Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa

Vierailija
08.02.2022 |

87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?

Kommentit (1980)

Vierailija
1341/1980 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa se meille. Voi hoitaa meidän lapsia siinä samalla. Win-win. Ei oo niin väliä että onko tässä maailmassa vai ei tai tuleeko kakka housuun.

Vierailija
1342/1980 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hoitaa lapsia lähes kokoelämän (hyvät vanhemmat) niin miksei lapset pitä huolta ikääntyvistä vanhemmistaan? Onneks karma hoitaa tämmönen kiittämättömät lapset

Normaalisti lapset aikuistuvat ja muuttavat pois kotoaan jopa eri paikkakunnalle tai hui... ulkomaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1980 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt muistat saman sitten itse kun aika tulee etkä ala uhriutumaan vaan meet sinne hoitoon etkä vaadi että lähimmäiset hoitaa.

Eihän se ihme ole että toivoo rakkaiden hoitovan ja että saisi vielä elää perhepiirissä kuin hoivakodissa. Mutta muistat sitten kuinka olet itse toiminut.

Joo en todellakaan uhriutuisi ja vaatisi, että lapseni lopettaa työt, harrastukset ja kaiken oman elämän lastensakin kanssa, hankkisi minun tarpeisiin sopivan asunnon ja alkaisi omaishoitamaan minua 24/7.

Vierailija
1344/1980 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoivapaikkoihin pääse tai joudu kovinkaan helposti, ensin kotihoidon puolelta maksimi kertakäynnit per vuorokausi ja jos niidenkään turvin ei pärjää, niin sitten hoivapaikkajonoon.

Joskus käy myös niin, että omaiset haluavat vanhuksen takaisin kotiin asumaan, koska hoivapaikkamaksut ovat kalliita, yhtäkkiä se avuton vanhus pärjääkin omillaan kotona.

Omaisille tiedoksi: harvemmin vanhus kaipaa hoitajan seuraa, vaan omia lapsiaan ja muita omaisia.Monilla vanhuksilla käy vieraita todella harvoin, tai ei ollenkaan. En tiedä mistä johtuu, ovatko olleet kelvottomia vanhempia, vai eikö vaan omaisia kiinnosta.

Tässä faktaa.

Vierailija
1345/1980 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tästä keskustelusta tiivistyy siihen, millainen ihminen on (on ollut) ja millaiset välit ovat läheisiin. Joku raivostuu täällä toistuvasti, jos esittää, että ON MAHDOLLISTA, että ap on itsekäs. Joku yritti piipittää suvun perinteistä ja toisten kunnioittamisen perinteestä tai sen puuttumisesta, mutta sai vain raivoa niskaansa.

Aihe on niin tunteita herättävä, että rähjääjät voisivat pysähtyä hetkeksi ja katsoa itseensä, mistä se raivo kumpuaa. Ovatko omat vanhemmat olleet itsekkäitä ja jos, millaiseksi on sitten itse tullut sen seurauksena. Sekö perintö siinä puhuu täälläkin?

On täällä paljon hyviäkin kommentteja. Asiantuntijoiden lausumat ovat tässä erityisen arvokkaita. Siis alan ammattilaisten, tai sellaisten kokemusasiantuntijoiden, jotka pystyvät arvioimaan omaa kokemustaan monipuolisesti. Hyvää ja arvokasta sellainen.

Vierailija
1346/1980 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi minäkään.

Vierailija
1347/1980 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat hoitaa lapsia lähes kokoelämän (hyvät vanhemmat) niin miksei lapset pitä huolta ikääntyvistä vanhemmistaan? Onneks karma hoitaa tämmönen kiittämättömät lapset

Näinpä. Ap on vaan kiittämätön ja itsekäs.

Vierailija
1348/1980 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 90-vuotias mummoni ei pääse hoitokotiin, vaikka on sairauksia ja liikuntakyky huono. Pitäisi olla muistisairaus. Hänelle on hankittu kaikki mahdolliset ostopalvelut. Viikottain tarvitsee kuitenkin omaistenkin apua.

Meillä isä oli 87 vuotias ja paha muistisairaus. Pitäisi hoitoon pääsyn syy olla liikuntakyvytön.

Vierailija
1349/1980 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus on saattanut omalla käytöksellään vuosikymmenien aikana karkottaa lapsensa. Osa ihmisistä on katkeria ja pahantahtoisia, myös vanhana.

Niin makaa kuin petaa. Oma äitini ei hoitanut minua, ei veljeäni, ei minun lapsiani koskaan. Nyttemmin esittää pyhää täydellistä äitiä ja moittii minua ja veljeä suvulle, ystövillleen, naapureilleen ym.

En jaksa sitä myrkkyä.

Vierailija
1350/1980 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää mummi rauhaan.

Vierailija
1351/1980 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs sellainen ukko, joka ei aikanaan ole lapsilleen ollut minkäänlainen isä vaan ainoastaan hankaloittanut perheen elämää ja luonut traumoja? Ei suostu lähtemään lääkäriin, saati sitten päästämään kotiapua luokseen. Vaimonsa on päässyt välimuotoiseen asumiseen eikä halua (ymmärrettävistä syistä) olla missään tekemisissä äijän kanssa, kun on vihdoinkin päässyt eroon. Ukko ei osaa edes perunoita keittää, kun vaimo on tehnyt kaiken, huolehtinut kodin, lapset jne sillä aikaa kun mies ryypännyt ja ollut väkivaltainen. Lapsensa pitävät velvollisuudentunnosta ukon hengissä viemällä lämpimät ruuat, ja siivoavat ja pesevät pyykit kun ukko siihen suostuu. Itse ei äijä lähde kauppaan, vaikka pystyisi rollaattorin kanssa siihen helposti, jos sellaista suostuisi käyttämään. Mikä neuvoksi???

Jätätte kusipään oman onnensa nojaan vaan. Sitä saa mitä tilaa. Näitä äijiä, jotka eivät osaa tehdä mitään kotona vaimon passattua heitä vuosikymmenet on tässä maassa paljon.

Vierailija
1352/1980 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana vanhusten ympärivuorokautisessa yksikössä joskus ihmettelen, mitä  pahaa nämä vanhat äidit ja isät ovat lapsilleen tehneet, kun näitä ei koskaan näy omia vanhempiaan katsomassa.  Meillä sellainenkin on jo suuri juttu, jos omainen käy kerran viikossa. Tällaiset omaiset ovat meidän kirjoissa aktiiviomaisia. Valitettavasti useamman kohdalla omat lapset vaivautuvat paikalle ehkä kaksi kertaa vuodessa - joulun aikaan ja kesälomillaan.  

Tätä on ulkoistettu vanhuus ja elämän viimeiset vuodet laitoksessa.

Niillä lapsilla on omat elämät: työ, oma perhe, harrastukset jne. Moni voi asua satojen km päässä, ehkä ulkomailla. Monella omia sairauksia eikä jaksamista. Sitäkin voi monesti kysyä, että millaisia vanhempia nämä vanhukset ovat aikanaan olleet lapsilleen?

Vierailija
1353/1980 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.. älkää suostuko omaishoitajiksi, tai vielä pahempaa, näkymättömiksi orjiksi.

Vierailija
1354/1980 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo suostua hoitamaan isovanhempia, pitää ainakin ryhtyä omaishoitajaksi eikä ihan ilman mitään statusta vain tehdä töitä.

Ja suosittelen varaamaan vielä ennen päätöstä lääkärille ajan ja pyytää perusverikokeita ja terveydentilan tarkistamista. Omaishoitajan - ja vanhuksen hoitajan - pitää olla fyysisesti ja henkisesti terve. Joskus se terveys menee siinä hoitaessa, siihenkin on hyvä varautua.

Vierailija
1355/1980 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoivakoti? Rahastavat tyhjästä.

Vierailija
1356/1980 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini pääsi tosi hyvään Attendon hoivakotiin.

On virikkeitä ja mukavat hoitajat.

Eikä haittaa vaikka maksaakin, emme tarvitse perintöä.

Vierailija
1357/1980 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi on oikeassa.

Vierailija
1358/1980 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi ei ole oikeassa. Mummi voi maksaa itselleen täysipäiväisen hoitajan, jos tuntuu, että mieluummin asuu kotona. Jos ei ole varaa, elää varojensa mukaan niin, että saa itsensä ja asiansa hoidettua. Lapsilla ja lastenlapsilla on omakin elämänsä ja heidän apunsa voi olla jotain kerran tai pari viikossa mutta ei täyspäiväistä vaipanvaihtoa. Ei edes eläkeläisillä. Kyllä ne eläkkeellä olevat lapsetkin saavat elämässään tehdä jotain muuta kuin vaihtaa vanhempiensa vaippoja ja syöttää heille ruokia. Ehkä he voisivat olla niiden lastenlasten kanssa ja auttaa omia lapsiaan, joille työelämän vaatimukset varmasti ovat kovat.

Yllipäätään ihmisten pitäisi varautua tuohon vanhuuteen ja avun tarpeeseen paremmin. Ihan kokemuksesta tiedän, että mikään ei riitä, kun vanhus vaatii apua ja tukea. Läheiseni kävi äitiään katsomassa kahdesti päivässä, kävi kaupassa, teki ruoat, hoiti laskut jne. ja silti äiti valitteli, miten on yksinäinen ja miten tytärtä ei koskaan näy. Jos tytär yritti lomailla, niin jo tuli tuomitsemista äidiltä ja tämän ystäväpiiriltä. Mikään ei siis riittänyt. Tuohon ei kannata lähteä lainkaan mukaan.

Olen jo omille lapsilleni sanonut, että oma elämä on tärkeä ja käyvät kun käyvät, jos käyvät. He eivät ole minulle mitään velkaa.

Vierailija
1359/1980 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää hommata isompi koti ja sinne huone mummolle. Mummon piikkiin tietysti.

Toivottavasti eutanasia on laillista kun itse olen yli 80-vuotias. Voi sitten armahtaa itsensä kun ei enää pysty.

Vierailija
1360/1980 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Mummo on noin fnirso johtuuko dementiasta/alzhaimerista mummon fnirsoisuus.

Luulisi mummon joka on elänyt ja kokenut Venäjän hyökkäyssodat ja kaikki. Olevan hitusen vähemmän fnirso??!