Mummi ei suostu hoivakotiin, vaan uhriutuu ja vaatii että perheen pitäisi hoitaa
87-vuotias mummi on asunut kotona ja saanut kotihoidon käyntejä päivittäin, mutta nyt tilanne alkaa olla se että hoivakotiin pitäisi päästä.
Mutta pelkkä kotihoidon palveluihin myöntyminen on ollut mummille haastavaa, koska on sitä mieltä eihän vieraan ihmisen tarvitse hoitaa kun kerran on perhekin olemassa. Hän on sanonut kotona käyvälle hoitajalle usein, että ei sinun tarvitse tulla vaan kerro tyttärille ja suvun tytöille että he tulisivat.
No, hoivakotiin muuttaminen on mummille tietenkin aivan käsittämätön ajatus ja hän uhriutuu siitä jatkuvasti. Olemme kuulemma hylänneet ja pettäneet hänet, kun emme auta häntä asumaan kotona.
Mikä avuksi tilanteeseen?
Kommentit (1980)
Minkälainen vanhempi haluaa olla hoivattavana lastensa kustannuksella joilla on elämät perheet työt ja hommat? Ei nyt oikeesti eletä vuosikymmenien takaisessa maailmassa tai kolmannessa maailmassa. En ikinä haluaisi olla riesa vaikka hiukan ikävä sana onkin lapsilleni. kyllä se vaan on ihmisen yritettävä rakentaa AJOISSA MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN sellainen turvattu vanhuus itselleen.
Jos tämä ei ole mahdollistaa eli ei missään nimessä voi säästää,sijottaa järkevästi asioihin asua ehkä syödäkin vaatiamttomammin turvatakseen sen vanhuuden. Tämä on tullut itselleni selväksi vaikka olen vasta 42.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyajan ihmisillä ole aikaa hoitaa vanhuksia kotona, elleivät ole työttömiä ja lapsettomia.
Ja keskustelun perusteella niillä lapsettomilla ei ole velvollisuutta hoitaakaan, koska isovanhemmat eivät ole joutuneet hoitamaan heidän (olemattomia) lapsiaan... ;D
Ei, ei ja ei. Minä hoidin äitiäni, koska veljeni mielestä se oli minun tehtävä, koska olin sinkku,lapseton,ja asuin samalla paikkakunnalla,kuin äitini. Äitini puolestaan oli monta vuotta hoitanut veljeni lapsia, aina kun oli tarve. Myös minä hoidin heitä,kun olivat äitini luona äidin kotona hoidossa. En saanut äidi hoitoon mitään tukea tai apua keneltäkään, veljeni ei edes kuunnellut minua puhelimessa, kysyi vaan,että miksi soitat tänne. Äidilläni oli muistisairaus,ja hän ulkoili paljon ja eksyi usein. Oli raskasta,kun ei tiennyt, että missä äiti oli,ja oliko taas eksynyt, ja oliko mitään tapahtunut. Hoitolaitospaikan saaminen oli vaikeaa, vaikka kyse oli ihmisen turvallisuudesta. Minä sairastuin masennukseen tuon myötä. Veljeltä i en saanut mitään kiitosta siitä,että hoidin äitiä tai hänen lapsiaan. Ko lapset eivät edes pidä yhteyttä. Yksi lapsista käy paikkakunnalla säännöllisesti kylässä, ja ei edes soita.
Minä arvostan sinua ja ihmettelen, miten olet jaksanut auttaa ja hoivata. Toivon silti, että olisit pitänyt itsesi puolia enemmän. Sinä olet kiitosten ja rakkauden arvoinen. Sinun ei olisi tarvinnut tehdä mitään, silti teit, hoidit ja huolehdit. Kyllä maailmankaikkeus sen tietää.
Muista kuitenkin nyt jatkossa, että loppuelämäsi tärkein ihminen olet sinä itse. Älä enää suostu marttyyriksi tai uhraudu muiden puolesta. Nyt pidät itsestäsi huolta, ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, mieti, että miten kokisit itse asian= jos sinulle sanottaisiin,että muutat laitokseen asumaan, et saa enää asua omassa kodissasi,ja joku muu päättää kaikki asiat puolestasi?
Tuntuisko kivalta?
