Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellisesti... oletko tarvinnut ruotsinkieltä koulun jälkeen?

Vierailija
08.02.2022 |

Enkä nyt tarkoita mitään semmoista, että kerran kymmenen vuoden aikana tilasit kerran kahvin ruotsiksi vaikka olisit voinut tilata sen myös englanniksi.

Rehellisesti... oletko tarvinnut ruotsinkieltä koulun jälkeen?

Vaihtoehdot

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin tarvinnut töissä, osaamattomuus oli esteenä urakehitykselle. Moni Suomessa toimiva yritys on ruotsalaisomistuksessa ja kielen osaaminen olisi monessakin mielessä suuri etu.

Englanninkielelläkin toki pärjää, mutta paremmin jos osaisi kunnolla ruotsinkielen.

Ylipäätään hyvä kielitaito avaa ovia, helpottaa tiedon saantia kirjoista, televisiosta jne ja kun pystyisi myös itse kirjoittamaan ja keskustelemaan, on maailma avoin.

Kansainvälisissä yrityksissä työkieli on poikkeuksetta englanti. Ihan käytännän syistä jos vaikka käydään sähköpostilla jostain aiheesta keskustelua ja täytyykin lähettää se kolmannelle osapuolelle. Homma tökkää pahasti jos keskustelu on ruotsiksi. Koska missään kansainvälisessä yrityksessä ei voida luottaa kaikkien osaavan ruotsia tai suomea.

Vierailija
42/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin tarvinnut töissä, osaamattomuus oli esteenä urakehitykselle. Moni Suomessa toimiva yritys on ruotsalaisomistuksessa ja kielen osaaminen olisi monessakin mielessä suuri etu.

Englanninkielelläkin toki pärjää, mutta paremmin jos osaisi kunnolla ruotsinkielen.

Ylipäätään hyvä kielitaito avaa ovia, helpottaa tiedon saantia kirjoista, televisiosta jne ja kun pystyisi myös itse kirjoittamaan ja keskustelemaan, on maailma avoin.

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että hyvä kielitaito avaa ovia, mutta mielestäni sen toisen pakollisen kielen ei pitäisi olla ruotsi, vaan se mitä itse haluat opiskella. Monelle hyödyllisempää olisi venäjä, espanja, arabia, kiina, japani jne.

Valitettavasti olet väärässä mielipiteesi kanssa: Suomessa on huomattavasti enemmän työpaikkoja, jossa hyvä ruotsinkielentaito on perusedellytys, toisin kuin esim. arabian kielen taito.

Vai arabiaa, oletko ma ahanmuuttovi rastossa töissä?

Arabia on yksi tärkeimmistä liiketalouden kielistä maailmalla. Esim. finanssialalla arabian osaamisesta voi olla valtava hyöty.

MITÄ hallusinaattoreita sä oot vetänyt?! Finassimaailmassa arabiaa, just just, ei ole tullut tarvetta tuohon kyllä sen lyhyen 30v aikana, kun investointipankkimaailmassa olen töissä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottomasti samaa mieltä, että hyvä kielitaito avaa ovia, mutta mielestäni sen toisen pakollisen kielen ei pitäisi olla ruotsi, vaan se mitä itse haluat opiskella. Monelle hyödyllisempää olisi venäjä, espanja, arabia, kiina, japani jne.

Valitettavasti olet väärässä mielipiteesi kanssa: Suomessa on huomattavasti enemmän työpaikkoja, jossa hyvä ruotsinkielentaito on perusedellytys, toisin kuin esim. arabian kielen taito.

According to GTS Translation Services, roughly 422 million people speak Arabic worldwide, though there are significant dialectal differences among them. And not all Arabic speakers live and work where you might expect; the U.S. and Europe both have a sizable population of Arabic speakers. Industries for which Arabic is an important language of business include translation, government, marketing, finance, oil and education.

Arabiaa tarvitsisin työssäni, mutta vitsit se on vaikeaa. Ei enää mene tämmöisen keski-ikäistyvän päähän millään. Lapsi sen sijaan oppi nopeasti perusarabian koulussa. En kuitenkaan sitä Suomessa koulussa näkisi ”pakolliseksi”, hyvä, jos on valinnaisena tai opiskelee sit vapaa-ajalla jos haluaa, kun Suomeen palataan. Ruotsia olen käyttänyt hyvin harvoin, englantia arvatenkin koko ajan. Eipä mene ruotsin opinnot hukkaan varmasti kellään, jos sitä ei tarvitse elämässään, niin ei sit. Sitä kun ei voi vielä koulussa tietää.

