Rehellisesti... oletko tarvinnut ruotsinkieltä koulun jälkeen?
Enkä nyt tarkoita mitään semmoista, että kerran kymmenen vuoden aikana tilasit kerran kahvin ruotsiksi vaikka olisit voinut tilata sen myös englanniksi.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
18 vuotta rakennusalalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin tarvinnut töissä, osaamattomuus oli esteenä urakehitykselle. Moni Suomessa toimiva yritys on ruotsalaisomistuksessa ja kielen osaaminen olisi monessakin mielessä suuri etu.
Englanninkielelläkin toki pärjää, mutta paremmin jos osaisi kunnolla ruotsinkielen.Ylipäätään hyvä kielitaito avaa ovia, helpottaa tiedon saantia kirjoista, televisiosta jne ja kun pystyisi myös itse kirjoittamaan ja keskustelemaan, on maailma avoin.
Olen ehdottomasti samaa mieltä, että hyvä kielitaito avaa ovia, mutta mielestäni sen toisen pakollisen kielen ei pitäisi olla ruotsi, vaan se mitä itse haluat opiskella. Monelle hyödyllisempää olisi venäjä, espanja, arabia, kiina, japani jne.
Valitettavasti olet väärässä mielipiteesi kanssa: Suomessa on huomattavasti enemmän työpaikkoja, jossa hyvä ruotsinkielentaito on perusedellytys, toisin kuin esim. arabian kielen taito.
rakennusalan yleisimmät kielet.
1. eesti
2. venäjä
3. arabia
4. suomi
5. uzbek
6. jokin muu
7. ruotsi
8 Top Languages To Learn for International Business
1. English is the most widely spoken language for international business
2. Mandarin Chinese is an excellent choice for international business
3. German is the international business language of Europe
4. Spanish is an international business language for North, South, and Central America
5. Arabic is the fastest-growing international business language
6. French is a versatile language for international business
7. Portuguese is a surprisingly valuable international business language
8. Russian is a strategically important international business language
https://blog.rosettastone.com/8-top-languages-to-learn-for-internationa…
katos vaan jonkun blogin mukaan toimisto puolella sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Sain nykyisen (Keski-Euroopassa olevan) työpaikkani täysin sen takia, että puhun sekä suomea että ruotsia. Ja että ruotsin kautta luen norjaa ja tanskaa. Tämä oli tärkeämpi kriteeri kuin työkokemus - jota minulla ei ollut alalta lainkaan. Firma on siis opettanut minulle kaiken muun, mutta nuo kielet piti osata ensin. Toki tykkäsin aina kielistä koulussa ja ruotsin opiskelu oli erityisen mukavaa, eli kyseessä ei koskaan ollut pakkopulla. Mutta ruotsintunneista oli vierähtänyt jo 15 vuotta, kun työpaikkani sain.
Lisätään vielä, että tiimissäni tarvitaan tällä hetkellä englantia, suomea, ruotsia, norjaa, tanskaa, viroa, saksaa, ranskaa, hollantia/flaamia, italiaa, puolaa, portugalia, espanjaa, arabiaa ja hepreaa. Eli jos englannin lisäksi osaa useampaa kuin yhtä näistä kielistä, pääsee välittömästi rekrytöintijonon kärkeen :).
Olen tarvinnut, itseasiassa paljonkin.
Käyn usein lomilla Ruotsissa, sekä lentämällä että laivalla, että omalla autollakin.
Tukholmassa tietty eniten, mutta on tullut kierreltyä niin Etelä-Ruotsi, Tanskaan mennessä, kuin Pohjois-Ruotsikin, etenkin Pohjois-Ruotsin talvilomakohteet.
Joten ainakaan itselläni ei ruotsin kielen lukeminen ole mennyt hukkaan.
Kyllä, olin nuorena Ruotsissa roadtripillä ja leirintäalueella jotkut lapset tulivat kysymään voinko antaa heille keinussa vauhtia, tokihan menin ja jotain muutakin siinä yritettiin jutella. Olin aina vihannut kielten opiskelua kouluaikoina, mutta tästä kohtaamisesta sain motivaatiota opiskella ruotsia<3 aikuisten kanssa kun on aina englannilla pärjännyt
Kyllä, rakastuin suomenruotsalaiseen. Onneksi panostin koulussa ruotsin kieleen vähän extraa, niin pysyn nyt kärryillä lasten Wilma-viesteistä ja koulutehtävistä.
