Mitä ihmettä teen unettomuuden kanssa?
Olen 17- vuotias, helposti stressaantuva ihminen joka on nyt vähän yli viikon kärsinyt kamalista uniongelmista; nukahtamisessa kestää tunteja ja herään muutaman tunnin päästä, saamatta enää unta. Joskus mulla on kuitenkin hyviäkin öitä; toissayönä nukuin jopa 9h vaikka heräsinkin muutamaksi tunniksi välissä.
Kaikki tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että stressaan kamalasti unettomuutta ja nukkumista yleensäkin; olen aina ennen nukkunut loistavasti, mutta nyt aina öisin yritän vaan pakolla nukahtaa ja menen järkyttävään paniikkiin heti jossei uni tule. Yritän olla rento yrittäessäni nukkua, mutta alitajunnassani paukuttaa silti kova unettomuuden pelko ja uni ei tule. Tiedän siis unettomuuden syyn, mutten osaa katkaista sitä sillä väsyneenä ja epätoivoisena stressaaminen on melkeinpä mahdotonta.
Olen kokoajan ihan järkyttävän väsynyt (tarvitsen normaalisti 10h unta), itken jatkuvasti ja muutenkin elämänhaluni on täysin kadonnut (ja olen muuten hyvin pirteä ja elämäniloinen ihminen) ja tätä on kestänyt vasta viikon! Pelkään kuollakseni että tästä tulee kroonista, sillä olen täysin varma että en tule koskaan selviämään siitä.
Mitä mun pitäisi tehdä? Käytän melatoniinia muttei se suuremmin auta (nukahdan ehkä hieman nopeammin mutta herään silti muutaman tunnin päästä). Help!
Kommentit (76)
Hei, muista aina illalla ennen nukkumaanmenoa laittaa asunnossasi jokin ikkuna raolleen. Sen ei tarvitse olla samassa huoneessa, missä nukut, mutta jätä silloin huoneen ovi auki. Ainakin huhtikuun alusta lokakuun loppuun voi nukkua ikkunan ollessa raollaan. Talvellakin tuuleta ennen nukkumaan menoa.
Mirtatsapiini ultrapieninä annoksina toimi minulla. Mulla 15 mg tabletteja ja haastena se, että osaan ottaa varmasti tarpeeksi pienen murusen jakojäännöksen. Yleensä en unilääkettä tarvitse, joskus otan (ehkä keskimäärin kuukausittain) jos on isompaa työstressiä.
Mirressä on vielä se ominaisuus, että auttaa seuraavan illan nukahtamiseen, vaikka päivällä onkin ihan virkeä. Tsolpideemi toimi juuri toisella tavalla, jos otit edellisenä iltana, seuraavana iltana uni ei todellakaan tullut kun aivot odottivat tyrmäyskapselia. 5 mg oli se silloinen annos tsolpideemistä. 5 vuoteen en enää ole sitä käyttänyt.
Milloinkohan mirtatsapiinia alkaa tulla järkevämmän kokoisina kapseleina. 15 mg on ihan järkyttävän suuri annos. Siinä on vielä se, että kannattaa hienontaa suussa se pikkuruinen muru mahdollisimman pieneksi jota imeytyisi nopeasti.
Alat olla sen ikäinen, että jos nukut jonain yönä 9h, unentarpeesi ei ole samanlainen enää illalla, jolloin nukahtaminen siirtyy eteenpäin. Ylös ja ulos joka päivä samaan aikaan. Heräät, vaikka väsyttäisi, ja menet samaan aikaan nukkumaan. Tämä minuutin tarkka rytmi kyllä saa aikaan iltaväsymyksen. Älä syö mitään perhepizzaa enää kuuden jälkeen tms. raskasta.
Toisaalta, itse aloin kuukautisten alettua valvomaan joka ikisen kierron ovulaation ajan, nyt jo yli 15v. ajan. Tiedän jo etukäteen että jaahas, samoilla valoilla töihin vaan, turha edes yrittää.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:59"]
Kokeile vetää muutama viikko klo22 nukkumaan ja kello soimaan klo7 etkä ota päikkäreitä. seksi illalla auttaa myös. viikon unettomuuden takia ei kannata lääkkeitä vetää,voithan kokeilla nyt juhannuksen kunniaksi juhlia ja ryypätä pari vuorokautta yhtä kyytiä ja sitten tuo edellä mainittu unirytmi. itse olin ihan koomassa jo huonosti nukkuvan lapsen takia,reilut 2v kun nukkui huonosti,mutta nyt saikulla 2kk ja jos jotain positiivista asiasta pitää keksiä niin univelat on kyllä jo nukuttu pois. t.mies
[/quote]
Seksiä ja viinaa unilääkkeiksi? Ap on 17, sinä idiootti.
Tottakai jos unirytmi on ihan sekaisin, niin ei se unikaan tule. Myös jos unirytmi sekaisin, niin se vaikuttaa mielenlaatuun ja psyykkeeseen, saattaa aiheuttaa vakavan masennuksen / psykoosin / ym.
Ei sillä kannata leikkiä, varsinkaan nuorena. Syömiset, rytmit ja rutiinit kuntoon, ennen kuin mitään lääkkeitä käytetään.
Kiitos :) mietin vielä että mikä auttaisi siihen etten stressaisi nukkumista niin paljon?