Ai jos mä makaisin paskat housuissa ja jonkun lapsistani pitäisi siivota se sotku vs että menisin hoitokotiin, missä koulutuksen saanut henkilökunta hoitaisi minua ja lapset voisivat tulla kylään ja saisivat kivat muistot minusta loppuaikoinani vs pesemässä minua omasta palkastani?
Jaa-a, nyt oikein pitää miettiä mikä tuntisi kivalta..
Ja palkastani = paskastani.
Omasta paskastani.Se tuntuu nyt jo pahalta vaikkakin ajatuksen tasolla vaan että jonkun lapseni pakottaisin siihen.
Kannattaapa varautua ajatukseen, sillä hoitajapulasta johtuen vanhustenhoitopaikkoja on jo nyt jouduttu vähentämään,ja joudutaan vähentämään radikaalisti. Palataan takaisin aikaan,jolloin vanhukset hoidettiin itse kotona.
Kannattaapa varautua siihen tulevaisuuteen, missä robotit auttavat vanhusten hoidossa. Ja mielestäni se on erinomainen asia!
Jos ei ole jatkossa riittävästi hoitajia, niin sitten mummot hoidetaan kotona. Tätä kannattaa itse kunkin miettiä jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, mieti, että miten kokisit itse asian= jos sinulle sanottaisiin,että muutat laitokseen asumaan, et saa enää asua omassa kodissasi,ja joku muu päättää kaikki asiat puolestasi?
Tuntuisko kivalta?
Ai jos mä makaisin paskat housuissa ja jonkun lapsistani pitäisi siivota se sotku vs että menisin hoitokotiin, missä koulutuksen saanut henkilökunta hoitaisi minua ja lapset voisivat tulla kylään ja saisivat kivat muistot minusta loppuaikoinani vs pesemässä minua omasta palkastani?
Ja palkastani = paskastani.
Omasta paskastani.Se tuntuu nyt jo pahalta vaikkakin ajatuksen tasolla vaan että jonkun lapseni pakottaisin siihen.
Kannattaapa varautua ajatukseen, sillä hoitajapulasta johtuen vanhustenhoitopaikkoja on jo nyt jouduttu vähentämään,ja joudutaan vähentämään radikaalisti. Palataan takaisin aikaan,jolloin vanhukset hoidettiin itse kotona.
Kannattaapa varautua siihen tulevaisuuteen, missä robotit auttavat vanhusten hoidossa. Ja mielestäni se on erinomainen asia!
Semmoinen robotti,joka pesee,syöttää, antaa lääkkeet, auttaa liikkumisessa itsenäisesti.....ööö,no ei tule ai ainakaan seuraavaan sataan vuoteen. Että odottele ihan rauhassa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisko kivalta?
Etkö nyt ymmärrä mitä yritin kertoa? Et näköjään.
Ei, tajusin kyllä.
Tajusitko sinä että jotkut eivät tee lapsia siksi että saavat heitä kyykyttää vanhoilla päivillään ja syyllistämisellä kidutettua?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole jatkossa riittävästi hoitajia, niin sitten mummot hoidetaan kotona. Tätä kannattaa itse kunkin miettiä jo nyt.
Näin tulee käymään. Ihmiset eivät nyt vaan tajua tätä. Työvoima vähenee, väestö ikääntyy,ja hoito- ja hoiva-alalle ei enää haluta töihin. Ihan turha on valtion lisätä koulutuspaikkoja,kun hakijamäärät romahtaneet, ja ne jotka valmistuu, eivät kauan alalla viihdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisko kivalta?
Ei, tajusin kyllä.
Tajusitko sinä että jotkut eivät tee lapsia siksi että saavat heitä kyykyttää vanhoilla päivillään ja syyllistämisellä kidutettua?
Miksi olet noin vihamielinen? Miksi v...let minulle etkä sille,joka on oikeasti syyllinen?
Me saatiin äidille paikka ns intervallihoidossa.
Oli siellä 2 päivää putkeen.
Tänä aikana me siirrettiin mm hänen sänky alakertaan, sopimuksella.
Sitten kysyttiin olisitko 3 päivää jne.
Lopulta saatiin välittäjä juoneen mukaan, alueen taloilla on kova kysyntä, ei ollut. Mutta saatiin talo myyntiin. Tällä varjolla saatiin lupa alkaa tyhjentämään kotia.
Näyttöjä oli muka pidetty, kun oli poissa.