Vierailija
44/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arabia on yksi tärkeimmistä liiketalouden kielistä maailmalla. Esim. finanssialalla arabian osaamisesta voi olla valtava hyöty.

MITÄ hallusinaattoreita sä oot vetänyt?! Finassimaailmassa arabiaa, just just, ei ole tullut tarvetta tuohon kyllä sen lyhyen 30v aikana, kun investointipankkimaailmassa olen töissä ollut.

Kyllä, arabiaa puhutaan siellä missä se raha on.

Vierailija
45/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieli on tosi helppo oppia. Muutaman vuoden ruotsin kielen opiskelulla pärjää hyvin. Täytyy olla aika idiootti, jos ruotsi ei mene kirjoituksissa läpi. Olen sitä ikäluokkaa, että en ole koskaan lukenut ruotsia kansa- ja kansalaiskoulussa. Vain englantia opetettiin ainakin tällä puolen Suomea. Kävin lukion iltakouluna nelikymppisenä ja silloin ruotsinkursseja oli muistaakseni seitsemän pakollista. Koska minulla oli ammattitutkinto, jonka perusteella suoritin yo-tutkinnon, ei minun tarvinnut käydä kuin ne kurssit, jotka halusin. Kävin neljä ruotsinkurssia ja yhden kertauskurssin tutkintoon. Kirjoitin M:n. Olen sen jälkeen hionut ruotsin kieltä katsomalla ruotsinkielisiä ohjelmia ja lukemalla ruotsinkielisiä romaaneja. Olen joutunut käyttämään ruotsia useita kertoja töissäni. Ruotsi on varmaan maailman helpoin kieli.

Vierailija
46/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen säännöllisesti kirjoitti:

Pääsin vakivirkaan ulkoministeriöön, kun vakuutin kykyni pohjoismaisessa yhteistyössä pätkätöissä. Työkielenä skandinaaviska, eli ulkomailla eräänlaisessa hankkeessa kaikki puhui omaa äidinkieltään, paitsi suomalaiset ruotsia. Päijät-Hämeessä syntyneen pojun pelasti kouluruotsi, joka vuodessa alkoi sujua hyvinkin luontevasti.

Toisaalta venäjää käytän enemmän, mutta tärkein työkieli on toki englanti ja suomi.

Ihan oikeasti, vau!

Vierailija
47/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tykkään käydä Ruotsissa keikoilla nii onhan se ihan kätevä osata

Vierailija
48/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielitaidottomien ruotsalaisten tai suomenruotsalaisten vuoksi joutuu joskus pari sanaa sanomaan. Toivoisi noidenkin sivistävän itseään jollain vieraalla kielellä. 

Kantaruotsalaisten kielitaito tai ainakin englannin taso on erittäin hyvää. Ne eivät vain halua käyttää sitä ja nimenomaan suomalaisten kanssa (en käsitä syytä).

T. Töissä ruotsalaisessa firmassa Suomessa.

Ps. Vastauksena kysymykseen, olen tarvinnut paljonkin mutta töissä kuuntelen yleensä pelkkää ruotsia mutta vastaan itse aina englanniksi vaikka ehkä se puhekin palautuisi lyhyen ajan sisällä mieleen. En vain halua kun eivät nuokaan tule yhtään vastaan. Joten sekakielillä mennään.

Vierailija
49/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se niin että kv-yrityksissä se epävirallinen juttelu ruotsiksi saa uran ja hommat sujumaan.

Vierailija
50/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli pakko vastata kyllä!

Luin aikuisiällä uuden perustutkinnon ja uusien perusteiden mukaan on suoriuduttava palvelutilanteesta niin ruotsiksi kuin englanniksikin.

Ruotsia yritin parhaani mukaan sopertaa, näytön vastaanottaja osasi yhtä hyvin kieliä kuin minäkin eli vaikka olisin yrittänyt mussuttaa japania ei näytön vastaanottaja olisi erottanut ruotsia japanilta 🙄🙄🙄….

Yritin selittää ruotsiksi miten kädet desinfioidaan. Englanniksi yritin kertoa miten pää aulasta päästään leikkuriin.

