Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Eli mummo ei ymmärrä vaikka on selitetty. No ei tuossa muu auta kuin yrittää edunvalvontaa ja hoitokotiin. Tai lisätä kotihoidon käyntejä, jos mahdollistta ja toivoa parasta että mummo pärjää noin. Omaa elämää ei kannata uhrata kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Toinen kuuma aihe palstalla "Äitini välitä yhtään, vaikka hajoan vaikean vauvavuoden alla".
Huomaako kukaan mitään outoa. Odotetaan vain yhdensuuntaista apua ja välittämistä, vaikka luonto menee niin, että sitä apua ja välittämistä tarvitaan myös toiseen suuntaan.
Laitostunut yhteiskunta. Hyi meitä. Kestämätön tilanne.
Itsekin mietin, että miten saada isovanhempien asiat kotona kondikseen ja miten auttaa heitä kotona-asumisen kanssa, vaikka kotona hoidan vammaista lasta. Täällä varmaan huudetaan, että laittakaa laitokseen molemmat - niin lapsi kuin isovanhemmat.
Inhimillistä on tukea kotona asumista, niin pitkään kuin se on mahdollista järkevää.
Taisi mennä koko ketjun pointti ohi. Kyse on nimenomaan siitä, että kotona eläminen ei ole enää inhimillistä ja järkevää vanhukselle eikä sukulaisille. Ei kukaan voi jättää työpaikkaansa ja omaa perhettään siksi, että voisi hoitaa 24/7 hoitoa tarvitsevaa vanhusta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on ennemmin tai myöhemmin vanha ja tarvitsee hoivaa ja apua aivan samoin kuin lapset tarvitsevat pienenä apua. Kyllä sitä toivoo silloin, että omat lapset voisivat auttaa jos puoliso ei siihen enää kykene tai ole hengissä jne. Ei tämä yhteiskunta kestä sitä eikä ole ihmiselle luonnonmukaista tai edes inhimillistä, että laitokseen vaan jos ei selviä yksin kotona jos vielä siellä kotona avun kanssa tulisi toimeen.
Tämä yhteiskunta ei kestä sitä, että 40-50 -vuotiaat alkaisivat enenevässä määrin jäämään pois työelämästä hoitaakseen vanhuksia kotonaan. Omaishoidon tuki on siksi niin surkea, että omaishoito on yhteiskunnalle äärimmäisen kallis tapa hoitaa vanhuksia.
Lisäksi, jos lopettaa työnteon tuon ikäisenä ja on omaishoitajana eläkeikäänsä saakka, oma eläkekertymä on täysin olematon. Miten omaishoitaja voi turvata oman vanhuutensa, jos ei ole mitään suurperintöä tai varakasta puolisoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako ap muuttoa palvelutaloon vai pääsyä hoivakotiin?
Ensimmäinen helppoa, jälkimmäinen äärimmäisen vaikeata (paitsi maksamalla itse yli 4000 euroa kuukaudessa).Maksaa se palvelutalokin, niissä on jo vuokrakin kallis, ja joka palvelusta jonka ottaa, pitää maksaa erikseen.
Yksityisessä palvelutalossa vessapaperirullan laittaminen telineeseen 15€.
Onko tästä näyttää muutakin ku iltapäivälehtien kohuotsikot?
Siis mistä?
Palvelutalo ja hoivakoti ovat kaksi eri asiaa.
Palvelutalossa asutaan vuokralla ja itsenäisesti.
Ei se siellä ole mitään henkilökuntaa kellekään.
Jos ei jaksa siivota eikä pestä pyykkiä, pitää ne ostaa, joltakin siivous tai kotipalvelu yritykseltä.
Hoivakotiin otetaan ja pääsee vain henkilö, joka on niin huonokuntoinen, että tarvitsee valvontaanha hoitoa 7/24/365.
Hoivakodeissa on henkilöstö paikalle yötä päivää.
Maksuun kuuluu hoiva, kaikki ateriat, sun muut.
Itse pitää tietenkin maksaa omat lääkkeet, ja lääkärissä käyttäminen joko taksilla tai ambulanssilla.
Ja tietenkin pitää olla omat vaatteet, yöpuvut, päivävaatteet, ulkoiluvaatteet, sukat, kengät jne.
Palvelutalot ovat tavallisia vuokra-asuntoja, jotka suuniteltu vanhuksille, jotka pärjää vielä itse.
Usein palvelutaloissa pitää joku yrittäjä lounaspaikkaa, josta vanhus voi ostaa tai syödä siellä aamiaisen tai lounaan.
