työntekijät ajavat korttelirallia ympäri kaupunkia kunkin käydessä pikaisesti hutaisemassa sen oman pienen viipaleen "kokonaisvaltaiseksikin" kehutusta vanhustyöstä."
Tää johtuu yksinkertaisesti sen vuoksi, että ennen niitä hoidettavia oli 100 kpl ja kodinhoitajia 50 kpl. Sitten vuosien saatossa tilenne on mennyt siihin, että nykyään niitä asiakkaita saattaa samassa paikassa olla 2500 ja niitä kodinhoitajia edelleen vain se 50kpl.
Ennen jokaista kodinhoitajaa kohden oli kaksi hoitajaa eli työpäivän aikana yksi hoitaja vietti sen yhden asiakkaan kanssa 3,5h. Nykyään yhdellä hoitajalla on 50 asiakasta. Eli per asiakas hän viettää aikaa 6,5min. Mut sekään ei ole todellisuus, koska oikeesti yhdellä hoitajalla on 20-25 asiakasta päivän aikaan mutta osalle tehdään vuoron aikana 2 6,25 käyntiä ja osalle 1, 10min käynti. Ei ihan enää tunnit ja aika riitä.
Nämä nykypäivän kotona pikakäynneillä piipahtavat henkilöt ovat jotain ihan muuta kuin vielä 80-luvulla olleet kodinhoitajat, jotka tulivat perheeseen koko päiväksi apuun.
Tuon kodinhoito-organisaatio poistettiin. Samoin poistettiin vanhainkodit, joiden myötä tulivat nämä 10 min kotona piipahtelijat ja ympäri kylää ajelijat.
Vierailija kirjoitti:
Mummi on useimmiten hoitanut lapsensa ja lastenlapset ihan itse ilman lastenkoteja. Nyt kun hän toivoo näiltä samaa palvelua itselleen, niin se ei käykään. Ei muuta kun mummu "vaivaistaloon" ja heti. Onko tämä muka oikein? Kannattaa varmaan vähän miettiä?
Hoitiko mummi omia vanhempiaan myös? Jos ei, niin silloin on turha vaatia yhtikäs mitään. Lapsia ei hankita sen takia, että he jäisivät jotain velkaa lapsuuden hoivastaan.
Ei kodinhoitajat tehneet sairaanhoidollisia töitä ennen. Kotisairaanhoito kävi täyttämässä dosetit, hoitamassa haavat ja inskan pistot.
Kodinhoitaja kävi kaupassa, siivosi, suihkutti ym ym
Minä olin muinoin Helsingin kaupungilla kotihoidossa töissä joten tiedän.
Saattoi olla vain kolme paikkaa päivässä, siinä kyllä ehti olla seuraneitinäkin ja mennä yhdessä kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulta kysytään niin kyllä. Kun äiti tai mummo vaihtaa vaippaikäisen lapsen vaipan, se on itse tehnyt sen valinnan. Ei vaipoissa oleva lapsi. Tämän takia on sairasta, että jälkikasvua syyllistetään olemassa olostaan, koska mummu tai äiti tai anoppi yrittää saada jälkikasvustaan henkilökohtaisen kotiorjan.
Muutenkin minua ällöttää erittäin paljon eritteet ja sitä suuremmalla syyllä vaipan vaihdot kuuluu ammattilaiselle, koska ne ovat itse tehneet sen valinnan. Vaikkakin rajan takia, mutta silti, koska minä itse olen erittäin tarkka kehollisesta yksityisyydestä ja sen takia vain ja ainoastaan ammattilainen saa nähdä minun genitaali alueet.
Ja kumppanini. Ei muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen jokaista kodinhoitajaa kohden oli kaksi hoitajaa eli työpäivän aikana yksi hoitaja vietti sen yhden asiakkaan kanssa 3,5h. Nykyään yhdellä hoitajalla on 50 asiakasta. Eli per asiakas hän viettää aikaa 6,5min. Mut sekään ei ole todellisuus, koska oikeesti yhdellä hoitajalla on 20-25 asiakasta päivän aikaan mutta osalle tehdään vuoron aikana 2 6,25 käyntiä ja osalle 1, 10min käynti. Ei ihan enää tunnit ja aika riitä.Nämä nykypäivän kotona pikakäynneillä piipahtavat henkilöt ovat jotain ihan muuta kuin vielä 80-luvulla olleet kodinhoitajat, jotka tulivat perheeseen koko päiväksi apuun.
Tuon kodinhoito-organisaatio poistettiin. Samoin poistettiin vanhainkodit, joiden myötä tulivat nämä 10 min kotona piipahtelijat ja ympäri kylää ajelijat.