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:02"]
Kiitos :) mietin vielä että mikä auttaisi siihen etten stressaisi nukkumista niin paljon? Ap
[/quote]
Mindfullness-tyyppinen toiminta ? Mielekäs ja mielellään kohtuullista fyysistä rasitusta aiheuttava toiminta hereilläoloaikana. Luonto?
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:02"]
Kiitos :) mietin vielä että mikä auttaisi siihen etten stressaisi nukkumista niin paljon? Ap
[/quote]
Tiedostat sen, että ajoittainen unettomuus on ihan normaalia (etenkin, jos unirytmi on mitä sattuu) etkä sinä siihen kuole. Älä ota asiaa niin vakavasti, äläkä ajattele sitä koko ajan. jos uni ei tule, lue vaikka kirjaa hetki. Silloin ajatuksesi eivät pyöri siinä, että uni ei tule.
Kiitän! Yritän usein ajatella noin mutta jotenkin unistressi on mennyt niin pahasti alitajuntaan että herään parin tunnin päästä :(
Ap
No, mulla on 1 mg melatoniinia auta, joskus nappaan 5-6 mg melatoniinia. Jos ei auta, suosittelen lääkärille menoa, kysy mirtatsapin reseptiä. Ihan heti en suosittele unilääkkeitä, ne on kamala kierre mistä räpiköidä irti.
Hae lääkäriltä nukahtamislääke ja katkaise sillä unettomuusputki, minimaalisella annoksella. Käytä pari päivää. Itse kärsin ajoittain unettomuudesta, ja saan putken katkaistua nukahtamislääkkeellä, ja kun se lääke on kaapissa, tiedän että voin sen tarvittaessa ottaa - jo se tieto auttaa nukahtamaan eikä sitä useinkaan tarvita.
Itse tiedän jo, että pystyn päivän toimimaan vaikka takana olisi lähes uneton tai muutaman tunnin nukkuminen.
Unettomuus on pitkälti psykologiaa ja alkaa ylläpitää itseään. Olen kokeillut joskus ihan hyvällä menestyksellä käänteisiä menetelmiä: päätän pysyä hereillä koko yön ja ikäänkuin taistelen nukahtamista vastaan. tai ajattelen, että mun ei tarvi nukkua, mä vaan rentoudun sängyssä. Joskus on toiminut - aamu-uninen kun olen, sellainen, että kuvittelen ja suggeroin itselleni näin: "ah, ihanaa, kello on vasta puoli seitsemän, voin torkkua vielä puoli tuntia ennenkuin kello soi" - ikäänkuin olisin vain herännyt aamulla liian aikaisin.
Unettomuus on usein kausiluontoista, ja kohta taas nukut hyvin. Säännölliset elämäntavat jne. Hyväksy se että välillä nukut huonommin, sihen ei kuole ja jonkin aikaa voit nukkua lääkkeillä.
On olemassa pahempia unettomuuden muotoja kuin tämä sinun, selvitä kyllä vaikka juuri nyt tuntuu vaikealta.
Kiitos! En itsekkään lääkkeitä haluaisi :( mulla on 2mg melatoniini, kuinka paljon paremmin tuo vahvempi vaikuttaa?
Ap
Kiitos, toi rentoutti :) väsymyksen takia mulle on tullut myös hirveitä pakkoajatuksia siitä, ettei mikään nukahtamislääke kuitenkaan auta ja kuolen tähän (liioittelua, tiedän). Tiedän että tämä ei ole totta mutta pimeässä yön pikkutunteita nämä tunteet vievät usein vallan. Mutta kiitos paljon!!
Ap
Oletko kokeillut ap valerianaa? Sitä saa luontaistuotteena ja sitä voi käyttää myös melatoniinin kanssa yhdessä.
Tuo mirtatsapiini, josta 2 puhuu, on oikeasti tehokas, mutta valitettavasti aika monelle sillä on erittäin voimakas lihottava vaikutus. Itse kun sitä söin niin makeanhimo oli niin valtava että söin kuin joku ahmimishäiriöinen, ja vähemmän yllättäen tulos oli pikalihominen.
Mulla on toiminut yhdistelmä Triptyl, tavallinen melatoniini ja pitkävaikutteinen melatoniini Cirkadin. Mutta sinä olet niin nuori, etttei kyllä ihan heti kannata aloittaa lääkitystä (edes mietoa Triptyliä). Cirkadinia saa vain reseptillä, kannattaa ehkä pyytää sitä lääkäriltä kuitenkin.
Suosittelisin sulle keskusteluhoitoa kuraattorin tai terveyskeskuksen psyk. sairanhoitajan kanssa. Lisäksi perhedy unihygieniaan (tietoa löytyy googlaamalla) ja ota avuksi rentoutumisharjoitukset ennen nukahtamista. Apteekeistakin muuten saa rentoutumisen apuna käytettäviä CD:itä (niillä on siis ohjattua rentoutusta).
Vaivasi on tuttu ja kamala, olen itse kärsinyt kausiluontoisesta unettomuudesta parikymppisestä asti.
Jos mahdollista kokeile korvalehtiakupunktiohoitoa ja korvalehden taakse laitettavaa magneettia. Ovat lääkkeitä parempia luonnollisia vaihtoehtoja krooniseen unettomuuteen ja krooniseen kipuun.