Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä teen unettomuuden kanssa?

Vierailija
17.06.2015 |

Olen 17- vuotias, helposti stressaantuva ihminen joka on nyt vähän yli viikon kärsinyt kamalista uniongelmista; nukahtamisessa kestää tunteja ja herään muutaman tunnin päästä, saamatta enää unta. Joskus mulla on kuitenkin hyviäkin öitä; toissayönä nukuin jopa 9h vaikka heräsinkin muutamaksi tunniksi välissä.
Kaikki tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että stressaan kamalasti unettomuutta ja nukkumista yleensäkin; olen aina ennen nukkunut loistavasti, mutta nyt aina öisin yritän vaan pakolla nukahtaa ja menen järkyttävään paniikkiin heti jossei uni tule. Yritän olla rento yrittäessäni nukkua, mutta alitajunnassani paukuttaa silti kova unettomuuden pelko ja uni ei tule. Tiedän siis unettomuuden syyn, mutten osaa katkaista sitä sillä väsyneenä ja epätoivoisena stressaaminen on melkeinpä mahdotonta.

Olen kokoajan ihan järkyttävän väsynyt (tarvitsen normaalisti 10h unta), itken jatkuvasti ja muutenkin elämänhaluni on täysin kadonnut (ja olen muuten hyvin pirteä ja elämäniloinen ihminen) ja tätä on kestänyt vasta viikon! Pelkään kuollakseni että tästä tulee kroonista, sillä olen täysin varma että en tule koskaan selviämään siitä.

Mitä mun pitäisi tehdä? Käytän melatoniinia muttei se suuremmin auta (nukahdan ehkä hieman nopeammin mutta herään silti muutaman tunnin päästä). Help!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein uniongelmat on merkki psyykkisistä ongelmista, jotka pitää hoitaa ja sitten kun ne on kunnossa, unikin taas tulee. Suosittelen siis menemään juttelemaan esim. mielenterveystoimistoon, seurakunnalle, lääkäriin. Heillä on vaitiolovelvollisuus, ole huoleti.

Lisäksi voisit kokeilla: Liikuntaa päivittäin, mieluiten iltapäivisin. Ei juuri ennen nukahtamista. Säännölliset heräämis- ja ylösnousuajat. Ei päiväunia. Yritä rentoutua ennen nukkumaanmenoa. Mikä sua rentouttaa? Lämmin suihku/kylpy, joku kiva hömppä luettava, iltarukous, rauhallinen venyttely, kissan silittely? Ahdistuneena unen saaminen on vaikeaa, joten levollinen ja rauhallinen mieli tulisi saada nukkumista yrittäessä.

Kaikkea hyvää ja siunausta elämääsi! <3

Vierailija
42/76 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi tuo Mirzapiini, en lihonut yhtään. Otin ehkä 1/4 tablettia ja se auttoi. Koska vaiva oli enemmän psyykkinen niin auttoi kun tiesi että nyt otin lääkkeen ja sain unta. Minulla unettomuus kehittyi kun en saanut kunnon yöunia lasten ollessa vauvoja, kun lapset sitten nukkuivat, en enää itse osannut nukkua. Mitään riippuvuutta ei muodostunut, en ottanut lääkettä säännöllisesti kuin aina sen aikaa että nukuin muutaman yön. Ajattelin että joudan hyvin valvomaan välillä, koska olen nukkunut ja uni tulikin sitten itsestään. Vuosiin en ole lääkettä käyttänyt, mutta varmasti käyttäisin uudelleen, jos vastaava unettomuus alkaisi vaivata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille... en kuitenkaan usko että mulla mitään fyysistä sairausta on, kamala stressi vaan
Taidan ottaa yhteyden lääkäriin :)

Ap

Vierailija
44/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Kieltämättä unirytmini on täydellisesti sekaisin (heräsin eilen 4 päivällä, tänään 7 aamulla...), joten pitää varmaan tuo oppia :)