No kerroppas viisaana miten sellainen voitaisiin järjestää nykyisellä järjestelmällä?
Olen ammatiltani kodinhoitaja ja olen edelleen samalla sopimuksella töissä millä olen aloittanut 90 luvulla, vain työnantajan nimike on vaihtunut kunnasta sotetoimijaksi.
Työnkuva ei missään vaiheessa muuttunut vaan asiakkaita tuli sen verran paljon, että aikamäärät on vähentyneet pikkuhiljaa ja sen myötä sitten on poistunut se, että ei enää tehty ruokaa, kun ei ole aikaa. Lämmitetään vain valmis ruoka ja laitetaan tarjolle. Pyykit edelleenkin pestään ja laitetaan kuivumaan mutta ei ole aikaa siivota, kuin vain kirjaimellisesti kakka sotkut. Siivoja käy erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen jokaista kodinhoitajaa kohden oli kaksi hoitajaa eli työpäivän aikana yksi hoitaja vietti sen yhden asiakkaan kanssa 3,5h. Nykyään yhdellä hoitajalla on 50 asiakasta. Eli per asiakas hän viettää aikaa 6,5min. Mut sekään ei ole todellisuus, koska oikeesti yhdellä hoitajalla on 20-25 asiakasta päivän aikaan mutta osalle tehdään vuoron aikana 2 6,25 käyntiä ja osalle 1, 10min käynti. Ei ihan enää tunnit ja aika riitä.Nämä nykypäivän kotona pikakäynneillä piipahtavat henkilöt ovat jotain ihan muuta kuin vielä 80-luvulla olleet kodinhoitajat, jotka tulivat perheeseen koko päiväksi apuun.
Tuon kodinhoito-organisaatio poistettiin. Samoin poistettiin vanhainkodit, joiden myötä tulivat nämä 10 min kotona piipahtelijat ja ympäri kylää ajelijat.No kerroppas viisaana miten sellainen voitaisiin järjestää nykyisellä järjestelmällä?
Olen ammatiltani kodinhoitaja ja olen edelleen samalla sopimuksella töissä millä olen aloittanut 90 luvulla, vain työnantajan nimike on vaihtunut kunnasta sotetoimijaksi.
Työnkuva ei missään vaiheessa muuttunut vaan asiakkaita tuli sen verran paljon, että aikamäärät on vähentyneet pikkuhiljaa ja sen myötä sitten on poistunut se, että ei enää tehty ruokaa, kun ei ole aikaa. Lämmitetään vain valmis ruoka ja laitetaan tarjolle. Pyykit edelleenkin pestään ja laitetaan kuivumaan mutta ei ole aikaa siivota, kuin vain kirjaimellisesti kakka sotkut. Siivoja käy erikseen.
Ja kodinhoitajan nimike vaihtui lähihoitaja nimikkeeksi 2000 luvulla. Edelleen kodinhoitajia on töissä jotka tekevät samaa työtä, kuin lähihoitajat samalla koulutuksella. Minulla sopparissa lukee kodinhoitaja/lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon kodinhoito-organisaatio poistettiin. Samoin poistettiin vanhainkodit, joiden myötä tulivat nämä 10 min kotona piipahtelijat ja ympäri kylää ajelijat.No kerroppas viisaana miten sellainen voitaisiin järjestää nykyisellä järjestelmällä?
Työnkuva ei missään vaiheessa muuttunut vaan asiakkaita tuli sen verran paljon, että aikamäärät on vähentyneet pikkuhiljaa ja sen myötä sitten on poistunut se, että ei enää tehty ruokaa, kun ei ole aikaa. Lämmitetään vain valmis ruoka ja laitetaan tarjolle. Pyykit edelleenkin pestään ja laitetaan kuivumaan mutta ei ole aikaa siivota, kuin vain kirjaimellisesti kakka sotkut. Siivoja käy erikseen.Ja kodinhoitajan nimike vaihtui lähihoitaja nimikkeeksi 2000 luvulla. Edelleen kodinhoitajia on töissä jotka tekevät samaa työtä, kuin lähihoitajat samalla koulutuksella. Minulla sopparissa lukee kodinhoitaja/lähihoitaja
Lähihoitaja huolehtii myös lääkityksestä, kodinhoitaja ei, ellei ole suorittanut hyväksyttävästi lääkehoidon tenttiä NS. Love- tenttiä.
Ne vie kaikki rahat ne kunnan hoivakodit. Ei saisi olla mitään omaisuutta eikä säästöjä.
Ei oo pakko eikä saa siivota. Ammattilaiset siivoavat. Kalmasiivous on homman nimi.