On tullut molemmat paikat tutuksi läheisten mukana.
Nuo vanhukset eivät ymmärrä että olisivat kuolleet jo ajat sitten jos sairaanhoito olisi samalla tasolla kuin heidän nuoruudessaan. Ei vanhukset ennen olleet pitkään huonona vaan toinen sysänkohtaus, keukokuume yms. olivat kuolemaksi. Nämä vaipoissa olevat jotka täyttävät hoivakodit olisiva kuolleet jo 20-10v sitten 50 luvulla. Mitä tällä eliniän pitenemisellä on saatu. Käytännössä ei muuta kuin täytetty hoivakodit keinotekoisesti hengissä pidettävillä biologisesti jo täysin lopussa olevilla vanhuksilla.
Tästä asiasta on pakko vielä käydä vakava keskustelu. Ei aina vain entistä pienempien nuorempien ikäluokkien elämän tarkoitus voi olla palvella 85 monisairaiden kroonikoiden massoja ja uhrata näiden palveluihin liki kaikki työnsä hedelmät. On aloitettava keskustelu hoitojen rajaamisesta. Se laskee keskimääräistä elinikää mutta mitään ei menetetä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on ennemmin tai myöhemmin vanha ja tarvitsee hoivaa ja apua aivan samoin kuin lapset tarvitsevat pienenä apua. Kyllä sitä toivoo silloin, että omat lapset voisivat auttaa jos puoliso ei siihen enää kykene tai ole hengissä jne. Ei tämä yhteiskunta kestä sitä eikä ole ihmiselle luonnonmukaista tai edes inhimillistä, että laitokseen vaan jos ei selviä yksin kotona jos vielä siellä kotona avun kanssa tulisi toimeen.
Vanhemmat hoitavat vammaisia tai vammautuneita lapsia kotonaan. Pitäisikö ne lapetkin laittaa laitokseen, jotta vanhempi pääsee tekemään 100 % työaikaa.
Minä ajattelen ihan päinvastoin. En missään tapauksessa haluaisi sälyttää hoitotaakkaa lapsilleni. Olen täysin valmistautunut menemään hoivakotiin, kun on sen aika. Kaikissa elämän luontaisissa muutoksissa on mielestäni hyvä alkaa henkisesti sopeutumaan ajatukseen jo kauan ennen akuuttia tilannetta. Ja varustautua siihen, että elämä vanhuksena tulee joka tapauksessa olemaan luopumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, mieti, että miten kokisit itse asian= jos sinulle sanottaisiin,että muutat laitokseen asumaan, et saa enää asua omassa kodissasi,ja joku muu päättää kaikki asiat puolestasi?
Tuntuisko kivalta?
Ai jos mä makaisin paskat housuissa ja jonkun lapsistani pitäisi siivota se sotku vs että menisin hoitokotiin, missä koulutuksen saanut henkilökunta hoitaisi minua ja lapset voisivat tulla kylään ja saisivat kivat muistot minusta loppuaikoinani vs pesemässä minua omasta palkastani?
Jaa-a, nyt oikein pitää miettiä mikä tuntisi kivalta..
Ja palkastani = paskastani.
Omasta paskastani.Se tuntuu nyt jo pahalta vaikkakin ajatuksen tasolla vaan että jonkun lapseni pakottaisin siihen.
Kannattaapa varautua ajatukseen, sillä hoitajapulasta johtuen vanhustenhoitopaikkoja on jo nyt jouduttu vähentämään,ja joudutaan vähentämään radikaalisti. Palataan takaisin aikaan,jolloin vanhukset hoidettiin itse kotona.
Kannattaapa varautua siihen tulevaisuuteen, missä robotit auttavat vanhusten hoidossa. Ja mielestäni se on erinomainen asia!
Semmoinen robotti,joka pesee,syöttää, antaa lääkkeet, auttaa liikkumisessa itsenäisesti.....ööö,no ei tule ai ainakaan seuraavaan sataan vuoteen. Että odottele ihan rauhassa 👍
Mutta kohta osan kotihoidon käynneistä voi hoitaa Teamsilla. Semmoinen etäohjattava älylääkekaappi vaan mummolle kotiin ja hoitaja soittaa videopuhelun että nyt ois aika ottaa lääkkeet ja oletkos tänään noussut sängystä ollenkaan. Ja sit paikan päälle käymään vaan jos näyttää että on joku ongelma, ja kerran viikossa käytetään suihkussa. Näin säästetään kallista hoitajatyöaikaa kätevästi.