Käytän päivätöissä päivittäin useaan otteeseen ruotsia, englantia, suomea ja eestiä.
Turussa toimitaan, ja iloisesti yllättyvät asiakkaat jos soittavat ja voivatkin puhua äidinkieltään, mikä näistä kolmesta se onkaan.
Ja selkeä kilpailuetu, sana kiertää, ja kilpailijoita kismittää kun kaappaan heidän asiakkaita....
Palkkaa saan enemmän kuin kolleegat jotka puhuvat vain Suomea ja rallienglantia, sillä minä yksinkertaisesti tuotan yritykselle enemmän...
"Pakkoruotsista" puhuvat vain ja ainoastaan he, jotka eivät siihen viitsineet (niin. VIITSINEET) panostaa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti: montako avausta aiot tästä asiasta vielä tehdä? Usko jo, vastaus ei tule olemaan sinua miellyttävä koskaan, Suomessa ihan aikuisten oikeasti käytetään ruotsia ihan työkielenä ja sen hyvä osaaminen voi olla työpaikan saannin peruste.
Näinpä, suomenruotsalaisen vanhainkodin hoitajaksi varmaan pääsee. Osaa palvella asiakkaita heidän äidinkielellään, niin kuin nöyrän alamaisen kuuluu.
Olisin tarvinut synnytyssalissa, koska kätilö oli ruotsinkielinen. On se kun Suomessa ei saa hoitoa suomenkielellä :D
Kyllä. Osa merkittävimmistä tilaustöistäni tulee Ruotsista. Pelkällä englannilla olisi tainnut jäädä vähemmälle. On myös todella kätevää, että ymmärrän, mitä ne jeevelit haastavat keskenään.
Lisäksi veljeni soittaa minulle säännöllisen epäsäännöllisesti ja kysyy jonkin lauseenpätkän käännöstä suomesta ruotsiksi. Hänkin siis tarvitsee minun ruotsintaitojani työelämässään :D
Yrittäjä
Olen. Meidän suvun sukututkimuksen on tehnyt henkilö, joka oli ruotsinkielinen. Eräs sukuhaara oli ruotsinkielistynyt ja juuri se sen sitten teki. (1910-luvulla) Nyt osaan lukea sitä.
Menin naimisiin Suomenruotsalaisen kanssa. Hänellä oli hyvin läheinen (lapseton) täti, joka osasi vain ruotsia.
Muutenkin kätevää, kun miehen suku ja kaverit puhuu ruotsia, niin ymmärrän.
En silti kannata pakkoruotsia, mutta minulle hyötyä on ollut.
En. Ruotsalaistenkin kanssa on puhuttu englantia. Myös ahvenanmaalaisten kanssa.
Käytän ruotsia englsnnin lisäksi lähes päivittäin työssä. Omalle uralleni ollut aivan ratkaiseva taito.
Olen ylpeä siitä, että pystyn puhumaan skandikolleegojeni kanssa ruotsiksi ja helpottaa Ruotsissa työmatkustamista myös.
Kaikki ylimääräinen kielitaito on plussaa. Pelkällä englannilla ei pärjää.
Tietysti. Ei sitä varmaan tarvitse jos sitä ei osaa. Sama kuin vaikka matematiikka. Siitä on huomattavasti hyötyä jos osaa. Kannattaa käydä koulut kunnolla niin ei tarvitse nyhjätä Suomessa ja ylipäätään pyöriä persaukisena.
Kyllä. Sain nykyisen (Keski-Euroopassa olevan) työpaikkani täysin sen takia, että puhun sekä suomea että ruotsia. Ja että ruotsin kautta luen norjaa ja tanskaa. Tämä oli tärkeämpi kriteeri kuin työkokemus - jota minulla ei ollut alalta lainkaan. Firma on siis opettanut minulle kaiken muun, mutta nuo kielet piti osata ensin. Toki tykkäsin aina kielistä koulussa ja ruotsin opiskelu oli erityisen mukavaa, eli kyseessä ei koskaan ollut pakkopulla. Mutta ruotsintunneista oli vierähtänyt jo 15 vuotta, kun työpaikkani sain.