N 1/2 v päästä talo oli myyty ja ehdotettiin muuttaa hoivakotiin, kunnes löydetään hänelle kiva asunto.
Olipa urakka.
Vierailija kirjoitti:
Joku hoitaa, minä en.
Jos mummisi ei pärjää teet huoli-ilmoituksen. Ei ole sinun tehtäväsi hoitaa.
Mä olen aivan loppu mun äitiin. Ei tule pääsemään mihikään hoitokotiin sillä on alkoholisti. Ollut jo vuosikymmeniä. Se rymyää kännissä päivittäin vielä 85 vuotiaana. En ymmärrä miten voi olla vieläkin hengissä ja jopa vähän pelottaa että on joku superihminen ja sama tilanne vielä 10v päästä. Soittelee välillä kymmeniä kertoja joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisko kivalta?
Ei, tajusin kyllä.
Tajusitko sinä että jotkut eivät tee lapsia siksi että saavat heitä kyykyttää vanhoilla päivillään ja syyllistämisellä kidutettua?Miksi olet noin vihamielinen? Miksi v...let minulle etkä sille,joka on oikeasti syyllinen?
Ai vihamielinen koska olen tehnyt lapseni ihan vain siksi että halusin heidät, en siksi että haluan hyötyä heistä? taisit kysyä että miltä tuntuu jos en saisi asua kodissani ja joku muu päättää asioistani? varmaan ihan täysin samalta kun oli alle 18, en saanut itse valita missä asun ja joku muu päätti asioistani.
Älä yritä selittää mustaa valkoiseksi, osa meistä näkee tuon feikki lässytyksesi läpi ja hyväksyy mitä vanhuus tuo mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysy jos mummi maksaa sulle siivojan, ruokakauppakuljetuksen ja lapsenvahdin, niin sä voit sitten käydä sillä aikaa huolehtimassa mummista ja kodistaan. Ei työssäkäyvä perheellinen tuohon nykyaikana enää veny.
Itse asiassa loistava ehdotus. Näin mahdollistetaan läheisistä huolenpito toki välillä lapsen lapset mukaan. Toki voit ryhtyä myös omaishoitajaksi, jolloin saat isovanhemman hoidosta myös korvausta ja sovit vaikka työaikasi lyhentämisesstä.
Miksi ensisijaisesti laitoksen pitäisi pitää huolta läheisistä? Laitoksen pitäisi olla se viimeinen paikka.
Miten voidaan olettaa, että isovanhemmat huolehtisivat lapsen lapsista jos ei voida olettaa, että omat lapset pitäisivät huolta vanhemmistaan.
Ymmärrän toki, että laitos on vaihtoehto jos isovanhemmalla on jotain mt ongelmaa, miksi hänestä huolehtiminen menee liian vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama tilanne oli meillä joitakin vuosia sitten. Kotihoidon ja meidän tyttärienkään avulla ei äiti enää pärjännyt omakotitalossaan. Oli sitä mieltä, että kyllä tyttäret hoitaa. Tyttärillä oli vain kaikilla kokoaikatyöt, lastenlapset, joiden kanssa halusivat olla, harrastukset ja omakotitalot. Tilanne alkoi olla ihan kestämätön kun kaikki tavara alkoi mennä housuun, eikä äiti suostunut käyttämään vaippoja. Lopulta kaatui niin pahasti, että käsi katkesi kahdesta paikasta. Sairaalassa ollessaan saatiin hoitokotipaikka ja äiti vietiin sinne suoraan sairaalasta. Tykkäsi heti paikasta, kun oltiin viety äidin huoneeseen valmiiksi hänen tavaroitaan. Luojan kiitos kaikki meni hyvin, toisinkin olisi voinut olla. Se kaatuminen oli loppujen lopuksi luojan lykky.