Eikös tuo nyt myös koulun alle mene?

Vierailija
51/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, joka viikko töissä.

Vierailija
52/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä käytän ihan työtehtävissäni.

Vierailija
53/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tarvitsin. Matkustin Ruotsiin 80-luvulla. Menomatkalla kysyin suomenruotsalaiselta ystävältäni oliko se en vai ett Bic Mac? Sain niin polveilevan vastauksen, että tilasin hampurilaisen Tukholmassa sitten englanniksi. Samoin toinen ystäväni tilasi meille drinkit baaritiskillä huonolla ruotsilla. Kesti meinaan kauan selittää mitä haluttiin. Maksoivat hirmuisesti. Kummasti baarimikko alkoikin puhua suomea kun kieltäydyttiin maksamasta. Siinä oli tarpeet ruotsinkielelle. Työskentelen kansainvälisessä logistiikka-alan yrityksessä.

Vierailija
54/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan, menin ennen opiskeluja Tukholmaan kesätöihin, ja ihan hyvällä kouluruotsilla työskentelin. Oli mahtava kesä.

Vierailija
55/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansainvälisissä yrityksissä työkieli on poikkeuksetta englanti. Ihan käytännän syistä jos vaikka käydään sähköpostilla jostain aiheesta keskustelua ja täytyykin lähettää se kolmannelle osapuolelle. Homma tökkää pahasti jos keskustelu on ruotsiksi. Koska missään kansainvälisessä yrityksessä ei voida luottaa kaikkien osaavan ruotsia tai suomea.

Meidän konserni luottaa. Mm. venäläiset, virolaiset ja muutamassa muussa keski-Euroopan tytäryhtiössä 😂. KAIKKI viestinsä on vain ruotsiksi. Eihän tällä hyvin kyllä menekään, konkurssia odotellessa.

Vierailija
56/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla olisin tarvinnut mutta kun en osaa ruotsia.

Miksi et? Laiska vaiko typerä vaiko molempia.

En vaan oppinut kolmessa vuodessa peruskoulussa. Enkkua olen osannut teinistä lähtien.

T. 51v.

Vierailija
57/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pilipalitankeroruotsilla ei tee työelämässä mitään. Ruotsalaiset keskustelee mielummin englanniksi kuin huonolla ruotsilla. Onhan se kiva muutama sana osata, mutta ei siitä todellista hyötyä ole. Pitäisi osata paljon paremmin kuin mitä tavallisella koulunkäynnillä tarttuu.

Poikkeuksena tietysti jos asuu ruotsinkielisellä alueessa Suomessa. Pohjanmaalla tarvitsee ihan oikeasti ruotsia, samoin Ahvenanmaalla.

Vierailija
58/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä taas päädyin heti ensimmäisessä toimistotyössäni Lähi-Idän vientitiimiin, eli arabiasta olisi ollut suuri hyöty. Käsittelin arabiankielisiä dokumentteja päivittäin :). Englannilla toki pärjättiin, mutta muutaman kerran meni kielet solmuun ja väärinkäsityksiä tuli. 

Vierailija
59/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran Intiassa työmatkalla hotellissa tuli ruotsalainen vastaan aamiaisella ja pari lausetta vaihdettiin ruotsiksi, ja sitten siirryttiin englantiin, kun rupateltiin siellä vähän. Ainoa kerta, kun olen pakollisten ruotsinopintojen (TKK pakollinen ruotsinkurssi) jälkeen ruotsia puhunut. Japanissa tapasin yhdellä työkeikalla yhden siellä opiskelemassa olevan ruotsalaisen, mutta puhuttiin vain englantia. Japanilaiset jopa kysyi siitä, että eikös teillä ole yhteinen kieli, mutta puhutte englantia. :)

Vierailija
60/76 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän konserni luottaa. Mm. venäläiset, virolaiset ja muutamassa muussa keski-Euroopan tytäryhtiössä 😂. KAIKKI viestinsä on vain ruotsiksi. Eihän tällä hyvin kyllä menekään, konkurssia odotellessa.

Varmasti vaikeaa löytää Virosta ja Venäjältä ruotsinkielentaitoista osaavaa henkilökuntaa. Melkein voi sanoa, että noissa maissa kukaan ei osaa ruotsia. Ylipäätään pohjoismaiden ulkopuolella ruotsinkielen osaaminen on tasan nolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän