Mitä ihmettä teen unettomuuden kanssa?
Olen 17- vuotias, helposti stressaantuva ihminen joka on nyt vähän yli viikon kärsinyt kamalista uniongelmista; nukahtamisessa kestää tunteja ja herään muutaman tunnin päästä, saamatta enää unta. Joskus mulla on kuitenkin hyviäkin öitä; toissayönä nukuin jopa 9h vaikka heräsinkin muutamaksi tunniksi välissä.
Kaikki tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että stressaan kamalasti unettomuutta ja nukkumista yleensäkin; olen aina ennen nukkunut loistavasti, mutta nyt aina öisin yritän vaan pakolla nukahtaa ja menen järkyttävään paniikkiin heti jossei uni tule. Yritän olla rento yrittäessäni nukkua, mutta alitajunnassani paukuttaa silti kova unettomuuden pelko ja uni ei tule. Tiedän siis unettomuuden syyn, mutten osaa katkaista sitä sillä väsyneenä ja epätoivoisena stressaaminen on melkeinpä mahdotonta.
Olen kokoajan ihan järkyttävän väsynyt (tarvitsen normaalisti 10h unta), itken jatkuvasti ja muutenkin elämänhaluni on täysin kadonnut (ja olen muuten hyvin pirteä ja elämäniloinen ihminen) ja tätä on kestänyt vasta viikon! Pelkään kuollakseni että tästä tulee kroonista, sillä olen täysin varma että en tule koskaan selviämään siitä.
Mitä mun pitäisi tehdä? Käytän melatoniinia muttei se suuremmin auta (nukahdan ehkä hieman nopeammin mutta herään silti muutaman tunnin päästä). Help!
Kommentit (76)
Jooga auttaa paljon! Myös erilaiset hengitysharjoitukset, kuten palleahengitys
Ehkä varsinainen ongelmasi onkin taipumus ahdistuneisuuteen. Unettomuus on seuraus siitä. Juttele jollekin - vaikka aluksi tk-lääkärille?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:48"]Kuulostais siltä että sulla on jokin autoimmuunisairaus. Perusterveellä ihmisellä unettomuus on suht harvinaista. Itse sairastan ja joskus tuli oltua viikon nukkumatta. Kannattaa hakeutua lääkärille tutkimuksiin ja tekemään kaikki mahdolliset verikokeet mutta ennen sitä voit kokeilla magnesiumia jos se auttaisi. Joko magnesiumöljy tai jokin hyvin imeytyvä magnesiumin muoto(unohda kaupan halvimmat oksidit sun muut, ne ei toimi).
[/quote]
Höpö höpö. Ajoittainen unettomuus on erittäin tavallista.
En saa unta.... en nukkunut viimeyönä, ja nyt itken paniikissa etten nuku tänäkään. Ihan hirveä olo, rentoudun hetkeksi kunnes panikoidun siitä etten ole vielä unessa ja hereillä ollaan. Ei edes väsytä, vaikka otin melatoniinia...
voiko unettomuuteen kuolla? Itkettää
ap
Mistä sulla on stressi? Hoida syy pois! Tai hanki 3-4 lasta, sit on syykin valvoa ja heräillä. Vittu mitä velliperseitä maa päällään kantaa.
Stressaan itse nukahtamista, joten aika vaikea katkoa noidankehää :) kiitän kuitenkim rakentavasta kommentistasi
ap
Mulla on white noise app joka auttaa. Erilaisia aania, mulla toimii parhaiten sateen aani. Olen myos kuullut etta tama hengitystekniikka toimii oikeasti: http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/11585755/Simple-4-7-8-breathing-trick-can-induce-sleep-in-60-seconds.html
En ole itse kokeillut viela kun ei ole ollut tarvetta viime aikoina.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:26"]Kiitos! En itsekkään lääkkeitä haluaisi :( mulla on 2mg melatoniini, kuinka paljon paremmin tuo vahvempi vaikuttaa?
Ap
[/quote]jos on seuraavana aamuna päänsärkyä, melatoniiniannos on liian iso. Itsellä 3mg annos. Suosittelisin kuitenkin nukahtamislääkettä varmistukseksi nukkumiseen mieluummin kuin masennuslääkettä. Niissä omat ongelmansa
Kokeile piikkimattoa. Mulla ainakinselvä vaikutus uneen, nukun syvemmin, en heräile. Siis nukun kuin tukki. 10 -20 min mattoa ennen unille käymistä, avot! Halpa lääkkeetön konsti.
Siis mitä melatoniinia syöt? SUn pitää syödä molempia melatoniineja- lyhyt ja pitkävaikutteista.
Ota lyhyttä vaikka 3 mg ja pitkävakutteista 2 mg, näitä saa ihan kaupasta tai apteeksita sitä lyhytvaikutteista, LEader valmsitaa pitkävaikutteista, sitä saa tokmannilta, ainoa joka on reseptivapaa, toimii mulla tuo yhdistelmä, nukkumishuone pitää olla pimeä, voit käyttää silmälappuja ja käytä ainakin kaksi viikkoa, sillä et voi yhden yön perusteella sanoa melatoniinista, että ei toimi. lyhytvaikutteinen auttaa nukahtamaan ja ptikävaikutteinen auttaa saamaan unen päästä yöllä uudestaan. Vaikutus alkaa noin 1-2h päästä iTse oon muistanut joskus jopa puolen yön aikoihin. Itsellä ollut pitkään ongelmia nukkumisen kanssa ja kaikki on kokeiltu, mutta vasta tämä melatoniiniyhdistelmä on auttanut ja joka yö olen nukkunut sen jälkeen. Tietysti jos on kauhean ahdistunut niin se ahdistus tulisi saada lievemmäksi, siihen voit hakea lääkäriltä lääkettä, mutta älä ala lääkitsemään itseäsi nukahtmaislääkkeillä sillä se uni on niin huonolaatuista, että aamulla on ihan pöhnässä.
Hanki myös pimentävät verhot, auttaa tosi paljon asiaa, ei mitään rulla verhoja vaan oikeasti semmoset verhot jotka ei päästä valoa makkariin, pimeähormoni eli melatoniini toimii siten parhaiten.
TOimii.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:43"]
Olen 17- vuotias, helposti stressaantuva ihminen joka on nyt vähän yli viikon kärsinyt kamalista uniongelmista; nukahtamisessa kestää tunteja ja herään muutaman tunnin päästä, saamatta enää unta. Joskus mulla on kuitenkin hyviäkin öitä; toissayönä nukuin jopa 9h vaikka heräsinkin muutamaksi tunniksi välissä. Kaikki tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että stressaan kamalasti unettomuutta ja nukkumista yleensäkin; olen aina ennen nukkunut loistavasti, mutta nyt aina öisin yritän vaan pakolla nukahtaa ja menen järkyttävään paniikkiin heti jossei uni tule. Yritän olla rento yrittäessäni nukkua, mutta alitajunnassani paukuttaa silti kova unettomuuden pelko ja uni ei tule. Tiedän siis unettomuuden syyn, mutten osaa katkaista sitä sillä väsyneenä ja epätoivoisena stressaaminen on melkeinpä mahdotonta. Olen kokoajan ihan järkyttävän väsynyt (tarvitsen normaalisti 10h unta), itken jatkuvasti ja muutenkin elämänhaluni on täysin kadonnut (ja olen muuten hyvin pirteä ja elämäniloinen ihminen) ja tätä on kestänyt vasta viikon! Pelkään kuollakseni että tästä tulee kroonista, sillä olen täysin varma että en tule koskaan selviämään siitä. Mitä mun pitäisi tehdä? Käytän melatoniinia muttei se suuremmin auta (nukahdan ehkä hieman nopeammin mutta herään silti muutaman tunnin päästä). Help!
[/quote]
Sulla on aivan liian iso annos sitä mirtaa, voit ottaa nukkumistarkoitukseen maksimissaan 4 mg eli sun pitää murentaa se lääke aika pieneksi, se tabu on muutenkin aika pieni, mutta suosittlene kokeilemaan.
se lihottaa ihan hirveästi, vaihda melatoniiniyhdistelmään.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:48"]
No, mulla on 1 mg melatoniinia auta, joskus nappaan 5-6 mg melatoniinia. Jos ei auta, suosittelen lääkärille menoa, kysy mirtatsapin reseptiä. Ihan heti en suosittele unilääkkeitä, ne on kamala kierre mistä räpiköidä irti.
[/quote]
Mulla ongelma on nukahtaminen ja siihen otin stellaa 10 mg. Sitten lääkäri keksi vaihtaa sen mirtzaan. Ei auta nukahtamaan mutta nukuttaa pitkään kun lopulta aamulla nukahtaa. Tekee ärtyneeksi ja olen jatkuvasti väsynyt. Annos 7,5 mg. Jos ei seuraavalla tapaamisella vaihda takaisin niin olen sitten ilman lääkkeitä. En näe mitään järkeä syödä lääkettä josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 12:59"]
Kokeile vetää muutama viikko klo22 nukkumaan ja kello soimaan klo7 etkä ota päikkäreitä. seksi illalla auttaa myös. viikon unettomuuden takia ei kannata lääkkeitä vetää,voithan kokeilla nyt juhannuksen kunniaksi juhlia ja ryypätä pari vuorokautta yhtä kyytiä ja sitten tuo edellä mainittu unirytmi. itse olin ihan koomassa jo huonosti nukkuvan lapsen takia,reilut 2v kun nukkui huonosti,mutta nyt saikulla 2kk ja jos jotain positiivista asiasta pitää keksiä niin univelat on kyllä jo nukuttu pois. t.mies
[/quote]
Seksiä ja viinaa unilääkkeiksi? Ap on 17, sinä idiootti.
[/quote]
minä kun kuvittelin että 17v harrastaa molempia,mutta anteeksi jos olen väärässä.
t.m