Mitä ihmettä teen unettomuuden kanssa?
Olen 17- vuotias, helposti stressaantuva ihminen joka on nyt vähän yli viikon kärsinyt kamalista uniongelmista; nukahtamisessa kestää tunteja ja herään muutaman tunnin päästä, saamatta enää unta. Joskus mulla on kuitenkin hyviäkin öitä; toissayönä nukuin jopa 9h vaikka heräsinkin muutamaksi tunniksi välissä.
Kaikki tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että stressaan kamalasti unettomuutta ja nukkumista yleensäkin; olen aina ennen nukkunut loistavasti, mutta nyt aina öisin yritän vaan pakolla nukahtaa ja menen järkyttävään paniikkiin heti jossei uni tule. Yritän olla rento yrittäessäni nukkua, mutta alitajunnassani paukuttaa silti kova unettomuuden pelko ja uni ei tule. Tiedän siis unettomuuden syyn, mutten osaa katkaista sitä sillä väsyneenä ja epätoivoisena stressaaminen on melkeinpä mahdotonta.
Olen kokoajan ihan järkyttävän väsynyt (tarvitsen normaalisti 10h unta), itken jatkuvasti ja muutenkin elämänhaluni on täysin kadonnut (ja olen muuten hyvin pirteä ja elämäniloinen ihminen) ja tätä on kestänyt vasta viikon! Pelkään kuollakseni että tästä tulee kroonista, sillä olen täysin varma että en tule koskaan selviämään siitä.
Mitä mun pitäisi tehdä? Käytän melatoniinia muttei se suuremmin auta (nukahdan ehkä hieman nopeammin mutta herään silti muutaman tunnin päästä). Help!
Kommentit (76)
Mielestäni ap:n ikäisen pitäisi kokeilla ensin kaikki muut keinot ja sitten vasta psyykenlääkkeet, kuten Triptyl ja mirtatsapiini! Ne kuitenkin väsyttävät hirveästi päivällä ja niillä on ikäviä sivuvaikutuksia (mirtatsapiinilla tuo paininnousu, tokkura ja monilla lisäksi nivelkipu. Triptylillä virtsaamisvaikeudet, suun kuivuminen (aiheutti mulla reikiintymistä) ja aamuväsymys.)
5
Sanot tietäväsi unettomuuden syyn, mutta jätät sen kertomatta. Onko se syy sellainen, mihin voisit vaikuttaa?
Kannatta miettiä myös sitä, miten vietät päiväsi. Itse olen ollut aina huono nukkumaan, mutta olen huomannut, että tietyt rutiinit auttavat tekemään öistä parempia. Ne ovat ihan niitä perusjuttuja. Kunnon ruokaa, normaalista rytmistä kiinni pitäminen (joka päivä samaan aikaan sänkyyn ja ylös), liikuntaa ja etenkin ulkona liikkumista mieluiten joka päivä, ei kahvia tai muita piristeitä klo 14 jälkeen jne. Jos minulla on huolia ja murheita, pyrin käsittelemään ne päiväsaikaan ja illalla vältän tietoisesti kurjien asioiden ajattelemista. Lämmin suihku illalla rauhoittaa myös.
En noin nuorena ja noin lyhyen unettomuuden vuoksi vielä harkitsisi lääkkeitä. Kaikilla meillä on joskus huonompia unijaksoja, jopa unettomuutta. Se on normaalia, varsinkin, jos elämässä tapahtuu jotain normaalista poikkeavaa.
Kiitos kaikille! :) siis unettomuuteni syy on yksinkertaisesti unettomuuden pelko, en siis nuku siksi kun stressaan niin paljon sitä nukahtamista
Tuttuni on tosi addiktoitunut unilääkkeisiin mikä on kamalaa katseltavaa jonka takia haluankin pitää lääkkeet aivan viimeisenä vaihtoehtona.
Ap
Unilääke auttaa unettomuuden pelkoon ihan vaan sillä että sitä on kaapissa, siis toimii, vaikka sitä ei ota. Paniikkihäiriöönkin mukana olevat pamit auttavat, vaikka ovatkin vain käsilaukussa.
Testattu juttu ihan itse huomannut.
Muista, että tämä sinun unettomuutesi on selvästi ohimenevää. Kukaan ei unettomuuteen kuole.
Minakin suosittelen tuota unirytmin palauttamista. Illalla menet tiettyyn aikaan nukkumaan, luet vaikka kirjaa vahan aikaa sangyssa ja sitten nukut jos nukuttaa. Itsella auttoi se yksinkertainen ajatus, etta aivoni kylla saavat sen verran unta kun tarvitsevat vaikkei aina nukuttaisikaan. Ilmeisesti tuo auttoi poistamaan sita ainaista huolehtimista. Aamulla nousen aina kuuden-seitseman aikaan ylos, unta saan noin 7 tuntia ja se riittaa minulle. Jos nukun enemman, en saa seuraavana yona kunnolla taas unta. Ehka kannattaisi kuitenkin koittaa jotain mietoa unilaaketta tilapaisesti, jotta asiasta stressaaminen helpottuisi!
Joo oon itekki miettiny et toi tieto lääkkeistä voi auttaa alitajuntaisesti!
Ap
Valdoxan, auttaa unettomuuteen ja ahdistukseen. Vaikuttavana aineena agomelatiini joka vaikuttaa melatoniinin tavoin melatoniinireseptoreissa. Ei sivuvaikutuksia eikä lihota. :)
Tiedän tuon tunteen, itsekin olen siitä kärsinyt.