Ai nyt yrittävät puolustaa että videot oli tarkoitettu vain kaveripiirille. Lähes sata jotain b luokan julkkiksia ja muita wannabe influencereitä. Mikä ihmeen kaveripiiri se sellainen on? Anna mun kaikki kestää :D Jopa mun 13 vuotias esiteini ymmärtää että todella huono idea.
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt yrittävät puolustaa että videot oli tarkoitettu vain kaveripiirille. Lähes sata jotain b luokan julkkiksia ja muita wannabe influencereitä. Mikä ihmeen kaveripiiri se sellainen on? Anna mun kaikki kestää :D Jopa mun 13 vuotias esiteini ymmärtää että todella huono idea.
Anteeks, väärä sivu :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kuuma aihe palstalla "Äitini välitä yhtään, vaikka hajoan vaikean vauvavuoden alla".
Huomaako kukaan mitään outoa. Odotetaan vain yhdensuuntaista apua ja välittämistä, vaikka luonto menee niin, että sitä apua ja välittämistä tarvitaan myös toiseen suuntaan.
Itsekin mietin, että miten saada isovanhempien asiat kotona kondikseen ja miten auttaa heitä kotona-asumisen kanssa, vaikka kotona hoidan vammaista lasta. Täällä varmaan huudetaan, että laittakaa laitokseen molemmat - niin lapsi kuin isovanhemmat.
Inhimillistä on tukea kotona asumista, niin pitkään kuin se on mahdollista järkevää.
Taisi mennä koko ketjun pointti ohi. Kyse on nimenomaan siitä, että kotona eläminen ei ole enää inhimillistä ja järkevää vanhukselle eikä sukulaisille. Ei kukaan voi jättää työpaikkaansa ja omaa perhettään siksi, että voisi hoitaa 24/7 hoitoa tarvitsevaa vanhusta.
Niinpä. Siinä toisessa ketjussa toivottiin että äiti osoittaisi edes jonkinlaista sympatiaa tai tukea vaikeuksien alle uupuvaa tytärtä kohtaan. Luultavasti se sama mummo odottaa muutaman vuoden päästä täyspalvelua tyttäreltä, kun kunto menee huonoksi. Usein homma tosiaan toimii vain yhteen suuntaan, siis siihen että lasten pitäisi hoitaa vanhempiaan. Kukaan ei pyydä tai vaadi mummoa jäämään töistä pois lapsenlapsia hoitaakseen, mutta tässä tapauksessa mummo vaatii lapsia tai lapsenlapsia jäämään pois töistä mummoa hoitaakseen. Hieman eri mittakaavan asia kuin toive saada silloin tällöin lastenhoitoapua...
Istuta mummo kajakkiin ja pukkaa merelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos mummo on hoitanut lastenlapsia, on teidän velvollisuutenne nyt vuorostaan hoitaa mummoa.
Eikä ole. Kukaan ei pakota mummoja hoitamaan lapsenlapsia. Eikä ketään voida pakottaa hoitamaan omia vanhempiaan heidän ollessaan kalkkiviivoilla. Ei voi vaatia että normi ihminen ilman hoitoalan koulutusta rupeaa tekemään vanhusten vaatimia toimenpiteitä. Moni ei sovi hoitoalalle yhtään, niin miksi sitten sopisi hoitamaan omia vanhempiaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat hoitavat vammaisia tai vammautuneita lapsia kotonaan. Pitäisikö ne lapetkin laittaa laitokseen, jotta vanhempi pääsee tekemään 100 % työaikaa.
Minä ajattelen ihan päinvastoin. En missään tapauksessa haluaisi sälyttää hoitotaakkaa lapsilleni. Olen täysin valmistautunut menemään hoivakotiin, kun on sen aika. Kaikissa elämän luontaisissa muutoksissa on mielestäni hyvä alkaa henkisesti sopeutumaan ajatukseen jo kauan ennen akuuttia tilannetta. Ja varustautua siihen, että elämä vanhuksena tulee joka tapauksessa olemaan luopumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen helppoa, jälkimmäinen äärimmäisen vaikeata (paitsi maksamalla itse yli 4000 euroa kuukaudessa).Maksaa se palvelutalokin, niissä on jo vuokrakin kallis, ja joka palvelusta jonka ottaa, pitää maksaa erikseen.
On totta. Jopa hissinappulan painamisesta veloitettiin.