Ap

Vierailija
45/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vetää muutama viikko klo22 nukkumaan ja kello soimaan klo7 etkä ota päikkäreitä.
seksi illalla auttaa myös.
viikon unettomuuden takia ei kannata lääkkeitä vetää,voithan kokeilla nyt juhannuksen kunniaksi juhlia ja ryypätä pari vuorokautta yhtä kyytiä ja sitten tuo edellä mainittu unirytmi.
itse olin ihan koomassa jo huonosti nukkuvan lapsen takia,reilut 2v kun nukkui huonosti,mutta nyt saikulla 2kk ja jos jotain positiivista asiasta pitää keksiä niin univelat on kyllä jo nukuttu pois.
t.mies

Vierailija
46/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni melatoniini jatkuvassa käytössä. Yöpöydän laatikossa muös Imovanea, joka yleensä pysyykin laatikossa, mutta kun todella tarvitsen vahvenpaa kuin melatoniini, otan sitä. Liikunta hyvissä ajoin ennen nukkumaankäyntiä auttaa minulla paremman unen saantiin. Myös kaikki muut niksit tässä asiassa käytetty.

Vierailija
47/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi itseasiassa vaikeuttaa mulla nukahtamista :D mutta kiitos!

Ap

Vierailija
48/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös viilentää huone! Huoneen lämpötilalla on paljon väliä

Vierailija
49/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä poeniannos ketipinoria lääkäriltä. Auttaa ja nykyään saa helposti

Vierailija
50/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala paniikki ensiyöstä... mitä jos en taaskaan nuku? :( pelkään hirveästi kaikkia psykooseja

ap

Vierailija
51/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
52/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:35"]

2 jatkaa

Ei Suomessa ole myynnissä vahvempia kuin 3 mg. Yksinkertaisimmallasi pääset, että jos sulla on Circadinia 2 mg, ota puoli tbl lisää. Ei kuitenkaan kannata puoli purkkia kiskaista kylmiltään, vaan rauhallisesti kokeilla mikä on annos josta saat vasteen. Melatoniinia ei kannata vetää kuitenkaan 10 tbl, ei se auta mihinkään. 

Kannattaa mennä sinne lääkärille, hän voi jopa määrätä allergialääkkeitä sinulle jotka väsyttävät. Tosiaan Mirtatsapiini on tehokas, mutta itse en ole lihonut. Vaikutukset ovat kuitenkin yksilöllisiä. 

[/quote]Melatoniinia saa Suomessakin reseptillä 5 mg vahvuutta. 

Vierailija
53/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 13:08"]

Alkoholi itseasiassa vaikeuttaa mulla nukahtamista :D mutta kiitos! Ap

[/quote]Minäkin käytin unettomuuteen pienen määrän alkoholia iltaisin, kun lääkäri ei suostunut kirjoittamaan unilääkettä. Sainkin sillä nukutuksi. Mutta riippuvuus tuli. 

Vierailija
54/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä pelkäät unettomuutta niin paljon? Minä olen tosi huono nukahtamaan ja on täysin normaalia, että siinä kestää pari tuntia. Joskus useampikin tunti. Suvussa paljon huonosti nukkuvia.

Vierailija
55/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 14:12"]

Hanki Normisonia.

[/quote]Suomessa Tenox.

Vierailija
56/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 2mg yleensä kaksi tablettia, joten en usko tarvitsevani vahvevmaa!
Ap

Vierailija
57/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään unettomuutta sikso, että sängyssä pyöriessä tulee kamala paniikki siitä ettei saa unta. Pelkään myös sitä etten enää koskaan onnistu nukahtamaan edes lääkkeillä ja joudun psykoosiin. Tiedän että liioittelen mutta oon niin väsynyt että kaikki tunteet ihan pinnassa...
Ap

Vierailija
58/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiini. Jos kuulut niihin joille tepsii, on ehdottomasti paras valinta. Jotkut Tenoxit on ihan hirveitä huumeita, huh huh. Jo tsolpideemi eli perinteisin nukahtamislääke on tosi paha.

Vierailija
59/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos :)
Ap

Vierailija
60/76 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ottaa illalla noin tunti ennen nukumaanmenoa 2x3mg melatoni,

on auttanut, vaikka hänellä on pahat hermosäryt.