Miten siitä pääsee eroon? Unirytmi ja rutiinit. Se, että se rytmi alkaa toimimaan sekä rutiinit kestää oikeasti vähän aikaa, ei se välttämättä viikossa muutu.
Eli, tiettyyn aikaan tietokoneet ja puhelimet kiinni. Tiettyyn aikaan hampaiden pesu, ym asioiden tekeminen. Kahvia ei missää nimessä enää viiden jälkeen, tai muita sokeripitoisia/kahvipitoista. Kannttaa myös harrastaa liikuntaa ennen viittä, ei sen jälkeen, koska saattaa piristää.
Kaikki pitää siis rutiininomaisesti alkaa tekemään tiettyihin aikoihin ja kun menet sänkyyn, älä ajttele että on nyt nukahdettava. Mene sinne, laita silmät kiinni ja ala haaveilemaan. Älä ajattele, että nyt pitää nukahtaa, vaan että nyt voi haaveilla. Se on hyvä tapa opetella myös sitä rentouttamista, kun voi vaan maata ja ajatella hyviä asioita.
Kuten sanottu, itse siis olen kärsinyt kauan uniongelmista, joutunut syömään ihan lääkkeitä (ei minulla koukuttanut), mutta ei se ongelma kadonnut, vasta kun oikeasti rupesi tekemään noita rutiineja ja aikatauluja. Esim joka aamu on herättävä aina samaan aikaan ja mentävä nukkumaan samaan aikaan. Käytin unilääkkeitä 5 vuotta, nyt ilman.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:38"]
Mielestäni ap:n ikäisen pitäisi kokeilla ensin kaikki muut keinot ja sitten vasta psyykenlääkkeet, kuten Triptyl ja mirtatsapiini! Ne kuitenkin väsyttävät hirveästi päivällä ja niillä on ikäviä sivuvaikutuksia (mirtatsapiinilla tuo paininnousu, tokkura ja monilla lisäksi nivelkipu. Triptylillä virtsaamisvaikeudet, suun kuivuminen (aiheutti mulla reikiintymistä) ja aamuväsymys.)
5
[/quote]
Mä en voi kyllä allekirjoittaa noita Mirtazapiinin sivuvaikutuksia. Mulla vaihdettiin unilääkkeet Mirtazapiiniin ja tällöin katosi päivätokkurat. Pienillä Mirtazapini-annoksilla vaikutus kestää mulla n. 9 tuntia. (Lääkehän pitäisi ottaa 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa.) Yölläkään en ole sillä tavalla sammuneena ettenkö heräisi esim. vauvan itkuun. Pystyn hyvin tarvittaessa toimimaan myös yöllä, mutta heräämisen jälkeen saan nopeasti uudestaan unen päästä kiinni. Mun mielestä Mirtazapiinin vaikutus tuntuu normaalin oloisena raukeutena ja unetuksena.
Lihottava vaikutus tulee siitä että lääkkeen ottamisen jälkeen tulee nälän tunne, mutta kun tiedostaa ettei tunne ole aito, eikä siis syö iltamyöhällä lääkkeen ottamisen jälkeen, ei myöskään lihomista tapahdu. Aamulla en ole enää ruokahalua lisäävää vaikutusta huomannut.
Kiitän! Vielä kolmisen tuntia valvon ja sitten yritän nukkua... hrr :D
ap
Pääsin unettomuudesta eroon hetkeksi mutta nyt se on palannut, ja en nuku tuntiakaan... melatoniinikaan ei auta enään. Oon ihan älyttömän ahdistunut
ap
[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 08:48"]
No, mulla on 1 mg melatoniinia auta, joskus nappaan 5-6 mg melatoniinia. Jos ei auta, suosittelen lääkärille menoa, kysy mirtatsapin reseptiä. Ihan heti en suosittele unilääkkeitä, ne on kamala kierre mistä räpiköidä irti.
[/quote]
Mulla ongelma on nukahtaminen ja siihen otin stellaa 10 mg. Sitten lääkäri keksi vaihtaa sen mirtzaan. Ei auta nukahtamaan mutta nukuttaa pitkään kun lopulta aamulla nukahtaa. Tekee ärtyneeksi ja olen jatkuvasti väsynyt. Annos 7,5 mg. Jos ei seuraavalla tapaamisella vaihda takaisin niin olen sitten ilman lääkkeitä. En näe mitään järkeä syödä lääkettä josta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Kuulostais siltä että sulla on jokin autoimmuunisairaus. Perusterveellä ihmisellä unettomuus on suht harvinaista. Itse sairastan ja joskus tuli oltua viikon nukkumatta. Kannattaa hakeutua lääkärille tutkimuksiin ja tekemään kaikki mahdolliset verikokeet mutta ennen sitä voit kokeilla magnesiumia jos se auttaisi. Joko magnesiumöljy tai jokin hyvin imeytyvä magnesiumin muoto(unohda kaupan halvimmat oksidit sun muut, ne ei toimi).
2 jatkaa
Ei Suomessa ole myynnissä vahvempia kuin 3 mg. Yksinkertaisimmallasi pääset, että jos sulla on Circadinia 2 mg, ota puoli tbl lisää. Ei kuitenkaan kannata puoli purkkia kiskaista kylmiltään, vaan rauhallisesti kokeilla mikä on annos josta saat vasteen. Melatoniinia ei kannata vetää kuitenkaan 10 tbl, ei se auta mihinkään.
Kannattaa mennä sinne lääkärille, hän voi jopa määrätä allergialääkkeitä sinulle jotka väsyttävät. Tosiaan Mirtatsapiini on tehokas, mutta itse en ole lihonut. Vaikutukset ovat kuitenkin yksilöllisiä.