Meidän vanhusta ensin hoidin minä, oli monisairas, muistiongelmat lisänä, kaatuili jatkuvasti. Sain hänet palvelukotiin hönen omasta tahdostaan, kun ei minun melkein ympärivuorokautinen hoito riittänyt. Sai oman huoneen jne. Palvelutalosta, mutta siellä kaatuilu jatkui (Koronan takia en päässyt sinne niin usein kuin olisin halunnut), osittain hoitohlökunnan huolimattomuuden takia, jättivät muistisairaan pitkäksi ajaksi istumaan WC-pöntölle vahtimatta ja niinhän siinä kävi, että lähti liikkeelle ja kaatui. Lääkäri ei tajunnut edes sitä,että ulostamisongelmat voi johtua kohdunlaskeumasta ja tämän takia vanhus joutui kärsimään ties kuinka kauan. Tuli kyllä tunne siitä, että ai minunko maallikkona olisi pitänyt nämä kaikki syy-seuraussuhteet tajuta jo aikaa sitten, vaikka vanhus ravasi lääkäreillä vuosikausia. Viimeinen kaatuminen palvelutalossa vei sitten hautaan.
Onneksi ei enää tarvitse miettiä sitä, että mikähän olisi monisairaat vanhukselle paras paikka elää elämän loppuhetket, kun ei sellaista parasta paikkaa ole olemassa ellet sitten ole miljonääri.
Jokainen meistä on ennemmin tai myöhemmin vanha ja tarvitsee hoivaa ja apua aivan samoin kuin lapset tarvitsevat pienenä apua. Kyllä sitä toivoo silloin, että omat lapset voisivat auttaa jos puoliso ei siihen enää kykene tai ole hengissä jne. Ei tämä yhteiskunta kestä sitä eikä ole ihmiselle luonnonmukaista tai edes inhimillistä, että laitokseen vaan jos ei selviä yksin kotona jos vielä siellä kotona avun kanssa tulisi toimeen.
Vanhemmat hoitavat vammaisia tai vammautuneita lapsia kotonaan. Pitäisikö ne lapetkin laittaa laitokseen, jotta vanhempi pääsee tekemään 100 % työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisko kivalta?
Ei, tajusin kyllä.
Tajusitko sinä että jotkut eivät tee lapsia siksi että saavat heitä kyykyttää vanhoilla päivillään ja syyllistämisellä kidutettua?Miksi olet noin vihamielinen? Miksi v...let minulle etkä sille,joka on oikeasti syyllinen?
Ai vihamielinen koska olen tehnyt lapseni ihan vain siksi että halusin heidät, en siksi että haluan hyötyä heistä? taisit kysyä että miltä tuntuu jos en saisi asua kodissani ja joku muu päättää asioistani? varmaan ihan täysin samalta kun oli alle 18, en saanut itse valita missä asun ja joku muu päätti asioistani.
Älä yritä selittää mustaa valkoiseksi, osa meistä näkee tuon feikki lässytyksesi läpi ja hyväksyy mitä vanhuus tuo mukanaan.
silti vain kostonhalu elää, ei empatia eikä ymmärrys
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on ennemmin tai myöhemmin vanha ja tarvitsee hoivaa ja apua aivan samoin kuin lapset tarvitsevat pienenä apua. Kyllä sitä toivoo silloin, että omat lapset voisivat auttaa jos puoliso ei siihen enää kykene tai ole hengissä jne. Ei tämä yhteiskunta kestä sitä eikä ole ihmiselle luonnonmukaista tai edes inhimillistä, että laitokseen vaan jos ei selviä yksin kotona jos vielä siellä kotona avun kanssa tulisi toimeen.
Vanhemmat hoitavat vammaisia tai vammautuneita lapsia kotonaan. Pitäisikö ne lapetkin laittaa laitokseen, jotta vanhempi pääsee tekemään 100 % työaikaa.
Siis mihin laitokseen sä nyt pelkäät joutuvasi? eikö täällä nyt ole miljoona kertaa nostettu esille ettei niihin laitoksiin pääse edes vaikka pitäis? sä saat ihan rauhassa maata paskat housuissa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisko kivalta?
Ei, tajusin kyllä.
Älä yritä selittää mustaa valkoiseksi, osa meistä näkee tuon feikki lässytyksesi läpi ja hyväksyy mitä vanhuus tuo mukanaan.silti vain kostonhalu elää, ei empatia eikä ymmärrys
Ei, ei. Ei ole kostonhalu, sitä sanotaan hyväksynnäksi. Edelleen: en ole katkera, ei ole tarve kiukutella kellekkään, vähiten omille lapsilleni.
En ole ap, mutta mieluimmin minä asuisin laitoksessa kuin lonkka murtuneena päiväkausia "omassa kodissa". Ei se muuttaminen hoitokotiin vie myöskään päätäntävaltaa mihinkään.