Tähän on tultu Suomessa. Ne ovat juuri ne Suomen rakentajat joilta viedään elämä. Ja glitteri bilehile tanssii.
Pistäkää se eutanasia toimeen. Liki koko Hesa on yhtä bilehiirtä ilman tuottavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä?
Palvelutalo ja hoivakoti ovat kaksi eri asiaa.
Palvelutalossa asutaan vuokralla ja itsenäisesti.
Ei se siellä ole mitään henkilökuntaa kellekään.
Jos ei jaksa siivota eikä pestä pyykkiä, pitää ne ostaa, joltakin siivous tai kotipalvelu yritykseltä.Hoivakotiin otetaan ja pääsee vain henkilö, joka on niin huonokuntoinen, että tarvitsee valvontaanha hoitoa 7/24/365.
Hoivakodeissa on henkilöstö paikalle yötä päivää.
Maksuun kuuluu hoiva, kaikki ateriat, sun muut.Itse pitää tietenkin maksaa omat lääkkeet, ja lääkärissä käyttäminen joko taksilla tai ambulanssilla.
Ja tietenkin pitää olla omat vaatteet, yöpuvut, päivävaatteet, ulkoiluvaatteet, sukat, kengät jne.Palvelutalot ovat tavallisia vuokra-asuntoja, jotka suuniteltu vanhuksille, jotka pärjää vielä itse.
Usein palvelutaloissa pitää joku yrittäjä lounaspaikkaa, josta vanhus voi ostaa tai syödä siellä aamiaisen tai lounaan.
On tullut molemmat paikat tutuksi läheisten mukana.
ot mutta palvelutalo voi olla tehostettua palveluasumista jossa on henkilökunta paikalla 24/7 eikä todellakaan vessapaperirullan vaihtamisesta laskuteta. Niissä myös asutaan loppuun saakka eli saattohoidetaan. Myös erittäin huonokuntoisia vanhuksia.
Joskus kyllä käy mielessä että niiden parempikuntoisten kohdalla olisi hyvä jos lasku lähtisi jokaisesta hälytyksestä, loppuisi se jatkuva napin päällä istuminen ja saisi hoitaa ne huonokuntoiset kerrankin rauhassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siinä toisessa ketjussa toivottiin että äiti osoittaisi edes jonkinlaista sympatiaa tai tukea vaikeuksien alle uupuvaa tytärtä kohtaan. Luultavasti se sama mummo odottaa muutaman vuoden päästä täyspalvelua tyttäreltä, kun kunto menee huonoksi. Usein homma tosiaan toimii vain yhteen suuntaan, siis siihen että lasten pitäisi hoitaa vanhempiaan. Kukaan ei pyydä tai vaadi mummoa jäämään töistä pois lapsenlapsia hoitaakseen, mutta tässä tapauksessa mummo vaatii lapsia tai lapsenlapsia jäämään pois töistä mummoa hoitaakseen. Hieman eri mittakaavan asia kuin toive saada silloin tällöin lastenhoitoapua...
Tähän voidaan vielä lisätä tuo seksistinen asenne, että vain TYTÖILLÄ on tämä äidin hoitovelvoite. Monet, joilla on jo huonokuntoiset vanhemmat, elävät vielä ruuhkavuosia samalla. On täysin kohtuutonta vaatia, että samalla otetaan vastuu aikuisen ihmisen hoidosta (ja nimenomaan vielä niin, että mitään vastuuta ei tule miehille). Pahimmassa tapauksessa ajanpuutteen takia joudutaan vielä siirtämään vanhuksen hoitovastuuta teini-ikäisille lapsenlapsille (eli yleensä tyttärille).
Sen alle 10-kiloisen lapsen vaippojen vaihto on muuten hitusen eri asia kuin 60-70-kiloisen huonosti liikkuvan vanhuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta. Jopa hissinappulan painamisesta veloitettiin.
Mä olen työn puolesta käynyt lukemattomia kertoja läpi hoitomaksuja omaisten kanssa, että mistä ne koostuu. Että on vähän muutakin tietoa, ku IS ja IL. Mutta jatkakaa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja joutilas sukulaispoika ei kelpaa mummille?
Joutilas sukulaispoika mummun pimppaa pesemässä? Joo-o.
..tiiätkö, hoitoalalla on nykyään aika paljonkin nuoria miehiä, että kyllä kotihoidostakin joku nuori poika on saattanut hyvinkin mummun pimppaa pestä. Aika erikoista, että näet sen niin, että hoitajat aina olisivat pääsääntöisesti naisia.